Zobaczyć światło
4. Rozdział 3
Cienie i głębia
Cienie dodają zdjęciom głębi i trójwymiarowości. Bez nich fotografie wyglądają na płaskie — co nie zawsze musi być złe, jak było widać na niektórych z wcześniej pokazanych ujęć. Zdjęcia na tej stronie — wykonane w kanionie Upper Antelope w Arizonie, Ponderosa Ranch w Oregonie oraz Starej Hawanie na Kubie i Croton-on-Hudson w Nowym Jorku — wykorzystują silne cienie zwiększające ich siłę oddziaływania.
Aby zapisać głębokie cienie bez „spranych” świateł, należy ustawić naświetlenie na najjaśniejsze partie obrazu, korzystając z opcji blokowania naświetlania (zob. lekcja 7., „Wybór trybu pomiaru światła”).
Patrz uważnie
Tu mamy dwa zdjęcia pokazujące mnie z przyjaciółmi. Lubię je oba, chociaż jedno z nich zostało naświetlone nieprawidłowo. Czy widzisz, które? Oczywiście, nie jest to duży problem; zdjęcie i tak jest bardzo udane. Niemniej jednak problem ten drażni mnie i zacznie drażnić też Ciebie, gdy nauczysz się już widzieć światło.
Na zdjęciu, na którym mam na głowie kapelusz, moje białe włosy zostały po lewej stronie prześwietlone o kilka działek przysłony (mówiłem, że to drobiazg). Osobiście staram się unikać prześwietlonych obszarów, ilekroć wykonuję poważne zdjęcia (to było zdjęcie zrobione dla zabawy, w pośpiechu). Aby uniknąć tego problemu, mogłem szybko zafarbować włosy lub przesunąć się w cień albo też poprosić fotografa o niedoświetlenie zdjęcia, tak jak zrobiła to moja żona Suzan, fotografując mnie z afrykańskim orłem.
Ruch światła
Oto kolejne zagadnienie związane z widzeniem światła — trzeba widzieć jego ruch. Prowadząc warsztat w Miami Beach, sfotografowałem tę scenę nocną. Skorzystałem z czasu naświetlania 1/30 sekundy, otrzymując zdjęcie, na którym samochody są z lekka rozmyte. Aby uzyskać efektowniejsze zdjęcie, ukazujące strumienie światła płynące przez cały obraz, umieściłem aparat na statywie i otworzyłem migawkę na 10 sekund. Odpowiednio dostosowałem czułość ISO i wartość przysłony, tak by światła neonów nie zostały prześwietlone podczas długiej ekspozycji.
Dostrzeganie ruchu światła i decyzja, czy należy go „zamrozić”, czy rozmyć, również stanowi ważny element naświetlania.
Poruszające się światło naturalne
Poza ruchem światła należy zwracać uwagę również na sposób, w jaki porusza się światło naturalne.
Na tych przykładowych zdjęciach wykonanych w Flume, w Parku Stanowym New Hampshire Franconia Notch, widać, jak długi czas otwarcia migawki pozwala na zrobienie o wiele przyjemniejszego zdjęcia niż ten sam temat ukazany przy użyciu czasu otwarcia migawki 1/1000 sekundy.
Wyszukuj kadry
Omówiłem już kwestię dostrzegania światła. Na koniec mam dla Ciebie jeszcze jedną poradę. Staraj się widzieć światło, ale nie zapominaj, by zauważać i wyszukiwać unikalne ujęcia. Jest to jedna z najważniejszych porad fotograficznych, jakich potrafię udzielić! Te zdjęcia, ukazujące ten sam temat w Parku Narodowym Arches, w stanie Utah, dzieliły jedynie minuty. Oba widziałem, zanim zwolniłem migawkę, ponieważ dostrzegałem światło i to, jak bardzo było ono inne z drugiej strony skał.
Fotografuj pod różnymi kątami
Podczas pobytu na Antarktydzie starałem się dostrzegać światło i wyszukiwać ujęcia. W czasie, gdy pływałem po zatoce na pontonie, zauważyłem górę lodową o interesującym kształcie. Próbując znaleźć ciekawe ujęcie, dostrzegłem, nawet z miejsca, z którego wykonałem pierwsze zdjęcie, że góra lodowa wyglądała jak leżący na plecach niedźwiedź polarny. Kazałem przewodnikowi opłynąć ją i zrobiłem zdjęcie ukazujące z boku lodową rzeźbę niedźwiedzia.
