Fujifilm X-H2S - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Po tym co widzieliśmy w poprzednich rozdziałach, możemy stwierdzić, że Fujifilm X-H2S to najlepszy filmujący aparat z matrycą APS-C, jaki jest obecnie dostępny na rynku. Oczywiście nie przetestowaliśmy jeszcze na przykład Canona R7, ale już teraz możemy stwierdzić, że X-H2S postawił mu poprzeczkę dość wysoko - oferuje on niesamowicie szybki sensor, spory zakres rozdzielczości i klatkaży, świetną szczegółowość obrazu 6K i 4K, rozsądny zakres użytecznych czułości, dużą baterię, fenomenalny autofokus czy brak ograniczeń czasu nagrywania.
Jest też nieco wpadek, jak choćby zakres tonalny dostępny głównie przy kiepskim stosunku sygnału do szumu czy parę dziwnych rozwiązań w menu, ale sumarycznie zalet jest zdecydowanie więcej niż wad. Szkoda tylko, że do listy tych ostatnich musimy dopisać bardzo wysoką, jak na aparat APS-C, cenę. By nie być gołosłownym, porównajmy ją z konkurencją (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 11.08.2022):
- Canon EOS R7 - ok. 7350 zł,
- Fujifilm X-H2S - ok. 13000 zł,
- Fujifilm X-T4 - ok. 8300 zł,
- OM System OM-1 - ok. 10000 zł,
- Panasonic Lumix GH6 - ok. 9500 zł,
- Sony A7 IV - ok. 11900 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady aparatu Fujifilm X-H2S w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- akcesoryjny wiatrak likwidujący problemy z przegrzewaniem się,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- pojemna bateria,
- rozsądnie działająca stabilizacja matrycy,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- możliwość zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
- zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 bez dodatkowego przycięcia obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane Apple ProRes,
- profile obrazu F-Log, F-Log 2 oraz Hybrid Log Gamma,
- świetnie działający autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobrze działająca międzyklatkowa redukcja szumu,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w 6.2K i 4K,
- spory zakres użytecznych czułości w 6.2K i 4K,
- bardzo szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- w niektórych trybach nagrywania nie jest możliwy jednoczesny zapis materiału na oba nośniki,
- przycisk uruchamiania nagrywania mógłby być większy,
- bezsensownie rozwiązany wybór kodeka i jego ustawień,
- brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- brak zaawansowanych narzędzi do oceny ekspozycji takich jak np. monitor kształtu fali ("waveform monitor"),
- dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s oraz w Full HD w 200/240 kl/s,
- brak możliwości powiększenia wycinka kadru podczas filmowania,
- brak narzędzi do obsługi obiektywów anamorficznych, np. rozciągnięcia podglądu,
- kiepski zakres tonalny dla kryterium wysokiej jakości obrazu,
- stabilizacja cyfrowa, której równie dobrze mogłoby nie być,
- jakość obrazu i ilość szumu w Full HD mogłaby być odrobinę lepsza,
- wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS.
- film 1 – 76 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 53 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 120 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 3 – 147 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 4 – 195 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log,
- film 5 – 204 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 2048×1080, 25 kl/s, profil obrazu: Classic Chrome, zakres dynamiczny 400%, kodek ProRes 422,
- film 6 – 168 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 6240×4160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2,
- film 7 – 173 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 6240×4160, 25 kl/s, obrazu: Eterna, zakres dynamiczny 400%, ISO 6400,
- film 8 – 76 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 120 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 12800,
- film 9 – 127 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log 2, ISO 12800,
- film 10 – 115 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
- film 11 – 115 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log, ISO 6400,
- film 12 – 53 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 25600,
- film 13 – 236 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: Classic Chrome, ISO 6400.