Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Tak naprawdę S5 i S5 IIX oferują tak dużo, że ich wprowadzenie powoduje, że modele S1 i S1H w dużej mierze tracą rację bytu i firma powinna jeszcze w tym roku zaprezentować jakąś formę następców tych modeli — Nikon Z9, Sony A1 czy Canon EOS R3 też potrzebują konkurencji. Podwaliny pod prezentację wyżej pozycjonowanych korpusów zdecydowanie zostały przez Panasonika położone prawidłowo.
Oczywiście Lumix S5 II nie jest pozbawiony wad, z których najbardziej odczuwalna jest obecność sporego cropa przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s. Część wad można jednak wybaczyć, biorąc pod uwagę dość atrakcyjną cenę tego korpusu. Zwłaszcza że oferuje on też na przykład zdjęcia seryjne z imponującą prędkością 30 kl/s. Dla porządku poniżej zestawiliśmy cenę testowanego aparatu z jego konkurencją (ceny na dzień 16.01.2023 wg serwisu Ceneo.pl):
- Canon EOS R6 – ok. 10700 zł,
- Canon EOS R6 Mark II – ok. 14200 zł,
- Nikon Z6 II – ok. 8400 zł,
- Panasonic Lumix S1 – ok. 9700 zł,
- Panasonic Lumix S1H – ok. 13300 zł,
- Panasonic Lumix S5 – ok. 8600 zł,
- Panasonic Lumix S5 II – ok. 10500 zł,
- Sony A7 IV – ok. 11700 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pojemna bateria,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- dobrej jakości wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania w większości trybów,
- zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
- obsługa obiektywów anamorficznych, w tym tryb nagrywania w 3:2 i 4:3,
- rozsądny wybór kodeków i formatów zapisu,
- profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- możliwość wgrania do aparatu własnego pliku LUT i używania go w charakterze profilu obrazu,
- dobry zakres tonalny, zwłaszcza w profilu V-Log,
- szybki i celny autofokus o dużej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- stabilizacja cyfrowa niewpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
- spory zakres użytecznych czułości,
- rozsądnie zaimplementowane odszumianie,
- rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu we wszystkich trybach nagrywania, w których nie przekraczamy 50/60 kl/s.
Wady:
- brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- brak kodeków typu All-intra,
- menu wymaga odświeżenia,
- duże przycięcie obrazu (crop) przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
- aparat „zamarza” na ok. 2 sekundy po zakończeniu nagrywania,
- mało intuicyjne włączanie trybu przyspieszonych i zwolnionych ujęć wyprowadzone niepotrzebnie na koło trybów pracy aparatu,
- brak możliwości zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
- słabo działający autofokus w 100 kl/s w Full HD,
- brak autofokusa w 150 i 180 kl/s w Full HD,
- duża ilość kolorowych przebarwień (mory) spowodowana zastosowaniem zbyt słabego filtra antyaliasingowego lub całkowitą rezygnacją z tego elementu,
- kiepska jakość obrazu Full HD powyżej 60 kl/s,
- matryca mogłaby być odrobinę szybsza (zauważalny rolling shutter w części trybów nagrywania).
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Lumix S Pro 24–70 mm f/2.8. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 180 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 198 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
- film 3 – 182 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu Cinelike D2,
- film 4 – 214 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 110 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu V-Log, tryb Pixel:Pixel,
- film 6 – 195 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu Cinelike D2, tryb APS-C,
- film 7 – 230 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu V-Log,
- film 8 – 206 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, ISO 25600, Hybrid Log Gamma,
- film 9 – 345 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3328×2496, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu Cinelike D2,
- film 10 – 133 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, tryb Pixel:Pixel,
- film 11 – 127 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, slow motion – ujęcie nagrane w 150 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s.