Staraj się widzieć światło i myśleć o odpowiednich ustawieniach ekspozycji, ale nie pozwól, by techniczne zagadnienia związane z wykonaniem zdjęcia odwróciły Twoją uwagę od wyszukiwania ciekawych ujęć.
Przetwarzanie zdjęć
Szczerze mówiąc, dostrzeganie światła i opanowanie umiejętności precyzyjnego rejestrowania światła stanowią jeden z kluczy do tworzenia dobrych zdjęć. Równie ważne jest zauważanie, kiedy światło nie jest odpowiednie do zrobienia zdjęcia, które widzisz oczyma wyobraźni, podobnie jak istotna jest świadomość tego, jak możemy zamienić naszą wizję w rzeczywistość za pomocą Photoshopa. Zamieszczone tu zdjęcia ilustrują omawiane zagadnienie. Nie jest to fragment książki poświęcony Photoshopowi (poczekaj na lekcje 13. – 15.); po prostu chcę, byś wstępnie zapoznał się z możliwościami, jakie czekają na Ciebie w ciemni cyfrowej.
Gdy szedłem plażą na Galapagos, zobaczyłem kilka lwów morskich wylegujących się na piasku oraz sylwetkę jednego na tle wody i pomyślałem sobie, że jest to świetne ujęcie grupowe. Wiedziałem, że światło tylne nie było właściwe do wykonania zdjęcia, które sobie wyobraziłem. Na szczęście wiedziałem też, że Photoshop potrafi przeobrazić nieudane zdjęcie w udane.
Uważnie skomponowałem zdjęcie w wizjerze aparatu. Aby uniknąć utraty szczegółów na wodzie, zdecydowałem się na niedoświetlenie zdjęcia o 1/3 stopnia przysłony, co sprawiło, że lwy morskie wydają się zbyt ciemne. Ponieważ był to pochmurny dzień, światło miało zimną barwę i nadało zdjęciu błękitne zabarwienie.
Podczas pracy w cyfrowej ciemni udało mi się, korzystając z podstawowych narzędzi (Levels (Poziomy), Adjust Color Balance (Balans kolorów) i Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie)) oraz przyciemniając i rozjaśniając wybrane fragmenty, odtworzyć to, co widziałem oczyma wyobraźni.
Jak widzisz, finalne zdjęcie bardzo się różni od oryginału. Robiąc zdjęcia, zawsze pamiętaj o potędze Photoshopa. Ja nigdy o niej nie zapominam!
Oprócz dostrzegania, że naświetlenie jest dalekie od doskonałości, ważne jest zauważanie, że kolorystyka zdjęcia mogłaby być lepsza — a nawet wzmocniona czy zmieniona. Ponownie Photoshop może tu wiele. Poniżej jest oryginalne zdjęcie, prawidłowo naświetlone, wykonane blisko mojego domu.
Za pomocą Photoshopa wzmocniłem nasycenie (Image/Adjustment/Hue/Saturation (Obraz/Dopasowania/Barwa/Nasycenie)) i zwiększyłem ilość tonów niebieskich (Image/Adjustment/Color Balance (Obraz/Dopasowania/Balans kolorów)).
Uzyskanie tego dramatycznego rezultatu było bardzo łatwe. Po prostu zmniejszyłem ilość tonów niebieskich i zwiększyłem ilość czerwonych (Image/Adjustment/Color Balance (Obraz/Dopasowania/ Balans kolorów)).
Aby uzyskać tę księżycową scenę, zwiększyłem ilość tonów niebieskich (Image/Adjustment/Color Balance (Obraz/Dopasowania/Balans kolorów)), a następnie zastosowałem rozmycie gaussowskie (Filter/Blur/Gaussian Blur (Filtr/Rozmycie/Rozmycie gaussowskie)).
Na razie wystarczy o Photoshopie. Przechodzimy do kolejnej lekcji.
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: