Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 IV - test aparatu

21 lutego 2022
Maciej Latałło Komentarze: 152

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A7 IV umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2, 4:3, 1:1 oraz 16:9. W pierwszym z nich do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 7008×4672 pix,
  • M – 3936×2624 pix,
  • S – 3504×2336 pix.

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, świateł, cieni, wygaszania, nasycenia i wyostrzenia (siła, zakres ostrości, przejrzystość). W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Kreatywny wygląd”. Można za jej pomocą wybrać jeden z dziesięciu zdefiniowanych trybów obrazu (Standard, Portret, Neutralny itd.) W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w dość szerokim zakresie. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.

W przeciwieństwie do większości starszych aparatów Sony Alpha, w A7 IV nie znajdziemy funkcji filtrów wizualnych.


----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona EOS-a R oraz Nikona Z6 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG

Jeśli chodzi o szczegółowość, wycinkom z A7 IV trudno cokolwiek zarzucić. Detale naszej scenki są dobrze wyeksponowane, nieco lepiej niż w przypadku konkurencji. To rzecz jasna nie jest szczególnym zaskoczeniem, bowiem sensor A7 IV ma największą liczbę pikseli w powyższym zestawieniu. Nie podobają nam się natomiast delikatne zielono-żółte plamy, widoczne głównie na prawym wycinku, już od ISO 200. Być może to efekt specyficznego odszumiania. Poza tym, szum na wycinkach z Alphy jest dobrze kontrolowany, przy ISO 3200 widać go stosunkowo niewiele. Niemniej w tej kategorii, naszym zdaniem konkurenci wypadają nieco lepiej od A7 IV.

Wyostrzanie

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na 0, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 5 oraz maksymalnie wyostrzone na +9.

Sony A7 IV, ISO 100
wyostrzenie 0
Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 5
Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG Sony A7 IV - Jakość obrazu JPEG

Przy środkowym stopniu wyostrzania („5”) obraz wydaje się już nieco zbyt mocno uwydatniony, dlatego naszym zdaniem warto korzystać z ustawień z zakresu pomiędzy 0 a 5.

Format HEIF

Podobnie jak w Sony A1 czy EOS-ach R5 i R6, A7 IV wspiera format HEIF (High Efficiency Image Format). Po jego wybraniu zastępuje on JPEG-i, nadal można natomiast zapisywać RAW‑y. Pliki HEIF mają 10-bitową głębię kolorów (a zatem lepsze przejścia tonalne niż dla JPEG-ów), a aparat pozwala rejestrować je w dwóch opcjach próbkowania: 4:2:0 lub 4:2:2. Oprócz tego możemy wybrać jakość: bardzo wysoką, wysoką, standard oraz mały rozmiar. W najwyższej jakości objętość HEIF-ów jest ok. dwukrotnie mniejsza niż JPEG-ów (X.FINE).

Dodatkowo, po wybraniu formatu HEIF, możemy jeszcze włączyć zdjęcia HLG, a więc takie o poszerzonej rozpiętości tonalnej. Należy jednak pamiętać, że da nam to wymierne korzyści wyłącznie wtedy, gdy korzystamy z kompatybilnego ekranu (monitora, telewizora) HDR.

DRO – Dynamic Range Optimizer

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7 IV funkcję pozwalającą na rozszerzenie rozpiętości tonalnej DRO (Dynamic Range Optimizer). Ma ona 5 stopni intensywności oraz auto, a jej działanie polega na „wyciąganiu” informacji z ciemnych obszarów na zdjęciu.

Przykładowe zdjęcia z użyciem ww. funkcji można zobaczyć np. w teście A7 III.