Sony A7S II w naszych rękach
1. Sony A7S II w naszych rękach
![]() |
Obudowa aparatu jest identyczna jak w modelach A7 II oraz A7R II i robi świetne ogólne wrażenie. Magnezowy korpus nadaje odpowiedniej solidności i sztywności konstrukcji, dzięki temu mamy odczucie obcowania ze sprzętem wysokiej klasy. Uszczelnienia zabezpieczają urządzenie przed wpływem kurzu i wilgoci, jednak należy je chronić przed zachlapaniem i zalaniem. Głębsza niż u poprzednika rękojeść zapewnia lepszy chwyt, dzięki czemu aparat całkiem wygodnie leży w dłoni. Oczywiście, wszystkie aparaty z rodziny A7 są znacznie mniejsze niż konkurencyjne lustrzanki pełnoklatkowe. Zatem podpinając cięższe obiektywy, nie unikniemy konieczności podtrzymania ich lewą ręką.
Zestaw elementów sterujących jest niemalże identyczny jak w A7 II – jedyną zmianę stanowi dodanie blokady koła trybów. Sprawdźmy, co na tym polu oferuje opisywany aparat.
![]() |
Bezpośrednio po prawej stronie stopki Multi-Interface znajduje się koło trybów pracy aparatu. Zgromadzono na nim następujące pozycje:
- Auto – tryby automatyczne iAuto oraz iAuto+,
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- S – tryb preselekcji migawki,
- M – tryb manualny,
- 1,2 – przywołanie konfiguracji z pamięci MR,
- Film – tryb wideo,
- Panoramy,
- SCN – programy tematyczne (Portret, Sporty, Makro, Krajobraz, Zachód słońca, Nocny widok, Z ręki o zmierzchu, Nocny portret, Korekcja drgań).
![]() |
Po lewej stronie wizjera widzimy guzik MENU. Symetrycznie po prawej znajduje się kolejny programowalny przycisk, oznaczony w A7S II jako C3. W trybie odtwarzania służy on do włączenia powiększonego widoku zdjęcia. Obok niego widzimy tylne pokrętło sterujące, którym możemy regulować stopień tego powiększenia. Pod nim zlokalizowano przełącznik AF/MF–AEL z przyciskiem pośrodku niego. Za pomocą owego przełącznika zmieniamy jedną z dwóch funkcji guzika, które definiujemy w menu. Podczas przeglądania zdjęć natomiast włączamy nim widok miniatur. Idąc dalej w dół, natrafiamy na guzik Fn uruchamiający podręczne menu funkcyjne. Alternatywnie, pozwala on na wysłanie wybranego zdjęcia do urządzenie mobilnego. Niżej znajduje się wybierak wielofunkcyjny z kółkiem regulacyjnym. Jego przyciski (oprócz górnego) możemy zaprogramować, podobnie jak wspomniane kółko. Domyślnie jednak funkcje poszczególnych kierunków są następujące:
- góra – DISP – zmiana sposobu wyświetlania obrazu podczas fotografowania i odtwarzania,
- lewo – tryb pracy migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz),
- prawo – ISO – czułość,
- dół – brak.
![]() |
Na przedniej ściance aparatu mamy w zasadzie tylko przycisk blokady bagnetu. Można jeszcze przypomnieć o pokrętle sterującym umieszczonym z przodu rękojeści w jej górnej części.
Sony A7S II, tak jak jego poprzednik, jest w dużym zakresie konfigurowalny. Możliwe jest przypisanie funkcji do dziesięciu klawiszy: C1, C2, C3, C4, przycisku w przełączniku AF/MF–AEL (dzięki któremu jest on dwufunkcyjny) i guzików wybieraka czterokierunkowego (łącznie ze środkowym). Lista możliwych do przypisania funkcji liczy do 65 pozycji.
Spójrzmy teraz na złącza komunikacyjne. Oprócz wielofunkcyjnej stopki Multi-Interface, wejścia i wyjścia znajdziemy na lewej ściance aparatu. Patrząc od góry natrafimy na:
- wejście mikrofonu stereo (minijack 3.5 mm),
- wyjście słuchawkowe (minijack 3.5 mm),
- złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1) z diodą sygnalizacji ładowania obok,
- wyjście HDMI (typu D).
![]() |
![]() |
![]() |
- ustawień fotografowania,
- ustawień niestandardowych,
- sieci bezprzewodowej,
- aplikacji,
- odtwarzania,
- ustawień.

Wciśnięcie guzika MENU powoduje wyświetlenie powyższych kategorii w formie menu kafelkowego. Możemy je jednak zdezaktywować – zobaczymy wówczas poszczególne opcje w pierwszej lub ostatnio używanej zakładce (do zdefiniowania w menu).

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnego określenia zawartości menu funkcyjnego. Do dyspozycji mamy 12 pozycji (dwa rzędy po 6 ikon).
Ekran LCD to kolejny element zapożyczony z A7 II. Ma on rozdzielczość 1 228 000 punktów i przekątną wynoszącą 3 cale. Jakość wyświetlanego obrazu jest w pełni zadowalająca, a odbicia otoczenia trudno uznać za szczególnie uciążliwe. Mechanizm odchylania pozwala na zwrócenie monitora ku górze (o ponad 90 stopni) lub w dół (prawie 45 stopni), co znakomicie ułatwia kadrowanie.
![]() |
Pewne udogodnienia zauważamy w obrębie systemu automatycznego ustawiania ostrości. Podobnie jak w A7S mamy do dyspozycji 25 pól AF, jednak 9 centralnych podzielono dodatkowo na 16 segmentów. W sumie uzyskujemy 169 pól, co pozwala na większą precyzję wyboru miejsca ostrzenia. Nie zmieniła się jednak metoda ustawiania ostrości. System oferuje jedynie detekcję kontrastu i działa w relatywnie ciemnym otoczeniu (od −4 EV).

W dobrym świetle szybkość pracy AF nie budzi zastrzeżeń. Jednak podczas wykonywania zdjęć przykładowych modelem A7S II w trudnych warunkach oświetleniowych mieliśmy niekiedy pewne problemy z automatycznym ustawianiem ostrości. Szczególnie dało się to odczuć przy fotografowaniu żonglera. W przypadku modela, którego twarz oświetlało jedynie światło pojedynczej zapałki, ogniskowanie trwało stosunkowo długo, aczkolwiek nie notowaliśmy wielu pomyłek. Tu jednak odległość była znacznie mniejsza i wspomagaliśmy się diodą doświetlającą AF.
Przejdźmy teraz do najważniejszej części, czyli omówienia funkcji filmowania. Ideą modeli A7S i A7S II jest zapewnienie jak najwyższej funkcjonalności tego trybu. Do najistotniejszych ulepszeń w opisywanym aparacie należy bez wątpienia możliwość rejestracji wideo w rozdzielczości 4K w formacie XAVC S na karcie pamięci (standardu SDXC U3). Poprzednik także oferował zapis 4K, jednak niezbędne było posiadanie zewnętrznego rekordera. Warto także dodać, że odczytywane są wszystkie piksele matrycy, bez łączenia ich w grupy (brak tzw. pixel binning).
W maksymalnej rozdzielczości (3840×2160 pikseli), A7S II pozwala na filmowanie przy 24, 25 i 30 kl/s (do 100 Mb/s). Decydując się z kolei na rozdzielczość Full HD, dysponujemy zapisem nawet do 120 (100) kl/s (przy 100 Mb/s), co pozwala na cztero- lub pięciokrotne spowolnienie odtwarzanego materiału.
Aparat oferuje także dodatkowe zaawansowane funkcje filmowe, np. profile obrazu z zastosowaniem krzywej gamma S-Log. Oprócz dostępnej również u poprzednika krzywej S-Log2, mamy dodatkowo opcję S-Log3, oferującej lepsze przejścia i zakres tonalny. Co więcej, bazowa czułość przy wykorzystaniu krzywej S-Log3 wynosi 1600 ISO, a nie 3200 ISO jak w przypadku S-Log2. Krzywe gamma S-Log pozwalają na precyzyjną obróbkę obrazu, dlatego są szczególnie użyteczne dla profesjonalistów.
Poprawiono także funkcję „zebry” (poszerzono zakres pracy wskaźnika), czyli podglądu jasnych, lub przepalonych obszarów w kadrze. Warto także pamiętać o obsłudze kodów czasowych i wyjściu „czystego” sygnału przez złącze HDMI. Nowością jest funkcja Gamma Display Assist. Podczas rejestracji z użyciem krzywej gamma S-Log, możemy włączyć podgląd obrazu symulujący ustawienie ITU709 800% o większym kontraście. Niestety, funkcja ta nie działa przy współpracy z zewnętrznymi monitorami.
![]() |