Samyang AF 35 mm f/1.4 FE - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy, jak na tym tle wygląda Samyang 1.4/35 FE. Rezultaty, jakie osiągnął on w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C i na brzegu pełnej klatki, zaprezentowane są na poniższym wykresie.
Zachowanie w centrum kadru jest świetne. Już na maksymalnym otworze względnym obraz jest w pełni użyteczny, a jego jakość szybko poprawia się wraz z przymykaniem przysłony. Maksimum osiągów notujemy dla przysłon f/4.0–5.6, gdzie MTF-y docierają do ponad 71 lpmm, a więc poziomu bardzo bliskiego tak chwalonej przez nas Tokiny 2/20, która przecież, przez pewien czas, dzierżyła rekord rozdzielczości na matrycy Sony A7R II.
Trudno mieć zastrzeżenia do zachowania na brzegu matrycy APS-C. Na maksymalnym otworze względnym jesteśmy w zasadzie na granicy poziomu przyzwoitości (jeśli uwzględnimy błędy pomiarowe), a po mocniejszym przymknięciu przysłony MTF-y potrafią przekraczać bardzo wysoki poziom 60 lpmm.
Pierwsze i jedyne powody do narzekań pojawiają się dopiero na samym brzegu pełnej klatki i w okolicach maksymalnego otworu względnego, gdzie jakość obrazu pozostawia trochę do życzenia. Aby cieszyć się tutaj w pełni użytecznym obrazem, musimy przymknąć przysłonę do okolic f/2.5–2.8. Potem MTF-y szybko zwiększają swoją wartość, by w okolicach f/5.6 ocierać się o bardzo wysoki poziom 60 lpmm. Niektóre współczesne obiektywy klasy 1.4/35 pokazują tutaj trochę inne podejście. Wypadają lepiej od Samyanga w okolicach przysłon f/1.4–2.0, ale niezbyt chętnie wspinają się na wysokie poziomy po mocniejszym przymknięciu przysłony. Samyang, mocno przymknięty, potrafi generować bardzo ostre obrazy w całym kadrze.
Wpadka na brzegu pełnej klatki nie zmienia wysokiej oceny testowanego obiektywu. To trudne do skorygowania parametry i wiele pełnoklatkowych obiektywów 1.4/35 miało spore problemy w tym samym miejscu kadru.
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
A7R II, JPEG, f/1.4 |
A7R II, JPEG, f/4.0 |