Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna
12. Czerń i biel w nocy
Kiedy zamierzam robić czarno-białe zdjęcia nocne, rozglądam się za scenami, które są atrakcyjne pod względem kompozycji. Co więcej, brak koloru powinien zwiększać uznanie widza dla sceny. Osoba oglądająca czarno-białe zdjęcie powinna wiedzieć lub czuć, że prezentowana scena jest w pewien sposób niezwykła. Może to być odczucie, że kolory są bardziej żywe, niż gdyby przedstawiono je na zdjęciu kolorowym. A może w obrazie tkwi jakiś haczyk, który sprawia, że odbiorca zastanawia się, co widzi?
Przyszedłem w to miejsce, aby zrobić zdjęcie widoku nad oceanem, ale całą scenę przykryła mgła. Gdy odwróciłem się w drugą stronę, spostrzegłem intensywne pomarańczowe oświetlenie latarni ulicznych widoczne spoza drzew po drugiej stronie parkingu.
Wiedziałem, że zdjęcie w kolorze nie byłoby udane, ponieważ światło lamp ulicznych było bardzo pomarańczowe, przez co scena wyglądałaby na brudną. Jednak cienie utworzone przez te światła w dolnej części rzędu drzew wyglądały intrygująco. Była to idealna sytuacja na zrobienie czarno-białego zdjęcia nocnego.
|
Spacerując w nocy, jesteśmy pozbawieni jasnej wizji, na której zawsze polegamy. To sprawia, że wiele osób czuje się tak, jakby dryfowały w nieznanym środowisku.
Ciche dźwięki mogą budzić lęk. Wiatr poruszający gałęziami może brzmieć jak huragan. Świecące w ciemności oczy wydają się straszne. Czarno-białe zdjęcia mogą uchwycić ten odczuwany lęk, prowokując odbiorców i zmuszając do zachowania czujności.
W kolorze ta wieczorna scena przedstawiająca chmury i ocean podczas odpływu wyglądała atrakcyjnie. Ale cała kompozycja wyglądała zbyt „przyjaźnie”. Zmiana na czerń i biel wydobyła ze sceny jej złowrogie aspekty i podkreśliła różnicę pomiędzy światłem z okien chatki a cieniami utworzonymi przez światło współgrające z teksturą plaży. 18 mm, 30 s, f/4, ISO 200, statyw |