Fujifilm i Panasonic pracują wspólnie nad matrycą organiczną
Firma Fujifilm poinformowała o współpracy z firmą Panasonic, której celem jest opracowanie nowej technologii produkcji organicznych matryc CMOS. Sensory te mają bazować na organicznej warstwie konwersji fotoelektrycznej, która zastąpi tradycyjne fotodiody wykonane z krzemu.
O pierwszych pracach nad tego typu produktem pisaliśmy już w 2011 roku w artykule pt. "Organiczna matryca CMOS od Fujifilm". Później w internecie znaleźć można było wnioski patentowe firmy Panasonic, które świadczyły o tym, iż japoński producent także skupił się na rozwoju podobnej technologii. Dziś dowiedzieliśmy się, że obie firmy połączyły swoje siły, a owocem tej współpracy jest zupełnie nowa matryca organiczna.
Tradycyjny sensor składa się z półprzewodnikowej fotodiody zbierającej światło, metalowych połączeń, filtra barwnego oraz mikrosoczewki ułatwiającej skierowanie wiązki światła do fotodiody. Natomiast nowa organiczna matryca CMOS zamiast fotodiody wykorzystuje organiczną warstwę konwersji fotoelektrycznej o wysokim współczynniku absorpcji. Pozwoliło to zmniejszyć grubość sekcji odbierającej światło do 0.5 mikrona.
Zabieg ten sprawił, że światło może wpadać do mikrosoczewki pod dużo większym kątem, przez co nowy sensor jest mniej podatny na powstawanie fałszywych kolorów, a konstruktorzy obiektywów nie będą musieli zmagać się z dużym winietowaniem w rogach kadru.
Sama powierzchnia światłoczuła pojedynczego piksela także jest znacznie większa. Dzięki temu do pojedynczej komórki dociera znacznie więcej światła i matryca pozwala uzyskać o 20% lepszą czułość w stosunku do tradycyjnego sensora CMOS.
Producent chwali się także wykorzystaniem z matrycy nowej, półprzewodnikowej technologii firmy Panasonic, która w znacznym stopniu zwiększyła wartość saturacji (maksymalny poziom sygnału elektrycznego jaki matryca może obsłużyć, powyżej tego poziomu mamy do czynienia z przepaleniami w obrazie).
Obie firmy będą promowały wykorzystanie nowej technologii organicznych matryc w wielu swoich produktach, włączając w to kamery do monitoringu, kamery cofania w samochodach, urządzenia mobilne, wreszcie aparaty cyfrowe.
Rezultaty badań zostaną zaprezentowane dzisiaj (11 czerwca 2013) na sympozjum VLSI w Kioto oraz na International Image Sensor Workshop 15 czerwca br. w Utah.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Tam piszą o DR rzędu 88dB czyli chyba jakieś 14,6EV. Jak zobaczę gotowy produkt, to uwierzę.
To byłoby naprawdę sporo. Ostatnio w systemi micro43 Blackmagic wypuścił Blackmagic Pocket Cinema Camera - malutką profesjonalną kamerę o DR 13EV i wszystcy się zachwycają że DR rewelacyjne (ale to kamera z rozdzielczością fullHD czyli koło 2Mpix).
Dla Fuji byłoby świetnie - ale teraz i tak ma przodujące matryce APS. Zostanie w czołówce peletonu.
Dla Panasonica - ratunek. Obecnie ma technologię matryc gorszą od konkurencji i na gwałt potrzebuje lepszej. Olympus już zmienił dostawcę matryc z Panasonica na Sony.
A dla systemu micro43 - jeśli trafią do takich aparatów Panasonica - rewelacja. Technologię do systemu dostarczaliby różni producenci - zestaw Olympus-Sony, Panasonic-Fuji oraz osobno Blackmagic. Wszystko kompatybilne i zamienne, w ramach jednego systemu. A użytkownik mógłby sobie składać - body od Olka (z matrycą Sony) plus obiektyw od Panasonica, albo body od Panasonica (z matrycą organiczną Pana-Fuji) i obiektyw od Olympusa, albo body filmowe Blackmagic i obiektyw od Voitlandera, Schneider-Kreuznach, Olympus, Panasonica, Sigmy czy kogoś innego.
