Drukowanie zdjęć jest proste! - wybór papieru fotograficznego do drukarki
1. Rozdział 1
Drukowanie zdjęć jest prostsze niż myślisz. Żeby wydrukować swoje zdjęcia potrzebna jest drukarka fotograficzna, papier do zdjęć, profil ICC i odrobina wiedzy jak to wszystko połączyć w jedną całość. W trzech kolejnych artykułach cyklu "Drukowanie zdjęć jest proste!” opowiemy, jak wybrać drukarkę i papier do zdjęć oraz jak skonfigurować oprogramowanie, żeby uzyskać wydruki które dają satysfakcję.
![]() |
Typ i powierzchnia papieru fotograficznego
Typ papieru fotograficznego jest związany bezpośrednio z materiałem z jakiego jest wykonany. W połączeniu z rodzajem powierzchni w dużym stopniu określa charakter papieru i najogólniej pozwala przewidzieć docelowy wygląd wydrukowanych na nim zdjęć. Typ papieru nierzadko determinuje docelowe zastosowanie drukowanych zdjęć.Papiery fotograficzne RC
Najpopularniejszy papier do zdjęć wyglądem przypominający klasyczną odbitkę fotograficzną z laba chemicznego. Posiada zwykle połyskliwą - błyszczącą lub półmatową powierzchnię, o różnym stopniu połysku lub zmatowienia. Papiery tego typu posiadają zwykle w nazwie słowo określające rodzaj powierzchni - Gloss, Semi-gloss, Satin, Pearl, Lustre, Velvet, itp. Papiery fotograficzne o połyskliwej półmatowej powierzchni są wysoce odporne na odblaski i odciski palców.![]() Papiery fotograficzne o połyskliwej półmatowej powierzchni są wysoce odporne na odblaski i odciski palców. |
![]() Warstwa chłonna przyjmująca tusz w papierach fotograficznych RC (Reisin Coated) jest oddzielona od warstwy papieru specjalną warstwą polietylenu (PE). |
Papiery fotograficzne RC oferują zwykle optymalny stosunek jakości do ceny. W połączeniu z tuszami pigmentowymi zapewniają wysoką trwałość i odporność wydruków na wodę i wilgoć. Zwykle dostępne są w szerokiej rozpiętości formatów od 10x15 cm do A2+ i gramatur od 200 do 300 gsm.
![]() Papiery fotograficzne do drukarek zwykle dostępne są w szerokiej rozpiętości formatów od 10x15 cm do A2+. |
Papiery matowe
Papiery matowe dedykowane do drukowania zdjęć to zwykle wielowarstwowe papiery powlekane o idealnie gładkiej, głęboko matowej powierzchni bez połysku. Zapewniają najwyższą ostrość detali drukowanych obrazów i zdjęć oraz szeroki gamut i wysoką precyzję odwzorowania tonalności kolorów. Zwykle posiadają jasną biel papieru, choć bywają dostępne także w wersjach Warmtone o cieplejszym odcieniu bieli mającym przypominać papiery artystyczne. Technologicznie wywodzą się z dużo cieńszych papierów dedykowanych do drukowania map i projektów graficznych, w wersji fotograficznej oferowane zwykle w gramaturach od 190 do 240 gsm.![]() Papiery matowe dedykowane do drukowania zdjęć to zwykle wielowarstwowe papiery powlekane o idealnie gładkiej, głęboko matowej powierzchni bez połysku. |
Papiery artystyczne i archiwalne
Papiery artystyczne i archiwalne zwykle stanowią jedną grupę, którą tworzą głęboko matowe papiery wykonane w 100% z bawełny lub alfa celulozy.Powierzchnie papierów artystycznych to różne rodzaje matu, od niezwykle gładkich aż po delikatnie i mocno teksturowane, o różnym poziomie, strukturze i fakturze powierzchni
![]() Powierzchnie papierów artystycznych to różne rodzaje matu, od niezwykle gładkich aż po delikatnie i mocno teksturowane, o różnym poziomie, strukturze i fakturze powierzchni. |
![]() Certyfikat trwałości FOGRA. |
![]() Komora przyspieszonego starzenia. |
Wybielacze optyczne
Wybielacze optyczne dodawane do większości papierów fotograficznych RC, pochłaniają niewidzialne promieniowanie UV i emitują je zwrotnie w postaci widzialnej (fluorescencja). Bardzo łatwo można sprawdzić, czy papier zawiera OBA (Optical Brightening Agents), w ciemnym pomieszczeniu, przesuwając nad papierem źródło światła UV. Jeśli papier „świeci”, znaczy, że zawiera wybielacze. Papier bez wybielaczy nie odbije światła UV. Nie ma do końca pewności, jaki wpływ na trwałość wydruków ma zawartość OBA w papierze, niemniej jednak powszechnie uważa się papiery wolne od tych substancji, za bezpieczniejsze i trwalsze. Argumentem przemawiającym za słusznością tej teorii jest fakt, iż trudno przewidzieć skalę zmian kolorystyki zdjęcia, gdy po kilku latach ekspozycji wybielacz optyczny straci swoją moc i przestanie „świecić”. Zaleca się by do zastosowań archiwalnych, muzealnych i kolekcjonerskich wybierać papiery bez OBA.Papiery barytowe i FB
To papiery, które wyglądem i wrażeniem jakie daje wydruk oglądany i trzymany w dłoniach, mają przypominać tradycyjną odbitkę fotograficzną wykonaną w warunkach ciemniowych pod powiększalnikiem na tradycyjnym papierze FB (Fibre Base). Co czyni papiery barytowe tak wyjątkowymi? Sekret tkwi w specjalnej warstwie barytu (siarczanu baru) znajdującej się tuż pod warstwą przyjmującą tusz. Warstwa barytu pozwala na uzyskanie wyjątkowej, niezwykle jasnej bieli papieru bez stosowania chemicznych rozjaśniaczy optycznych, podnosząc do maksimum właściwości archiwalne wydruków. Umożliwia uzyskanie obrazów fotograficznych o szerokiej przestrzeni tonalnej, głębokich czerniach, rewelacyjnej ostrości detali w cieniach i światłach oraz wyśmienitych właściwościach archiwalnych.Unikalna warstwa barytu, powierzchnia oraz grubość papieru nadają wydrukom wygląd, poczucie, a czasem nawet zapach tradycyjnej barytowej odbitki fotograficznej, która od lat stanowi standard i punkt odniesienia dla artystów fotografów na całym świecie. Ich wysoka gramatura 290 - 310 gsm połączona z dużą grubością i sztywnością papieru dają podczas pracy z tymi papierami poczucie obcowania z materiałem niezwykłym, szlachetnym i ekskluzywnym. Bazą tych papierów jest zwykle wysokiej jakości bezkwasowa bawełna lub alfa celuloza. Powierzchnie papierów barytowych to najczęściej błysk lub satyna o nieregularnym charakterze wyjątkowym dla konkretnego papieru.
![]() Powierzchnie papierów barytowych to najczęściej błysk lub satyna o nieregularnym charakterze wyjątkowym dla konkretnego papieru. |