O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Dwa obiektywy i jedna lustrzanka – tyle nowości przyniósł nam kończący się tydzień. Dla jednych to aż nadto, dla innych niewiele. Tych, którym to nie wystarcza, tradycyjnie odsyłamy do cotygodniowego zestawienia plotek, być może znajdą tam coś dla siebie. Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Dużo megapikseli
Podobno na drugą połowę roku Canon szykuje premierę lustrzanki wyposażonej w matrycę o dużej liczbie pikseli. Mówi się, że może być to sensor o rozdzielczości większej niż 35 Mpix.
Carl Zeiss
Nowy teleobiektyw
Plotki głoszą, że wraz z premierą obiektywu Distagon T* 2.8/15 firma Carl Zeiss nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa, gdyż podczas kwietniowych targów NAB ma odbyć się premiera teleobiektywu 70–200 mm o świetle f/2.x. Nowy produkt ma być dostępny w wersjach dla lustrzanek Canon i Nikon, a jego cena wyniesie prawdopodobnie 10 000 USD.
Leica
Leica M10
Kolejnym cyfrowym dalmierzem od firmy Leica ma być model M10, którego prezentacja ma odbyć się już 10 maja br. Podobno niektórzy dziennikarze otrzymali już zaproszenia na oficjalną premierę w Berlinie.
Nikon
Coś dla miłośników patentów
W internecie pojawił się kolejny wniosek patentowy złożony przez firmę Nikon. Tym razem opisuje on obiektyw 9–25 mm f/2.8–5.0 (odpowiednik ogniskowych 24–68 mm) przeznaczony dla systemu bezlusterkowców Nikon 1. We jego wnętrzu ma znaleźć się 12 elementów ułożonych w 10 grupach – w tym 3 soczewki asferyczne i jedna wykonana ze szkła niskodyspersyjnego ED. Tradycyjnie nie wiadomo, czy obiektyw trafi do seryjnej produkcji.
Panasonic
Panasonic Lumix GF5
Panasonic Lumix GF5 to podobno następca modelu GF3, którego premiera ma się odbyć w najbliższych tygodniach. Jego zdjęcie można już obejrzeć w portalu Photo Rumors, a domniemana specyfikacja wygląda następująco:- matryca 12 Mpix,
- poprawiony stosunek sygnału do szumu – porównywalny do G3,
- maksymalna czułość ISO 12 800,
- bardzo szybki AF (0.09 s),
- nowy ekran dotykowy o rozdzielczości 920 tys. punktów,
- nowy interfejs dotykowy.
Coś dla miłośników patentów
Firma Panasonic złożyła wniosek patentowy, w którym został opisany obiektyw o ogniskowej 3.4–17 mm i świetle f/2.0–5.6, który jest przeznaczony dla aparatów z matrycą wielkości 1/2.3 cala. Oznacza to, że znajdzie ona zastosowanie w kompaktach, a jego odpowiednik ogniskowych wyniesie 19–95 mm.
Pentax
Coś dla miłośników patentów
Kolejny z wniosków patentowych opublikowanych w internecie dotyczy produktów sygnowanych logotypem Pentax i opisuje dwa obiektywy. Pierwszy z nich to model przeznaczony dla aparatów średnioformatowych o parametrach 90 mm f/2.8, a drugi to pełnoklatkowy 60 mm f/2.8 Makro.
Samsung
Samsung NX20
Ku zaskoczeniu wielu osób, holenderski serwis Focusmedia opublikował artykuł opisujący pierwsze wrażenia z użytkowania aparatu Samsung NX20. Dowiadujemy się z niego, że koreański bezlusterkowiec, który nie miał jeszcze swojej premiery, będzie charakteryzował się następującą specyfikacją:- korpus nieco większy niż NX11,
- matryca CMOS APS-C 20.3 Mpix,
- zakres czułości ISO 100–12800,
- wbudowany moduł Wi-Fi,
- tryb zdjęć seryjnych 8 kl/s,
- migawka od 1/6000 s,
- i-Function 2.0,
- tryb wideo Full HD 1080p,
- 3-calowy, ruchomy ekran VGA AMOLED,
- wbudowany wizjer elektroniczny i lampa błyskowa.
Sony
Sony 18–135mm f/3.5–5.6 SAM
Serwis Photo Rumors opublikował zdjęcie rzekomo przedstawiające obiektyw Sony 18–135mm f/3.5–5.6 SAM. Podobno wyciekło ono z Sony Europe, a jego autentyczność możecie ocenić sami:![]() |
Kolejne aparaty SLT
Mówi się, że następnym aparatem SLT od firmy Sony ma być amatorski model A37. W dalszej kolejności możemy spodziewać się dwóch profesjonalnych produktów wyposażonych w pełnoklatkowe matryce o rozdzielczościach 24 i 36 Mpix.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Czyli generalnie bez plotek dzisiaj. Nic o Canonie 650D? Nic o Sony 99.
18-125 to bardzo uzyteczny zakres. Wszystkie syetemy powinny miec taki troche drozszy kit z zoomem lepszym niz smieszne 18-55.
no jak dla mnie nic ciekawego... po premierach nowych lustrzanek niecierpliwie czekam na chociazby zapowiedz nowego nikona d 400 czy jakkolwiek nazywac sie bedzie nastepca d300s. No nic... cierpliwy jestem...
Znowu badziewny SAM? Czy tylko Nikon potrafi montować nawet w najprostszych kitach silnik AF-S?
Najwiekszym newsem powinno byc to ze canon 5Dmk3 oraz Nikon d800 beda jeszcze w marcu u wszystkich ktorzy w USa dokonali wplat w ciemno, bez testow , bez sampi video. Ciekawe czy u kupujacych bedzie wielke wow czy buuuum.
Co zlego jest w SAM-ie? To Nikon montuje same ultrasoniki?
Mhm... Oj oj oj nic o Canonie 70D/7Dm.2. Już na nie nie czekam. Dobra los skuszony, teraz tylko czekać plotek w przyszłym tygodniu. :-)
Nie do końca wiem kto kupiłby reporterski zoom, nawet ze światłem 2.0, ale bez AF. Do tego za 10k$.
Ciekawe czyja matryca będzie w M10. Ktoś te zakłady od Kodaka w końcu kupił...
Usuńcie tego cymbała, co to sobie tu zawody sprinterskie robi.
35 mp? powinni dać chociaż 37... ;)
maput | 2012-03-18 22:06:54Nie do końca wiem kto kupiłby reporterski zoom, nawet ze światłem 2.0, ale bez AF. Do tego za 10k$.
To jest szkolo do wyzszych celow niz fotografia reporterska !!
To szklo filmowe. Dosc tanie w swoejej klasie.
No jak ten zoom Zeissa ma miec swiatlo f2 to rozumiem ze solidny statyw do tego szkielka bedzie gratis:P
MAF | 2012-03-18 21:54:21 Znowu badziewny SAM? Czy tylko Nikon potrafi montować nawet w najprostszych kitach silnik AF-S?
Nikon nie ma wyjscia. Od lat nie produkuje juz amatorskich puszek kompatybilnych wstecz ze srubokretem. Po cichu MIT kompatybilnosci do "tysiaca szkiel" prysnol.
A SAM nie jest taki bardziewny. Oczywiscie to nie SSM - raczej podobny do 18-135 canona i 18-125 Sigmy - nie wiem jak z Nikonem.
Na moje, to jeśli to szkło Zeissa będzie produkcją seryjną, to jest "nius". Jeśli to jest jak pisze ***s*** tak zwany obiektyw filmowy, czyli jednostkowa produkcja na laboratoryjnym warsztaciku, to znaczy, że nic się nie ruszyło. System Maksutowa dlatego jest taki cudowny, bo tam nie ma niczego co było by cudowne.
thorgal | 2012-03-18 22:14:34 No jak ten zoom Zeissa ma miec swiatlo f2 to rozumiem ze solidny statyw do tego szkielka bedzie gratis
Po pierwsze nie 2.0 tylko 2.x czyli moze 2.4 moze 2.8.
Po drugie wszyscy filmowcy ktorzy go kupia statywy juz maja.
na forum zrodlowym znalazlem takie cos : I think this will be a cinema zoom lens, similar to the Zeiss LWZ.2 Lightweight 15.5-45mm T2.6 ($29,000).
W przeciwnym wypadku rzeczywiscie nie mialby sensu chyba - MF z ZOOMEM za taka kase?
ZoomZeissa można zobaczyć tu: link
Ciekawy ten nowy Panas - niewielki i moze byc ciekawa matryca przy tych parametrach. Jak dla mnie niestety jedynie Olek wchodzi w gre ze wzgledu na wbudowana stabilizacje - podpinanie manualnych i jasnych stalek wtedy to sama przyjemnosc przy fotografoaniu przy swietle zastanym. W szczegolnosci moze byc ciekawie na niezle zapowiadajacej sie stablizowanej matrycy EM-5, do ktorego sie przymierzam... :-)
Zeiss ciekawy. Kupić nie kupię, ale chętnie zobaczę to cudo. :-)
Leica M9-ka może trochę spadnie. Czemu ten uparty Voigtlander nie może zrobić cyfrowej Bessy...
Sony dalej uparcie brnie w slt, a o nowych lustrach cicho sza... Pewnie dadzą jeszcze nowsze jeszcze kreatywniejsze tryby, żeby zachęcić klientów. ;-)
@cube: dopóki Sony nie zaimplementuje trybu pt "Winning All Competitions", to żadne nowe wersje SLT nie uratują systemu.
@ ***s***
Nikon nie ma wyjscia. Od lat nie produkuje juz amatorskich puszek kompatybilnych wstecz ze srubokretem. Po cichu MIT kompatybilnosci do "tysiaca szkiel" prysnol.
Dlaczego nie ma wyjścia? Mając technologię bardzo dobrych silników SWM bezsensem byłoby cofanie się w rozwoju i produkowanie szkieł bez silnika tak jak to robi Sony. Poza tym silnika nie maja tylko najtańsze body, do których użytkownicy rzadko kupują coś więcej niż kit. We wszystkich pozostałych możesz bez problemu używać najstarszych szkieł z AF jeszcze z analoga, które będą działać bez najmniejszych problemów. Spróbuj tego samego z Canonem :)
"...możesz bez problemu używać najstarszych szkieł z AF jeszcze z analoga..."
W Canonie również ;P
W canonie można używać szkieł z analoga na cyfrze jak i najnowszych szkieł na anologowych body... jedynie stare manualne szkła i body FD, sprzed 1987 roku są niekompatybilne, ale kto tego potrzebuje...
Pod testem Tamrona 60mm f/2.0 pisałem: "Chyba jedyny Tamron, o którym można powiedzieć, że szkoda, że nie ma go z bagnetem Pentaksa"
Już mi nie szkoda :)
Szkoda jedynie będzie kiedy Pentax schrzani robotę, bo Tamron wysoko zawiesił poprzeczkę.
Dla mnie wystarczy, że będzie niegorszy optycznie, do tego DC AF, zbudowany jak P 100mm 2,8 WR macro, a światełko i cenę przeżyję :)
No myślę że newsem jest ta Leica - i też jestem ciekaw czyją matrycę wezmą ( czy ktoś robi jeszcze FF CCD) .
No i ten Samsung może być ciekawą ofertą.
A co Wy tak ciągle o tej amatorszczyznie?. Nie widzicie że Sony kolejne dwa profi wypuszcza :-))
Borat | 2012-03-18 23:18:54....... Spróbuj tego samego z Canonem :)
Moim zdaniem Canon jednak ma mistrzostwo za to ze przeszedl na system "fly by wire" obiektywow EOS.
Kosztowalo go to pewnie sporo w latach 80tych ale teraz wygrywa na wszystkich frontach. Jedyna powazna wpadka, ktora bardzo boli to niekompatybilnosc APSC z FF. Tzn ze nie da sie wpiac APSC do FF i zrobic zdjecia z cropem jak w Nikonie czy Sony. Wszystko przez oszczednosci na malenkiej matrycy oraz pospiech zeby byc pierwsza lustrzanka cyfrowa ponizej 999$.
A samsung EX2 się kiedyś pojawi czy to aparat jak sony R1 firmie raz się udało zrobić coś genialnego i już nie powtórzą tego "błędu" ;)
Czy fakt, że ta 60-tka Pentaxa ma być _pełnoklatkowa_ oznacza, że Pentax planuje również puszkę FF? W końcu z myślą o analogach, chyba tego obiektywu nie wypuszczają.
Czy PT Szanowna Redakcja wie coś na temat premiery nowego tamrona 24-70 2.8? Ludzie się niecierpliwią a stare konie rżą.
@***s***, akurat w Canonie brak możliwości podpięcia APS-C to najmniejszy problem, jakie szkło APS-C Canona ma sens na FF?
W Nikonie od biedy da się używać 35 1.8, w Sony szkła da się podpiąć, ale korpus automatycznie cropuje nawet RAWy.
Canon ma tanie pełnoklatkowe 50 1.8 i 35 2.0. A co innego podpiąć? Zoomy 18-55, czy 55-250?
@MAF, - co podpiac ? kazdy szeroki kat !! Takie 10-22 czy jakas Tokina 11-16 2.8. Takie obiektywy spokojnie by sobie poradzily na cropie z fulfrejma.
Ja jestem amatorem ale znam spore grono weselnych fotografow ktorzy zaciskajac pasa kupili jedno body FF ale backup maja w APSC - oraz w APSC juz jakiejs szklarni sie dorobili - przeinwestowali APSC np. takim 17-50 2.8 canona z ktorym teraz nie za bardzo jest co zrobic.
"znam spore grono weselnych fotografow ktorzy zaciskajac pasa kupili jedno body FF ale backup maja w APSC - oraz w APSC juz jakiejs szklarni sie dorobili - przeinwestowali APSC"
Poważnie są tacy niecodzienni jegomoście? Ja bym takiego intelektualisty na wesele nie wynajął, bo nie wiem co by mu do głowy wpadło: robienie makro panierki na schabowym albo fotografię podwodną w zupie pomidorowej.
bardzo smieszne
Pewnie, że śmieszne. Jeszcze śmieszniej by było, gdyby w ramach ekumenizmu kupili FF canona do posiadanych obiektywów nikona aps. Albowiem któż sokołom zabroni?
@***s***, no ok, ale do Canona FF nie da się podpiąć Tokiny DX, czy Sigmy DC?
Ograniczenie EF/EF-S obowiązuje chyba tylko szkła Canona? Choć przyznaję że nie bardzo widzę sens podpinania tego typu szkieł do FF, szczególnie właśnie w Canonie do którego jest przecież masa stosunkowo tanich i świetnie sprawdzających się na FF szkieł typu 17-40, 24-105, 70-200.
Poza tym jeśli już szarpnąłem się na 5DmkII/mkIII jako podstawowe body to nie lepiej wyprzedać się się z APS-C i kupić taniego teraz przecież 5dmkI jako zapas?
Według mnie na siłę wynajdujesz problem który w praktyce nie istnieje. Do FF Canona można skompletować cały system za ~10kpln. Według mnie to dla kogoś kto zarabia w ten sposób to nie jest kwota nie do przeskoczenia.
W Nikonie, czy tym bardziej w Sony zestaw który da mi takie same możliwości kosztuje znacznie więcej (fakt że będzie lepszy optycznie)
Canon mimo wszystko nie zamierza odpuścić wyścigu mpix? Tak na wszelki wypadek? :D
Pentax robi "pełnoklatkowy 60 mm f/2.8 Makro"? A po co im to?
Wzmianki o C650D link
Fajnie by bylo gdyby zrobili AF przy filmowaniu.
Gdyby zrobili AF przy filmowaniu to musieli by skorzystać z technologii półprzezroczystego lustra jak w Sony :]
enthropia, by podtrzymać wiarę ;)
W D7000 jest jakotaki AF a nie jest to SLT :)
druid | 2012-03-19 17:02:04 Gdyby zrobili AF przy filmowaniu to musieli by skorzystać z technologii półprzezroczystego lustra
A Panasonic GH2?
@enthropia - żebyś zadawała głupie pytania ^^
Canon prędzej czy później (pewnie prędzej) musi wypuścić body z 35-40mpix bo inaczej zaraz by było o tym, że nie nadąża itp.
Pewnie będzie to w korpusie jedynki, zmieści się tam taka matryca skoro Nikonowi się zmieściło. Później będzie względny spokój przez 3-4 lata i trzeba będzie znowu urodzić jakieś 50mpix.
Miejmy nadzieję, że w tym czasie uda się odświeżyć kilka obiektywów zwłaszcza w kontekście wyposażenia ich w stabilizację np 200mm f/2.8 i któryś z superszerokokątnych.
Nie wiem czy ktos czyta jeszcze "plotki" w srode ale ta jest neizla.
link pisza ze Samyang wypusci 8mm z AF pod NEXa.
No nareszcie ktos sie odwazyl choc juz rok temu ponoc Sony oddalo graits wszystkim chetnym schematy bagnetow Nexa.
za rok moda się zmieni może nie być zainteresowanych obiektywami do nexa.
Samyang jak zawsze wyczucie potrzeb doskonałe. Dawać follow focus a potem AF do... rybiego oka. Mimo wszystko rybie oko nie ma tak wiele zastosowań, jak pozostałe szkła.
@***s***
Gdzie masz powiedziane, że będzie to 8mm, bo w podanym przez Ciebie linku, jak i w kolejnym w tekście do techradar.com nic takiego napisane nie jest.
"@MAF, - co podpiac ? kazdy szeroki kat !! Takie 10-22 czy jakas Tokina 11-16 2.8. Takie obiektywy spokojnie by sobie poradzily na cropie z fulfrejma. "
Ja mam Canonowskie 10-22 i zapiąłem właśnie pod 5d mk2 niedawno.... efekty takie sobie... ale da się...
Nie rozumiem o co Ci chodzi z Tokina, bo zdaje się tylko Canon wrzuca dodatkowy pierścień żeby nie uwalić soczewki albo lustra, Tokine chyba mozna zapinać bez większych ograniczeń....
link - fajny temat do plotek sie zapowiada.
Bagnet M42 :)))))