Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon Zf - test aparatu

2 lutego 2024
Maciej Latałło Komentarze: 69

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, ani wyraźnych różnic od wykładniczego kształtu krzywych. Dla przeważającego zakresu ISO, składowe R, G i Y przyjmują jednak porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Zf, tak samo jak w innych zaawansowanych aparatach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Zf przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnica między kolejnymi etapami tego procesu została całkiem sensownie dobrana. Niemniej coraz mocniej pozbawiają one obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Naszym zdaniem nie ma większego sensu decydować się na ustawienie wyższe niż „zmniejszone”. Zresztą, już przy nastawie „odszumianie wyłączone” widać, że redukcja zakłóceń ma miejsce.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Zf wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R6 Mark II i Panasonikiem S5 II. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Zarówno w Nikonie, Canonie jak i Panasoniku odwzorowanie szczegółów na niskich nastawach ISO stoi na bardzo dobrym poziomie. Tak naprawdę różnice pomiędzy poszczególnymi modelami sprowadzają się przeważnie do odmiennych wzorów mory, widocznych na prawych wycinkach. Najmocniejszy obserwujemy na zdjęciu z S5 II, co wynika z zupełnego braku filtra antyaliasingowego w tym modelu.

Pod względem zaszumienia porównywane aparaty wypadają podobnie mniej więcej do ISO 3200. Powyżej tej wartości naszym zdaniem Zf szumi troszkę mocniej niż rywale. Naszym zdaniem ISO 12800 to najwyższa nastawa, po którą warto sięgać, i to raczej „awaryjnie”, bowiem widoczność zakłóceń jest już wyraźna.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Zf, Canona R6 Mark II, Panasonika S5 II i Sony A7 IV.

Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla prawie całego zakresu czułości najlepiej wypada Lumix S5 II. Dla nastawy ISO 6400 przewaga tego modelu nad Zf to ok. 1/2 EV. Lepiej od Nikona radzi sobie także EOS R6 Mark II, przy czym różnica pomiędzy nimi to tylko ok. 1/3 EV. Wyższy szum luminancji niż w Zf zanotowaliśmy za to w A7 IV – o ok. 1/2 EV.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Zf zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w innych bezlusterkowcach Nikon Z. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw wypłaszczają się. To oznacza, że miejsce użytecznego sygnału zajmuje szum.

Same darki wyglądają naprawdę dobrze, nie widać oznak bandingu. Szum jest w zasadzie jednorodny, choć przy wyższych nastawach ISO środek kadru jest lekko jaśniejszy niż obszar przy górnej i dolnej krawędzi kadru.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1008 2.4
100 1008 1.8
200 1008 2.9
400 1008 5.3
800 1009 9.8
1600 1010 15.1
3200 1013 31.9
6400 1016 66.8
12800 1023 132
25600 1039 242
51200 1065 483
102400 1210 997


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Zf - Szumy i jakość obrazu w RAW