Oświetlenie w fotografii portretowej
5. Eksperymenty ze światłem
Eksperymenty ze światłem są o wiele bardziej satysfakcjonujące niż zabawy z filtrami Photoshopa. Dzięki natychmiastowemu podglądowi wykonanego zdjęcia (co jest jedną z największych zalet fotografii cyfrowej) możemy dziś bawić się i ustawiać światło o wiele łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej. Nie wahaj się eksperymentować — tylko dzięki samodzielnej pracy będziesz mógł przekonać się, jakie możliwości daje Ci dana sytuacja. Zdarza się, że najciekawsze oświetlenie powstaje dopiero wówczas, gdy złamiesz wszystkie tradycyjne zasady związane z ekspozycją obrazu. Spójrz na przykład na zdjęcie pokazane na rys. 3.69 — ostre cienie i jasne plamy światła na granicy prześwietlenia. Dobre zdjęcie nie zawsze musi być „poprawnie naświetlone” w sensie technicznym; nie zawsze trzeba na siłę starać się wydobywać wszystkie możliwe detale na każdym skrawku obrazu.
Rys. 3.69. Nietypowa gra świateł i wyjątkowo ciepła kolorystyka tworzą bardzo nastrojowy klimat wnętrza klubu, sfotografowanego przez Aarona Rapoporta. Jasne plamy światła w lewym dolnym rogu kompozycji stanowią interesującą przeciwwagę dla wyrazistego portretu kobiety po prawej stronie |
Nie zawsze też trzeba ustawiać balans bieli pod kątem głównego źródła światła. Spróbuj wybrać balans bieli dla fotografii w plenerze i zrobić zdjęcie w świetle zwykłych żarówek ewentualnie ustaw balans bieli dla oświetlenia żarowego podczas fotografowania w dzień lub z lampą błyskową w studiu, tak jak to miało miejsce w przypadku zdjęcia otwierającego ten rozdział książki. Podczas realizacji konkretnego zlecenia powinieneś oczywiście wybrać takie ustawienia, by spełnić oczekiwania klienta, lecz jeśli po skończonej pracy zostanie Ci trochę czasu, spróbuj zmienić położenie niektórych lamp, wyłącz wszystkie oprócz jednej i spróbuj wykonać jeszcze kilka ciekawych zdjęć. Nie spiesz się, a być może uda Ci się uzyskać wyjątkowe, nietypowe zdjęcia (rys. 3.70), których kompozycja i głębia będą zdecydowanie wykraczały poza typowe, książkowe porady, czy też wszechobecne dziś, na poły sztuczne obrazy, których uzyskanie jest banalnie proste dzięki cudom współczesnej techniki komputerowej.
Rys. 3.70. To na pozór skomplikowane i makabryczne w odbiorze oświetlenie otrzymałem przy użyciu zaledwie jednej lampy błyskowej zaopatrzonej w czaszę reflektora o średnicy 25 cm. Przed modelkami ustawiony został ekran z rozpiętą jedwabną tkaniną, na którym rozegrała się niezwykła scena zbudowana głównie z cieni i światła padającego z lewej strony kadru |
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: