OM System OM-5 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
O ile zabierając się do testu OM-5 mieliśmy jeszcze nadzieje, że w praktyce aparat ten czymś nas zaskoczy i będzie czymś więcej niż wynikałoby z suchej specyfikacji, o tyle to podsumowanie możemy już napisać bez tego rodzaju złudzeń. Filmowo OM-5 to w zasadzie Olympus OM-D EM-1 Mark III wypuszczony jeszcze raz dwa i pół roku później z inną etykietą. Niestety EM-1 Mark III nie oferował zbyt powalającej specyfikacji filmowej, więc tym bardziej nie powala ona pod koniec 2022 roku. Zwłaszcza, że do nowego modelu przeniesiono też wiele bolączek E-M1 Mark III, takich jak fatalna jakość obrazu z cyfrowym telekonwerterem czy stare menu.
Wszystko to powoduje, że dla osób filmujących OM-5 naprawdę ma niewiele do zaoferowania, zwłaszcza przy swojej obecnej cenie, którą poniżej zestawiliśmy z wybranymi urządzeniami konkurencji oraz z topowym OM-1 (ceny wg serwisu Ceneo.pl na dzień 09.12.2022):
- Canon EOS R7 – ok. 7000 zł,
- Canon EOS R10 – ok. 4000 zł,
- Fujifilm X-S10 – ok. 4300 zł,
- Fujifilm X-T4 – ok. 7700 zł,
- OM System OM-1 – ok. 9000 zł,
- OM System OM-5 – ok. 6000 zł,
- Panasonic Lumix G9 – ok. 4800 zł,
- Panasonic Lumix GH5 II – ok. 6900 zł,
- Panasonic Lumix GH6 – ok. 9000 zł,
- Sony A6600 – ok. 6300 zł.
Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- uszczelniona obudowa,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- programowalne „banki”, do których można przypisać dowolny tryb nagrywania, żeby mieć go pod ręką,
- brak limitów czasu nagrywania,
- profil logarytmiczny OM-Log 400,
- rozsądny zakres tonalny w profilu OM-Log 400,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- stabilizacja cyfrowa będąca rozsądnym kompromisem, jeśli chodzi o spadek jakości obrazu,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
- identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s w Full HD,
- dobra jakość obrazu do ISO 3200,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach.
Wady:
- za mały grip,
- pojedyncze gniazdo na karty pamięci,
- archaiczne złącze USB 2.0,
- brak wyjścia słuchawkowego,
- menu w trybie filmowym mogłoby być bardziej uporządkowane,
- inne menu niż w obecnym topowym modelu,
- brak funkcji zebra,
- aparat długo „myśli” po zakończeniu nagrywania,
- profil obrazu OM-Log 400 ukryty w menu za nic niemówiącym zbitkiem słów „tryb obrazu”,
- brak Hybrid Log Gamma lub podobnego rozwiązania kompatybilnego z technologią HDR,
- brak klatkaży innych niż 24 kl/s w 4K DCI,
- ograniczony wybór przepływności strumienia danych w 4K,
- niskie maksymalne klatkaże w 4K i Full HD w porównaniu z konkurencją,
- brak możliwości zapisania 10-bitowego materiału,
- przeciętna jakość obrazu Full HD z całej szerokości matrycy,
- tragiczna jakość obrazu przy użyciu cyfrowego telekonwertera,
- zbyt słabo działające odszumianie.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywów M.Zuiko Digital ED 12–45 mm f/4.0 PRO oraz M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 89 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ujęcie w slow motion nagrane w 120 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 119 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 24 kl/s, profil naturalny,
- film 3 – 40 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil OM-Log400,
- film 4 – 65 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil naturalny, cyfrowy telekonwerter 2.0x,
- film 5 – 134 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil OM-Log400, ISO 1600,
- film 6 – 41 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ISO 3200,
- film 7 – 44 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil naturalny, ISO 1600, cyfrowy telekonwerter 2.0x,
- film 8 – 173 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 24 kl/s, profil naturalny, ISO 6400,
- film 9 – 80 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil naturalny, ISO 1600, cyfrowy telekonwerter 2.0x.