Sigma fp - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
W testowanym aparacie nacisk położono na możliwości zmiany proporcji zdjęcia. Do wyboru mamy: 21:9, 16:9, 3:2, A (1.41:1), 4:3, 7:6 oraz 1:1. Gdy używamy formatu innego niż 3:2, niewykorzystana część kadru może być na ekranie wyczerniona, bądź półprzezroczysta.
Ustawienia kolorystyki obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie (poza monochromatycznym) oraz tonację (tylko monochromatyczny). Dostępnych jest dwanaście zdefiniowanych stylów obrazu:
- Standard,
- Vivid,
- Neutral,
- Portrait,
- Landscape,
- Cinema,
- Teal & Orange,
- Sunset Red,
- Forest Green,
- Foveon Classic Blue,
- Foveon Classic Yellow,
- Monochrome.
Warto zaznaczyć, że można też wykorzystać funkcję bracketingu, która umożliwi wykonanie nie więcej niż pięciu zdjęć, każde w innym trybie koloru. Listę trybów definiujemy samodzielnie.
Nastawa tonacji umożliwia kontrolę nad krzywą kontrastu. Włączając ten efekt, możemy wybrać słaby lub silny kontrast lub indywidualnie dobrać parametry dla partii jasnych i cieni w zakresie ±5.
Dostępna jest też funkcja Fill Light, która powoduje lekkie rozświetlenie ciemniejszych partii obrazu.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
Wybrane do porównania aparaty Canon EOS R oraz Panasonic S1 ukazują odmienne przetwarzania danych w celu wytworzenia plików JPEG. Musimy przyznać, że obraz tworzony przez Sigmę na domyślnych ustawieniach nie jest atrakcyjny dla oka. Widzimy też lekkie niedoświetlenie względem konkurentów. Do czułości ISO 6400 poziom szumu jest dobrze kontrolowany, nie dostrzegamy deformacji czy artefaktów. Powyżej ISO 12800 obraz nie prezentuje się już dobrze. Odszumianie powoduje znaczącą utratę detalu oraz przesunięcia w kolorystyce (desaturacja).
Wyostrzanie
Skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −1 a +1, ze skokiem 0.2. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Ostrość −1 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +1 |
Oceniając wycinki możemy powiedzieć, że neutralne ustawienie nie jest mocno wyostrzone. A sam zakres zmian nie jest duży.
Zdjęcia o rozszerzonym zakresie dynamiki
W trybie HDR mamy także możliwość wykonania 3 naświetleń z krokiem 1 do 3 EV, które zostaną automatycznie połączone w jedno zdjęcie. Poniżej prezentujemy przykład użycia tej funkcji.
HDR wyłączony | HDR włączony |