Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5590 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body

Cena: 10095 zł 9199 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony A7 IV - test aparatu

21 lutego 2022
Maciej Latałło Komentarze: 152

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie nie zauważamy większych załamań w zakresie czułości kalibrowanych. Niemniej widać, że od ISO 3200 wartości szumu dla poszczególnych składowych zbliżają się do siebie, zamiast oddalać. Z pewnością zachodzi zatem jakaś redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7 IV przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7 IV, dla ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Naszym zdaniem odszumianie „niskie” prezentuje sensowny kompromis pomiędzy usuwaniem szumu a zachowaniem detali. Poza tym, wydaje się, że plamy, o których wspominaliśmy w poprzednim rozdziale, są mniej widoczne.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7 IV wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R i Nikona Z6 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Na niskich ISO, odwzorowanie detali jest świetne. Nie obyło się także bez specyficznych zakłóceń, będących najprawdopodobniej efektem mory na drobnych wzorach druku. Niestety, wspomniane w poprzednim rozdziale niewielkie plamy są nadal widoczne. Generalnie, wizualny poziom szumu w przypadku trzech wybranych aparatów wydaje się dość podobny do ISO 6400. Wyżej uwidacznia się lekka przewaga Nikona.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 51200. Przy kolejnych, dodajmy: rozszerzonych wartościach, widzimy wzrost bliższy liniowemu niż wykładniczemu.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 3200, A7 IV i EOS R idą łeb w łeb. Dla nastawy ISO 6400 najwyższy poziom szumu w naszym zestawieniu generuje aparat Sony. Największa różnica występuje między A7 IV i S1: ok. 1 EV. Względem Z6 II to ok. 1/2 EV, a EOS-a R – tylko ok. 1/3 EV. Warto się też odnieść do poprzednika – w jego przypadku zanotowaliśmy szum o ok. 1/2 EV niższy od A7 IV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7 IV na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 254–767. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–12800 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dla wyższych nastaw ich charakterystyka zmienia się i rozkłady mocno się wypłaszczają. Z kolei dla czułości programowych rośnie średni poziom sygnału, a histogramy stają się zauważalnie zaburzone.

Do wyglądu darków w zakresie nastaw kalibrowanych nie mamy zastrzeżeń. Przy ograniczonym sygnale widać tylko drobne niejednorodności, które nie powinny stanowić powodu do zmartwień.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 2.1
100 512 2.3
200 512 3.6
400 513 6.9
800 512 11.6
1600 512 18.9
3200 511 35.4
6400 511 66.6
12800 509 129
25600 512 222
51200 506 405
102400 1040 605
204800 1112 1096

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tutaj dla nastaw kalibrowanych także nie widzimy niczego niepokojącego.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 IV - Szumy i jakość obrazu w RAW