Zarządzanie kolorami
1. Wstęp
Zarządzanie kolorami to zestaw narzędzi i technik, które umożliwiają (oby) uzyskanie przewidywalnych i, do pewnego stopnia, poprawnych kolorów na fotografiach. Większość fotografów uważa omawiany proces za sposób zagwarantowania, że obraz, który wydrukują, będzie odpowiadało temu, co widzą na monitorze, ale tak naprawdę jest to o wiele więcej.
Ogromną większość denerwujących aspektów tego zagadnienia można zniwelować. Od chwili wysłania pierwszego e-maila z odpowiedziami na pytania czytelników w newsletterze DDQ z 2001 roku jestem regularnie zasypywany pytaniami na temat zarządzania kolorami. Oto te odpowiedzi.
Gorące tematy
- Kalibracja monitora
- Używanie własnych profili
- Warunki oświetleniowe
- Ustawienia i polecenia zarządzania kolorami w Photoshopie
Rozstrzygnijmy tę sprawę od razu
-
Czy zarządzanie kolorami musi być trudne?
Ale to naprawdę nie musi być trudne. Przyrzekam.
Dla typowego fotografa jest tylko kilka kluczowych spraw, które musi zrozumieć. Pierwszym krokiem jest skalibrowanie monitora za pomocą sprzętu zawierającego kolorymetr (urządzenie mierzące wartości kolorów wyświetlane przez Twój monitor). Kalibracja monitora zagwarantuje poprawne wyświetlanie kolorów, a jest to konieczne, ponieważ na podstawie tego wyświetlania będziesz oceniał, jakie dopasowania zastosować na obrazie.
Istnieje garść rzeczy, które możesz zrobić w trakcie pracy, aby uzyskać najlepsze rezultaty, ale większości fotografów dobre efekty zapewnią ustawienia domyślne, dlatego nie musisz za bardzo się tym martwić.
Ostatnim (i prawdopodobnie najważniejszym) krokiem jest sprawdzenie, czy masz poprawnie ustawione profile druku dla każdej używanej kombinacji drukarki, tuszu i papieru (co zazwyczaj oznacza oddzielny profil dla każdego rodzaju papieru, ponieważ prawdopodobnie będziesz używał jednej drukarki do drukowania większości zdjęć). Idealnie byłoby tworzyć własne profile, ale często fabryczne profile drukarki lub udostępniane przez producentów papieru dadzą dobre rezultaty. Upewnij się później, że stosujesz właściwe ustawienia wydruku, a będziesz mógł oczekiwać wyrównanych i poprawnych rezultatów.
Najlepsze jest to, że gdy już nabierzesz wprawy w wykonywaniu tych podstawowych operacji, staną się one Twoim nawykiem i będziesz mógł liczyć na dobre efekty. Naucz się kilku rzeczy, a wyeliminujesz ogromną większość denerwujących problemów, związanych z zarządzaniem kolorami.
Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. „Mistrzowskie ujęcia. Tim Grey o perfekcyjnej obróbce zdjęć” autorstwa Tima Grey i wydanej przez wydawnictwo Helion S.A. – red.
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: