Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego

4 sierpnia 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 53

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Sumarycznie Panasonic Lumix GH6 budzi mieszane uczucia. Z jednej strony jest to świetna kamera z przemyślaną ergonomią, aktywnym chłodzeniem, dobrą stabilizacją, czy, po raz pierwszy w historii aparatów Panasonic, użytecznym (choć nadal nie idealnym) autofokusem. Ma świetny wizjer i ekran, obsługuje kod czasowy z zewnętrznych źródeł i oferuje szereg trybów i narzędzi do obsługi obiektywów anamorficznych.
Z drugiej strony trudno oprzeć się wrażeniu, że GH6 nie do końca radzi sobie z fundamentalną kwestią jaką jest jakość obrazu. Najwyższe użyteczne czułości nie ruszyły z miejsca od czasu GH5, a pod względem szybkości odczytu czy zakresu tonalnego flagowy Panasonic dostał srogi łomot od wywodzącego się z technologii Olympusa konkurencyjnego OM-1 - coś co jeszcze 5 lat temu byłoby absolutnie nie do pomyślenia.

Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Jednym słowem - ergonomicznie i funkcjonalnie osiągnięto już wszystko. Jedyne co pozostało, by pchnąć serię GH dalej do przodu to... wymienić matrycę na większą (i wyposażoną w warstwę pamięci DRAM). Zwłaszcza, że zysku pod względem gabarytów w porównaniu z aparatami APS-C czy nawet pełnoklatkowymi trudno w GH6 szukać i jeśli komuś zależy na kompaktowym sprzęcie na wyjazdy w trudny teren, to lepszą ofertę ma pozycjonujący się w tym kierunku OM System.

Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Spójrzmy jeszcze na ceny testowanego aparatu oraz jego najbliższej konkurencji (stan na dzień 19.07.2022 wg serwisu Ceneo.pl):

  • Canon EOS R7 - ok. 7350 zł,
  • Fujifilm X-H2S - ok. 13000 zł,
  • Fujifilm X-T4 - ok. 8300 zł,
  • OM System OM-1 - ok. 10000 zł,
  • Panasonic Lumix GH6 - ok. 10000 zł,
  • Panasonic Lumix S5 - ok. 9000 zł.
Przed Panasonikiem trudny orzech do zgryzienia, bo konkurencja mocno podniosła poprzeczkę w ostatnich 5 latach. Może pora, żeby aparaty Mikro Cztery Trzecie wróciły do bycia mikro i to tym przekonywały do siebie użytkowników?

Na koniec zbierzmy zalety i wady Lumixa GH6 w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • pełnowymiarowe złącze HDMI,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
  • możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • bardzo dobry wizjer elektroniczny,
  • bardzo duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • możliwość zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
  • zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
  • obsługa obiektywów anamorficznych,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
  • duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
  • duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane Apple ProRes,
  • profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • rozsądny zakres tonalny na wysokich czułościach dzięki funkcji Zwiększenia Zakresu Dynamicznego,
  • autofokus nadający się do użytku przy filmowaniu,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • stabilizacja cyfrowa nie wpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
  • identyczna jakość obrazu w we wszystkich klatkażach w w większości trybów nagrywania,
  • rozsądnie działające wyostrzanie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • w niektórych trybach nagrywania nie jest możliwy jednoczesny zapis materiału na oba nośniki,
  • menu wymaga odświeżenia,
  • czas pracy na baterii mógłby być lepszy,
  • kiepski zakres tonalny,
  • słabo działający autofokus w 100 kl/s w 4K,
  • brak autofokusa w 200 i 300 kl/s w Full HD,
  • zaszumienie obrazu powyżej ISO 3200,
  • nieco zbyt agresywne odszumianie,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w 200/300 kl/s w trybie z odczytem całej matrycy oraz w trybie Pixel:Pixel we wszystkich klatkażach.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywów Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60 mm f/2.8-4 ASPH. POWER O.I.S. oraz Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50 mm f/1.7 ASPH. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 110 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 153 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 300 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 3 – 130 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
  • film 4 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5728×3024, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 157 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu L.Classic Neo,
  • film 6 – 167 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu Cinelike D2,
  • film 7 – 216 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 8 – 149 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 9 – 221 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu V-Log, Zwiększony Zakres Dynamiczny,
  • film 10 – 178 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu Hybrid Log Gamma, tryb Pixel:Pixel,
  • film 11 – 160 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu Cinelike D2, tryb Pixel:Pixel,
  • film 12 – 231 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, ISO 6400, profil obrazu L.Classic Neo,
  • film 13 – 224 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, bonusowe ujęcie z żabą.


Aparat do testów wypożyczyła firma:

Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe