Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Inne testy

Sony FX30 - test trybu filmowego

28 września 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 108

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Sony FX30 na pewno przyniósł sporo poprawy wobec nieco już przestarzałego modelu A6600, który do tej pory pełnił funkcję topowego modelu APS-C w ofercie Sony. Tak naprawdę jest to "małe FX3" oferujące liczne zaawansowane funkcje filmowe za rozsądniejsze pieniądze. Filmowanie w 4K z prędkościami do 120 kl/s, 10-bitowe wewnętrzne kodeki, świetny autofokus, duża bateria, obsługa kodów czasowych z zewnętrznych źródeł to liczne zalety nowego korpusu.

Nie jest on jednak wolny od wad. Z jednej strony, osoby poszukujące urządzenia hybrydowego mogą nie być zachwycone brakiem wizjera elektronicznego czy mechanicznej migawki oraz zastosowaniem "niewarstwowej" matrycy o wolniejszym odczycie. Fotografów nie ucieszy też zapewne całkowity brak trybu zdjęć seryjnych czy obsługi zewnętrznych lamp błyskowych. Z drugiej strony, zaawansowani filmowcy chętnie przywitaliby bardziej panoramiczny ekran, możliwość wyłączenia redukcji szumu w filmach czy tryby nagrywania w innych proporcjach obrazu niż 16:9 - ich brak staje się powoli negatywnym wyróżnikiem Sony na tle konkurencji takiej jak Panasonic GH6, Fujifilm X-H2S czy nawet OM System OM-1.


----- R E K L A M A -----

FX30 jest zatem pewnego rodzaju kompromisem. Niezależnie od tego, czy spojrzymy nań z perspektywy urządzenia hybrydowego czy kamery, w wielu kwestiach jest dobry lub bardzo dobry, ale miejscami pozostawia też pewien niedosyt. Na szczęście jego cena, umiejscowiona gdzieś w połowie drogi pomiędzy Canonem R7, a Fuji X-H2S i w okolicy OM-1 czy GH6, wydaje się to odzwierciedlać. Dla wielu może to zatem być uniwersalne narzędzie do filmowania, które przynajmniej na pewno się nie przegrzeje, poradzi sobie z ostrością i da użyteczny obraz w większości sytuacji.

Orientacyjne porównanie cen FX30 oraz najbliższej konkurencji przedstawia się następująco (ceny wg serwisu Ceneo.pl na dzień 28.09.2022):

  • Canon EOS R7 - ok. 7000 zł
  • Fujifilm X-T4 - ok. 8200 zł
  • Fujifilm X-H2 - ok. 10000 zł
  • Fujifilm X-H2S - ok. 13000 zł
  • OM System OM-1 - ok. 10000 zł
  • Panasonic Lumix GH6 - ok. 9500 zł
  • Sony A6600 - ok 6500 zł
  • Sony FX30 - ok. 11000 zł

Sony FX30 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy teraz zalety i wady Sony FX30 w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • aktywne chłodzenie zapewniające brak problemów z przegrzewaniem się,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • pełnowymiarowe złącze HDMI,
  • pojemna bateria,
  • świetnie działająca stabilizacja w trybie aktywnym,
  • możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji praktycznie wszystkich elementów sterujących,
  • ergonomia podporządkowana filmowaniu, 
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • możliwość zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
  • zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 bez dodatkowego przycięcia obrazu,
  • duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
  • profile obrazu S-Log 3 oraz Hybrid Log Gamma,
  • świetnie działający autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra szczegółowość 4K w 25 i 50 kl/s,
  • spory zakres użytecznych czułości w 4K,
  • szybki odczyt matrycy (niewielki rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak wizjera elektronicznego,
  • ekran o proporcjach boków niedostosowanych do filmowania, przez co sprawia on wrażenie zbyt małego,
  • nieco zbyt głęboko umieszczone tylne kółko nastaw,
  • dziwnie umiejscowiony joystick na górnej ściance,
  • brak zaawansowanych narzędzi do oceny ekspozycji takich jak np. monitor kształtu fali ("waveform monitor"),
  • brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
  • dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s oraz w Full HD w 200/240 kl/s,
  • zakres tonalny dla kryterium wysokiej jakości obrazu mógłby być lepszy,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad odszumianiem i spowodowany tym brzydki charakter szumu na wysokich czułościach,
  • szczegółowość obrazu 4K w 100/120 kl/s mogłaby być odrobinę lepsza,
  • jakość obrazu i ilość szumu w Full HD mogłaby być lepsza,
  • wolniejsza matryca niż u bezpośredniej konkurencji.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* FE 24-70 mm f/4 ZA OSS oraz Sony E 50 mm f/1.8 OSS.

  • film 1 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 33 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 3 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3
  • film 4 – 131 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone,
  • film 6 – 99 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
  • film 7 – 262 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, ISO 6400,
  • film 8 – 262 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 12800,
  • film 9 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, kodek All-Intra, ISO 3200,
  • film 10 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
  • film 11 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, ISO 25600,

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony FX30 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Sony FX30 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Sony FX30 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe