Ujęcia ze smakiem - kompozycja
4. Środek kadru
Ustawienie tematu pośrodku kadru nie pozostawia widzowi żadnych wątpliwości, który element kompozycji jest najważniejszy — jest to zresztą jedna z najistotniejszych przyczyn takiej aranżacji. Jeśli kompozycja jest złożona, pełna rozmaitych detali (dań, rekwizytów i innych obiektów), bądź też główny temat został zaaranżowany w bogatej scenografii i mógłby utonąć w tłumie, wyśrodkowanie go ułatwia odbiorcy zwrócenie nań uwagi. Taka aranżacja pozwala uniknąć reakcji w rodzaju: „Ładne, ale o co tutaj chodzi?”.
Na tym zdjęciu kraby zostały ułożone w różnych miejscach kadru, tak aby rozproszyć kompozycję i zwrócić uwagę widza na jednego skorupiaka, wyróżnionego umiejscowieniem w środkowej części sceny f/4,5, 400 ISO, 24–70 mm, L |
Na pokazanym obok przykładzie głównym tematem kompozycji są kraby, toteż umiejscowiłam jednego z nich dokładnie pośrodku, by zaakcentować jego rolę wśród wielu innych elementów zdjęcia.
Jeśli aranżujesz kompozycję składającą się z jednego głównego dania (lub talerza) oraz kilku dodatkowych składników, wówczas umieść danie pośrodku, natomiast przystawki oraz rekwizyty po bokach, tak aby zdecydowanie wskazać odbiorcy najważniejszy element sceny.
Dobrze zaaranżowana scena z głównym obiektem pośrodku może mieć bardzo mocną wymowę. Pozostawienie niewielkiej ilości pustej przestrzeni wokół dania i w narożnikach kadru w elegancki sposób akcentuje główny temat i stanowi świetny sposób na prostą, estetyczną prezentację (patrz zdjęcia obok).
Dyniowy przysmak został ujęty niemal dokładnie pośrodku kadru, tak aby to on przyciągał uwagę widza, a nie drugie ciastko w tle oraz towarzyszące im rekwizyty f/3,5, 500 ISO, 100 mm, Macro L |
Miseczka z zupą cebulową została umieszczona w samym centrum kadru, aby podkreślić wspaniałe wykonanie oraz wygląd dania, ozdobionego zapiekanką z serem f/3,5, 800 ISO, 100 mm, Macro L |
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: