W bazie znajduje się 2160 obiektywów i 9720 ocen.
Możesz też zrobić
własne porównanie obiektywów
Proszę podać interesujące Cię parametry
Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - specyfikacja i opinie
Producent | Tokina |
---|---|
Model | AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 |
Typ obiektywu | Szerokokątny zoom |
Ogniskowa | 11 - 16 mm |
Światłosiła | f/2.8 |
Pole widzenia | 104 - 83 o |
Ostrość od | 0.3 m |
Maksymalne powiększenie | 1:11.6 |
Maksymalna wartość przysłony | 22 |
Liczba listków na przysłonie | 9 |
Mechanizm autofokusa | AF |
Konstrukcja | 13 elementów / 11 grup |
Rozmiar filtra | 77 mm |
Tryb Makro | Nie |
Stabilizacja | Nie |
Dostępne mocowania | Nikon F Canon EF-S |
Wymiary | 89.2 x 84 mm |
Waga | 560 g |
Dodatkowe informacje | Premiera: Listopad 2007 |
Ocena ogólna
Użytkuje od: 4 lat
Cena zakupu: 500 euro
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Flary i inne kwiatki tego typu. Spore aberracje chromatyczyne, ale dające się łatwo usunąć w postprodukcji. Przełączanie Auto/Manual focus umieszczone w pierścieniu ostrości.
Zalety: Solidna obudowa Cena Ostry w centrum kadru
Podsumowanie: Jak na pierwszy super szeroki kąt - super szkło. Wiele się na nim nauczyłem.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 2 lat
Cena zakupu: 2200
Wykorzystanie: Półprofesjonalne
Wady: Odblaski różnego rodzaju (od duszków po prążki) w sytuacjach, gdy słońce znajdowało się w kadrze. Aberracje nie dają się we znaki, jak to wszem i wobec pieniacze na testach krzyczą.
Zalety: Bardzo ostry. Skuteczny AF. Przy przesłonie od f8 do f11 to już żyleta i pełne wykorzystanie hiperfokalnej. Solidna budowa.
Podsumowanie: Bardzo dobre szkło, zarówno do reporterki (choć czasem przydałby się szybszy napęd jak w modelu Tokiny 12-28), jak i do pejzażu (o ile nie umieszcza się słońca przy brzegach kadru) w porównaniu z innymi UWA ostry niemal od pełnej dziury. Testy i opinie pseudowłacicieli to jedno, a opinie zadowolonych użytkowników to drugie.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu:
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Odebrałem dzisiaj kupiony w sklepie internetowym obiektyw - 116 PRO DX zapakowany fabrycznie z nienaruszoną plombą na pudełku zupełnie dziewiczy i co się okazuje - obiektyw jest uszkodzony - nie działa autofokus i pierścienia ostrości nie można przestawić na manual ! To świadczy w jakim poważaniu i gdzie Tokina ma klientów sprzedając takiego bubla .
Zalety: Nie jestem w stanie ocenić .
Podsumowanie: Wyleczyłem się z Tokiny .
Ocena ogólna
Użytkuje od: 3 mies.
Cena zakupu: 2000
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: mógłby ostrzyć od 20 cm :)
Zalety: same
Podsumowanie: najlepszy szeroki dla dx
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu: 460 funtów
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Aberacje,widac ale da sie usunąc i nie jest to taka wielka tragedia jak wszyscy pisza i sie zatrzymali na tym etapie zwiazanym z najgorsza wadą tego obiektywu.Kolejna wadą jest jak dla posiadacza kilku obiektywów canon , przejscie na nowy typ zmiany systemu AF na MF i obsługi,ale to tylko kwestia przyzwyczajenia.Ale najwieksza wadą tego obiektywu jest to ze zamowiłem z ebay,dzisiaj go dostałem,podpinam pod body i nic,aparat canon eos7d nie widzi obiektywu,AF nie działa,MF chodzi jak kon po błocie i nie wiem czy jest gotowy do zdjecia czy nie bo ani słychu ani widu.To tyle z wad obiektyw wysyłam do sklepu i zamawiam nowy albo zwrot pieniedzy i przemyslenie nad kupnem C10-22
Zalety: Zaletą tego obiektywu jest budowa,jest szczelny i nic sie nie wysówa ani nie lata,solidny słoik na wielkie grzyby bo jest szeoki i ma swiatełko 2.8 co dzisiaj mogłem sie przekonac ze działa w słabym oswietleniu i fajnie rozmywa.Kolejna zaleta jest swiatełko,nie miałem mozliwosci w pełni przetestowac ale robiłem HDR i szybko sie robił w słabym swietle z reki bez rozmycia obrazu.Ładne ma kolory,soczyste.jest ostry od pełnej dziury.Ładnie wyglada przy body i solidniw wykonany.Mysle ze z dobrym filtrem UV to bedzie bardzo dobry szeroki,jasny,bardzo ostry szczelnie zamkniety słoik na wyprawy w gory itd.
Podsumowanie: Osobiscie nie moge za wiele powiedziec bo z braku AF,słabej pracy MF i problemu z wykryciem obiektywu w aparacie jestem zawiedziony.Ogolnie obiektyw dobrze wykonany,wart tych pieniedzy tyle ze mi sie trafiło małe guwienko.Odsyłam jutro i czekam na nowy mam nadziej ze juz sprawny obiektyw i wtedy napisze wiecej.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 3 mies.
Cena zakupu: 600 euros
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: widac aberacje chromatyczne ,ale bez problemu mozna usunac w programie,. Na 11mm "ROZCIAGA"obraz ,
Zalety: ciezki,solidny,metalowy,zamkniety ,po zalozeniu filtra nie zasysa kurzu,i najwazniejsze ze OSTRY,obraz rewelacyjny,juz od 2,8 .
Podsumowanie: dlugo zastanawialem sie nad szerokim katem myslalem o NIkkor,ale Tokina dla mnie jest lepsza .jestem bardzo zadowolony z zakupu.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 6 mies.
Cena zakupu: 2500
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: przełącznik AF/MF, troszkę miękki przy F2,8 na bokach i troszkę abberacji.
Zalety: jasny i dobrze zrobiony obiektyw, ma wiele plusów i jednym z nich to małe zniekształcenia, a na 16mm prawie ich brak!
Podsumowanie: polecam w kategorii "szerokikąt -jasność-cena" !!!
Ocena ogólna
Użytkuje od: 2 lat
Cena zakupu: 2500
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: brak,
Zalety: bardzo dobry, jasny f/2,8, szybki z Nikonem D90.
Podsumowanie: Od półtora roku go testuje i użytkuje z Nikonem D90, mam także Sigmę 10-20 f/4,5-5,6 i Nikora 10-24 i Nikora 14-24 N f/2,8. Zdecydowanie lepszy jest ten obiektyw od Sigmy. Czy są to bardzo zauważalne różnice? W testach tak, ale w życiu już nie. jak ktoś porównuje szczegóły wielkości główki szpilki to je znajdzie. różnica jest w kolorach, np. foty z Sigmy są żółtawe, Tokina AT-X 116 PRO jest bardziej neutralna i naturalna. Ale w fotografowaniu zwykłym co dziennym jest to różnica nie zauważalna. najlepsze foty są z nikkorów. Ale ja sobie zmieniam obiektywy i wszystkie dają mi przyjemność. A czepianie się pierścienia AF/MF, uważam ze to rewelacyjny wynalazek. Brak ultrasonika, jakaś wada? Uważam ze USM są wolniejsze od śrubokręta. A jest w tym różnica w jakości fot? Nie ma. Mógłby być jedynie szerszy od 10 mm.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 6 mies.
Cena zakupu: 4300 HK$
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: -AF z 350D czasem się zgubi, działa tylko z punktem centralnym. -Bywają widoczne aberracje jednak nie są uciążliwe jak mogłoby wynikać z testu. Praktycznie nie zawracam sobie nimi głowy. -Lekko brakuje ostrości na brzegu przy 11mm ale naprawde nie jest źle:)
Zalety: -Głębia jest na tyle duża że pojawiające się czasem błędy AF są mało widoczne. -Wspaniała budowa -Nie zmienia rozmiarów przy zoomowaniu -Wygodne pierścienie -Wystarczająco szybki AF -Bardzo dobra jakość obrazu praktycznie w całym zakresie przysłon i ogniskowych -Jak najbardziej użyteczne F2.8! , może nie miażdży ostrością na brzegu ale spisuje się dobrze.
Podsumowanie: Cykam nim głównie krajobrazy i ludzi. Jestem bardzo zadowolny. Kompletnie nie przeszkadza mi zmiana z AF na MF. Albo robię zdjęcia na AF albo na MF. Nigdy nie czułem potrzeby poprawiana ustawień AF. Przełącznik AF/MFdziała prawidłowo i spełnia swoją funkcję - z mojego punktu widzenia nie ma powodu żeby się go czepiać. Czasami używam z EOS 50E - przy 16mm kryje pełną klatkę.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 3 mies.
Cena zakupu: 2500 zł
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Absurdalna metoda przełączania AF/MF. Zakres ogniskowych mógł by być większy. Nieco za duża aberracja chromatyczna - przydaje się wbudowana korekcja w D300. Zdarzają mu się pomyłki na skrajnych polach AF ale niezbyt często i tylko przy niewielkich odległościach.
Zalety: Jasność - najjaśniejszy ultraszeroki zoom pod małą klatkę. Przy tej ogniskowej można się pokusić o strzelanie z ręki nawet po zmroku. Ostrość - przy f/2.8 przyzwoita, dalej już rewelacyjna i to na całej powierzchni zdjęcia. Odblaski niezbyt uciążliwe. Dobry rozmiar mocowania filtra (warto zwrócić na to uwagę bo aż żal patrzeć co trzeba wyprawiać np. z Nikkorem 14-24mm). Solidne wykonanie, dobrze rozwiązana osłona przeciwsłoneczna i dekiel - można mieć założoną osłonę, filtr slim i na to dekiel.
Podsumowanie: Cena jest umiarkowana ale nie to jest najważniejsze. Ważne, że pod małą klatkę lepszego szkła tego typu się kupić nie da, niezależnie od tego ile by się chciało zainwestować. Konkurenci nie oferują niczego więcej. Chyba że komuś koniecznie zależy na 10mm i starczy mu gorsze światło.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 6 mies.
Cena zakupu: 1850
Wykorzystanie: Półprofesjonalne
Wady: system przełączania AF/MF
Zalety: same(pomijając jedną wade): ostrość, światło, jakość wykonania, szybkość...
Podsumowanie: kupować i się nie zastanawiać!!!
Ocena ogólna
Użytkuje od: 3 mies.
Cena zakupu: 1600 zł
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: współpraca tylko z matrycami APS-C, czasami widoczne aberracje chromatyczne, nie najlepsza praca pod ostre światło, AF mógłby być bardziej cichy, nie przemyślany mechanizm zmiany trybu AF na MF, szkoda że nie od 10mm
Zalety: światło f/2.8, solidna konstrukcja, małe gabaryty, dostateczna ostrość obrazu przy f/2.8, dobra przy f/4 i bardzo dobra przy f/5.6, dość małe winietowanie, zmiana ostrości jak i ogniskowej nie powoduje zmiany zewnętrznych gabarytów obiektywu, dobry stosunek jakości do ceny
Podsumowanie: Bardzo dobry obiektyw do krajobrazu i pomieszczeń pod body APS-C. Dla mnie lepszy od Canona 10-22 i Tamrona 10-24. Polecam.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu: 1890
Wykorzystanie: Półprofesjonalne
Wady: durnowaty system przełączania AF/MF
Zalety: Prześwietnie ostry od 2.8 (przynajmniej z 20d). Ciut mniej na brzegach ale chyba nikt tam nie oczekuje żylety przy takiej ogniskowej?! Przy f/4 nawet rogi są znakomite. Przy 2.8 widać każdy włosek w nosie i pory skóry. Autofokus nienaganny. Pudłuje rzadko i to tylko przy kiepskim świetle. Bokeh bardzo ładny. Jakość wykonania na 6.
Podsumowanie: No cóż, brać i nie pytać. Nic lepszego nie miałem w rękach na cropie. Oczywiście przed kupnem warto kilka przetestować nie płakać nad jakimiś "mlecznymi" zdjęciami i pisać bzdury po portalach. Należy też pamiętać, że od ok. 14 mm daje się Tokinę 11-16 podpiąć z powodzeniem do pełnej klatki:)
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu:
Wykorzystanie: Półprofesjonalne
Wady: - AF czasem przestrzeliwuje i trudno ustawić go na innym polu AF niż centralny - CA czasem obniża kontrast (łatwe do korekcji) - słaby kontrast poniżej f3.5 - kiepskie rozwiązanie zmiany trybu pracy z AF na M poprzez zmianę położenia pierścienia ostrości wzdłuż osi obiektywu
Zalety: - od f3.5 produkuje świetne foty - dobre odwzorowanie kolorów - bardzo ostry od f4 do f11 - świetnie wykonany (poza wspominaną przez wszystkich zmianą z trybu AF na M)
Podsumowanie: Stosowany z D80 i Hoya SuperHMC 77mm daje jak dla mnie bardzo zadowalające efekty, a wspomniane wady nie są dla mnie uciążliwe, może poza nietrafianiem AF. Jednak nie zdarza się to zbyt często, trzeba jedynie pamiętać, aby korzystać wyłącznie z centralnego punktu AF. Za te pieniądze wydaje mi się najlepszym super-szerokokątnym uzupełnieniem do mojej szklarni. Może ma trochę większe zniekształcenia niż niektóre konstrukcje konkurencji, ale nie są bardzo duże i uciążliwe. Z resztą ja lubię czasem świadomie wykorzystywać zniekształcenia, tak żeby trochę przesterować rzeczywistość :)
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu: 1569
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Patrz podsumowanie.
Zalety: Patrz podsumowanie.
Podsumowanie: Zmiana pierścienia AF na MF. Fatalnie na moim d90 wyglądały fotki, wszystkie bardzo mleczne. W słoneczny dzień nawet przy f8, f10 bardzo słabo odzwierciedlał szczegóły. Szczerze to go sprzedałem już tydzień po użytkowaniu. Na d90 NIE POLECAM !
Ocena ogólna
Użytkuje od:
Cena zakupu:
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Beznadziejny i niefunkcjonalny sposób zmiany z autofokusa na ostrzenie manualne za pomocą pierścienia przesuwanego wzdłuż osi obiektywu. Przejście z jednego na drugi tryb zawsze powoduje zmianę ustawionej ostrości. Kto to wymyślił? Zapewne księgowi, bo raczej nie inżynierowie. Dość częste pomyłki autofokusa (frontfocus z moimi Canonami), co 8- 10 zdjęć, zwłaszcza w ciemniejszych warunkach (na szczęście w tak szerokim kącie nie jest to bardzo dotkliwe). Ciężko ustawić ostrość innymi niż centralny punktami AF, zwłaszcza skrajnymi. Widoczne wady chromatyczne na kontrastowych krawędziach, niezależnie od przesłony, ale nie powalające. w wielu obiektywach o węższym zakresie są podobne a nawet większe (Sigma 30/1,4). Zakres zooma nie jest zbyt duży (ale dzięki temu dobre własności optyki- warto zapłacić tę cenę).
Zalety: Ostry! Centrum kadru dla 11mm bardzo dobre przy pełnym otworze, a od f/4- wręcz super. Tak na oko szczyt możliwości osiąga przy f/5,6, powyżej f/11 zauważalny spadek ostrości. Brzegi obrazu przyzwoite przy pełnym otworze, bardzo dobre od f/4, przy f/5,6 nie sposób zauważyć różnicy pomiędzy brzegami a środkiem. Ostrość w całym zakresie ogniskowych wydaje się wyrównana. Dobry kontrast obrazu, niewielka podatność na odblaski jak na tak szeroki kąt- pod słońce należy się spodziewać lekkiej utraty kontrastu i pojedynczego małego blika. Jasny. Jak na razie jedyny rodzynek ze światłem f/2,8 i szerokim kątem do APS-C. UWAGA: można go z powodzeniem używać na pełnej klatce jako „zoom” 15-16/2,8! Jest to zatem najszerszy zoom do systemu Canona:). Bardzo dobra jakość mechaniczna- miłe wewnętrzne ogniskowanie i nierotujący front, robi dobre wrażenie. Cichy silnik, do którego nie mam zastrzeżeń jeśli chodzi o szybkość. Dobrze i miękko pracujące pierścienie. Filtry o popularnej dla obiektywów o tej jasności średnicy 77mm. Porządnie skonstruowana zarówno osłona p-słon. jak i dekiel dający się zdjąć po założeniu tejże. Zakres 11-16 mm choć krótki to w pełni mnie zadawalający: od ostro zniekształcającego rzeczywistość „wszystkopokazującego” szerokiego kąta po umiarkowany „tradycyjny” szeroki, na którym ludność wychodzi w normalnych proporcjach. Bardzo przydatny jako szkło podróżne i reportażowe, choć nie można go nazwać uniwersalnym. Rozsądna cena, jak na ilość niewątpliwych zalet.
Podsumowanie: Godny polecenia sprzęt, dobry ze wszech stron. Chciałoby się żeby było więcej takich obiektywów- jasny, ostry od pełnego otworu, dobry mechanicznie i w rozsądnej cenie. Niespotykanie szerokie ogniskowe dają wiele radości ze zdjęć. Kto nie ostrzy manualnie powinien być zachwycony. Bonusem jest to że działa na szerokim końcu również na pełnej klatce. Godny polecenia
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu: 470 EUR
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Niezadowalajaca jakosc poza centrum kadru na 2.8 dla krotszych ogniskowych.
Zalety: Ostrość (poza zakresem opisanym powyżej), swiatło, praktycznie brak winietowania, dobrze kontrolowana dystorsja.
Podsumowanie: Szybkość, głośność i celność AF akceptowalna; CA nie przerazajaca i łatwa do korekcji. Reasumując, warty polecenia UWA w rozsadnej cenie i przy założeniu ze użytkownikowi nie przeszkadza waski zakres.
Ocena ogólna
Użytkuje od: 1 mies.
Cena zakupu: $570
Wykorzystanie: Amatorskie
Wady: Miekki przy f2.8 w centrum obrazu, bardzo miekki po za centrum, niesamowicie miekki na granicach obrazu. Ostrosc praktycznie niemozliwa do ustawienia przy uzyciu skrajnych (lewy i prawy) punktow autofokusa.
Zalety: Jasnosc f2.8, mozna robic odbitki do 8x10 bez wiekszej obawy. Wieksze powiekszenia tylko przy przeslonach mniejszych niz f4. Dobra ostrosc calego obrazu przy f4, bardzo dobra przy f5.6 i f8.
Podsumowanie: Generalnie dobry obiektyw o duzej jasnosci, dobrej jakosci obraz uzyskuje juz tam gdzie inne obiektywy w tej klasie dopiero sie zaczynaja, lecz malym zakresie ogniskowych. Bardzo solidnie zbudowany. Niestety nalezy go uzywac tylko z centralnym autofokusem (przynajmniej na moim D300).