Jak jeden producent jest z tyłu z technologią matryc, możemy do naszego zestawu obiektywów podpiąć body od innego producenta. Szkoda żeby Panasonic został z tyłu - system potrzebuje dobrzej kondycji (czyli nowoczesnych technologii) u każdego członka systemu. Użytkownik Canona nie ma teraz wielkiego wyboru - Canon też został z tyłu z technologią matryc, ale użytkownik nie dostanie innego body niż od Canona do obiektywów z bagnetem Canona. W micro43 mogły by być body z matrycami o róznych, odmiennych technologiach.
Poza tym dobrze by przełamać monopol Sony, które dostarcza matryce do własnych aparatów, do Nikona, do Pentaxa, do Olympusa... Za dużo tego.
Fajne i ciekawe.
Jednak nie mogę się pozbyć myśli, że kiedy ostatnio Panasonic pchał się w matryce, to uśmiercił nimi jednego producenta aparatów, a drugiego wgonił w poważne problemy finansowe, z których ciężko było mu się wykaraskać.
Mam nadzieję, że Fuji, nie stanie się kolejnym Pentaksem czy Contaksem ;D
Czyżby niedługo w micro43 miały być:
- Olympus (matryce Sony)
- Panasonic (matryce organiczne PanaFuji)
- Blackmagic (matryce od ??? fo filmowania fullHD)
- Kodak czyli nowa firma JK Imaging Ltd z marką "Kodak" (matryce od Sony?)
- SVS-Vistek - kamery przemysłowe (matryce od ???)
- VievPlus Inc - kamery przemysłowe (matryce od ???)
- Phroton Ltd - superszybkie kamery (matryce od ???)
To na pewno najbardziej uniwersalne dziś rozwiązanie - jeśli będzie się rozwijać w takim tempie to może stać się dominującym formatem foto. Jest tylko trochę mniejsze od APS-C czyli 98% fotografów wystarczyć możę ( jeśli matryce będą tak niedaleko od czołówki jak OMD a body i korpusy tańsze - bo zdominowanie przez dwa drogie japońskie koncerny to byłą główna bolączka systemu)
errata - do body micro43 od Blackmagic matryce produkuje CMOSIS:
link
link
Nie jest to co prawda rozmiar micro43 a nieco mniejszy - Super 16mm - więc crop w tej kamerze jest nie x2 a bliżej mu do x3, to bagnet jest micro43 i kompatybilność z systemowymi obiektywami zachowana.
Czyli byłoby co najmniej kilku dostawców matryc do systemu: Sony, Panasonic (PanaFuji?), CMOSIS... może ktoś jeszcze? Aptina? Ciekawe kto będzie robił matryce do kamer przemysłowych oraz kto dla Kodaka...
Yura, a któregoż to producenta aparatów Panasonic uśmiercił, czy też wpędził w kłopoty finansowe? Bo chyba nie Pentaksa, czy Contaksa?
No i aparat trzeba będzie trzymać w lodówce...
Blackmagic już zapowiedział kamerę z przetwornikiem super35.
super, tylko czekać na srodki plesniobójcze do organicznych matryc... ;-)))
Własnie, z tym że ja nie kupie takiej matrycy, chyba, że bez konserwantów!
A co z zywotnoscia takiej matrycy??? Juz dzisiaj w kilku dziedzinach wkurza mnie "planned obsolency" i jak sie okaze ze te nowe matryce wymiekaja po dwoch latach to ja dziekuje...
No nie wiem ale frytki z makdonalda są ponoć wieczne - to może i z tym dadzą radę...
Ciekawa interpretacja danych które podaje Panasonic -Fuji.
Podana przez nich dynamika 88dB interpretowana jest jako 29.2 EV.
88 dB = 8.8 B –> 10^8.8 = 2^29.2 –> 29.2 EV
Nikon D800E ma zmierzoną dynamikę 46dB czyli teoretycznie 15.3 EV.
46 dB = 4.6 B –> 10^4.6 = 2^15.3 –> 15.3 EV
10 dB = 3.32 EV = log 10 / log 2
Jeśli by to była prawda (uwierzę jak zobaczę) to byłby WIELKI POSTĘP.
Z drugiej strony sceptycyzm nie pozwala się cieszyć.
Aptina podaje dla 1-calowego sensora dziś 84dB:
link
@Piotr_0602
Wszystko pięknie, tylko teraz trzeba jeszcze szybkich i tanich praetworników A/C, co najminej 16-bitowych. No to chyba na razie koniec "nadzieji" i zostaje "bul" (pisownia hrabiowska).
Ciekawe czy po upływie gwarancji ulega biodegradacji :)
@jaad75 - fakt! :D
Pomyliło mi się z Phillipsem
Ufff ;)
fajnie tylko podobno ludzie oko ma 12 14 EV czyli 29.2 i tak nie wiele zmieni bo i tak więcej nie zobaczymy niż widzi ludzie oko czyli zapłacimy za 100% podczas gdy użyjemy tylko ~50%
Organiczna znaczy mniej trwała - a to sposób na zwiększenie dochodów!
To przykładowe zdjęcie podpisane "low dynamic range image" przepalili chyba celowo :)
mickey93, raczysz żartować, bo nie wierzę, że można tego nie rozumieć.
@mickey93
Jesteś pewien, że masz choć blade pojęcie co to jest EV?
@Piotr_0602...
[dB] = 20 * log10( x)
[EV] = log2 (x)
88 dB to po prostu 14,81 EV
Nie wiem skąd tam komuś wyszło prawie 30 EV/bitów? Chyba nigdy nie korzystał z odtwarzacza CD, gdzie 16 bit przetworniki osiągają odstęp 95 dB a teoretycznie maksymalna wartość dla 16 bitów to 96dB.
D800E ma 46dB dynamiki? Chyba ktoś nie umie czytać, bo wg testu DxO to nie wartość dynamiki - dynamikę osiągnął 13,24 EV czyli 79,72 dB
I jeszcze jedno - jak ktoś pisze 29 EV to chyba rozumie, że potrzeba do tego przetwornika ADC o 32 bitowym wyjściu, prawda? Już nie będę tłumaczyć co to oznacza dla jakości odczytu z matrycy...
@hijax_pl
"wzór na decybel" który podałeś jest właściwy dla elektroniki (matryca to tez elektronika ale) tam gdzie chodzi o wzmocnienie sygnału.
normalnie gdy ktoś chce podać różnicę między najniższa wartością a najwyższą (np. dźwięk, zakres tonalny)
raczej stosuje się wzór 10*log10(max/min)
@mickey93.. raczej? W odniesieniu do matryc SNR podaje się korzystając ze wzoru 20log10.
A jak chcesz się przy swoim dalej upierać to musisz rozpocząć walkę ze wszystkimi portalami, poczynając może od dxomark najsampierw (bo poczytny) a w drugiej kolejności przepisaniem podręczników i książek o tej tematyce.
nie upieram się bo nie ma powodu
Hmm ciekawe kiedy w takim wypadku taka technologia by weszla na zywo do aparatow panasonica.
Chyba to jakiś Polak pisał o poprawieniu właściwości matryc i optyki dużo wcześniej ,pamiętam do dobrze bo Canon z premierą wersji 5d MK II miał duże problemy. Potem również Nikon .
Hmm juz po 15 czerwca, sa gdzies moze dostepne wyniki tych badan nowej matrycy??