O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Mijający tydzień zaczął się udostępnieniem kliku aktualizacji firmware do aparatów, a zakończył prezentacją nowych produktów, wśród których znalazła się Leica V-Lux 3, Tamron 18–200 mm f/3.5–6.3 Di III VC oraz grip Sigma PG-31. A o czym się plotkowało? Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Canon EOS 650D
Podobno przed lutowymi targami CP+ ma odbyć się premiera nowej, amatorskiej lustrzanki Canona. W aparacie znajdzie się zapewne matryca APS-C o rozdzielczości 24 Mpix, wspomagana przez procesor DIGIC 5. Canon EOS 650D ma wyróżniać się także lepszą jakością zdjęć na wyższych ISO w stosunku do starszego modelu.Nowe obiektywy
Prawdopodobnie już 3 stycznia 2012 Canon zamierza zaprezentować dwa nowe obiektywy. Pierwszym będzie model 35 mm f/1.4L II, a drugim 24–70 mm f/2.8L II, niestety bez stabilizacji.
Nikon
Nikon WT-5
Mówi się, że wraz z lustrzanką Nikon D800 oraz trzema obiektywami japoński producent zaprezentuje także nowy transmiter bezprzewodowy Nikon WT-5. Choć wcześniej podawana data premiery lustrzanki D800 minęła już ponad tydzień temu, to tym razem niestety brak jest jakichkolwiek doniesień na temat potencjalnej daty prezentacji nowych produktów.
Olympus
Nowy obiektyw
Plotki głoszą, że już w najbliższą środę ma odbyć się premiera wysokiej jakości zmiennoogniskowego obiektywu dla systemu Mikro Cztery Trzecie. Niestety brak jest informacji o jego parametrach, jednak przypuszcza się, iż może to być odpowiednik znanego z E-systemu modelu Zuiko Digital ED 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD.
Sigma
Nowe obiektywy
Podobno w przyszłym roku mamy poznać kilka nowych obiektywów Sigma. Wśród nowości mają znaleźć się następujące modele:- 24 mm f/1.8 dla pełnej klatki
- 35 mm f/1.8 dla pełnej klatki
- 300 mm f/2.8 OS
- 500 mm f/4.5 OS (lub 500 mm f/4.0 OS)
Sony
Nowy obiektyw
Tydzień temu podawaliśmy listę obiektywów, które prawdopodobnie zostaną zaprezentowane przy okazji premiery pełnoklatkowej lustrzanki Sony SLT-A9x. W ostatnich dniach pojawiły się plotki o jeszcze jednym modelu i w rezultacie do wspomnianej wcześniej 500-tki f/4 G, Zeissa 50 mm f/1.4 SSM i zooma „High-End" doszedł profesjonalny, szerokokątny zoom.
Tamron
Nowe obiektywy
Również Tamron zaplanował na przyszły rok premiery nowych obiektywów. Prawdopodobnie znajdzie się wśród nich megazoom o zakresie ogniskowych 18–300 mm, a także nowa wersja 70–200 mm f/2.8 VC oraz obiektyw do makrofotografii.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Wyjątkowo wcześnie dziś ploty :D
Wg nikonrumors.com reklama D800 jest juz gotowa, zostala nakrecona w Chicago:
link
Nikon wykupil duzo miejsca na reklamy w styczniowych magazynach foto:
link
P.S. za "drobne" honorarium moge pracowac dla Optyczne.pl w dziale "Plotki i ploteczki" dotyczacym Nikona:)
tamron 70-200 ze stabilizacja.....hm...,żeby jeszcze poprawili prędkość AF i nie popsuli przy tym optyki to będzie super....oczywiście w cenie poniżej 4k :)
Witam. Kiedy "Optyczne" poinformują nas o samyangu 24mm f/1.4 ?! Czekam i czekam... i nic... miał być pod koniec roku...? Dzęki.
@krzysiek.81
A interesowałeś się Tamronem SP 70-300 mm f/4-5.6 Di VC USD??
Stabilizacja tam jest rewelacyjna i AF też. Miałem, sprawdziłem i potwierdzam, że tak jest.
Zatem i w nowszych jest nadzieja, że też tak będzie, albo i lepiej.
@klausownik - niekoniecznie, bo na ciemniejszych obiektywach stabilizacja dziala wydajniej. Zreszta zobacz sobie 17-50/2.8 z i bez VC. Tak czy inaczej na tego 70-200/2.8 VC USD czekam od dawna i jak optycznie bedzie na poziomie poprzedniego, to na pewno go kupie (o ile cena bedzie ok. 3,5 kzl).
A Canon chce poprawić jeden ze swoich najlepszych zoomów: link
Przeczytałem plotki i pomyślałem, że pierwszy komentarz to będzie psioczenie na kolejne megapiksele u canona.A tu jednak nie...
No i jeszcze nowy 70-200 f/4 L IS II
@miszcz
miał być pod koniec tego roku lub na początku przyszłego
Koncówka roku i nic sie nie dzieje... Chyba rzeczywiscie na swiecie jest kryzys.
Tylko ta nowa sigma 300/2.8 w kregu moich mglistych zainteresowan.
S 24/1.8 ... Interesujące, ale musi mieć naprawdę dobrą jakość, żebym nie wybrał Samyanga.
Natomiast 500/4 OS, jeśli byłby rozsądnym kompromisem ceny do jakości ...
Co prawda superostra 300/2.8 współpracująca poprawnie z konwerterem mogłaby być równie ciekawą (albo ciekawszą) opcją - zależnie od jakości połączenia. W testach optycznych były zestawy świetne (T 70-200/2.8 + TC1.4 albo C 70-200/4is + TC1.4), przeciętne i mierne. S 120-300/2.8 w jednym z portali wypadła z TC słabiutko. Więc można tak i tak, a jaką drogą pójdzie Sigma? Dotychczas było tak sobie, choć kiedyś używałem 70-200/2.8 APO z TC i dawała ona zaskakująco dobre obrazy na analogu.
Chodziło mi o taką S 300/2.8, która wykorzystałaby potencjał matryc 24Mpix, a wtedy pozwoliłaby zrobić crop do 12Mpix jako "cyfrowy zoom 1.4x", czyli 420/2.8 - albo, w formacie APS-C, ekwiwalent ~650/2.8 z możliwością - od bidy - użycia z ręki (w zależności od stopnia spokrewnienia z Pudzianem).
Ja jestem ciekawy 35 od Sigmy. Jeśli nie będą za duża to może być dobrym uzupełnieniem do 50.
24 pewnie będzie raczej z tych większych :-).
A moze ta Sigma 24/1.8 to na DX/APS-C ma byc?Samyang 24/1.4 moglby juz wyjsc...
Mizjeria, Panowie z tymi plotkami, mizeria.....
Najciekawiej zapowiadają się szklane zapowiedzi Sigmy.
Pozdrawiam wszystkich użytkowników firmy Canon, którzy krytykowali Sony za 24 MPix matrycę... :-/
Nic o Pentaxie ? W necie dzisiaj szumnie o...
link
Przyłączam się do pozdrowień poety ;)
Tyle że Canon z pozycji trend creator spadł na follower.
Nie wiem czy miłośnicy m4/3 wyginęli na tym forum ale od tygodnia najoczywistszą super wiadomością jest nowa wersja 12-60.
No i też czekam na te 24mm Samyanga.
Sigmo... bardzo proszę o jasne 135 oraz dobrą 400 moze być f5,6. stabilizację sobie możecie darować...
Sigma i Tamron połączą kiedyś siły i stworzą 18-1800 ;-)
@ focjusz
Nie chciałbym się wypowiadać za wszystkich użytkowników m4/3 bo różnorodność poglądów i podejścia do sprzętu i nowości nawet w takiej małej grupie jest olbrzymia,
powiem, to co sam myślę, z punktu użytkownika m4/3 który marzy o przyzwoitym sprzęcie ale nie jest skłonny wydać ostatnią złotówkę na nowości rynkowe.
Otóż mnie, coraz mniej "podniecają" zapowiedzi i nowości w obiektywach do systemu. Owszem, gdyby rzecz dotyczyła nowego producenta (przypominam dawne obietnice Sigmy o obiektywach m4/3) albo instrumentów bardzo jasnych to pewnie bym się i zainteresował. Ale zapowiedź 12 - 60 jest mi mocno obojętna.
Dlaczego? Po pierwsze, w zasadzie obecna oferta już całkiem fajnie pokrywa zakres potrzebnych ogniskowych. Po drugie i ważniejsze - m4/3 robi się kosmicznie drogi. Szkiełka do m4/3 są droższe, nawet niekiedy dwukrotnie od odpowiedników na FF. Nawet rybka od Samyanga jest nie wiedzieć dlaczego droższa od swego lustrzankowego odpowiednika (choć tu różnica nie jest aż tak wielka).
Kiedyś zagadnąłem przedstawiciela Olympusa o kwestię cen - enigmatycznie wyjaśnił, że to z winy specyficznej konstrukcji obiektywów która musi obsługiwać kontrastowy AF. To pewnie prawda, pewnie prawdą jest też że brak konkurencji daje Panasonikowi i Olympusowi pole do dyktowania cen.
Dlatego też zapowiadane nowości: 12 - 60, czy z plotek z przed kilku tygodni P. 12 - 35, 35 - 100 będą drogie albo nawet bardzo drogie. A jeśli tak, to nie znajdą miejsca w mojej foto-torbie :) Ten zestaw co go już mam amatorowi wystarczy, a zaoszczędzone pieniądze może kiedyś się przydadzą na zbudowanie drugiego, bardziej ambitnego systemu :) może nawet oparciu o korpus o którym plotkę przywołał Hasky :)
Ta plotka Haskiego jest raczej mało prawdopodobna.
Prędzej uwierzę w evila z APS-C i mocowaniem Pentax oraz pełnoklatkowego następce K-5.
Wtedy powstają dwa wyraźnie różnice się segmenty jeden dla amatorów i zwolenników małych rozmiarów sprzętu i drugi typowo profesjonalny....
Dobry ten dowcip o "profesjonalizmie" jakiegoś tam obiektywu Sony.
Nowości Sigmy baaaardzo mi się podobają.
Arek: "Nowości Sigmy baaaardzo mi się podobają."
Jak będzie Sigma 35/1,8 do kanonowskiego 35/2 miała się podobnie jak w przypadku pięćdziesiątek (bo-ke i konstrukcja) to ja poproszę w przedsprzedaży.
bobbysixkiller, nie sądzę, żeby była gorsza. Boje się tylko cen. Sigma ostatnio się ceni. Kilka razy zdarzało mi się sugerować, że świetną dziurą rynkową dla Sigmy są właśnie szkła w stylu 1.8/24, 1.8/35, 1.8/50, 1.8/85 czy 2/135. Nie wszyscy potrzebują sprzedawać nerki na obiektywy klasy f/1.2-1.4. Jeśli więc takie 1.8/24 czy 1.8/35 będą kosztować na poziomie 2000 zł, to będą świetną propozycją. Boję się jednak, że będą kosztować 4000 zł.
@ focjusz
Wprawdzie zgadzam się, że dla mnie jest to bardzo interesująca wiadomość, ale niestety z powodu wymienionego przez @JanS to raczej zostanie w sferze tylko zainteresowań... no chyba, że Olek nas zaskoczy.
@Dżozef - niemniej dobry jak dowcipy o obiektywnych ignorantach Dżozefach...
Arek, wtedy rynek zweryfikuje cenę ;)
Arek, ja bym jeszcze dorzucił coś szerokiego 16-18mm ze światłem, a niech tam, 3,5-4. Taki zestawik 18/35/135 poproszę i nic więcej nie potrzebuję, no ewentualnie 50 i 300 ;). Tylko ostatnio ceny i rozmiary Sigm do najmniejszych nie nalezą, niestety.
@Vendeur - Dżozef to znany troll, nie warto go karmić...
@JanS:
jeśli chodzi o ceny obiektywów m4/3 to prawda, że niestety ciągle są drogie. Przyczyn jest pewnie kilka:
a) skala produkcji - to nadal nie jest poziom stałek Nikona/Canona - oni są w stanie zaoferować niższą cenę (kiedy chcą). Czy np. Pentaxa stałki są tanie?
b) inwestycje w ciche silniki, AF - kosztują. To nie stary patent sprzed 10 lat, tylko nowe konstrukcje
c) Ktoś, kto kupił m4/3 jest z założenia marketingowców skłonny zapłacić za
mniejsze gabaryty. Jak chcesz mieć dobrą jakość zdjęć taniej - kup lustrzankę jednego ze starych systemów.
d) jeżeli 12-60mm w wersji micro będzie kosztował tyle samo co odpowiednik 4/3, a będzie dużo mniejszy, to jest to fair...
@Dżozef
Czego Twoim zdanie brakuje marce Sony Alfa, do prawa istnienia w branży profesjonalnej?
A co do Pentaxa, to z tego co słyszałem w styczniu następca k-r, ciekawe co teraz wymyślą
@larys9
Znaczka "Canon" na obudowie :)
K-jakaśliterka z matrycą 16Mp. Chyba, że będzie zupełnie nowa linia, bo tych K-literka już za dużo było, jak na pentaksową tradycję przystało ;).
K-k.
Czekam na nowości Sigmy, choć gdyby zrobili (zanim doczekamy się Nikonowej) 85 1.8 na poziomie 1.4, to ojeeeej...
Ja największą niszę widzę dla supertele klasy 500/4,5 lub 600/5,6 - kiedyś (prawie...) każda fima coś takiego oferowała i było to w zasięgu wielu amatorów. A teraz (poza Kanionem 400/5,6 "L") nie ma NIC rozsądnie małego/lekkiego/taniego. Tędy droga, Sigmo! Wielu woli własną nerkę niż 400/2,8 lub 600/4
goornik, tyle że 4.5/500 OS będzie ze 20kzł kosztował...
Ciekawa sprawa z tym canonem 650D. Czyżby słuchali konsumentów?.
xxxD to amatorski segment,gdzie wielu kupuje lustro tylko dla samej chęci jego posiadania,latając później tylko z kitem .
Do tego jednym parametrem jakim potrafią ocenić który sprzęt jest lepszy jest ilość pikseli.
Za to w xD odwrotne działanie, bo krytyka coraz większego upychania pikseli na matrycach w świecie foto nie jest nie do zauważenia.
Ma to sens.
Jan S .
Nie utyskiwałbym na ceny obiektywów do micro 4/3. Kitowy ale przyzwoity 14 -45 panasia w cenie 600 pln, genialny portretowy 45 mm zuiko dla klubowiczów za 800 pln w sklepie nie wiele drożej.
17 mm w okolicach tysiaka. Do tego tele nieco powyżej tysiąca.
Rozumiem tzn nie rozumiem że to szokujące ceny dla innych systemów ale jakość zobowiązuje.
Mnie doskwiera brak af - Olympus E3 rozbestwił mnie do tego stopnia że ani lustrzanki ani bezlusterkowce nie spełniają moich skrzywionych wymagań.
W skrócie - Olympus uwiódł i porzucił swoich wielbicieli. Żal ach żal.
Podobno na początku przyszłego roku ma się pokazać nowa wersja Sigmy 50-150 f2.8, obecna już nie jest produkowana.
a można było poczekać do wieczora z tymi plotkami ;)
link
czyżby canon kupi matryce od sony?;24 mpix?;p
larys9, poprostu Sony nie jest Canonem, ani Nikonem.
90s - "Do tego jednym parametrem jakim potrafią ocenić który sprzęt jest lepszy jest ilość pikseli. " Ja mam 450d i nie latam z kitem, co nie miara wg ciebie - mam więcej niż jeden, nie oceniłem sprzętu po Mpix. Jestem poza Twoją teorią?
Czy wiecie jaki jest najlepszy aparat ?????
Ano, taki który masz zawsze przy sobie.
Ja czekam na Canona S100, którego jeszcze nie ma w sklepach. Sprzedałem S90, którego lubiłem, w S100 mam nadzieję, że będę zakochany :)
Oczywiście kompakcik służy jako drugi aparat, oprócz lustra, też Canona.
jeśli ta Sigma 500/4 lub 500/4,5 będzie kosztowała ponad 20 tysięcy to jej pewnie nikt nie kupi.
alzajac | 2011-12-11 22:38:59
"a można było poczekać do wieczora z tymi plotkami ;) "
Jeśli D4 będzie aż tak wypasiony, to 1DX będzie musiał zejść do ceny 1DIV.
No, chyba że cena D4 pozostanie na poziomie D3x...
"oprócz lustra - też Canona"
To się nazywa wychować sobie klientów - nic to że jest sporo lepszych kompaktów - nie wspominając o lustrzankach ;)
Co do cen m4/3 to rzeczywiście nie są tanie ale też nie jakoś kosmicznie drogie ( no może Panasa ) a Oly chyba najczęściej robi jakieś akcje wyprzedaże itp
A tak naprawdę żaden bezlusterkowiec nie ma czegoś takiego czym mógłby być następca 12-60.
Natomiast niewątpliwie najlepiej na ceny robi ( poza kursem złotego oczywiście) konkurencja - więc też trzymam kciuki za Pent.. tzn Ricoha.
@poetanonclarus
Dzięki za pozdrowienia :) Jeśli Canon wstawi 24mpix w 650D to 600D zniknie z półek szybko...a 650D będzie Topseller w sklepie dla idiotów - bo tam zagląda najwięcej "znafców" pierdyliona gibapikseli w fotografii. Na całe szczęście jeśli ktoś siedzi w tym systemie to wie,że wymiana puszki częściej niż co drugą generację mija się z celem, dodatkowo jeśli ktoś ma puszkę EL to na drugą tej samej klasy raczej nie wymieni...(chyba,że jest posiadaczem A33 i po przesiadce na A55 jego prestiż i poczucie własnej wartości zdecydowanie wzrośnie)...tylko sięgnie po klasę 60D. Na całe szczęście jest to plotka mająca na celu połechtanie EGO fanów innego systemu , żeby pokazać ,że i Canon umie sobie strzelać w kolano ;) Jednak skoro Canon w topowych modelach zmienia kiedunek w "tryndach" wyznaczanych przez Walkmana to tę informację należy traktować jedynie w kategoriach "plotki" ;)
Otóż miłośnicy 4/3 i m4/3 nie wyginęli focjusz a nawet mają się świetnie ;-)
To co podoba mi się w m4/3 to małe, świetne optycznie stałki, których nie było za wiele w E-systemie. To czyni z m4/3 świetny system w teren. Dublowanie obiektywów z wyższej półki jak 12-60 nie robi na mnie specjalnie wrażenia. Wolałbym body z patentem umożliwiającym wykorzystanie tego szkła i innych super obiektywów.
Ale zobaczymy, może będzie jeszcze lepszy niż 12-60?
Konkurencja z całą pewnością dobrze by zrobiła ale nie jest nią z pewnością ani pentax ani nikon, których ze względu na małe matryce nie bardzo da się wykorzystać ze starszymi manualnymi szkłami.
Podoba mi się plotka o 650D z matrycą 24mpix. Niebawem pewnie aps-c osiągnie 50mpix a fulfrejm 100 co ostatnio jest podawane jako ostateczna granica wyścigu na megapiksele i będzie można spokojnie zająć się fotografowaniem.
@p0m
Gdybyś wpisywał się w teorię 90s to biegałbyś teraz z 7D z kitem od 450D ;) ale widzę,że Twoja filozofia jest bliska mojej "kup najprostszą(najtańszą) puszkę klasy,której potrzebujesz i najlepszy(najdroższy) obiektyw na jaki Cię stać"
oj , sigmy moga byc bardzo ciekawe , oczywiscie jak z cena nie przegna , pentax ff zrobilby furore , ale nie wierze ze wyjdzie ( chociaz a to licze ;) )
na NikonRumors można zobaczyć news o Nikonie D4, co ciekawe będzie w sobie miał karty CF i XQD a co mało ciekawe to, że 16,2 MP poza tym bardzo zbliżony do 1dx link
@poetanonclarus: "Pozdrawiam wszystkich użytkowników firmy Canon, którzy krytykowali Sony za 24 MPix matrycę"
a dziękuje za pozdrowienia, ale zdania nie zmieniam, ten 650d to będzie pewnie tandeta nie lepsza od tych zabawek Sony. Na szczęście Canon ma różne inne modele, gdzie w tej chwili idzie trend odwrotny. A seria XXXd i tak nigdy nie była kierowana do ludzi na poważnie interesujacych się fotografią... ;-)
35L II, canonie, dlaczego teraz mi to mówisz, jak ja właśnie w tym tygodniu kasę na podobne szkło już puściłem...
Dzizes - najwazniejsze szkło u Canona 24-70 L bez stabilizacji.... czy coś stoi na przeszkodzie aby ten obiektyw był naprawdę wypasiony jak na L- ke?
Znając życie to stabilizację wprowadzą jak już dobije sędziwego wieku, i jak w komórkach będą montować zooma ze stabilizacją....
Ratownick, Cube - to nie była ofensywa z mojej strony... Po prostu ręce opadają jak się patrzy na ten idiotyczny wyścig na MPix, której patronuje Sony. Nikon część matryc bierze od Sony i już chodzą plotki, że d400 będzie miał 24MP... Tylko Canon wydawał się odcięty od tego wszystkiego... Miejmy nadzieję, że to wszystko tylko plotki. Ja chcę max 15 MPix matrycę, z szerszym zakresem tonalnym i jak najwyższym używalnym (czytaj: niskoszumiącym) ISO!
Jeśli ktoś oczekiwał reakcji na Canona 24 mpiksele, to jako właściciel szklarni i kilku korpusów mówię: puk puk w głowkę! Jednym z powodów, że ciągle używam 450 D jest własnie mniejsza liczba tych piksli. Przy wysyłaniu na wystawę odbitki 30x40 cm kumpel prosił o przeskalowanie na rozmiar 2000x3000 zdjęć. Bo wiecej zapycha łącza i niczego nie daje. Nawet jeśli nie skończy się jak z aparatem Sony i matryca faktycznie wyda te 24 mpiksle, to optyka tego nie obsłuży. Puk w czólko.
@poetanonclarus: a to przepraszam, źle zrozumiałem... w takim razie zapraszam kolegę do systemu na C. Tu sprawa jest prosta - 5d1 - 12mpx, 1dsII - 16mpx, 5dII i 1dsIII - 21 mpx, teraz 1dX i mam nadzieje 5dIII 18mpx... wszystko pełne klatki, szklarni do wyboru do koloru, jest w czym przebierać... :-)
Nikon niestety jak się szybko nie ogarnie to zostanie ściągnięty w dół przez matryce od sony... :-(
@p0m , baron13, ratownick:
No to jest już nas czterech. Ciekawe czy stanowimy wystarczający target dla Canona, żeby wypuścił puszkę pod nasze potrzeby ;-)))
_pk@
Myślę że lepiej dla Was bedzie, jak sami sobie zbudujecie fabrykę lustrzanek. Będziecie sobie mogli "tłuc" do woli nawet 6 mln matryce :)
Na moje to nowego tamrona 70-200 mogliby zrobić nawet bez stabilizacji tylko z szybszym AF za stabilizację trzeba płacic i to sporo, a obecny obiektyw doskonale uzupełnia obecne 70-200 wszystkich producentów.
Przeglądając te plotki jeszcze jedna rzecz do mnie dotarła. Jak to jest, że nowo wypuszczane obiektywy nie mają stabilizacji?
Z obiektywów Canona bodajże tylko 3 stałoogniskowe mają stabilizację a pozostałe nie.
Osobiście wolę stabilizowane matryce bo dają mi większą swobodę ale topowe obiektywy w tym stałoogniskowe to powinny chyba mieć taką funkcję?
Wiem, że kupując aparat ze stabilizacją płaci się za nią tylko raz i to nie mało a przy obiektywach trzeba bulić za każdym razem ale chyba wzrost ceny o kilka stów nie byłby problemem przy cenie obiektywu powyżej 3000zł?
wulf, wszystko ma swoje + i -. Stabilizacja w szkle jest z raczej wydajniejsza, dostosowana do danego obiektywu (ogniskowej), i obraz nie trzęsie się w wizjerze podczas kadrowania. Fakt, że za każdym razem trzeba za nią płacić. Stab. w matrycy jest zawsze, ale tak naprawdę nie zawsze jej potrzebujesz (przy szerokim kącie prawie wcale). Poza tym stabilizacja jest fajna jak się robi statyczne zdjęcia, bo ruchu to ona Ci nie zamrozi... Jednak pewniejsza jest zawsze odpowiednio szybka migawka (1/wartość ogniskowej)
Aparat moich marzeń w klasie ekonomicznej dla niezbyt wymagającego fotoamatora. Ograniczę się do tego co chciałbym od matrycy. Wymiar 35x35 mm. Będzie nieostre po rogach, wiem, dać mi a poradzę sobie. Megapiksle w ilości jakieś 10. Dla podstawowej matrycy. Widziałbym wymienny moduł matrycy. "Zwykła" monochochromatyczna i powiedzmy dla wysokich iso o rozmiarze 4 megapiksli. A do tego wizjer z klinem, potwierdzenie ostrości bez komunikacji z obiektywem. Możena wywalić wszystkie programy tematyczne, tryb zapisu do jpg, przycisk balansu bieli. W zamian gniazdko synchro jak w Druchu Synchro. Zasilanie na paluszki. Może być tych paluszków więcej. Aparat może być duży i ważyć więcej niż inne aparaty. Lepiej aby nie był za ładny, bo buchną. Jak pomyśleć, to faktycznie można to tylko samemu zrobić :-)
@baron13: Paluszki lepiej kupić, bo opłata recyclingowa ;) I może matryce nie w kwadracie.
Narzekający na pikselozę: zajrzyjcie na Fotopolis to znajdziecie wczorajszy artykuł na ten temat. Nawet jak się z Piechalem nie zgodzicie, to można się dowiedzieć wiele innych ciekawych rzeczy. Ja się dowiedziałem nt. działania filtra A-A. Oto link:
link
@p0m taki jest stereotyp, czyli występuje u wielu a nie u wszystkich.
Nie jesteś wyjątkiem ani nie obalasz teorii, a mój wywód miał nadać sensu pakowaniu takiej wielkiej matrycy do najniższego segmentu producenta, gdzie jego topowy model będzie miał ich mniej w dodatku na FF.
Przypuszczam, że zarówno nowa wersja EF 24-70/2.8 jak i EF 70-200/4 są dedykowane do zastosowań filmowych. W pierwszym stabilizator przydaje się tylko na 70 mm a na krótkim końcu wybitnie przeszkadza, tak jak to się dzieje na statywie. Trzeba pamiętać kiedy go włączyć a kiedy wyłączyć (podobnie jak w puszkach ze stabilizacją w korpusie). Natomiast w 70-200, tym co jest, za głośno pracuje stabilizator właśnie, więc powinni go wyciszyć. Na 70 mm nie powala, więc to też może poprawili.
Zdaję sobie sprawę z tego, że stabilizacja w obiektywie (zazwyczaj) jest wydajniejsza. Przypuszczam że zwłaszcza przy długich ogniskowych. Natomiast nie zgodzę się z tym, że przy szerokim kącie jest niepotrzebna.
Często zdarza mi się używać samyanga 8mm + błysk wypełniający. Przy czasach (ze stabilizacją) rzędu 1/5s błysk zamraża mi ładnie motyw główny a stabilizacja załatwia sprawę rozbabrania tła. Przy ekwiwalencie 24mm - 35mm też bardzo się przydaje.
Stąd jakoś nie potrafię pojąć strategii producentów którzy skąpią stabilizacji w najdroższych szkłach a pchają ją do przyciemnawych zoomów
@smok_wawelski: na paluszki mam takie co się to nazywa Nikon f 801. 4 paluszki. Dobry pomysł. Powiedzmy ze do cyfry potrzebne będzie 6 paluszków wraz z opłatą :-) A kwadrat by wydusić wszystko z pola obrazowego obiektywów. 2:3, 3:4 to nie są wcale "standardowe" formaty kadru. "prasowy" to jest 6:7. Jak masz kwadrat, mozna przyciąć nie tracą za wiel z rozdzielczości. Poza tym kadr kwadratowy też się często pojawia. No, ale ja bym chciał, żeby było jak kiedyś było...
Wulf - Z tą stabilizacją w obiektywie -i tak i nie. Możliwe że w C i N jest ok. W panasiu 14 -45 jest marna, podobnie w zoomie panasonica 100-300. Chyba że stabilizacje w micro tak mają.
Jeśli stabilizacja w matrycy to tyko duży olympus e3/e30/e5 . Jest jak prawdziwy Japończyk - Kosi Mazaki :)
Robiłem zdjęcia w nocy, z ręki na długim końcu obiektywu 50 -200, schodząc z czasami poniżej 1/100s.
@ Krawężnica
Każdy ma prawo do własnej oceny cen :) ja uważam że ceny większości optyki m4/3 są dwa razy za wysokie, albo inaczej pisząc, większość kombinacji kąt widzenia / GO / jasność da się w systemach lustrzankowych zrobić dwa razy taniej.
Tu jako przykład tylko porównanie dwóch, testowanych przez Optycznych praktycznie w tym samym czasie Panasonica 25/1,4 i Nikkora 50/1,8. Ten drugi trzy razy tańszy a zdjęcia przykładowe lepsze. Podobna sprawa z Olympusowym 12/2.0
Owszem, m4/3 broni się jakością optyczną - ale tu też trzeba patrzeć po pierwsze że szalone rozdzielczości mierzone na optyczne.pl trzeba przemnożyć przez szerokość / wysokość obrazka a wtedy już nie ma aż takiej przebitki w stosunku do lustrzanek. Warto też pamiętać że w m4/3 olano optyczną korekcję dystorsji.
a co do stabilizacji - w kombinacji Panasonic 45 - 200 + E-P1 wolę używać stabilizacji w obiektywie, udaje się schodzić z czasami do 1/20 przy 200 mm (ekw. 400)
Ciekawe kto pierwszy w dobije w lustrzankach do 40 mln pixeli :) A tak by się chciało podwojonej rozpiętości tonalnej :) Pomarzyć... pomarzyć :)
do fachowców: czy któreś z amatorskich szkieł do 2 tys zł jest optycznie na takim poziomie aby wykorzystac 24 mpix? czy cos pomylilem ?
A teraz hipotetyczna plotka z ostatniego tygodnia roku 2021!!!
"Canon zaprezentuje nową lustrzankę amatorską 950D Mark VII z matrycą APS-C o rozdzielczości 200 Mpix.
wspomaganą przez procesor DIGIC 17. Przekroczenie po raz pierwszy 200 mln pikseli w sprzęcie tej klasy uraduje szczególnie miłośników makrofotografii, którzy wreszcie będą mogli dowiedzieć się co w trawie piszczy."
@monangel: fachowcem nie jestem, ale łatwo wyliczyć ze to musi dawać ~127 lp/mm dla spadku do 2% kontrastu co pewnie przekłada się na ponad 63 lp/mm dla 50%. Myślę, że wykrzaczy się większość szkieł w ogóle. Nie tylko do2 kzł.
Po co aż 24MP w amatorskiej lustrzance. Czy ten wyścig na pixele nigdy się nie skończy?
Jak dla mnie totalne wariactwo! Nic po za tym. Nad tym co naprawdę powinno być dopracowane to się nie zajmują.
Przykre, lecz prawdziwe :|
Bardziej upakowaną matrycą chcą powalczyć z szumem...ciekawe...
poul11@
Technologie zmieniają się i jest jednak postęp. Porównaj sobie np. 6 mln. matrycę z przed około 10 lat i obecną 16, 18 czy 24 mln. Mimo większego upakowania dają lepszy obrazek :)
Do zobaczenia różnicy w rozdzielczości pomiędzy 24 a 16 megapikselami wystarczy 50/2,8 Makro.
Nie miałem zamiaru wszczynać kolejnej jałowej dyskusji o wyższości jednego rodzaju stabilizacji nad drugim. Chodzi tylko o to czemu nie ma stabilizacji w nowo projektowanych topowych obiektywach firm nie oferujących jej w korpusach? Czyżby było to aż tak trudne/kosztowne?
Wulf,
Zgadza się, jest trudne i kosztowne, gdyż trzeba gruntownie przeprojektować obiektyw. Jeśli to jest stara konstrukcja, nie nadająca się do najnowszych trendów (rozdzielczość, filmowanie), to obiektyw otrzymuje jakby nowe życie, szczególnie że stabilizatory są coraz doskonalsze. Ja mam dwa takie, gdzie nie mogę dostrzec różnicy pomiędzy zdjęciem zrobionym ze stabilizatorem a ze statywu oraz jeden taki gniot z literą "L", gdzie różnica jest wyraźna, do tego ma prawostronne skrzywienie pola. Jest to kit EF 24-105/4. Ten obiektyw kwalifikuje się do modernizacji.
@zentaurus
no ale ta nowa 24mp jednak nie jest lepsza od poprzedniej 16mp - oznacza to ze obecna technologia produkcji tych matryc moze sie szybko wyczerpac:P
dziesiec lat temu Intel tez myslal ze podkreci Pentium IV do 5/6GHz...i mu sie nie udalo, ba pojawil sie jego killer AMD Athlon XP (Burton):P
thorgal@
W jednym lepsza, w innym nieco gorsza... Jak na razie oceny wydawane są na niewielkiej próbie zdjęć...
@90s wiem, że Twoja wypowiedź miała charakter stereotypowy - dlatego Ci tak odpowiedziałem.
mam puchę xxxD, bo sądzę, żę przesiadka na xxD bądź 7d nie da mi takiego skoku jakości jakiego oczekuję. chciałbym 5dII, ale teraz nie mam ochoty wydawać 7-8k na aparat i wymieniać obiektywy. wolę ćwiczyć warsztat i dokupować nowe akcesoria. oczywiście, na 7d lepiej by mi się pracowało, ale...
@p0m sam miałem 400D później 50D a teraz pracuje na 5D II. każda puszka to inne wady zalety, w zależności do tego co potrzebujesz. Jedno jest pewne, lepiej mieć lepsze szkło od puchy, niż odwrotnie.
A najlepiej to mieć wszystko dobre:)
pozdrawiam
thorgal, co nie zmienia faktu, że pa pojawieniu się którejś tam kolejnej generacji nadal wszystko idzie tą samą drogą - przez zwiększanie czestotliwości.
Producenci dobrze wiedzą, że tą drogą za daleko juz iść nie można, dlatego też coraz więcej słyszy się o pracach nad matrycami zblizonymi do Foevona. Tam z resztą będzie to samo - staną się popularne i zacznie sie nowy wyścig na megapiksele.
racja, pojawi sie nowa technologia i jej eksploatowanie (czytaj: wyścig na megapiksele):P
Coraz częściej nurtuje mnie jedno pytanie - dokąd to wszystko zmierza?
Tam, gdzie wszystko. :)
....tam gdzie ostrzej być nie może :)
Po mojemu, to w fotografii jest stosunkowo dobrze. Jeśli chodzi o stosunek technologii do propagandy. Weźmy sobie samochody. Z jednej strony mamy modele które jadą 300 km/h. A ja bym chciał 140 max i 2l/100 km. Tamże aby wymienić zarówkę trzeba zdjęć przednie koło, albo wogóle nie można tego zrobić poza warsztatem. Bo mamy szpanerskie ksenony :-) JUa bym osobiscie nie dopuszcza takich modeli do ruchu. Ale to ja. Drugi biegu: "ekologiczny" samochód elektryczny. Nigdy się nie zwróci, mniej więcej po 160 tys km bateryjki za 30 tys zł do wymiany. Nikt w magazynach motoryzacyjnych nie mówi op takim np silniku Stirlinga. Może chodzić na słomę. Jeśli przyjmiemy, że skoro można wsadzić do samochodu 200 kg bateryjek, to 200 kg słomy to równowartość 40 litrów benzyny. Więc pojedzie i to daleko. Ze wzgledu na to, że silnik ma zewnętrzne spalanie, cylindry najlepiej napełnić helem, to rzeczywiste konstrukcje mają czas pracy bez jakichkolwiek przeglądów 8000 tys godzin. Pewnie da się przejechać jakieś 500 tyś km. Na słomie.
Otóż, na przykład moto-fani fascynują się samochodzikami na bateryjki i nawet nie zauważają, że coś to jest nie tak i jak bardzo. W fotografii, jak widać na załączonym obrazku wszyscy tu obecni pukają się czółko. Biorąc pod uwagę, że nie chcą nas ostrzyc na tych matrycach tak bardzo jak na bateryjkach do samochodzików, świadomość przynajmniej części rynku jest niezwykła.
Foevon powinien dawać mniejsze szumy, i ze względu na brak demozaikowania i dlatego, że każdy piksel pochłania całe widmo. Na oko jakby nie było strat, to szum powinien spaść o pierwiastek z trzech. Myślę jednak, że póki na rynek korpusów nie wejdzie jakiś odpowiednik Samyanga, to patrząc na to, co dzieje się w motoryzacji, obecni producenci będą psuć i wmawiać nam że potrzebujemy tych megapikseli. A megapikselie na moje biorą się z tego, że to łatwe. Tak jak zbudowanie samochodzika na bateryjkę.
@baron13
A ty jak zwykle wypisujesz głupoty bez ładu i składu i kompletnie bez związku z tematem
Jak nie o podboju Meksyku to o samochodach na słomę.
ps: nie wsadzisz w miejsce 200 kg bateryjek 200 kg słomy ;-)
Pawroski - to bylo wybitne hehehe no ale taka bedzie przzyszlosx
@michalng: związek z tematem, jest taki, wszyscy wypisują swoje zdumienie, dlaczego "to wszystko" idzie w tak złym kierunku. Odpowiedź jest taka: jak się rozejrzeć, otaczają nas same głupoty. Nie ma powodu, by w fotografii było lepiej niż w motoryzacji, czy np ekologii. Ponoć jeden z najstarszych napisów (pismem klinowym?) głosił "jak się w koło rozejrzeć, wszyscy ludzie są głupi". Czy pójdą w matryce 40 mpiksli? Myślę, że pójdą. Zrobią tele o jasności 8 ogniskowej 300 mm i z taaaką stabilizacją? Zrobią. aparat z wykrywaczem prezentów (bo koty, to ma sens) ? już zrobili. Do tego dodadzą w migawce licznik pstryknięć który po przekroczeniu 10 tysiąca rozwali aparat. Oraz wykrywacz obiektywów Samynga który będzie blokował aparat aż do wizyty w autoryzowanym serwisie. Tak może być, bo to nic w porównaniu z tym co jest gdzie indziej ;-)
michonn@
...a może być też tak, 2021 rok, 12 lat po zagładzie nuklearnej. Ludzkość powróciła do poziomu epoki kamienia łupanego. Gdzie niegdzie walają się po lasach jakieś dziwne urządzenia ze starozytnymi znakami Nikon i Canon. Białogłowy robią sobie naszyjniki i błyskotki ze lśniących prostokącików wydłubanych z korpusów lustrzanek a tubylcy ze szkiełek obiektywów narzędzia do wyprawiania skór z okolicznych rudych wiewiórek.Jaskiniowi malarze pięknie rysują na ścianach siędząc na jakiś bezuzytecznych twardych dyskach. Obrazy są pełne dynamiki o dużej rozpiętości tonalnej. Wprawdopodobnie mają szansę na przetrać więcej niż sto lat...
baron13,
Jesteś po prostu sfrustrowany pogodą, może masz nieparzysty dzień? Niech sobie robią co chcą, Ty i tak wiesz co lubisz i co Cię kręci. A na za długie kobylaste posty polecam metodę połówkową: dzielisz tekst na połowy i gorszą odrzucasz. Tą co została dzielisz na połowy (jak się da) i postępujesz tak samo. To co zostało edytujesz, dodajesz sensu, usuwasz sprzeczności i publikujesz.
"Pisanie postów jest sztuką odejmowania", co nie? Ja mam takie posty, których w ogóle nie puściłem, bo ani się nie dały podzielić ani dopasować do tematu. Oznaczam to innym kolorem jako gotowiec do wykorzystania przy lepszej okazji.
baron, odpowiedziałeś sam na swoje pytanie. Przeczytawszy krytycznie własne listy mógłbyś dość do jeszcze szerszego wniosku. Nie próbuję cię obrażać, tylko widzisz: ze względu na rozwijającą się specjalizację doszliśmy do tego, że w każdej branży jest znacznie więcej konsumentów-niespecjalistów niż konsumentów specjalistów. W konsekwencji wpływ specjalistów na trend rynkowy jest nieznaczący, poza segmentem profi, w którym proporcje się poprawiają (gdybym był naiwny, napisałbym, że się odwracają).
Ach, nie dodałem, że w branży foto może jesteś specjalistą, ale są z pewnością inne, w których nie jesteś, a też kupujesz te towary. I z boku stoi taki Chrabia i marudzi, że wszystkie te barony lecą tylko na procenty, a na prawdziwym smaku się nie znają i dobrego piwa 4.2% już nie ma ;-)
@cedrys: kilka dni temu stwierdziłem, że pasek napędowy w drukarce zameldował, że przekręcił się za dużo razy. W internecie wyczytałem jak zresetować licznik paska. Nie moja drukarka nie mój pasek ale mój wydruk. Oczywiście, nie wydrukowało dla mojego dobra.
@leszek3 : Herbata. Np Assam Keyhung :-)
Obiektyw Olympusa którego premiera planowana jest na jutro raczej nie będzie odpowiednikiem 12-60 znanego z E-systemu.
Jeśli potwierdzą się informacje o parametrach bliżej mu będzie.... właściwie trudno powiedzieć do czego.
12-50mm f/3,5-6,3 pierścień ogniskowania i pierścień przysłony, przycisk power zoom. Czyli obiektyw do filmowania bardziej niż klasyczny uniwersalny zoom.
.