Canon EOS R3 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Patrząc od strony filmowej, Canon EOS R3 zdecydowanie zasłużył na miano flagowego (przynajmniej do czasu premiery modelu R1) bezlusterkowca w ofercie tego producenta. Oferuje on wszystkie zalety modeli takich jak EOS R5 czy R6, a przy tym wolny jest na przykład od problemów z przegrzewaniem się czy ograniczeń czasu nagrywania nawet w najbardziej wymagających trybach filmowania. Do tego oferuje bardzo dobrą jakość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania, super szybką matrycę, świetnej jakości wizjer i ekran czy akumulator o absolutnie monstrualnej pojemności.
Oczywiście nieco wad nadal udało nam się znaleźć. Część, jak problemy z autofokusem, zniknie zapewne po najbliższej aktualizacji oprogramowania. Inna część z kolei wynika, jak się wydaje, z nadmiernego dążenia twórców aparatu do zachowania swego rodzaju „wstecznej kompatybilności” ze starszymi modelami (czy raczej – przyzwyczajeniami ich użytkowników). Wskutek tego części przycisków nie da się używać korzystając z wizjera, dodane w ostatnich latach Canon Log czy HDR PQ stanowią osobne pozycje rozrzucone w dziwnych miejscach w menu, zamiast być włączone do listy profili obrazu, a funkcje związane z cyfrową stabilizacją czy filmowaniem w HDR wydają się żywcem przekopiowane z EOS-a 5D Mark IV, bez próby ich aktualizacji i dorównania do poziomów wyznaczonych w międzyczasie przez konkurencję. Ewolucyjne podejście do zmian nie jest oczywiście złe, ale czasem trzymanie się go na siłę bardziej przeszkadza niż pomaga.
Spójrzmy teraz, jak wypada cena testowanego aparatu w porównaniu z bezpośrednią konkurencją oraz innymi urządzeniami o podobnych parametrach (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 29.11.2021):
- Canon EOS 1D X Mark III – ok. 32000 zł.
- Canon EOS C70 – ok. 24400 zł.
- Canon EOS R3 – ok. 28460 zł.
- Canon EOS R5 – ok. 18600 zł.
- Nikon Z9 – ok. 27900 zł.
- Panasonic Lumix S1H – ok. 14900 zł.
- Sony A1 – ok. 34000 zł.
- Sony A7S III – ok. 19500 zł.
Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- ogromna bateria,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- możliwość zapisu części formatów filmów na obie karty pamięci jednocześnie,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o bardzo wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- nagrywanie w RAW-ach,
- wewnętrzny zapis filmów w RAW,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 6K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
- limit czasu nagrywania tak duży, że w praktyce jakby go nie było,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu Canon Log oraz HDR PQ,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- funkcja zebra oraz histogram ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 6K,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w 25 i 50 kl/s w trybie pełnoklatkowym
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w Full HD w trybie APS-C we wszystkich klatkażach,
- identyczna jakość obrazu w niemal wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- niski poziom szumów w 6K oraz w 4K w trybie pełnoklatkowym,
- rozsądnie działające odszumianie,
- bardzo szybki odczyt matrycy (znikomy rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- umieszczenie części przycisków bardzo utrudnia korzystanie z nich podczas spoglądania w wizjer,
- brak możliwości zapisu niektórych formatów filmów na obie karty pamięci jednocześnie,
- brak pełnowymiarowego złącza HDMI w korpusie, w którym takowe spokojnie by się zmieściło,
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- brak możliwości podłączenia dysku SSD przez złącze USB,
- brak możliwości korzystania naraz z zebry i funkcji focus peaking,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- automatyczne powiązanie zmiany kodeka ze zmianą profilu obrazu na C-Log lub HDR PQ bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
- zupełnie bezsensowny dodatkowy crop 1.07x w trybie 4K przy proporcjach obrazu 16:9,
- zakres tonalny mógłby być odrobinę lepszy,
- zaskakujące problemy z autofokusem pojawiające się przy niektórych kombinacjach nastaw,
- przeciętnie działająca stabilizacja,
- duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym w 100/120 kl/s oraz w trybie APS-C,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 70–200 mm f/2.8 L IS USM.
- film 1 – 853 MB, Canon RAW, RGB, 12-bit, 6000×3164, 24 kl/s, ujęcie w formacie RAW + Canon Log 3,
- film 2 – 606 MB, Canon RAW, RGB, 12-bit, 6000×3164, 24 kl/s, ISO 12800, ujęcie w formacie RAW Light,
- film 3 – 171 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log 3,
- film 4 – 307 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 50 kl/s, tryb „z przycięciem”, HDR PQ,
- film 5 – 667 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, kodek All-Intra,
- film 6 – 215 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, kodek All-Intra, tryb „z przycięciem”,
- film 7 – 35 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
- film 8 – 44 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 25600, kodek IPB Light,
- film 9 – 769 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 25 kl/s, ISO 25600, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, kodek All-Intra,
- film 10 – 373 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 50 kl/s, ISO 6400, tryb „z przycięciem”, Canon Log 3,
- film 11 – 172 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, tryb „z przycięciem”, HDR PQ,
- film 12 – 60 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 12800, priorytet jasnych partii obrazu D+2, kodek IPB Light.