Fujifilm GFX 100S - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie niniejszego testu dość mocno będzie zależeć od tego, jak zdecydujemy się spojrzeć na testowany aparat. Jeśli spojrzymy nań jak na średnioformatowy korpus, którego pobratymcy jeszcze niedawno wykonywali może jedno zdjęcie na sekundę i kosztowali tyle co nowy samochód, to widać postęp, jaki się w tym segmencie dokonuje. Jeśli natomiast zdecydujemy się GFX 100S porównać z topowymi korpusami małoobrazkowymi, jak Canon EOS R5 czy Sony A1, to oczywiście nowy Fujifilm przegra takie porównanie z kretesem. Tyle tylko, że GFX 100S nigdy nie miał być hybrydą – to aparat, którego ogromną rozdzielczość wykorzystają przede wszystkim fotografowie. Tryb filmowy jest tu raczej dodatkiem, po który można sięgnąć od czasu do czasu, a nie głównym atrybutem akcentowanym w materiałach marketingowych.
Niezależnie od kontekstu, testowany aparat należy pochwalić za solidne wykonanie, dobrą ergonomię, wysokiej jakości wizjer i ekran, pojemną baterię, wewnętrzny zapis filmów z 10-bitowym kolorem i bardzo dobrą jakość obrazu oraz niskie szumy w 4K. Do poprawy natomiast kwalifikuje się autofokus, jakość obrazu Full HD oraz czasy odczytu matrycy.
Ponieważ porównywanie testowanego aparatu z korpusami małoobrazkowymi nie ma zbytniego sensu, a innych średnioformatowych filmujących aparatów jeszcze nie mieliśmy w redakcji na testach filmowych, analiza opłacalności w oparciu o ceny nie ma w tym przypadku zbytniego sensu. Dla porządku napiszmy tylko, że w momencie publikacji niniejszego testu (08.03.2021) korpus Fujifilm GFX 100S oferowany był za 26999 zł.
Na koniec, jak zwykle, przedstawiamy w punktach listę wad i zalet testowanego aparatu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- rozsądna ilość ergonomicznie rozmieszczonych elementów sterujących,
- przejrzyste i czytelne menu,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość zasilenia aparatu przez USB-C,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemny akumulator,
- dwa gniazda kart pamięci,
- dotykowy ekran dobrej jakości,
- bardzo dobrej jakości wizjer elektroniczny,
- dodatkowy górny wyświetlacz, na którym możemy m.in wyświetlić histogram,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości i ocenę ekspozycji,
- dodatkowe tryby filmowania w proporcjach 17:9,
- wewnętrzny zapis z 10-bitowym próbkowaniem koloru,
- ograniczenie czasu nagrywania do 120 minut, którego w praktyce raczej nie odczujemy,
- możliwość wypuszczania sygnału 4:2:2 / 10-bit oraz filmów w RAW po HDMI,
- dużo profili obrazu i innych ustawień wpływających na wygląd nagrywanego materiału,
- spory zakres dynamiczny obrazu w profilach HLG, F-Log oraz przy dynamice ustawionej na 400%,
- dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
- dobra jakość obrazu do ISO 12800–25600 w 4K,
- rozsądnie działające odszumianie,
- funkcja międzyklatkowej redukcji szumu,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w Full HD,
Wady:
- nieprecyzyjnie działające tylne kółko nastaw,
- responsywność w niektórych sytuacjach mogłaby być nieco lepsza,
- ekran i wizjer o proporcjach boków 4:3, przez co spora część ich powierzchni nie jest wykorzystywana na obraz przy filmowaniu,
- brak zapisu w 4K powyżej 30 kl/s i w Full HD/2K powyżej 60 kl/s,
- mało zmieniający tryb filmowania z cropem 1.1x – przy tak dużej rozdzielczości matrycy można by dodać tryby z większym cropem,
- pomiar światła mający tendencje do prześwietlania w określonych sytuacjach,
- autofokus nienadający się do pracy ciągłej przy filmowaniu,
- stabilizacja elektroniczna, która bardziej szkodzi niż pomaga,
- kiepska jakość obrazu Full HD,
- wysokie szumy w Full HD,
- wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w 4K,
- mało imponujący tryb filmowy w porównaniu z małoobrazkową konkurencją.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Fujinon GF 45 mm f/2.8 R WR.
- film 1 – 230 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil „Nostalgic Negative”,
- film 2 – 96 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s,
- film 3 – 122 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil F-Log, stabilizacja matrycy (tryb zwiększony) + stabilizacja cyfrowa,
- film 4 – 138 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, „test vloggera”, stabilizacja matrycy (tryb zwykły), profil Eterna,
- film 5 – 153 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, 4K z cropem 1.1x, ISO 12800,
- film 6 – 129 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 2048×1080, 25 kl/s, ISO 3200,
- film 7 – 147 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 2048×1080, 50 kl/s, ISO 6400, profil F-Log,
- film 8 – 181 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil F-Log,
- film 9 – 243 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil Hybrid Log Gamma (HLG),
- film 10 – 119 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 2048×1080, 25 kl/s, ISO 6400, profil „Nostalgic Negative”.