Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R3 - test trybu filmowego

3 grudnia 2021
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 35

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Patrząc od strony filmowej, Canon EOS R3 zdecydowanie zasłużył na miano flagowego (przynajmniej do czasu premiery modelu R1) bezlusterkowca w ofercie tego producenta. Oferuje on wszystkie zalety modeli takich jak EOS R5 czy R6, a przy tym wolny jest na przykład od problemów z przegrzewaniem się czy ograniczeń czasu nagrywania nawet w najbardziej wymagających trybach filmowania. Do tego oferuje bardzo dobrą jakość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania, super szybką matrycę, świetnej jakości wizjer i ekran czy akumulator o absolutnie monstrualnej pojemności.

Canon EOS R3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Oczywiście nieco wad nadal udało nam się znaleźć. Część, jak problemy z autofokusem, zniknie zapewne po najbliższej aktualizacji oprogramowania. Inna część z kolei wynika, jak się wydaje, z nadmiernego dążenia twórców aparatu do zachowania swego rodzaju „wstecznej kompatybilności” ze starszymi modelami (czy raczej – przyzwyczajeniami ich użytkowników). Wskutek tego części przycisków nie da się używać korzystając z wizjera, dodane w ostatnich latach Canon Log czy HDR PQ stanowią osobne pozycje rozrzucone w dziwnych miejscach w menu, zamiast być włączone do listy profili obrazu, a funkcje związane z cyfrową stabilizacją czy filmowaniem w HDR wydają się żywcem przekopiowane z EOS-a 5D Mark IV, bez próby ich aktualizacji i dorównania do poziomów wyznaczonych w międzyczasie przez konkurencję. Ewolucyjne podejście do zmian nie jest oczywiście złe, ale czasem trzymanie się go na siłę bardziej przeszkadza niż pomaga.

Spójrzmy teraz, jak wypada cena testowanego aparatu w porównaniu z bezpośrednią konkurencją oraz innymi urządzeniami o podobnych parametrach (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 29.11.2021):

  • Canon EOS 1D X Mark III – ok. 32000 zł.
  • Canon EOS C70 – ok. 24400 zł.
  • Canon EOS R3 – ok. 28460 zł.
  • Canon EOS R5 – ok. 18600 zł.
  • Nikon Z9 – ok. 27900 zł.
  • Panasonic Lumix S1H – ok. 14900 zł.
  • Sony A1 – ok. 34000 zł.
  • Sony A7S III – ok. 19500 zł.
Największą konkurencją dla testowanego aparatu wydaje się być minimalnie tańszy Nikon Z9, jednak z werdyktami w tej sprawie wstrzymamy się do momentu, kiedy i ten korpus przejdzie przez procedury testowe. Swego rodzaju wewnętrzną konkurencją jest też oczywiście EOS R5. Z kolei osoby, którym nie zależy na 6K i RAW-ach mogą sięgnąć także po sporo tańsze Sony A7S III lub kamerę Canon C70. Konkurencja jest zatem dość zacięta i bardzo wiele zależy od indywidualnych preferencji danego kupującego.

Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • ogromna bateria,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • możliwość zapisu części formatów filmów na obie karty pamięci jednocześnie,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o bardzo wysokiej rozdzielczości,
  • bardzo dobry wizjer elektroniczny,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • nagrywanie w RAW-ach,
  • wewnętrzny zapis filmów w RAW,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 6K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
  • limit czasu nagrywania tak duży, że w praktyce jakby go nie było,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu Canon Log oraz HDR PQ,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • funkcja zebra oraz histogram ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 6K,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w 25 i 50 kl/s w trybie pełnoklatkowym
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w Full HD w trybie APS-C we wszystkich klatkażach,
  • identyczna jakość obrazu w niemal wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
  • rozsądnie działające wyostrzanie,
  • niski poziom szumów w 6K oraz w 4K w trybie pełnoklatkowym,
  • rozsądnie działające odszumianie,
  • bardzo szybki odczyt matrycy (znikomy rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • umieszczenie części przycisków bardzo utrudnia korzystanie z nich podczas spoglądania w wizjer,
  • brak możliwości zapisu niektórych formatów filmów na obie karty pamięci jednocześnie,
  • brak pełnowymiarowego złącza HDMI w korpusie, w którym takowe spokojnie by się zmieściło,
  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • brak możliwości podłączenia dysku SSD przez złącze USB,
  • brak możliwości korzystania naraz z zebry i funkcji focus peaking,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • automatyczne powiązanie zmiany kodeka ze zmianą profilu obrazu na C-Log lub HDR PQ bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
  • zupełnie bezsensowny dodatkowy crop 1.07x w trybie 4K przy proporcjach obrazu 16:9,
  • zakres tonalny mógłby być odrobinę lepszy,
  • zaskakujące problemy z autofokusem pojawiające się przy niektórych kombinacjach nastaw,
  • przeciętnie działająca stabilizacja,
  • duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym w 100/120 kl/s oraz w trybie APS-C,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
  • wysoka cena.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 70–200 mm f/2.8 L IS USM.

  • film 1 – 853 MB, Canon RAW, RGB, 12-bit, 6000×3164, 24 kl/s, ujęcie w formacie RAW + Canon Log 3,
  • film 2 – 606 MB, Canon RAW, RGB, 12-bit, 6000×3164, 24 kl/s, ISO 12800, ujęcie w formacie RAW Light,
  • film 3 – 171 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log 3,
  • film 4 – 307 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 50 kl/s, tryb „z przycięciem”, HDR PQ,
  • film 5 – 667 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, kodek All-Intra,
  • film 6 – 215 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, kodek All-Intra, tryb „z przycięciem”,
  • film 7 – 35 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
  • film 8 – 44 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 25600, kodek IPB Light,
  • film 9 – 769 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 25 kl/s, ISO 25600, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, kodek All-Intra,
  • film 10 – 373 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 50 kl/s, ISO 6400, tryb „z przycięciem”, Canon Log 3,
  • film 11 – 172 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, tryb „z przycięciem”, HDR PQ,
  • film 12 – 60 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 12800, priorytet jasnych partii obrazu D+2, kodek IPB Light.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Canon EOS R3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Canon EOS R3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Canon EOS R3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe