Adobe Lightroom 5.3 i Adobe DNG Converter 8.3
Firma Adobe udostępniła wtyczkę Adobe DNG Converter 8.3 oraz aplikację Adobe Lightroom w wersji 5.3. W nowych wersjach dodano wsparcie dla dwudziestu modeli aparatów oraz profile obiektywów, poprawiono też wykryte błędy.
W nowych wersjach wprowadzono wsparcie dla następujących modeli aparatów:
- Canon EOS M2,
- Canon PowerShot S120,
- Casio EX-10,
- Fujifilm XQ1,
- Fujifilm X-E2,
- Nikon 1 AW1,
- Nikon Coolpix P7800,
- Nikon Df,
- Nikon D610,
- Nikon D5300,
- Nokia Lumia 1020,
- Olympus OM-D E-M1,
- Olympus STYLUS 1,
- Panasonic DMC-GM1,
- Pentax K-3,
- Phase One IQ260,
- Phase One IQ280,
- Sony A7 (ILCE-7),
- Sony A7R (ILCE-7R),
- Sony DSC-RX10,
- Apple iPhone 5,
- Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM,
- Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM,
- Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD A011E (bagnet Canon),
- Phantom Vision FC200,
- Nikon 1 NIKKOR AW 11-27.5mm f/3.5-5.6,
- Nikon 1 NIKKOR AW 10mm f/2.8,
- Nikon AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G,
- Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR,
- Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM A013 (bagnet Sony i Sigma),
- Sony 16-35mm F2.8 ZA SSM,
- Sony 24-70mm F2.8 ZA SSM,
- Sony 70-200mm F2.8 G SSM,
- Sony E 16-70mm F4 ZA OSS,
- Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS,
- Sony E 20mm F2.8,
- Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS,
- Sony FE 35mm F2.8 ZA,
- Sony FE 55mm F1.8 ZA,
Po raz pierwszy udostępniono użytkownikom obsługę profili kolorów dla aparatów Olympus.
Szczegółowe informacje oraz pliki do pobrania znajdziecie na poniższych stronach:
- Adobe Lightroom 5.3 dla Windows
- Adobe Lightroom 5.3 dla MacOS
- Adobe DNG Converter 8.3 dla Windows
- Adobe DNG Converter 8.3 dla MacOS
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Zapomnieli o obiektywie Pentax HD DA 20-40mm f/2,8-4 ED Limited DC WR
K-3 w drodze :)
ściągamy uaktualnienie i przed Gwiazdką wszystko w komplecie :)))
S.
Ważne, że jest Df, wreszcie mogę się zabrać za RAWy :-)
Nastawiałem się na Df, ale już nieaktualne. Zbyt kiepska matryca.... i nawet LR nie wyciągnie informacji których nie ma...
esspresso "delikatnie" przesadziłeś - to najlepsza matryca Nikona jeśli chodzi o pracę w wysokich czułościach. Odstaje od nowocześniejszych jeśli chodzi o calkowity DR na najniższych, ale też została zaprojektowana do sprzętu reporterskiego...
Więc precyzując: potrzebuję dużego zakresu DR w najniższych czułościach które głównie używam. Poniekąd liczyłem że ten "odgrzewany" kotlet będzie lepszy (lepiej oprogramowany) od większego brata. Brak funkcji filmowania i ciekawy design przypadł mi do gustu.
Taki drobiazg:
DNG Converter 8.3 to nie wtyczka, tylko samodzielny program. Wtyczka to Camera RAW, pewnie też ją zaktualizowali, bo zwykle to szło w parze, a raczej w trójce (LR, CR i konwerter).
O! Adobe zaczęło dostrzegać że istnieją na świecie obiektywy Sony.
Do tej pory w Lightroomie były dostępne 2 (słownie: DWA) profile do obiektywów na bagnet A.
Na szczęście w sieci można znaleźć ich dużo więcej.
espresso, to kup sobie za niecałe 2 tys. zł używane Fuji S5 Pro a za resztę ewentualnie jakieś szkła, no i zostanie jeszcze na plener w Afryce czy Azji :) Mówię serio. I nie patrz na wykresy na DxO, ściągnij sobie kilka rawów i zobacz co można tym aparatem, bo pod względem DR on jeszcze spokojnie opiera się topowym FF.
mate, brałem go pod uwagę...
@mate, S5 nie ma większego DR od topowych APS-C (ma wręcz mniejszy), natomiast różnica jest taka, że ma duży headroom w światłach, podczas gdy aparaty z tradycyjną matrycą mają go w cieniach.
Wspierany jest już Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD A011E (bagnet Canon).
Czy są jakieś nowe informacje dotyczące premiery?
jaad75
Ale ja właśnie mówię o użytecznej dynamice, a nie tej teoretycznej wg. wykresów. A praktyka jest taka, że z S5 można wycisnąć dużo dużo więcej. Pod względem możliwości kompensacji dynamiki żaden APS-C nie jest mu w stanie jeszcze podskoczyć w relacji DR-jakość obrazu-szum. Jasne że w przypadku takiej samej ekspozycji jakiś nowy sensor da nieco mniej zaszumione wyciągane cienie, ale właśnie w Fuji można przesunąć ekspozycję nieco w kierunku świateł i przewaga CMOSa w cieniach zostanie już zniwelowana a w światłach zostanie jeszcze zapas.
@mate, niezupełnie - S5 jest bardzo odporne na przepały i tu faktycznie tradycyjne sensory nie mogą konkurować, natomiast w przypadku zwykłej matrycy, znając swój aparat po prostu naświetlasz najwyższe światła do prawej i masz cienie użyteczne prawie do "dna" sensora. Różnica jest taka, że żeby wykorzystać pełny DR Fuji, musisz naświetlić wyżej, więc użyć dłuższego czasu, bardziej otworzyć przysłonę, a bywa, że to właśnie ten czas jest tu krytyczny. Generalnie chodzi po prostu o inną filozofię naświetlania i nie zgodzę się, że jest tu coś takiego jak DR teoretyczny w jednym przypadku i praktyczny w drugim.
jaad75
No przecież właśnie dokładnie to samo napisałem, że w wypadku fuji warto przesunąć ekspozycję w kierunku mocniejszego naświetlenia, żeby tak głęboko nie wyciagać cieni, bo w światłach jest zapas. I nie pisałem nigdzie, że jest DR teoretyczny w jednym przypadku i praktyczny w drugim, tylko pisałem, że w praktyce (czyli w przypadku DR użytecznego a nie tabelkowego) Fuji daje całościowo większe możliwości kompensacji dynamiki, pamiętaj też co się dzieje z szumem i kolorem jak mocno ciągniesz cienie, w Fuji nie ma takiej konieczności ze względu właśnie na ów zapas z małych sensorów, ergo - ciemne partie obrazu są bardziej doświetlone przez co mniej zaszumione niże te mocno wyciągane z klasycznej matrycy a w światłach jest jeszcze trochę zapasu. To jest właśnie użyteczna dynamika :)
Cześć, przy okazji rozmowy o S5 pro - jaki program polecacie do obróbki rawów z tego aparatu? Pzdr Pawel
Pawel, najlepiej Hyper-Utility albo po prostu Raw File Converter od Fuji. Z "nietypowymi" matrycami jest tak, że najlepiej używać wołarek firmowych od producenta, podobnie jest z Sigmami.
Dzięki! Pzdr Pawel
Pawel, tylko wiedz jeszcze, że ergonomia Fujowych programów (przynajmniej tych z czasów S5) jest mocno średnia, żeby nie powiedzieć fatalna, one się po prostu bronią obrazkiem. Lr (i zdaje się SilkyPix, nie wiem jak DxO i C1) też daje pełne wsparcie dla matryc SuperCCD SR. Z wołarek darmowych UFRaw radzi sobie z małymi pikselami ale już nie można wybrać pomiędzy opcją 6 mpix a 12 mpix. RawTherapee w ogóle nie radzi sobie z rawami z S5Pro, znaczy otwiera je (w trybie 12 mpix), ale to co produkuje to jest jakiś dramat.
Tu masz przykładowe rawy z S5 (nie moje):
link
Ściągnij sobie i wypróbuj kilka programów.
Mate, dzięki, wypróbuję. Mówiąc szczerze, to dotychczas zgrywalem zdjęcia poprzez Adobe Bridge zaznaczając opcję konwersji do formatu DNG - bez zastanawiania się/zapytania, czy tak jest dobrze czy źle...;)