Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Tak naprawdę S5 i S5 IIX oferują tak dużo, że ich wprowadzenie powoduje, że modele S1 i S1H w dużej mierze tracą rację bytu i firma powinna jeszcze w tym roku zaprezentować jakąś formę następców tych modeli — Nikon Z9, Sony A1 czy Canon EOS R3 też potrzebują konkurencji. Podwaliny pod prezentację wyżej pozycjonowanych korpusów zdecydowanie zostały przez Panasonika położone prawidłowo.
![]() |
Oczywiście Lumix S5 II nie jest pozbawiony wad, z których najbardziej odczuwalna jest obecność sporego cropa przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s. Część wad można jednak wybaczyć, biorąc pod uwagę dość atrakcyjną cenę tego korpusu. Zwłaszcza że oferuje on też na przykład zdjęcia seryjne z imponującą prędkością 30 kl/s. Dla porządku poniżej zestawiliśmy cenę testowanego aparatu z jego konkurencją (ceny na dzień 16.01.2023 wg serwisu Ceneo.pl):
- Canon EOS R6 – ok. 10700 zł,
- Canon EOS R6 Mark II – ok. 14200 zł,
- Nikon Z6 II – ok. 8400 zł,
- Panasonic Lumix S1 – ok. 9700 zł,
- Panasonic Lumix S1H – ok. 13300 zł,
- Panasonic Lumix S5 – ok. 8600 zł,
- Panasonic Lumix S5 II – ok. 10500 zł,
- Sony A7 IV – ok. 11700 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pojemna bateria,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- dobrej jakości wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania w większości trybów,
- zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
- obsługa obiektywów anamorficznych, w tym tryb nagrywania w 3:2 i 4:3,
- rozsądny wybór kodeków i formatów zapisu,
- profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- możliwość wgrania do aparatu własnego pliku LUT i używania go w charakterze profilu obrazu,
- dobry zakres tonalny, zwłaszcza w profilu V-Log,
- szybki i celny autofokus o dużej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- stabilizacja cyfrowa niewpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
- spory zakres użytecznych czułości,
- rozsądnie zaimplementowane odszumianie,
- rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu we wszystkich trybach nagrywania, w których nie przekraczamy 50/60 kl/s.
Wady:
- brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- brak kodeków typu All-intra,
- menu wymaga odświeżenia,
- duże przycięcie obrazu (crop) przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
- aparat „zamarza” na ok. 2 sekundy po zakończeniu nagrywania,
- mało intuicyjne włączanie trybu przyspieszonych i zwolnionych ujęć wyprowadzone niepotrzebnie na koło trybów pracy aparatu,
- brak możliwości zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
- słabo działający autofokus w 100 kl/s w Full HD,
- brak autofokusa w 150 i 180 kl/s w Full HD,
- duża ilość kolorowych przebarwień (mory) spowodowana zastosowaniem zbyt słabego filtra antyaliasingowego lub całkowitą rezygnacją z tego elementu,
- kiepska jakość obrazu Full HD powyżej 60 kl/s,
- matryca mogłaby być odrobinę szybsza (zauważalny rolling shutter w części trybów nagrywania).
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Lumix S Pro 24–70 mm f/2.8. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 180 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 198 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
- film 3 – 182 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu Cinelike D2,
- film 4 – 214 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 110 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu V-Log, tryb Pixel:Pixel,
- film 6 – 195 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu Cinelike D2, tryb APS-C,
- film 7 – 230 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu V-Log,
- film 8 – 206 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, ISO 25600, Hybrid Log Gamma,
- film 9 – 345 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3328×2496, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu Cinelike D2,
- film 10 – 133 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, tryb Pixel:Pixel,
- film 11 – 127 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, slow motion – ujęcie nagrane w 150 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s.
![]() |
![]() |