Panasonic HC-X1000 z nagrywaniem 4K
Firma Panasonic zaprezentowała w środę zaawansowaną konsumencką kamerę nagrywającą obraz w standardzie 4K. Model HC-X1000 wyposażony został m.in. w sensor BSI o rozmiarze 1/2.3 cala, elektroniczny wizjer, 3.5-calowy ekran LCD oraz podwójny slot na karty SD.
Informacja prasowa
oraz rejestrowaniem filmów w ruchu.
![]() |
Panasonic wprowadza dziś na rynek HC-X1000, swoją pierwszą kamerę klasy prosumer, umożliwiającą nagrywanie na karcie SD obrazów wideo w rozdzielczości 4K 60p/50p. Model HC-X1000 został wyposażony w obiektyw LEICA Dicomar wraz z najnowszym sensorem BSI oraz mechanizmem Crystal Engine Pro 4K. Rejestruje on realistyczne obrazy w rozdzielczości Ultra HD 4K. Ponadto w kompaktowej obudowie kamery mieści się szeroki wybór profesjonalnych funkcji i parametrów oraz 20-krotny zoom optyczny.
Obsługa uniwersalnych formatów plików (w tym AVCHD, MOV i MP4) i wysoka przepływność (parametr bitrate) zapewniają, że HC-X1000 idealnie sprawdzi się przy wielu rodzajach rejestracji obrazu. Co więcej, funkcje i parametry takie, jak trzy pierścienie ręcznej kontroli obiektywu, gniazdo XLR do 2-kanałowej rejestracji dźwięku, filtry ND oraz podwójne gniazdo kart SD dowodzą, że HC-X1000 stworzono, by spełnić wymagania zawodowców.
![]() |
Nagrywane w ruchu w jakości Ultra HD 4K
Kamera HC-X1000, idealna do nagrywania wysokiej jakości filmów dokumentalnych i rejestrowania wydarzeń, nagrywa obraz w formatach rozdzielczości QFHD (3840 x 2160) oraz Cinema 4K (4096 x 2160), dając w efekcie płynne obrazy 60- lub 50-klatkowe.
Umieszczony w modelu HC-X1000 sensor BSI o wielkości 1/2,3 cala zapewnia większą szybkość odczytu. Umożliwia to obsługę obszernych danych w jakości 4K przy prędkości 60/50 klatek na sekundę i redukuje zniekształcenia chwiejnej migawki (ang. rolling shutter distortion) powstające podczas nagrywania obiektów w ruchu.
![]() |
Ponadto moduł Crystal Engine Pro 4K o wysokiej prędkości szybko i precyzyjnie przetwarza ogromną liczbę danych wymaganych do rejestracji obrazu w jakości 4K, a nowy system redukcji szumów pozwala uzyskać czysty obraz nawet przy bardzo słabym oświetleniu.
Dzięki wydajnemu obiektywowi, który spełnia najsurowsze standardy LEICA w zakresie m.in. rozdzielczości i kontrastu, kamera HC-X1000 jest w stanie zarejestrować ostry obraz, zachowując wszelkie niuanse i subtelne cieniowanie. Trzy wbudowane w obiektyw filtry ND (1/4, 1/16, 1/64) regulują ilość padającego w różnych warunkach światła, umożliwiając fotografowanie zarówno przy długim czasie naświetlania w jasnym świetle dziennym, jak i przy w pełni otwartej przysłonie w celu osiągnięcia wysokiej rozdzielczości i małej głębi ostrości.
Wszechstronne nagrywanie z wysoką przepływnością
Z uwagi na obsługę uniwersalnych formatów zapisu, parametr przepływności oraz opcje edycji, model HC-X1000 stanowi narzędzie idealne zarówno dla zapalonych amatorów filmowania, jak i dla profesjonalistów. Szybką i łatwą edycję umożliwia obsługiwany format AVCHD, jak również formaty MOV i MP4. Z kolei moduł nagrywania HD z wewnątrzklatkową metodą kompresji (ALL-INTRA), dającą maksymalną przepływność 200 Mbps, pozwala na tworzenie obrazów o najwyższej jakości.
Możliwość nagrywania w jakości 4K oferowana przez HC-X1000 zapewnia również znacznie większą elastyczność w zakresie edycji. Jakość 4K umożliwia przycinanie kompozycji kadru i wybór idealnego ujęcia, a także przybliżenie do 200% przy zachowaniu jakości HD, zamianę ujęcia statycznego na panoramiczne, kontrolę pochylenia oraz łatwą stabilizację obrazu.
Połączenie ergonomicznej konstrukcji z profesjonalnymi opcjami i funkcjami
Ergonomiczna konstrukcja modelu HC-X1000 wyposażona została w pokrywy zabezpieczające przed pomyłkami podczas nagrywania oraz w układ przycisków zaprojektowany z myślą o łatwej obsłudze w każdych warunkach.
![]() |
Pomimo swojej kompaktowej obudowy HC-X1000, wiele funkcji można regulować ręcznie – urządzenie posiada m.in. pierścienie do regulacji ostrości i przysłony, pierścień zoom do zmiany ogniskowej, a także pierścień z diodami LED wskazującymi na trwający proces nagrywania.
Uniwersalny 3,5-calowy wysuwany monitor dotykowy LCD pełni funkcję zarówno wysokiej jakości wyświetlacza o rozdzielczości 1 152 000 pikseli, jak i dotykowego panelu kontroli ustawień. Gdy nie jest używany, można wsunąć go w przednią część uchwytu, zyskując swobodę bezpiecznego manewrowania urządzeniem. Wyświetlacz obraca się także o 270 stopni w pionie, ułatwiając rejestrowanie z perspektywy „ptaka” lub ”żaby”, a także filmowanie osoby nagrywającej.
![]() |
Wbudowane gniazda kart SD zapewniają większą elastyczność podczas pracy. Korzystanie z dwóch gniazd umożliwia zapisywanie tych samych danych na obu kartach SD jednocześnie. Można przełączać się między kartami i zniwelować ryzyko utraty danych. Dodatkowym atutem mechanizmu przełączania jest fakt, że kiedy jedna z kart się zapełni, system automatycznie i płynnie rozpoczyna zapis na drugiej. Ponadto funkcja nagrywania w tle (Background Recording)1 umożliwia ciągły zapis obrazu od momentu rozpoczęcia nagrywania na karcie SD znajdującej się w gnieździe nr 2, podczas gdy poszczególne istotne sceny mogą być zapisywane na karcie SD znajdującej się w gnieździe nr 1. Uruchamianie i zatrzymywanie trybu nagrywania kontrolowane jest za pomocą przycisku REC. W ten sposób wyeliminowane zostaje ryzyko niezarejestrowania ważnych scen, gdy przełącznik REC znajduje się w pozycji wyłączonej.
Ponadto HC-X1000 posiada 2-kanałowe gniazdo XLR do zapisu dźwięku z mikrofonów zewnętrznych lub nagrywania liniowego z zasilaniem phantom +48 V, co umożliwia korzystanie z wysokiej jakości profesjonalnych urządzeń do rejestracji dźwięku.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
$3500, czyli u nas będzie pewnie 13999, nie tak źle.
Bardzo zgrabny sprzęcik. Zastanawia mnie tylko jedno. Czy jakość tych filmów w 4k zostanie pokazana w Full HD /Nie jestem w tym najmocniejszy/, czy trzeba będzie zmienić telewizor na nowy ?
Ładnie. Panas w końcu zaczyna porzucać te swoje plastikowe kwadratowe kamery i zaczyna podglądać dosadnie konkurencję. Z drugiej strony to wygląda żywcem jak dopakowana AC-90, której test powinien lada chwila się pojawić i jeśli będą one podobne do siebie to... cóż, szału ni ma.
Matryca z telefonu?
Matryca jest półcalowa - jak na kamerę to nawet spora.
nie ma się co napalać na HC-X1000 ....
sprzęt z opisu fajny ale za chwile będzie wysyp kamerek nagrywających w 4 K
tak samo było jak wchodził standard Full HD
Moim zdaniem na chwilę obecną jest to tylko ciekawostka
Maciek - sporo sprzętu video, także pro, ma 1/3", te z 1/2" i 2/3" to już nieraz wysoka półka.
Oczywiście pomijamy matryce super35, apsc i FF, bo i takowe są.
Panasonic do tej pory wydał tylko jedną kamerę z m43.
@maviozo
A z czego są produkowane kamery Sony? Bo myślałem, że też z plastiku i to często gorszego niż w Panasonicu.
Zapewne też z plastiku, ale po prostu są zrobione inaczej, nie sprawiają wrażenia topornych i średniowiecznych. Zresztą zwróć uwagę, że panaś poszedł w stronę sony jeśli chodzi o design, a nie odwrotnie.
Ciekawy sprzęcik, tak na pierwszy rzut oka. Pytanie, jak z praktyką, a zwłaszcza z jakością obrazu w słabym oświetleniu (czyli z wysokim podbiciem)?
Oj, chłopcy, chłopcy... To jest profesjonalna kamera i żaden "wysyp kamerek" nie podskoczy dziedzinie, w której używa się takich narzędzi. Pierścienie, trzy filtry szare, cztery customy, potencjometry (dwa) dla audio, kształt, ergonomia, wizjer i kupa innych cech. Wielkość matrycy jest akurat w sam raz do tego, do czego kamera została stworzona: reportaż.
Do widoczków i filmów jest blackmagic, red i inny arri. Do gonienia z kamerą po lesie - gopro. A do amatorskiego robienia ambitnych rzeczy - Canon 5D :)
@jankomuzykant
"....do amatorskiego robienia ambitnych rzeczy - Canon 5D :) "
wow ...co za odważna odpowiedź !!!!!!
@ sloma_p
"Matryca jest półcalowa - jak na kamerę to nawet spora."
1/2.3" to nie 1/2"
Idealna 1/2 cala ma przekątną 12,7 mm, ta tutaj 11 mm, powierzchniowo to niemal pomijalne, większośc matryc oznaczanych jako 1/2" w rzeczywistość ma nieco mniej. Jak dla mnie, to jest wystarczająco blisko.
Ano odważna, odważna. Jak się pojawi poważne skalowanie filmu w lustrzankach, skończy się amatorstwo. Na razie D5300 złoił skórę 5DIII, aż miło. Wkrótce pokażę testy :)
jankomuzykant
Chcesz powiedzieć, że Panas poszedł po rozum do głowy i to 1080p jest downscalowane z wszystkich pikseli matrycy ? (po przycięciu do proporcji 16:9 rzecz jasna ;) )
Co do tej kamery to też te 1/2.3" wydaje mi się mało, już topowe Xperie z 20MP mają ten rozmiar.
Oczywiście tu powinno być lepiej jeśli liczba pikseli jest idealnie skrojona pod 4k to wychodzi 8-9MP, więc w połączeniu z najnowszą technologią matryc jak mniemam nie powinno być tak źle, zwłaszcza że na wideo nieco mniej szum widać.
No i dzięki temu DoF będzie mógł być wystarczająco głęboki (na wide) a stała jasność f/1.8 sprawi, że nie będzie szaleć z ISO przy byle okazji ... ale jednak w ujęciach w trudnych warunkach bez lampy raczej z dużymi matrycami nie ma szans ;)
Wątpię, żeby miał stałą jasność. Raczej tylko początek jest 1.8 a kończy się pewnie w okolicy 3.
Ale gdzieś na jakimś forum w necie widziałem gościa, który był w stanie zawiesić przesłonę, która przy transfokacji nie przymykała się, pomimo, że powinna :)
Ale nie widziałem tego na żywo.
shooter | 2014-09-04 10:36:00
Nie porównuj proszę kamery do telefonu. Rozmiar matrycy to nie wszystko. Tu masz kamerkę link która ma matrycę 1/3 cala i bardzo dobrze radzi sobie w słabym oświetleniu. Zważywszy, że tu jest 4K i matryca troszkę większa, to myślę, że nie powinno być problemu z jakością w słabym oświetleniu.
Wygląda na to, że to całkiem ciekawa i wszechstronna propozycja
link
link
link
Oczywiście zakładam, że da się wyłączyć ten świecący pierścień:)