Zobaczyć światło
1. Wstęp
Jak zapewne się zorientujesz, w tej lekcji umieściłem więcej zdjęć niż w którejkolwiek innej. Stało się tak z bardzo konkretnego powodu: dostrzeganie światła stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia udanego zdjęcia. Jeśli nauczysz się widzieć światło — jasne i ciemne elementy fotografowanej sceny, jej kontrast i kolor, kierunek padania światła czy jasność głównego motywu i jego tła, a nawet ruch światła — będziesz w stanie podjąć trafne decyzje dotyczące naświetlania i staniesz się lepszym fotografem. Będziesz również wiedział, kiedy musisz kontrolować światło za pomocą płaszczyzny odbijającej, rozpraszającej albo lampy błyskowej. Czasami też zauważysz, że światło w danym miejscu zwyczajnie nie jest odpowiednie i trzeba przenieść fotografowany obiekt lub zmienić kompozycję zdjęcia, tak jak zrobiłem to ja w przypadku tego zdjęcia rdzennego Amerykanina w stroju ceremonialnym niedaleko Lake Powell w Arizonie.
Na następnych stronach znajdziesz zbiór moich zdjęć, które wykorzystuję na warsztatach, starając się pomóc słuchaczom zobaczyć światło. W tej lekcji nie będę podawał technicznych danych dotyczących naświetlania — skoncentruj się na widzeniu światła.
Mała dygresja… Czy słyszałeś kiedyś, że osoba niepotrafiąca odróżnić poszczególnych tonów jest określana jako niemuzykalna? W fotografii czasami mamy do czynienia z osobami, które mają trudność z dostrzeganiem subtelnych różnic między jasnymi i ciemnymi obszarami fotografowanej sceny.
Na szczęście dla takich osób jest nadzieja — można nauczyć się widzieć światło.
Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. „Światło w fotografii. Poznaj i wykorzystaj jego potencjał” autorstwa Ricka Sammona wydanej przez wydawnictwo Helion S.A. – red.
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: