Czarno-biały kadr - Wizja monochromatyczna
13. Czarno-białe portrety
Jak mówiłem już wcześniej, gdy brakuje koloru, pozostają nam kształty i linie. Dlatego też czerń i biel podkreślają linie, w związku z czym czarno-białe portrety pokazują charakter osoby na znacznie głębszym poziomie niż w przypadku zdjęć, na których kwestie strukturalne są maskowane przez kolor.
Właśnie dlatego czarno-białe portrety mogą pozostać w naszej pamięci jeszcze długo po ich obejrzeniu jako mocne świadectwa charakteru. Kolorowe fotografie celebrytów i gwiazd filmowych są często wytworne. Zdjęcia czarno-białe też mogą być wytworne — wystarczy pomyśleć o zdjęciach gwiazd z lat 30-tych XX wieku. Ale w większości przypadków czerń i biel oddaje prawdę i przedstawia prawdziwy charakter modela lub modelki.
Kiedy robię zdjęcie portretowe, moim celem jest ujawnienie prawdziwego charakteru modela lub modelki. Tak jak w przypadku krajobrazów, wykonuję moją pracę dobrze, jeśli prawidłowo łączę sztukę i technikę fotograficzną z tematem.
Tak jak w przypadku krajobrazów, czarno-białe portrety mogą opierać się na zasadzie kontrastu, kompozycji w jasnej lub ciemnej tonacji, albo na wzajemnym oddziaływaniu tonów pośrednich — są to rozważania formalne.
Niezależnie od wyboru tematu, wybór techniki czarno-białej wpływa na reakcję emocjonalną odbiorcy. W przypadku portretu decyzja na temat prezentacji odbije się na odbiorze przez widza.
Portrety wykonane w jasnej tonacji przedstawiają zazwyczaj szczęśliwe osoby w wesołych sytuacjach. Ciemne portrety wykonane z przewagą ciemnych tonów przedstawiają postacie, które wiodły ciekawe lub dramatyczne życie, lub które mogły być zaangażowane w naładowane emocjonalnie sytuacje.
![]() Ten portret wykonany w jasnej tonacji pokazuje tkliwą naturę modela. 200 mm, 1/160 s, f/6,3, ISO 400, z ręki |
![]() Interpretacja tego portretu matki z dzieckiem w ciemnej tonacji sprawdza się z wykorzystaniem oświetlenia chiaroscuro i przywołuje na myśl klasyczne obrazy o podobnej tematyce. 32 mm, 1/80 s, f/5,6, z ręki |
Dorośli mają taką twarz, na jaką zasłużyli. Ale nawet niedoświadczone życiem dzieci o policzkach nienaznaczonych liniami mają swoje charaktery. Fotografia czarno-biała może pomóc w odkryciu wnętrza dziecka tak jak w przypadku osoby dorosłej.
Można jednak posunąć się za daleko, nadając zdjęciom emocjonalnych wartości poprzez dobór kompozycji i techniki. Dziecko pokazane na zdjęciu wykonanym z przewagą jasnych tonów wcale nie musi być aniołkiem! Trzeba pamiętać, że wybory wizualne dotyczące prezentacji monochromatycznej będą miały wielki wpływ na postrzeganie tematu, a jako fotografowie nie możemy o tym wpływie zapomnieć.
![]() 200 mm, 1/320 s, f/4,5, ISO 200, z ręki |
![]() Kontrast pomiędzy chłopcem a strukturą zabawki, w której się znajduje, umożliwił zrobienie interesującego portretu. Okiennica odgrywa w tym zdjęciu rolę kadru w kadrze. 18 mm, 1/160 s, f/6,3, ISO 100, z ręki |
![]() Sfotografowałem tego mężczyznę na ulicy w stolicy Kuby. Według mnie wyglądał tak, jakby w życiu bardzo wiele widział, i niekoniecznie były to zawsze rzeczy przyjemne, ale mimo to starał się zachować ciepło i pozytywny stosunek do życia. Kontrast pomiędzy stosunkowo ciemną tonacją jego oczu i jasnością pozostałej części portretu sprawia, że obraz zyskał odrobinę dramatyzmu. 200 mm, 1/160 s, f/6,3, ISO 200, z ręki |
![]() Ta kobieta pomagała prowadzić kawiarnię dla turystów w kubańskim rezerwacie ekologicznym. Wydawało mi się, że linie na jej twarzy były dowodem wielkiego smutku, jakiego doświadczyła w swoim życiu, dlatego też sfotografowałem ją, wykorzystując wysokokontrastowe oświetlenie i niskie tony podkreślające moje odczucia. 170 mm, 1/40 s, f/5,6, ISO 200, z ręki |
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: