Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ten Pan prezes jest b.medialny, często udziela wywiadów, znamy jego wizerunek, obszernie, acz dyplomatycznie, dozuje informacje. Ciekawa byłaby wypowiedz wysokiego przedstawiciela - prezesa Olympusa.
Z chęcią byśmy przeprowadzili wywiad także z prezesem Olympusa :) Myślę, jednak, że ze względu na wielkość firmy, może być on znacznie dalej od szczegółów projektowych i rzeczy technicznych, które nas najbardziej interesują.
Dobre przygotowanie do wywiadu, czytanie go było przyjemnością.
Tak z innej beczki to kwestia poruszona na samym końcu interesowała mnie najbardziej i niestety zasmuciła. Miałem nadzieję że Sigma już obecnie planuje pełnoklatkowe obiektywy Contemporary.
Nie za bardzo rozumiem po co Sigma miała by robić tanie stałki C skoro jest ich na rynku od groma a w dodatku jest jeszcze mnóstwo używek. Myslę że dla wszystkich nas lepiej że Sigma zmieniła się i zamiast robić tańsze zamienniki robi teraz obiektywy które próbują doganiać dawniejsi włodarze rynku.
Fajny wywiad ale z tym xtransem to przycisnąłeś jak Frost Nixona :P
focjusz - serię w miarę nowych stałek f/1.8-2.0 pokrywających spory zakres ogniskowych ma w zasadzie tylko Nikon. Przy czym część z nich mogłaby być lepsza.
Seria pełnoklatkowa C od Sigmy w cenie poniżej 2000 zł za sztukę z modelami takimi jak 2/20, 2/24, 2/35, 1.8/50, 1.8/85, 2/105 mogłaby być hitem.
Sigma, kurka, jak taka mala japonska firma szybko sie rozrosla i tak szybko pokazala co potrafi, jestem pod wielkim wrazeniem. Super, lubie ja, za to ze jest nowoczesna i wolna, tak patrzac co Oni potrafia to Zeiss czy Olympus robia nas w konia, a to przykre.
@focjusz "Nie za bardzo rozumiem po co Sigma miała by robić tanie stałki C skoro jest ich na rynku od groma"
Tak... od groma. Czy ty naprawdę nie jesteś w stanie sprawdzić tych bzdur, które wypisujesz, przed wysłaniem ich w świat? Stałek z linii C są raptem 3 modele, które występują tylko z mocowaniami E i m4/3.
mate - a czy Ty nie mógłbyś zwracać uwagę innym osobom w dyskusji trochę kulturalniej? Szanuję Twoje poglądy, doceniam merytoryczną część wypowiedzi, ale używasz często tonu i sformułowań, które wykraczają poza poziom kulturalnej dyskusji. Nie chce dawać Ci ostrzeżeń ani bana, ale w końcu mnie do tego zmusisz.
@Arek "a czy Ty nie mógłbyś zwracać uwagę innym osobom w dyskusji trochę kulturalniej? "
?? Czyli nazwanie po imieniu nieprawdziwych informacji to już obraza? Naprawdę trzeba każdego głaskać po głowie za głupoty? Zwłaszcza jak wypisuje je niemal w każdym komentarzu? Rozumiem, że to taki model "bezstresowego komentowania" analogicznie do bezstresowego wychowania?
Od "po imieniu" do tego co Ty wypisujesz jest jednak trochę różnicy. Wyluzuj.
18 marca 2019, 17:54
@LarsikOwen
Zacznę kibicować jak w końcu wzorem Tamrona pojawią się normalne szkła FE, które nie są kilku kilogramowymi cegłami z lustrzanek z "dospawaną" tuleją. Ale jak widać z wywiadu dalej będą tylko kloce, do których trzeba plecaka do wyprawy w Himalaje.
"Jak wygląda sprawa z obiektywami Sigmy na mocowanie Fujifilm X? Ostatnio pojawili się producenci niezależni z Chin, którzy robią modele z autofokusem na to mocowanie. /.../"
-Jaki producent z Chin robi obiektywy AF do Fujifilm X???
Najważniejsza dla mnie informacja to nadchodząca tegoroczna premiera w pełni natywnego szkła do Sony FE , w domyśle jak rozumiem chodziło o FF. Czyli, będzie jednak i ten kierunek :)
może współczesne, ale już nieco wiekowe. On tu od wielu, wielu lat nadaje. To jeden z najbardziej wytrwałych komentatorów. I, trzeba przyznać, stylu nie zmienia. No i uważnie nie czyta, tego co komentuje. Przykra sprawa.
Dla mnie bardzo smutną informacją jest fakt, że Sigma zamyka salony Procentrum w Polsce. To jest pierwsza kwestia, którą poruszyłbym w wywiadzie, gdybym miał sposobność zapytać...
Ciekawy wywiad. Mnie uderzyło kilka zdań: "Polska okazała się krajem, który najszybciej zaakceptował nasze nowe serie obiektywów. Na wielu innych rynkach klienci wciąż skupiają się na niedrogich produktach z dolnej półki." i "wartość waszego rynku jest znacznie mniejsza, niż w dużych krajach, jednak część, jaką zajmowały w nim obiektywy z górnej półki była na początku wyraźnie większa niż gdziekolwiek indziej." Z tego wynika, że u nas jest sporo tzw onanistów sprzętowych, którzy muszą sie pokazać z najostrzejszym szkiełkiem.
Drugie co mnie zastanowiło: " typowy zespół składa się z projektanta optyki, może 3 lub 4 inżynierów od mechaniki, 1 lub 2 inżynierów odpowiedzialnego za oprogramowanie i 1 lub 2 specjalistów od elektroniki. Powiedzmy więc, że nie więcej jak 10 osób." To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja.
No i "Przede wszystkim moją pasją jest tworzenie obiektywów o jak najwyższej jakości. Dlatego będziemy kontynuować nasze prace w tym kierunku,..... Tworzenie produktów najlepszych jakościowo to moje hobby"
Czyli wizja szefa ma znaczenie. Zawsze się zastanawiałem kto podejmował decyzje np by wypuścić Nikon 1 czy kamerki 360 stopni i uparcie to promować.
"Z tego wynika, że u nas jest sporo tzw onanistów sprzętowych, którzy muszą sie pokazać z najostrzejszym szkiełkiem."
Mam nieco inną teorię :D Polacy nie mają pieniędzy na 24-70 VR, 105 1,4, 28 1,4 za 10000 zł oraz 35 1.4, 58 1.4 za 7000 zł
"To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja."
Myślę mimo wszystko że w tym przypadku optyka i kontrola jakości to najtrudniejsza część projektu!
Zawsze mnie ciekawi to nasze podejście do krytykowania i wyśmiewania pomysłów innych nacji przy jednoczesnym fakcie że Polska jest liderem co najwyżej w produkcji palet!
A tak żeby zakończyć na wesoło to odnośnie stałek f2.0 nie mówił nic Pan Kazuto Yamaki o Sigmie 200 f2.0?
Fajny wywiad, jak widać takie podejście z długoterminowym nastawieniem przynosi korzyści zarówno firmie jak i konsumentom.
@JdG, napisał:
"Przykra sprawa."
Nie pajacuj, akurat ty to powinieneś za wiedze płacić. Przykre to jest jak w jednym poście nie jesteś w zgodzie sam ze sobą. W twoim przypadku akurat komentarze dotyczące kultury są kompletnie nie na miejscu, przypomnij sobie jakiego języka używałeś jeszcze 3 misiace temu, gdzie indziej dostałbyś za to bana.
«typowy zespół składa się z projektanta optyki, może 3 lub 4 inżynierów od mechaniki, 1 lub 2 inżynierów odpowiedzialnego za oprogramowanie i 1 lub 2 specjalistów od elektroniki. Powiedzmy więc, że nie więcej jak 10 osób. »
To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja. "
Ale też wyjaśnia, po części, dlaczego: - wiele firm zaczyna (i kończy) na obiektywach manualnych - Nikon uznał, że nie opłaca mu się dodawać AF do Nocta 58 - sporo czasu mija od pokazania makiety z optyką do egzemplarzy działających (jak np. w przypadku Fuji 33)
@Arek "Od "po imieniu" do tego co Ty wypisujesz jest jednak trochę różnicy. Wyluzuj."
Bo użyłem słowa "bzdura"? Jak byłem nazywany "chujem" (np. przez oburzającego się tutaj JdG), "ćwokiem", "idiotą" tylko dlatego, że prostowałem te brednie techniczne wypisywane przez niektórych, to jakoś cię to nie oburzało. Część z tych epitetów dalej wisi w komentarzach i jest ok? A użycie słowa bzdura w odniesieniu do konkretnego i błędnego twierdzenia to brak kultury?
odechciewa sie tutaj zagladac, czytajac tak pelne lekcewazenia wypowiedzi jednych uczestnikow Forum w stosunku do innych. czy tak musi Byc ? Czy nie mozna sformulowac w sposob " normalnie " uprzejmy swoich mysli w stosunku do innych ? Nikt nie oczekuje nadmiernej uprzejmosci , ale elementarnego szacunku do partnera dyskusji chyba moznaby oczekiwac ?
Nie spotkalem tak aroganckiej a czesto obrazliwej formy komunikowania sie na zadnym z zagranicznych forow fotograficznych .
"Nie spotkalem tak aroganckiej a czesto obrazliwej formy komunikowania sie na zadnym z zagranicznych forow fotograficznych . "
Czyli na Polskojęzycznych można i Tobie wolno? Jak przeczytałem twoją wypowiedź, zastanowiły mnie dwie rzeczy: 1. jak krótką masz pamięć 2. jak bardzo jesteś wzruszony tą sytuacją, biorąc pod uwagę twoje wypowiedzi łacznie z wulgaryzmami i obelgami w stosunku do innych, linkowane jakiś czas temu pod którymś z niusów.
@Pokoradlasztuki, twój język wypowiedzi to nawet pikuś przy epitetach @JdG.
---------------------------- w temacie:
@Bahrd, napisał: "To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja."
Mi się zdaje, oczywiście mogę się mylić, że to była taka wypowiedź, która nalezy traktować odrobinę swobodniej. Chociaż to nie tajemnica że od projektu do przygotowania do produkcji występują inne przeszkody niż podczas budowy prototypu.
@Pokoradlasztuki, twój język wypowiedzi to nawet pikuś przy epitetach
--------
nie ma usprawiedliwienia dla aroganacji i chamstwa.
nie mozna uzasadniac wlasnej aroganji i zwyczajnego braku kultury osobistej , tym ze inni tacy wlasnie sa. odpowiadaj za siebie nie za innych.
tego nie zrozumiesz najprawdopodobniej , do tego potrzeba troche choc klasy.
w tym watku jdg nie napisal czegokolwiek nieprzyjemnego. przy kazdej mozliwej okazji atakujecie jego lub innych. ( lacznie z szantazami niejakiego mate )
nawet jesli tak gdzies pisal, to nie znaczy ze mozesz przez watki psuc zabawe korzystania z Forum innym. unikam watkow pewnych osob , gdyz wiem czego tam mozna sie spodziewac , ale czasami czlowiek sie nadzieje.
napisz cos konkretnego , a nie ze inny pajacuje - rownie dobrze mozbnaby powiedziec ze jest odwrotnie - tym bardziej , ze nie napisales sam czegokolwiek interesujacego , czy wartosciowego , a zadna wyrocznia by wypowiadac sie o innych nie jestes.
Logujesz sie na Forum po to zeby napisac , ze kos inny pajacuje ???
Pare dni temu doslownie zostal wdeptany w ziemie bardzo chamsko , ktos , kto mial tylko inne zdanie na temat szerokosci blon fotograficznych , ktos najprawdopodobniej z ciekawymi doswiadczeniami. Wszystko dla przyjemnosci " dania komus w d...". Hitler mawial , ze nienawisc jest najmocniejszym uczuciem - zastanowcie sie nad tym , czy aby nie mial racji.
A posty obraźliwe i/lub ze słowami uznawanymi za wulgarne zgłaszajcie po prostu do moderacji.
Moderatorzy to ludzie z ograniczonym zasobem czasu, zdarza im się pewne rzeczy przegapiać. Byłoby więc miło, gdybyście pomogli nam utrzymać komentarze na trochę wyższym poziomie.
Mate pisze zbyt ostro i ponoszą go buzujące emocje ale bez chamskich epitetów. Natomiast pamiętam jak kilka lat temu focjusz pisał obraźliwe i chamskie komentarze na temat śmierci ojca obecnego prezesa Sigmy, aż w końcu Arek musiał je skasować. Także nie płaczę nad focjuszem bo ma swoje za uszami
@Pokoradlasztuki "nie ma usprawiedliwienia dla aroganacji i chamstwa. "
Nie no, jansal ty już przechodzisz samego siebie. Naprawdę chcesz pouczać innych o netykiecie i szacunku? Przypomnisz w końcu za co jako Fotoamor dostałeś tu bana w 2013 r.?
A dla innych, poniżej przykład twórczości naszego Pokory, który tak domaga się porządku: link link
"Hitler mawial , ze nienawisc jest najmocniejszym uczuciem - zastanowcie sie nad tym , czy aby nie mial racji. "
Ja również nie przeczytałem od ciebie, żadnych konkretów, zazwyczaj czepiasz się dupereli, rzeczy mało istotnych, nazw potocznych przy jednoczesnym braku zachowania spójności wypowiedzi, interpunkcji oraz nie poszanowania zasad pisowni.
@Pokoradlasztuki alez ty masz amnezję, łącznie z banem, który tu zaliczyłeś :) Niestety ja też, czytałem twoje wypowiedzi na innych forach, tyle jadu ile wylewasz + obelgi na innych użytkowników raczej nie robią z ciebie mediatora.
@ad1216, też to pamiętam.
"Mam na imię Kazuto, a to oznacza człowieka działającego na rzecz pokoju. Kazu – znaczy pokój, a To – znaczy człowiek."
Dzięki za artykuł, fajnie się czytało, jak rozmowę dwóch ludzi z pasją i do tego bez kontekstu krypto reklamy, za to własnie chętnie się tu wraca....
> że prostowałem te brednie techniczne wypisywane przez niektórych, to > jakoś cię to nie oburzało. Część z tych epitetów dalej wisi w komentarzach > i jest ok? [mate]
to co padło pod Twoim adresem, nie padło bez powodu. Częstowanie tutaj każdego tekstem, że pisze bzdury, lub bredzi, uprzejme (mówiąc oględnie) nie jest, nawet jak czasem faktycznie tak jest. Przede wszystkim, poza chamstwem, niczego do dyskusji nie wnosi. Masz jakąś "licencję na prawdę"? kto Ci ją dał?
Jak ktoś faktycznie pisze od rzeczy, co z bardzo różnych powodów się zdarza (czasem pewnie dla żartu), to najprościej - jeśli już musisz coś pisać - wyjaśnić mu dlaczego i w czym się myli, odesłać do jakiegoś źródła, choćby Wikipedii (która akurat "w te klocki jest dobra", mówię o wersji anglojęzycznej). Wtedy nikt by nie miał pretensji. Byłbyś wtedy drugim *Pokoradlasztuki*.
Ogólnie, nie można tak zaniżać i tak już dennego współczynnika poczucia humoru w narodzie.
@Arek "Panowie, skończcie żale i nie zaśmiecajcie wątku."
Chłopaki się zaperzają jak onegdaj jeden z naszych polityków w niemieckim samolocie:) Dobrze, że nie są w piaskownicy bo obawiam się że poszłyby w ruch łopatki i doszłoby do sypania piaskiem po oczach;)
"Z tego wynika, że u nas jest sporo tzw onanistów sprzętowych, którzy muszą sie pokazać z najostrzejszym szkiełkiem."
Ja z tego wysnułem inny wniosek. Na zachodzie mało kto patrzył na Sigmy czy Tamrony bo przez lata były po prostu poziom niżej od szkieł firmowych (głównie w kwestii AF). W Polsce ludzie zamiast wydać 6k na szkło firmowe chętniej dali szansę konkurencji za połowę tej kwoty.
Swoje zrobiły też testy na optycznych. Jednak mimo, e nawet zdaniem prezesa Sigmy są najlepsze ciągle nie są popularne w niepolskojęzycznym internecie.
Polacy szybciej dowiedzieli się o jakości serii Art, a znając renomę optycznych szybciej i łatwiej w nią uwierzyli.
"To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja."
Kiedyś czytałem wywiad techniczny z projektantem optyki i on pisał że projektowanie szkła wygląda tak że optyk daje projekt. Wtedy mechanicy sprawdzają czy są w stanie w sposób powtarzalny go wykonać w zadanym zakresie odchyłek od ideału i cenie. Jeśli nie (a ponoć często tak jest) to projekt wraca do optyka i następuje próba z minimalnie inną konstrukcją optyczną. Bo czasem (często) jest tak że najlepsza konstrukcja optyczna ma bardzo minimalny zakres poprawnego montażu. Np w skali 0-10. 10% szkieł będzie na 10, 30% na 8 i 60% na 6. Tymczasem inny projekt optyczny da się łatwiej powtarzalnie zmontować i 50% szkieł będzie na 9, pozostałe 50% na 7. Wtedy do produkcji trafia ten drugi projekt.
Napisałem obrazowo, oczywiście nie pamiętam konkretnych wartości, ale istotny jest fakt że są konstrukcje optyczne które mają znacznie większe wymagania co do precyzji mechaniki niż inne dające niemal tę samą jakość i w efekcie końcowy produkt (na który składa się optyka i mechanika) lepszy może być w przypadku wybrania do produkcji teoretycznie nie najlepszej konstrukcji optycznej.
"Czyli wizja szefa ma znaczenie. Zawsze się zastanawiałem kto podejmował decyzje np by wypuścić Nikon 1 czy kamerki 360 stopni i uparcie to promować."
Siłą Sigmy jest to że to ciągle jest firma rodzinna i trafił jej się szef patrzący w przyszłość, a mógł taki (co też jest popularne w Japonii) który za wszelką cenę chciałby utrzymać przy życiu stary bagnet.
Siłą Sigmy jest nie bycie korporacją. Szef nie ma związanych rąk zarządem, mniej do powiedzenia ma marketing, PR i księgowi, a jednocześnie szef może być blisko inżynierów i optyków.
W większych korporacjach CEO może nie mieć zielonego pojęcia o fotografii.
@JdG "Częstowanie tutaj każdego tekstem, że pisze bzdury, lub bredzi, uprzejme (mówiąc oględnie) nie jest"
Nie każdego, jest wiele osób piszących z sensem, do których nigdy nie napisałem, że bzdury wygadują, bo nie wygadują.
"Masz jakąś "licencję na prawdę"? kto Ci ją dał? "
Po prostu piszę zgodnie ze stanem faktycznym.
"jeśli już musisz coś pisać - wyjaśnić mu dlaczego i w czym się myli, "
Praktycznie za każdym razem, gdy piszę, że ktoś głupoty opowiada, to piszę też dlaczego i gdzie się myli. Zdarzają się również osobniki wybitnie odporne na wiedzę, które nie raz dostały podane na tacy linki do materiałów źródłowych oraz wyjaśnienia, tylko widocznie nie są w stanie przyswoić tej wiedzy, więc ja nie będę się daremnie produkować po kilkanaście razy, co nie znaczy że trzeba dawać przyzwolenie na wypisywanie herezji.
gamma "A ktory CEO ostatnio mowil, ze bagnet FE w Sony ma za mala srednice na jasne szkla? "
Nie wiem, czy CEO, ale ktoś z Tamrona na CP+ powiedział tak: "Third party manufacturer confirm the larger mount from Canon RF, Nikon Z and Leica L gives some small design advantage over the Sony E-mount. Particularly when it comes to get less Vignetting. Still, all confirmed that yes you can do superfast lenses for Sony E-mount too but this isn’t going to happen anyway for obvious reasons (too costly, too big)." [ link ]
19 marca 2019, 13:08
@Bahrd
Ale na co komu te super jasne szkła, cudaki pokroju Nocta itp. wynalazki? Tak samo jak taka Sigma 14/1.4 dla promila użytkowników bo pozostałym szeroki kąt z takim świtałem potrzebny jest jak łysemu grzebień.
"Polacy szybciej dowiedzieli się o jakości serii Art, a znając renomę optycznych szybciej i łatwiej w nią uwierzyli."
To pewnie miało dość kluczowe znaczenie. Pewnie jest tak po trosze, jak zauważył @Stivenson, ze zamiast wydać na firmowe szkło o podobnym zakresie wybiorą tańsze szkło niesytemowe, do czego pewnie też przyczyniła się dobra dystrybucja i serwis w naszym kraju.
Borat - nie wiem. Ale może ktoś inny znajdzie nowe, niebanalne zastosowanie?
PS Być może za miesiąc będę miał okazję popatrzeć na prawdziwie nocne niebo - czy wtedy taka akurat Sigma przydałaby mi się?
19 marca 2019, 15:50
@Bahrd
I to jest właśnie to o czym mówię targanie cegły cały rok bo może raz będzie okazja zrobić zdjęcia gwiazd. Rozumiem ekstremalny obiektyw dla 0,1% użytkowników, którzy akurat czegoś takiego potrzebują tylko dlaczego producent nie pomyśli o zaoferowaniu czegoś dla tych pozostałych 99,9%?
Mnie zastanowiło w wywiadzie stwierdzenie, że gdyby nie wprowadzono obiektywów z wyższej półki, to firma mogłaby nie przetrwać. Przynajmniej tak to zrozumiałem. Nie sądziłem, że mieli taką konkurencję w tańszych obiektywach.
Chodzi nie tyle o konkurencję co o rynek. 10 lat temu ich bestsellerami były 70-300mm apo i 18-200mm, średnio po 899 PLN. Przy malejącym ilościowo rynku, szczególnie w segmencie entry level, nie przetrwaliby.
Mnie wlasnie przy wprowadzaniu nowych bezluster gigantow (NiC) oraz Panasonika, bardziej od samych aparatow interesowaly wlasnie same bagnety, srednica i flange - bo te beda z nami przez nastepne lata.
Na razie ciezko cos powiedziec o mozliwosciach konstrukcji szkiel pod dane bagnety.
Np Sony Canon i Panas maja identyczne szklo 24-105mm F4 i najmniejsze jest u Canona 107mm (dlugosc), Sony (113mm), Panas (118).
Natomiast 50mm 1.4 Sony (108mm), Panas (130mm). U Canona 108mm ale ze swiatlem 1.2.
Trochę szkoda, że do Fuji raczej nie doczekamy się Sigm. Po cichu liczyłem na to, że wypuszczą z tym mocowaniem znane i lubiane (z Sony i m4/3) stałeczki 16/1.4 i 56/1.4 i nie trzeba będzie sprzedawać nerki na Fujinony 16/1.4 i 56/1.2.
Co do priorytetów firmy, bardzo mnie dziwi tak duże zaangażowanie Sigmy w L-Mount. Ceny sprzętu w tym systemie są bardzo wysokie, a to zapowiada raczej produkty niszowe. Aż się prosi, żeby przerzucić te zasoby na Sony FE czy choćby właśnie na mniejsze stałki z serii C. Fujifilm pokazało, że warto mieć w ofercie cięższe i większe obiektywy ze światłem f/1.4 dla nielubiących kompromisów, a jednocześnie drobne z f/2.0 dla nielubiących dźwigać :)
> Nie sądziłem, że mieli taką konkurencję w tańszych obiektywach.[ag]
wszystkie wiodące firmy na rybku, produkujące własne korpusy, zapewniają tez do nich obiektywy, co dość oczywiste, zarówno z gatunku PRO, jak i zupełnie tanie, kitowe, które zwykle nie mają konkurencji jeśli idzie o cenę. Głównie dlatego, że wliczane są w cenę najtańszych korpusów APS-C (tu Canon jest najlepszy, ale Nikon niewiele mu ustępuje). Nic dziwnego, że zdecydowali się w końcu powalczyć w najambitniejszej konkurencji.
Dodać można, że już w latach wczesnych 90-tych Sigma miała renomę firmy produkującej dobrą optykę (u nas! sam nawet padłem tego ofiarą, bo nie wszystko było dobre), niewiele później produkowała po prostu lepsze i tańsze szkła niż Canon i Nikon.
@Drogis "Trochę szkoda, że do Fuji raczej nie doczekamy się Sigm"
Jakby Fuji poszło drogą m4/3 i Sony i udostępniło specyfikację bagnetu, to i byłaby szansa na pojawienie się Sigm z tym mocowaniem.
"Ceny sprzętu w tym systemie są bardzo wysokie, a to zapowiada raczej produkty niszowe."
Ceny puszek Panasonica z bagnetem L nie są jakoś znacząco wyższe niż bezpośredniej konkurencji (np. S1 jest 200$ droższy niż Eos R). Po drugie Sigma ma w planach też swoje puszki z tym mocowaniem.
"Aż się prosi, żeby przerzucić te zasoby na Sony FE"
Ale przecież jedno nie wyklucza drugiego. Na jednym projekcie optycznym można robić wersje z różnymi mocowaniami, tak jak ma to miejsce w przypadku wersji lustrzankowych.
Potwierdzę opinie wielu iż sam wywiad, jak i osiągnięcia Sigmy zasługują na szacunek. Zabrakło mi tylko podpytania p. Kazuto o konstrukcję Foveona czy powrócą do koncepcji z SD1 czy jednak dalszy rozwój matrycy typu Quattro. Zapewne .P. Kazuto ma zapewne świadomość iż spektakularny sukces sprzedaży serii art w Polsce wynika z faktu niezbyt bogatego rynku, który woli "zaryzykować" i kupić równie dobry obiektyw za mniejsze pieniądze. W wielu zamożnych krajach woleli kupować "sprawdzone", "pancerne" obiektywy niż testować...Polacy są odważni i też chcą robić świetne zdjęcia, a że mniejsze fundusze...Sam jestem maniakiem Foveona (kupiłem SD9,14,15,1 a teraz sd quattro) a teraz rozszerzam sprzęt o Panasonica S1 i tu chwała sprytnej Sigmie: mając obiektywy z mocowaniem SA mogę zmienić/rozszerzyć system bezlusterkowca bo jedynie dokupię MC-11. Oczywiście nie potrzebuję b szybkiego autofokusa..
Ach... Nie każdy aspekt kultury Japonii jest godny podziwu, ale poczucie odpowiedzialności i zasady awansu (syn szefa zaczyna od samego dołu i poznaje całą firmę, zanim zostanie sam szefem) - to budzi najwyższy szacunek i pokorę. Żeby w nas, Polakach, dało się zaszczepić choćby z 10% tej postawy to za 100 lat będziemy się naprawdę liczyć w Europie... Nawiązując do dzisiejszej przepychanki: taki Kazuto Yamaki wykazałby adwersarzowi, że gada głupoty, w taki sposób, że ten mógłby mu podziękować za sprostowanie jego błędów zamiast prowokować do pyskówki ;-P
25 marca 2019, 21:35
A ja nie jestem pewien czy te zasady są takie dobre. Tak, podziwiam odpowiedzialność za pracowników, zabieganie o ich szacunek, ale z drugiej strony to pachnie przypisanymi z góry rolam, które ciężko zmienić swoim działaniem, brakiem nowych wyzwań, wieloletnia stagnacja itd.
U nas to wygląda zupełnie inaczej. Prawie wszyscy, których znam pracują w korpo czy średnich firmach. Reguła jest, że szefa się nie szanuje i usiłuje wygryzc, a jak to nie wychodzi (zwykle nie, bo ma poparcie z gory), to zmienia się prace, gdzie nowoobjeci podwladni znów nie szanują... I koło się zamyka.
Nie wiem jaki model jest lepszy, nie pracuje w biznesie od prawie 10 lat, dlatego właśnie, że reguły mi nie pasowały. Ale jakie są dobre - nie wiem.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Ten Pan prezes jest b.medialny, często udziela wywiadów, znamy jego wizerunek, obszernie, acz dyplomatycznie, dozuje informacje.
Ciekawa byłaby wypowiedz wysokiego przedstawiciela - prezesa Olympusa.
Z chęcią byśmy przeprowadzili wywiad także z prezesem Olympusa :) Myślę, jednak, że ze względu na wielkość firmy, może być on znacznie dalej od szczegółów projektowych i rzeczy technicznych, które nas najbardziej interesują.
Bardzo zazdroszczę Sigmie tak zaangażowanego i merytorycznie przygotowanego CEO. Naprawdę ciekawy wywiad.
Sigmie trzeba kibicować z całych sił, fotograficzne i zwyczajnie po ludzku też.
Dobre przygotowanie do wywiadu, czytanie go było przyjemnością.
Tak z innej beczki to kwestia poruszona na samym końcu interesowała mnie najbardziej i niestety zasmuciła.
Miałem nadzieję że Sigma już obecnie planuje pełnoklatkowe obiektywy Contemporary.
Nie za bardzo rozumiem po co Sigma miała by robić tanie stałki C skoro jest ich na rynku od groma a w dodatku jest jeszcze mnóstwo używek. Myslę że dla wszystkich nas lepiej że Sigma zmieniła się i zamiast robić tańsze zamienniki robi teraz obiektywy które próbują doganiać dawniejsi włodarze rynku.
Fajny wywiad ale z tym xtransem to przycisnąłeś jak Frost Nixona :P
Dzięki za wywiad!
Naprawdę czytałem z zapartym tchem.
focjusz - serię w miarę nowych stałek f/1.8-2.0 pokrywających spory zakres ogniskowych ma w zasadzie tylko Nikon. Przy czym część z nich mogłaby być lepsza.
Seria pełnoklatkowa C od Sigmy w cenie poniżej 2000 zł za sztukę z modelami takimi jak 2/20, 2/24, 2/35, 1.8/50, 1.8/85, 2/105 mogłaby być hitem.
Sigma, kurka, jak taka mala japonska firma szybko sie rozrosla i tak szybko pokazala co potrafi, jestem pod wielkim wrazeniem.
Super, lubie ja, za to ze jest nowoczesna i wolna, tak patrzac co Oni potrafia to Zeiss czy Olympus robia nas w konia, a to przykre.
@focjusz
"Nie za bardzo rozumiem po co Sigma miała by robić tanie stałki C skoro jest ich na rynku od groma"
Tak... od groma. Czy ty naprawdę nie jesteś w stanie sprawdzić tych bzdur, które wypisujesz, przed wysłaniem ich w świat?
Stałek z linii C są raptem 3 modele, które występują tylko z mocowaniami E i m4/3.
mate - a czy Ty nie mógłbyś zwracać uwagę innym osobom w dyskusji trochę kulturalniej? Szanuję Twoje poglądy, doceniam merytoryczną część wypowiedzi, ale używasz często tonu i sformułowań, które wykraczają poza poziom kulturalnej dyskusji. Nie chce dawać Ci ostrzeżeń ani bana, ale w końcu mnie do tego zmusisz.
@Arek
"a czy Ty nie mógłbyś zwracać uwagę innym osobom w dyskusji trochę kulturalniej? "
?? Czyli nazwanie po imieniu nieprawdziwych informacji to już obraza? Naprawdę trzeba każdego głaskać po głowie za głupoty? Zwłaszcza jak wypisuje je niemal w każdym komentarzu? Rozumiem, że to taki model "bezstresowego komentowania" analogicznie do bezstresowego wychowania?
Od "po imieniu" do tego co Ty wypisujesz jest jednak trochę różnicy. Wyluzuj.
@LarsikOwen
Zacznę kibicować jak w końcu wzorem Tamrona pojawią się normalne szkła FE, które nie są kilku kilogramowymi cegłami z lustrzanek z "dospawaną" tuleją. Ale jak widać z wywiadu dalej będą tylko kloce, do których trzeba plecaka do wyprawy w Himalaje.
Bardzo ciekawy wywiad. Nietuzinkowy.
"Jak wygląda sprawa z obiektywami Sigmy na mocowanie Fujifilm X? Ostatnio pojawili się producenci niezależni z Chin, którzy robią modele z autofokusem na to mocowanie. /.../"
-Jaki producent z Chin robi obiektywy AF do Fujifilm X???
Viltrox:
link
A jeszcze jeden?
Wszak "producenci" to liczba mnoga?
;)
Najważniejsza dla mnie informacja to nadchodząca tegoroczna premiera w pełni natywnego szkła do Sony FE , w domyśle jak rozumiem chodziło o FF. Czyli, będzie jednak i ten kierunek :)
Producent się pojawił, prototypy się pojawiły na targach... Pół roku później cisza -nikt tego nie może kupić
....tak jak Schneidery do bezlusterkowców link -pokazane w roku 2012.
link ;)
Arek - mate to takie współczesne pokolenie. Co to jest savoir vivre muszą sprawdzać w googlu.
> mate to takie współczesne pokolenie.
może współczesne, ale już nieco wiekowe. On tu od wielu, wielu lat nadaje. To jeden z najbardziej wytrwałych komentatorów. I, trzeba przyznać, stylu nie zmienia. No i uważnie nie czyta, tego co komentuje. Przykra sprawa.
Dla mnie bardzo smutną informacją jest fakt, że Sigma zamyka salony Procentrum w Polsce. To jest pierwsza kwestia, którą poruszyłbym w wywiadzie, gdybym miał sposobność zapytać...
Ciekawy wywiad. Mnie uderzyło kilka zdań:
"Polska okazała się krajem, który najszybciej zaakceptował nasze nowe serie obiektywów. Na wielu innych rynkach klienci wciąż skupiają się na niedrogich produktach z dolnej półki."
i
"wartość waszego rynku jest znacznie mniejsza, niż w dużych krajach, jednak część, jaką zajmowały w nim obiektywy z górnej półki była na początku wyraźnie większa niż gdziekolwiek indziej."
Z tego wynika, że u nas jest sporo tzw onanistów sprzętowych, którzy muszą sie pokazać z najostrzejszym szkiełkiem.
Drugie co mnie zastanowiło:
" typowy zespół składa się z projektanta optyki, może 3 lub 4 inżynierów od mechaniki, 1 lub 2 inżynierów odpowiedzialnego za oprogramowanie i 1 lub 2 specjalistów od elektroniki. Powiedzmy więc, że nie więcej jak 10 osób."
To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja.
No i
"Przede wszystkim moją pasją jest tworzenie obiektywów o jak najwyższej jakości. Dlatego będziemy kontynuować nasze prace w tym kierunku,..... Tworzenie produktów najlepszych jakościowo to moje hobby"
Czyli wizja szefa ma znaczenie. Zawsze się zastanawiałem kto podejmował decyzje np by wypuścić Nikon 1 czy kamerki 360 stopni i uparcie to promować.
"Z tego wynika, że u nas jest sporo tzw onanistów sprzętowych, którzy muszą sie pokazać z najostrzejszym szkiełkiem."
Mam nieco inną teorię :D Polacy nie mają pieniędzy na 24-70 VR, 105 1,4, 28 1,4 za 10000 zł oraz 35 1.4, 58 1.4 za 7000 zł
"To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja."
Myślę mimo wszystko że w tym przypadku optyka i kontrola jakości to najtrudniejsza część projektu!
Zawsze mnie ciekawi to nasze podejście do krytykowania i wyśmiewania pomysłów innych nacji przy jednoczesnym fakcie że Polska jest liderem co najwyżej w produkcji palet!
A tak żeby zakończyć na wesoło to odnośnie stałek f2.0 nie mówił nic Pan Kazuto Yamaki o Sigmie 200 f2.0?
Fajny wywiad, jak widać takie podejście z długoterminowym nastawieniem przynosi korzyści zarówno firmie jak i konsumentom.
@JdG, napisał:
"Przykra sprawa."
Nie pajacuj, akurat ty to powinieneś za wiedze płacić. Przykre to jest jak w jednym poście nie jesteś w zgodzie sam ze sobą. W twoim przypadku akurat komentarze dotyczące kultury są kompletnie nie na miejscu, przypomnij sobie jakiego języka używałeś jeszcze 3 misiace temu, gdzie indziej dostałbyś za to bana.
fotopstryk - salony procentrum to temat na wywiad z prezesem K-Consult.
A informacje o zamykaniu salonów są trochę przesadzone ;)
link
Jacek_Z:
"Drugie co mnie zastanowiło:
«typowy zespół składa się z projektanta optyki, może 3 lub 4 inżynierów od mechaniki, 1 lub 2 inżynierów odpowiedzialnego za oprogramowanie i 1 lub 2 specjalistów od elektroniki. Powiedzmy więc, że nie więcej jak 10 osób. »
To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja. "
Ale też wyjaśnia, po części, dlaczego:
- wiele firm zaczyna (i kończy) na obiektywach manualnych
- Nikon uznał, że nie opłaca mu się dodawać AF do Nocta 58
- sporo czasu mija od pokazania makiety z optyką do egzemplarzy działających (jak np. w przypadku Fuji 33)
a ktory CEO ostatnio mowil, ze bagnet FE w Sony ma za mala srednice na jasne szkla?
@Arek
"Od "po imieniu" do tego co Ty wypisujesz jest jednak trochę różnicy. Wyluzuj."
Bo użyłem słowa "bzdura"?
Jak byłem nazywany "chujem" (np. przez oburzającego się tutaj JdG), "ćwokiem", "idiotą" tylko dlatego, że prostowałem te brednie techniczne wypisywane przez niektórych, to jakoś cię to nie oburzało. Część z tych epitetów dalej wisi w komentarzach i jest ok? A użycie słowa bzdura w odniesieniu do konkretnego i błędnego twierdzenia to brak kultury?
sanescobar
18 marca 2019, 22:27
Fajny wywiad, jak widać takie podejście z długoterminowym nastawieniem przynosi korzyści zarówno firmie jak i konsumentom.
@JdG, napisał:
"Przykra sprawa."
Nie pajacuj, akurat ty to powinieneś za wiedze płacić
---------------------------------------------------------------------------
odechciewa sie tutaj zagladac, czytajac tak pelne lekcewazenia wypowiedzi jednych uczestnikow Forum w stosunku do innych.
czy tak musi Byc ? Czy nie mozna sformulowac w sposob " normalnie " uprzejmy swoich mysli w stosunku do innych ?
Nikt nie oczekuje nadmiernej uprzejmosci , ale elementarnego szacunku do partnera dyskusji chyba moznaby oczekiwac ?
Nie spotkalem tak aroganckiej a czesto obrazliwej formy komunikowania sie na zadnym z zagranicznych forow fotograficznych .
@Pokoradlasztuki, napisał:
"Nie spotkalem tak aroganckiej a czesto obrazliwej formy komunikowania sie na zadnym z zagranicznych forow fotograficznych . "
Czyli na Polskojęzycznych można i Tobie wolno?
Jak przeczytałem twoją wypowiedź, zastanowiły mnie dwie rzeczy:
1. jak krótką masz pamięć
2. jak bardzo jesteś wzruszony tą sytuacją, biorąc pod uwagę twoje wypowiedzi łacznie z wulgaryzmami i obelgami w stosunku do innych, linkowane jakiś czas temu pod którymś z niusów.
@Pokoradlasztuki, twój język wypowiedzi to nawet pikuś przy epitetach @JdG.
----------------------------
w temacie:
@Bahrd, napisał:
"To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja."
Mi się zdaje, oczywiście mogę się mylić, że to była taka wypowiedź, która nalezy traktować odrobinę swobodniej. Chociaż to nie tajemnica że od projektu do przygotowania do produkcji występują inne przeszkody niż podczas budowy prototypu.
Model z krótkim flange back zaprojektowany specjalnie dla Sony FE zaprezentujemy jeszcze w tym roku. - super!
sanescobar
19 marca 2019, 11:13
@Pokoradlasztuki, twój język wypowiedzi to nawet pikuś przy epitetach
--------
nie ma usprawiedliwienia dla aroganacji i chamstwa.
nie mozna uzasadniac wlasnej aroganji i zwyczajnego braku kultury osobistej , tym ze inni tacy wlasnie sa.
odpowiadaj za siebie nie za innych.
tego nie zrozumiesz najprawdopodobniej , do tego potrzeba troche choc klasy.
w tym watku jdg nie napisal czegokolwiek nieprzyjemnego.
przy kazdej mozliwej okazji atakujecie jego lub innych.
( lacznie z szantazami niejakiego mate )
nawet jesli tak gdzies pisal, to nie znaczy ze mozesz przez watki psuc zabawe korzystania z Forum innym.
unikam watkow pewnych osob , gdyz wiem czego tam mozna sie spodziewac , ale czasami czlowiek sie nadzieje.
napisz cos konkretnego , a nie ze inny pajacuje - rownie dobrze mozbnaby powiedziec ze jest odwrotnie - tym bardziej , ze nie napisales sam czegokolwiek interesujacego , czy wartosciowego , a zadna wyrocznia by wypowiadac sie o innych nie jestes.
Logujesz sie na Forum po to zeby napisac , ze kos inny pajacuje ???
Pare dni temu doslownie zostal wdeptany w ziemie bardzo chamsko , ktos , kto mial tylko inne zdanie na temat szerokosci blon fotograficznych , ktos najprawdopodobniej z ciekawymi doswiadczeniami. Wszystko dla przyjemnosci " dania komus w d...".
Hitler mawial , ze nienawisc jest najmocniejszym uczuciem - zastanowcie sie nad tym , czy aby nie mial racji.
Panowie, skończcie żale i nie zaśmiecajcie wątku.
A posty obraźliwe i/lub ze słowami uznawanymi za wulgarne zgłaszajcie po prostu do moderacji.
Moderatorzy to ludzie z ograniczonym zasobem czasu, zdarza im się pewne rzeczy przegapiać. Byłoby więc miło, gdybyście pomogli nam utrzymać komentarze na trochę wyższym poziomie.
Mate pisze zbyt ostro i ponoszą go buzujące emocje ale bez chamskich epitetów. Natomiast pamiętam jak kilka lat temu focjusz pisał obraźliwe i chamskie komentarze na temat śmierci ojca obecnego prezesa Sigmy, aż w końcu Arek musiał je skasować. Także nie płaczę nad focjuszem bo ma swoje za uszami
@Pokoradlasztuki
"nie ma usprawiedliwienia dla aroganacji i chamstwa. "
Nie no, jansal ty już przechodzisz samego siebie. Naprawdę chcesz pouczać innych o netykiecie i szacunku? Przypomnisz w końcu za co jako Fotoamor dostałeś tu bana w 2013 r.?
A dla innych, poniżej przykład twórczości naszego Pokory, który tak domaga się porządku:
link
link
"Hitler mawial , ze nienawisc jest najmocniejszym uczuciem - zastanowcie sie nad tym , czy aby nie mial racji. "
Ja również nie przeczytałem od ciebie, żadnych konkretów, zazwyczaj czepiasz się dupereli, rzeczy mało istotnych, nazw potocznych przy jednoczesnym braku zachowania spójności wypowiedzi, interpunkcji oraz nie poszanowania zasad pisowni.
@Pokoradlasztuki alez ty masz amnezję, łącznie z banem, który tu zaliczyłeś :) Niestety ja też, czytałem twoje wypowiedzi na innych forach, tyle jadu ile wylewasz + obelgi na innych użytkowników raczej nie robią z ciebie mediatora.
@ad1216, też to pamiętam.
"Mam na imię Kazuto, a to oznacza człowieka działającego na rzecz pokoju. Kazu – znaczy pokój, a To – znaczy człowiek."
Dzięki za artykuł, fajnie się czytało, jak rozmowę dwóch ludzi z pasją i do tego bez kontekstu krypto reklamy, za to własnie chętnie się tu wraca....
> że prostowałem te brednie techniczne wypisywane przez niektórych, to
> jakoś cię to nie oburzało. Część z tych epitetów dalej wisi w komentarzach
> i jest ok? [mate]
to co padło pod Twoim adresem, nie padło bez powodu. Częstowanie tutaj każdego tekstem, że pisze bzdury, lub bredzi, uprzejme (mówiąc oględnie) nie jest, nawet jak czasem faktycznie tak jest. Przede wszystkim, poza chamstwem, niczego do dyskusji nie wnosi. Masz jakąś "licencję na prawdę"? kto Ci ją dał?
Jak ktoś faktycznie pisze od rzeczy, co z bardzo różnych powodów się zdarza (czasem pewnie dla żartu), to najprościej - jeśli już musisz coś pisać - wyjaśnić mu dlaczego i w czym się myli, odesłać do jakiegoś źródła, choćby Wikipedii (która akurat "w te klocki jest dobra", mówię o wersji anglojęzycznej). Wtedy nikt by nie miał pretensji. Byłbyś wtedy drugim *Pokoradlasztuki*.
Ogólnie, nie można tak zaniżać i tak już dennego współczynnika poczucia humoru w narodzie.
@Arek
"Panowie, skończcie żale i nie zaśmiecajcie wątku."
Chłopaki się zaperzają jak onegdaj jeden z naszych polityków w niemieckim samolocie:) Dobrze, że nie są w piaskownicy bo obawiam się że poszłyby w ruch łopatki i doszłoby do sypania piaskiem po oczach;)
@Jacek_Z
"Z tego wynika, że u nas jest sporo tzw onanistów sprzętowych, którzy muszą sie pokazać z najostrzejszym szkiełkiem."
Ja z tego wysnułem inny wniosek. Na zachodzie mało kto patrzył na Sigmy czy Tamrony bo przez lata były po prostu poziom niżej od szkieł firmowych (głównie w kwestii AF). W Polsce ludzie zamiast wydać 6k na szkło firmowe chętniej dali szansę konkurencji za połowę tej kwoty.
Swoje zrobiły też testy na optycznych. Jednak mimo, e nawet zdaniem prezesa Sigmy są najlepsze ciągle nie są popularne w niepolskojęzycznym internecie.
Polacy szybciej dowiedzieli się o jakości serii Art, a znając renomę optycznych szybciej i łatwiej w nią uwierzyli.
"To mnie trochę zaskoczyło. Bo z tego wynika, że nie jest największym problemem uzyskanie świetnej jakości optycznej projektu, tylko mechanika i produkcja."
Kiedyś czytałem wywiad techniczny z projektantem optyki i on pisał że projektowanie szkła wygląda tak że optyk daje projekt. Wtedy mechanicy sprawdzają czy są w stanie w sposób powtarzalny go wykonać w zadanym zakresie odchyłek od ideału i cenie. Jeśli nie (a ponoć często tak jest) to projekt wraca do optyka i następuje próba z minimalnie inną konstrukcją optyczną. Bo czasem (często) jest tak że najlepsza konstrukcja optyczna ma bardzo minimalny zakres poprawnego montażu. Np w skali 0-10. 10% szkieł będzie na 10, 30% na 8 i 60% na 6. Tymczasem inny projekt optyczny da się łatwiej powtarzalnie zmontować i 50% szkieł będzie na 9, pozostałe 50% na 7. Wtedy do produkcji trafia ten drugi projekt.
Napisałem obrazowo, oczywiście nie pamiętam konkretnych wartości, ale istotny jest fakt że są konstrukcje optyczne które mają znacznie większe wymagania co do precyzji mechaniki niż inne dające niemal tę samą jakość i w efekcie końcowy produkt (na który składa się optyka i mechanika) lepszy może być w przypadku wybrania do produkcji teoretycznie nie najlepszej konstrukcji optycznej.
"Czyli wizja szefa ma znaczenie. Zawsze się zastanawiałem kto podejmował decyzje np by wypuścić Nikon 1 czy kamerki 360 stopni i uparcie to promować."
Siłą Sigmy jest to że to ciągle jest firma rodzinna i trafił jej się szef patrzący w przyszłość, a mógł taki (co też jest popularne w Japonii) który za wszelką cenę chciałby utrzymać przy życiu stary bagnet.
Siłą Sigmy jest nie bycie korporacją. Szef nie ma związanych rąk zarządem, mniej do powiedzenia ma marketing, PR i księgowi, a jednocześnie szef może być blisko inżynierów i optyków.
W większych korporacjach CEO może nie mieć zielonego pojęcia o fotografii.
@JdG
"Częstowanie tutaj każdego tekstem, że pisze bzdury, lub bredzi, uprzejme (mówiąc oględnie) nie jest"
Nie każdego, jest wiele osób piszących z sensem, do których nigdy nie napisałem, że bzdury wygadują, bo nie wygadują.
"Masz jakąś "licencję na prawdę"? kto Ci ją dał? "
Po prostu piszę zgodnie ze stanem faktycznym.
"jeśli już musisz coś pisać - wyjaśnić mu dlaczego i w czym się myli, "
Praktycznie za każdym razem, gdy piszę, że ktoś głupoty opowiada, to piszę też dlaczego i gdzie się myli. Zdarzają się również osobniki wybitnie odporne na wiedzę, które nie raz dostały podane na tacy linki do materiałów źródłowych oraz wyjaśnienia, tylko widocznie nie są w stanie przyswoić tej wiedzy, więc ja nie będę się daremnie produkować po kilkanaście razy, co nie znaczy że trzeba dawać przyzwolenie na wypisywanie herezji.
gamma
"A ktory CEO ostatnio mowil, ze bagnet FE w Sony ma za mala srednice na jasne szkla? "
Nie wiem, czy CEO, ale ktoś z Tamrona na CP+ powiedział tak: "Third party manufacturer confirm the larger mount from Canon RF, Nikon Z and Leica L gives some small design advantage over the Sony E-mount. Particularly when it comes to get less Vignetting. Still, all confirmed that yes you can do superfast lenses for Sony E-mount too but this isn’t going to happen anyway for obvious reasons (too costly, too big)." [ link ]
@Bahrd
Ale na co komu te super jasne szkła, cudaki pokroju Nocta itp. wynalazki? Tak samo jak taka Sigma 14/1.4 dla promila użytkowników bo pozostałym szeroki kąt z takim świtałem potrzebny jest jak łysemu grzebień.
> Po prostu piszę zgodnie ze stanem faktycznym
no patrzcie jakiego cennego pisarza mają tu Optyczni! i najwyraźniej tego nie doceniają.
Pisać zgodnie ze stanem faktycznym - każdy by tak chciał. A takiego pisarza nie zraża nawet fakt, że ten stan faktyczny, nie zawsze jest dobrze znany.
A sam wywiad faktycznie nader interesujący. Nie każdy potrafi rozmawiać z ludźmi z antypodów, którzy trochę inaczej mogą postrzegać świat.
A! i przy okazji odkryłem serwis LensTip.com, i ten drugi, od lornetek. No cóż, lepiej późno niż wcale.
@RobKoz, napisał:
"Polacy szybciej dowiedzieli się o jakości serii Art, a znając renomę optycznych szybciej i łatwiej w nią uwierzyli."
To pewnie miało dość kluczowe znaczenie. Pewnie jest tak po trosze, jak zauważył @Stivenson, ze zamiast wydać na firmowe szkło o podobnym zakresie wybiorą tańsze szkło niesytemowe, do czego pewnie też przyczyniła się dobra dystrybucja i serwis w naszym kraju.
Borat - nie wiem. Ale może ktoś inny znajdzie nowe, niebanalne zastosowanie?
PS
Być może za miesiąc będę miał okazję popatrzeć na prawdziwie nocne niebo - czy wtedy taka akurat Sigma przydałaby mi się?
@Bahrd
I to jest właśnie to o czym mówię targanie cegły cały rok bo może raz będzie okazja zrobić zdjęcia gwiazd. Rozumiem ekstremalny obiektyw dla 0,1% użytkowników, którzy akurat czegoś takiego potrzebują tylko dlaczego producent nie pomyśli o zaoferowaniu czegoś dla tych pozostałych 99,9%?
Mnie zastanowiło w wywiadzie stwierdzenie, że gdyby nie wprowadzono obiektywów z wyższej półki, to firma mogłaby nie przetrwać. Przynajmniej tak to zrozumiałem. Nie sądziłem, że mieli taką konkurencję w tańszych obiektywach.
Chodzi nie tyle o konkurencję co o rynek. 10 lat temu ich bestsellerami były 70-300mm apo i 18-200mm, średnio po 899 PLN. Przy malejącym ilościowo rynku, szczególnie w segmencie entry level, nie przetrwaliby.
@Bahrd
Dzieki za link.
Mnie wlasnie przy wprowadzaniu nowych bezluster gigantow (NiC) oraz Panasonika, bardziej od samych aparatow interesowaly wlasnie same bagnety, srednica i flange - bo te beda z nami przez nastepne lata.
Na razie ciezko cos powiedziec o mozliwosciach konstrukcji szkiel pod dane bagnety.
Np Sony Canon i Panas maja identyczne szklo 24-105mm F4 i najmniejsze jest u Canona 107mm (dlugosc), Sony (113mm), Panas (118).
Natomiast 50mm 1.4 Sony (108mm), Panas (130mm). U Canona 108mm ale ze swiatlem 1.2.
Dzięki za wywiad - bardzo dobrze się go czytało.
Trochę szkoda, że do Fuji raczej nie doczekamy się Sigm. Po cichu liczyłem na to, że wypuszczą z tym mocowaniem znane i lubiane (z Sony i m4/3) stałeczki 16/1.4 i 56/1.4 i nie trzeba będzie sprzedawać nerki na Fujinony 16/1.4 i 56/1.2.
Co do priorytetów firmy, bardzo mnie dziwi tak duże zaangażowanie Sigmy w L-Mount. Ceny sprzętu w tym systemie są bardzo wysokie, a to zapowiada raczej produkty niszowe. Aż się prosi, żeby przerzucić te zasoby na Sony FE czy choćby właśnie na mniejsze stałki z serii C. Fujifilm pokazało, że warto mieć w ofercie cięższe i większe obiektywy ze światłem f/1.4 dla nielubiących kompromisów, a jednocześnie drobne z f/2.0 dla nielubiących dźwigać :)
> Nie sądziłem, że mieli taką konkurencję w tańszych obiektywach.[ag]
wszystkie wiodące firmy na rybku, produkujące własne korpusy, zapewniają tez do nich obiektywy, co dość oczywiste, zarówno z gatunku PRO, jak i zupełnie tanie, kitowe, które zwykle nie mają konkurencji jeśli idzie o cenę. Głównie dlatego, że wliczane są w cenę najtańszych korpusów APS-C (tu Canon jest najlepszy, ale Nikon niewiele mu ustępuje). Nic dziwnego, że zdecydowali się w końcu powalczyć w najambitniejszej konkurencji.
Dodać można, że już w latach wczesnych 90-tych Sigma miała renomę firmy produkującej dobrą optykę (u nas! sam nawet padłem tego ofiarą, bo nie wszystko było dobre), niewiele później produkowała po prostu lepsze i tańsze szkła niż Canon i Nikon.
> firmy na rybku
na rynku, sorry!
@Drogis, mi się wydaje ze konstrukcje na L będą łatwo adoptowane na FE.
@Drogis
"Trochę szkoda, że do Fuji raczej nie doczekamy się Sigm"
Jakby Fuji poszło drogą m4/3 i Sony i udostępniło specyfikację bagnetu, to i byłaby szansa na pojawienie się Sigm z tym mocowaniem.
"Ceny sprzętu w tym systemie są bardzo wysokie, a to zapowiada raczej produkty niszowe."
Ceny puszek Panasonica z bagnetem L nie są jakoś znacząco wyższe niż bezpośredniej konkurencji (np. S1 jest 200$ droższy niż Eos R). Po drugie Sigma ma w planach też swoje puszki z tym mocowaniem.
"Aż się prosi, żeby przerzucić te zasoby na Sony FE"
Ale przecież jedno nie wyklucza drugiego. Na jednym projekcie optycznym można robić wersje z różnymi mocowaniami, tak jak ma to miejsce w przypadku wersji lustrzankowych.
@TOUAREG (Ciekawa byłaby wypowiedz wysokiego przedstawiciela - prezesa Olympusa):
taki wywiad akurat miał miejsce całkiem niedawno - znajdziesz go tutaj: link Całkiem interesujący.
Potwierdzę opinie wielu iż sam wywiad, jak i osiągnięcia Sigmy zasługują na szacunek. Zabrakło mi tylko podpytania p. Kazuto o konstrukcję Foveona czy powrócą do koncepcji z SD1 czy jednak dalszy rozwój matrycy typu Quattro. Zapewne .P. Kazuto ma zapewne świadomość iż spektakularny sukces sprzedaży serii art w Polsce wynika z faktu niezbyt bogatego rynku, który woli "zaryzykować" i kupić równie dobry obiektyw za mniejsze pieniądze. W wielu zamożnych krajach woleli kupować "sprawdzone", "pancerne" obiektywy niż testować...Polacy są odważni i też chcą robić świetne zdjęcia, a że mniejsze fundusze...Sam jestem maniakiem Foveona (kupiłem SD9,14,15,1 a teraz sd quattro) a teraz rozszerzam sprzęt o Panasonica S1 i tu chwała sprytnej Sigmie: mając obiektywy z mocowaniem SA mogę zmienić/rozszerzyć system bezlusterkowca bo jedynie dokupię MC-11. Oczywiście nie potrzebuję b szybkiego autofokusa..
@quadalcanal
Czeka Cię bardzo miła niespodzianka :) - szczegóły w przyszły piątek.
Bardzo ciekawy wywiad. Japonia górą ;)
Ach...
Nie każdy aspekt kultury Japonii jest godny podziwu, ale poczucie odpowiedzialności i zasady awansu (syn szefa zaczyna od samego dołu i poznaje całą firmę, zanim zostanie sam szefem) - to budzi najwyższy szacunek i pokorę.
Żeby w nas, Polakach, dało się zaszczepić choćby z 10% tej postawy to za 100 lat będziemy się naprawdę liczyć w Europie...
Nawiązując do dzisiejszej przepychanki: taki Kazuto Yamaki wykazałby adwersarzowi, że gada głupoty, w taki sposób, że ten mógłby mu podziękować za sprostowanie jego błędów zamiast prowokować do pyskówki ;-P
A ja nie jestem pewien czy te zasady są takie dobre. Tak, podziwiam odpowiedzialność za pracowników, zabieganie o ich szacunek, ale z drugiej strony to pachnie przypisanymi z góry rolam, które ciężko zmienić swoim działaniem, brakiem nowych wyzwań, wieloletnia stagnacja itd.
U nas to wygląda zupełnie inaczej. Prawie wszyscy, których znam pracują w korpo czy średnich firmach. Reguła jest, że szefa się nie szanuje i usiłuje wygryzc, a jak to nie wychodzi (zwykle nie, bo ma poparcie z gory), to zmienia się prace, gdzie nowoobjeci podwladni znów nie szanują... I koło się zamyka.
Nie wiem jaki model jest lepszy, nie pracuje w biznesie od prawie 10 lat, dlatego właśnie, że reguły mi nie pasowały. Ale jakie są dobre - nie wiem.