Panasonic Lumix GH6 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Sumarycznie Panasonic Lumix GH6 budzi mieszane uczucia. Z jednej strony jest to świetna kamera z przemyślaną ergonomią, aktywnym chłodzeniem, dobrą stabilizacją, czy, po raz pierwszy w historii aparatów Panasonic, użytecznym (choć nadal nie idealnym) autofokusem. Ma świetny wizjer i ekran, obsługuje kod czasowy z zewnętrznych źródeł i oferuje szereg trybów i narzędzi do obsługi obiektywów anamorficznych.
Z drugiej strony trudno oprzeć się wrażeniu, że GH6 nie do końca radzi sobie z fundamentalną kwestią jaką jest jakość obrazu. Najwyższe użyteczne czułości nie ruszyły z miejsca od czasu GH5, a pod względem szybkości odczytu czy zakresu tonalnego flagowy Panasonic dostał srogi łomot od wywodzącego się z technologii Olympusa konkurencyjnego OM-1 - coś co jeszcze 5 lat temu byłoby absolutnie nie do pomyślenia.
Jednym słowem - ergonomicznie i funkcjonalnie osiągnięto już wszystko. Jedyne co pozostało, by pchnąć serię GH dalej do przodu to... wymienić matrycę na większą (i wyposażoną w warstwę pamięci DRAM). Zwłaszcza, że zysku pod względem gabarytów w porównaniu z aparatami APS-C czy nawet pełnoklatkowymi trudno w GH6 szukać i jeśli komuś zależy na kompaktowym sprzęcie na wyjazdy w trudny teren, to lepszą ofertę ma pozycjonujący się w tym kierunku OM System.
Spójrzmy jeszcze na ceny testowanego aparatu oraz jego najbliższej konkurencji (stan na dzień 19.07.2022 wg serwisu Ceneo.pl):
- Canon EOS R7 - ok. 7350 zł,
- Fujifilm X-H2S - ok. 13000 zł,
- Fujifilm X-T4 - ok. 8300 zł,
- OM System OM-1 - ok. 10000 zł,
- Panasonic Lumix GH6 - ok. 10000 zł,
- Panasonic Lumix S5 - ok. 9000 zł.
Na koniec zbierzmy zalety i wady Lumixa GH6 w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- bardzo duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- możliwość zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
- zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
- obsługa obiektywów anamorficznych,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane Apple ProRes,
- profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- rozsądny zakres tonalny na wysokich czułościach dzięki funkcji Zwiększenia Zakresu Dynamicznego,
- autofokus nadający się do użytku przy filmowaniu,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- stabilizacja cyfrowa nie wpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
- identyczna jakość obrazu w we wszystkich klatkażach w w większości trybów nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- w niektórych trybach nagrywania nie jest możliwy jednoczesny zapis materiału na oba nośniki,
- menu wymaga odświeżenia,
- czas pracy na baterii mógłby być lepszy,
- kiepski zakres tonalny,
- słabo działający autofokus w 100 kl/s w 4K,
- brak autofokusa w 200 i 300 kl/s w Full HD,
- zaszumienie obrazu powyżej ISO 3200,
- nieco zbyt agresywne odszumianie,
- kiepska jakość obrazu Full HD w 200/300 kl/s w trybie z odczytem całej matrycy oraz w trybie Pixel:Pixel we wszystkich klatkażach.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywów Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60 mm f/2.8-4 ASPH. POWER O.I.S. oraz Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50 mm f/1.7 ASPH. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 110 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 153 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 300 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 3 – 130 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
- film 4 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5728×3024, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 157 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu L.Classic Neo,
- film 6 – 167 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu Cinelike D2,
- film 7 – 216 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 8 – 149 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 9 – 221 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu V-Log, Zwiększony Zakres Dynamiczny,
- film 10 – 178 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu Hybrid Log Gamma, tryb Pixel:Pixel,
- film 11 – 160 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200, profil obrazu Cinelike D2, tryb Pixel:Pixel,
- film 12 – 231 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, ISO 6400, profil obrazu L.Classic Neo,
- film 13 – 224 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, bonusowe ujęcie z żabą.