Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć

29 października 2015

5. Dichromatyzm a projektowanie

Do zaprezentowania ślepoty barwnej wykonaliśmy symulację postrzegania poniższego zdjęcia przy użyciu transformacji za pomocą algorytmu Meyer-Greenberg-Wolfmeier-Wickline.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Targowisko pigmentów, źródło WIkimedia



----- R E K L A M A -----

UNIKALNE OFERTY Z KOMISU E-OKO!

Canon R6

5999 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 0%!

Dichromatyzmem dotkniętych jest około 8% mężczyzn i niecałe 1% kobiet.

Najczęściej spotykanym defektem jest protanopia (potocznie znana jako daltonizm) – wada wzroku polegająca na nierozpoznawaniu barwy czerwonej (lub myleniu jej z barwą zieloną). Objawia się ona obniżeniem percepcji jaskrawości barwy czerwonej, pomarańczowej i żółtej.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Symulacja protanopii (brak L)

Z kolei deuteranopia objawia się brakiem rozróżnienia koloru czerwonego, pomarańczowego, żółtego i zielonego. Innymi słowy polega ona na nierozpoznawaniu barwy zielonej lub myleniu jej z barwą czerwoną.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Symulacja deuternaopii (brak M)

Tritanopia to najrzadziej występująca wada, polegająca na nierozpoznawaniu barw żółtej i niebieskiej.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Symulacja tritanopii (brak S)

Wady postrzegania kolorów staną się istotne podczas projektowania graficznego lub gdy będziemy chcieli stworzyć infografikę. Istotnym aspektem jest, by przekaz dotarł do wszystkich czytelników, a wybrane palety kolorów nie zacierały treści przed osobami z wymienionymi wyżej wadami. Symulacji wad wzroku możemy łatwo dokonać w takich programach jak Adobe Photoshop czy GIMP.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Adobe Photoshop CC 2015, wykorzystanie profili wad wzroku jako softproof.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
GIMP 2.8.2, wykorzystanie filtrów wad wzroku.

W projektowaniu niezwykle ważne jest by wszędzie tam, gdzie kolor jest istotną informacją, czyli w gazetach i innych drukowanych materiałach, oznaczeniach na budynkach, mapach, statusowych światłach w urządzeniach elektronicznych (jak np. sygnalizacja ładowania/naładowania), był on prawidłowo komponowany. O wadze problemu niech świadczą próby konstrukcji sygnalizacji świetlnych tak, by światło czerwone było łatwo identyfikowalne: zmieniając kształt lampy z kołowego na trójkątny bądź umieszczaniu drugiej, czerwonej lampy poniżej zielonej.

A gdy chcemy zobaczyć, jak będzie wyglądała cała strona www? Nie sama paleta kolorów, ale cały projekt? A gdybyśmy chcieli w ten sposób sprawdzić obraz ruchomy, np. klip reklamowy?

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Eizo ColorEdge CG248-4K
Monitor LCD o przekątnej 23.8", rozdzielczości DCI 4K, z czujnikiem automatycznej kalibracji i symulacją wad wzroku.

Z pomocą przychodzą monitory Eizo, oferujące tryb symulacji wad wzroku. Przeprowadzana jest ona w czasie rzeczywistym dla każdego rodzaju obrazów, a umożliwiają je wybrane monitory z serii FlexScan i ColorEdge. Przełączanie się w tryb symulacji postrzegania obrazu przez osoby z zaburzeniami rozpoznawania kolorów dokonywane jest z wykorzystaniem dołączonego oprogramowania UniColor Pro.

Oprogramowanie to we współpracy z odpowiednimi monitorami aktywuje sprzętową modyfikację sygnału, co jest istotne z dwóch powodów. Po pierwsze: wymuszanie przekształcenia w komputerze może być w niektórych przypadkach obciążające czasowo, po drugie – co ważniejsze – nie modyfikuje danych, a co za tym idzie nie degraduje zakresu sygnału przekazywanego do monitora; nie tracimy tym samym informacji o przejściach tonalnych.

Specjalnie zaprojektowany przez Eizo dedykowany procesor obrazu znajdujący się w monitorze wykonuje całą pracę związaną z konwersją sygnału w czasie rzeczywistym. Dzięki temu nie tylko statyczne obrazy, ale także materiał filmowy czy nawet gra komputerowa są w odpowiedni sposób prezentowane.

Oprogramowanie UniColor Pro dostępne jest na platformy Windows (od wersji 7) oraz OS X (10.3.9 i nowsze) i pozwala na przełączenie między obrazem oryginalnym, symulacją protanopii, deuteranopii oraz tritanopii. Dodatkowo umożliwia ono przechwycenie obrazu w zmodyfikowanej formie w celu porównania po jego wydrukowaniu.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie

By tego dokonać, niezbędne jest połączenie z komputerem interfejsem USB, który to wykorzystywany jest do transferu danych z pamięci sterownika monitora do komputera. Poniżej przedstawiamy oryginalny plik pozyskany z monitora przy aktywnym trybie symulacji wad postrzegania kolorów.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Przykład zrzutu ekranowego z monitora Eizo przy aktywnym trybie symulacji wad postrzegania koloru

Na zakończenie należy podkreślić, że Eizo ściśle współpracuje z japońską organizacją CUDO (Color Universal Design Organization), przeprowadzając eksperymenty przy udziale osób z dichromatyzmem, by jak najlepiej zdefiniować zdolność identyfikacji trudno odróżnialnych odcieni kolorów. Tym samym tę innowacyjną funkcjonalność, jaką oferuje Eizo – choć nie można brać pod uwagę nasilenia wady u konkretnych osób – przez zastosowane specjalizowanych algorytmów zaszytych w układach ASIC, należy postrzegać jako bardziej emulację niż symulację.

Monitor dla fotografa - część II : patrzeć i widzieć - Dichromatyzm a projektowanie
Eizo ColorEdge CG318-4K
Monitor LCD o przekątnej 31.1", rozdzielczości DCI 4K, wbudowanym czujnikiem automatycznej kalibracji i symulacją wad wzroku.

Zachęcamy osoby zainteresowane uniwersalnym operowaniem koloru do zapoznania się ze specjalnym opracowaniem Eizo.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Alstor – dystrybutora monitorów Eizo.