Plebiscyt na Produkt Roku 2019 - wyniki
1. Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2019 wg Czytelników Optyczne.pl
Z plebiscytem związany był również konkurs. Oprócz głosowania na ulubione aparaty i obiektywy należało zaproponować hasło reklamowe dla akumulatorów marki PATONA. Nagrodą były trzy bony zakupowe o wartości 500 zł do wykorzystania w sklepie sklepbeznazwy.com.pl.
Zwycięzcami zostali:
- Marek Kość z Lublina – „More creation power”,
- Tomasz Polakowski z Wrocławia – „Prędzej wyczerpią się pomysły”,
- Przemysław Wolniewicz z Łodzi – „Zawsze pełne energii”.
Serdecznie gratulujemy!
Partnerzy konkursu
W dzisiejszym spotkaniu wzięło udział ponad 25 osób. Nasze zaproszenie przyjęli przedstawiciele największych firm fotograficznych i optycznych obecnych na polskim rynku oraz kilku naszych forumowiczów. Goście wysłuchali wystąpienia naszego Redaktora Naczelnego, który przedstawił wyniki głosowania i wręczył nagrody przedstawicielom zwycięskich firm. Pokrótce zaprezentował również najważniejsze dokonania naszej redakcji z minionego roku.
Przejdźmy jednak do części najważniejszej, czyli zaprezentowania wygranych w Plebiscycie na Produkt Roku 2019.
Smartfon fotograficzny roku 2019
Kategoria „Smartfon fotograficzny” na dobre zagościła w naszym plebiscycie i pojawia się w nim po raz czwarty. Flagowe konstrukcje prześcigają się obecnie nie tylko w liczbie megapikseli matryc, ale również liczbie samych aparatów. Dość rzec, model z trzeciego miejsca ma 5 układów, przy czym główna jednostka ma aż 108 megapikseli! Głosujący docenili jednak przede wszystkim urządzenie amerykańskiej korporacji, mianowicie Apple iPhone 11 w wersji Pro. Znajdziemy w nim trzy moduły o niewygórowanej rozdzielczości 12 megapikseli każdy. Drugie miejsce zajął z kolei Huawei,P30 Pro, który jest ostatnim flagowcem tej firmy wspierającym usługi Google. Sam smartfon oferuje trzy aparaty, z 40-megapikselowym układem Quad Bayer na czele. Huawei nadal stawia na sztuczną inteligencję, a urządzenie rozpoznaje do 1500 rodzajów otoczenia i dostosowuje dzięki temu parametry końcowego obrazu. Na dalszych miejscach znajdziemy też trzy modele Samsunga, a najwyżej uplasował się S10 Plus – dopiero jednak na piątym miejscu.
Niestety, na naszym spotkaniu nie zjawił się przedstawiciel firmy Apple. Widocznie przedstawiciele polskiego oddziału Apple lub agencji reklamowej obsługującej tę firmę mieli na głowie znacznie ważniejsze obowiązki niż odebranie nagrody od naszych Czytelników.
Lornetka roku 2019
W kategorii lornetek pierwsze miejsca zdominowały wyspecjalizowane instrumenty porropryzmatyczne Nikona. Zarówno model 20×120 IV, jak i 25×120 charakteryzują się dużym powiększeniem oraz pokaźną średnicą obiektywów, co predystynuje je do obserwacji o zmierzchu i w nocy. Ostatnie miejsce na podium zajęła kolejna ciekawa lornetka, mianowicie Fujinon TechnoStabi TS 16×28. Instrument ten ma spore powiększenie, lecz relatywnie niewielkie obiektywy. Jego atutem pozostaje natomiast stabilizacja, kompensująca drgania w zakresie ±3 stopni. Kolejne miejsca przypadły bardziej „standardowym” lornetkom, choć na przedostatnim miejscu znajdziemy też instrument o ciekawych parametrach 18×56.
Nagrodę w imieniu Nikon Polska odebrała pani Izabela Mikruta-Smółka.
Cyfrowy aparat kompaktowy roku 2019
Kompakty z rodziny Cyber-shot RX100 regularnie zajmują wysokie lokaty w naszych plebiscytach. Nic dziwnego, w końcu to stosunkowo mały aparat, ale naszpikowany nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Zwycięstwo przypadło najnowszej generacji, oznaczonej rzymską cyfrą VII. Ma ona 20-megapikselowy 1-calowy sensor EXMOR R BSI, obiektyw 24–200 mm (wartości dla formatu 35 mm) o jasności f/2.8–4.5, uchylny ekran, wysuwany wizjer oraz – ku uciesze vlogerów – gniazdo mikrofonu.
Drugie miejsce zajął Powershot G7 X Mark III, czyli zaawansowany kompakt Canona. Nie ma on wprawdzie tak „długiego” obiektywu jak zwycięzca tej kategorii, lecz także przedstawia się bardzo zachęcająco. Matryca także ma 20 megapikseli i ten sam rozmiar, a może rejestrować zdjęcia w tempie nawet 30 kl/s. Obiektyw to, podobnie jak u poprzednika, 24–100 mm (ekwiwalent) f/1.8–2.8, wyposażony w filtr ND.
Trzecia lokata (z niewielką stratą do drugiej) przypadła również trzeciej generacji kompaktu Ricoha GR. Wyposażono go w matrycę rozmiaru APS-C i stałoogniskowy obiektyw 28 mm (ekw. dla 35 mm) o jasności f/2.8. To niewielki, nierzucający się w oczy aparat, który cenią sobie głównie miłośnicy fotografii ulicznej.
W imieniu firmy Sony nagrodę odebrał pan Kamil Krzywański.
Obiektyw roku 2019 do bezlusterkowca
Nagrodę w imieniu firmy K-Consult odebrał pan Łukasz Mikulski.
Obiektyw roku 2019 do lustrzanki
Drugie i trzecie miejsce zajęły dwa instrumenty Tamrona – jasna stałka i zoom o nieco nietypowym, ale jednocześnie ciekawym zakresie ogniskowych. Oba odznaczyły się pozytywnymi właściwościami w naszych testach, dlatego można bez problemu polecić ich zakup.
Na podstawie kolejnych pozycji można (wprawdzie z jednym wyjątkiem) zauważyć jedną prawidłowość – mamy tutaj tylko produkty firm niezależnych. Canon i Nikon swoje moce przerobowe skupiły na systemach bezlusterkowych, stąd taki rezultat.
Nagrodę w imieniu firmy Focus Nordic odebrał Rafał Karwacki.
Aparat systemowy roku 2019
W tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się połączyć kategorię „lustrzanka roku” oraz „bezlusterkowiec roku” i stworzyć jedną, łączną. Powód takiej decyzji jest zapewne oczywisty – w 2019 roku zaprezentowano w pierwszej kategorii zaledwie dwie lustrzanki (obie wyprodukował Canon). Mamy zatem wyraźny regres, nawet względem poprzedniego roku, kiedy zobaczyliśmy cztery modele. Być może plotki o śmierci tego segmentu są jeszcze przesadzone, bowiem w styczniu zobaczyliśmy dwa dobrze zapowiadające się modele (Canon EOS-1D X Mark III i Nikon D780), ale trend pozostaje czytelny.
W każdym razie dwa pierwsze miejsca zajęły zaawansowane, pełnoklatkowe bezlusterkowce Sony: A7R IV z 61-megapikselową matrycą Exmor R i poprawionym systemem Pixel Shift Multi Shooting (generującym 240-megapikselowe obrazy) oraz nowa, poprawiona względem poprzednika wersja szybkostrzelnej A9-tki. Z kolei trzecia lokata przypadła podstawowemu bezlusterkowcomi systemu EOS R, czyli modelowi RP. To w skrócie mówiąc odpowiednik lustrzanki EOS 6D Mark II, ale w nowym systemie. Nie obyło się oczywiście bez unowocześnień, np. dodaniu nagrywania 4K.
Na całkiem wysokim, czwartym miejscu uplasowała się lustrzanka Canona. EOS 90D, która, jak widać, ma swoich sympatyków i pozostaje jedynym aparatem tego typu w pierwszej dziesiątce. Głosujący docenili także pierwszego bezlusterkowca Nikona Z z matrycą APS-C/DX oraz średnioformatowego GFX-a 100 od Fujifilm.
Oprócz wyboru dokonanego przez Czytelników Optyczne.pl, nasza Redakcja przyznała również jedno wyróżnienie w kategorii wydarzenie roku. Otrzymała ją firma Olympus za zorganizowanie interaktywnej wystawy Perspective Playground. Została ona stworzona przez Olympusa we współpracy ze światowej sławy artystami i można było na niej obejrzeć instalacje „Super Labyrinth” Moraga Myerscough i Luke’a Morgana, „EyeCatcher”, rzeźbę „Resonant Space” Marcusa Doeringa i Bena Laubera oraz kalejdoskop Juana Manzanaresa Suáreza i Cristiana Santandreu Utermarka. Wydarzenie połączone było z możliwością wykonywania zdjęć aparatami Olympus na terenie obiektu, a także wystawę zdjęć ambasadorów tej marki.
Nagrodę w imieniu firmy Olympus nagrodę odebrał pan Jacek Jamiołkowski.
Po prezentacji i wręczeniu nagród, uczestnicy spotkania przeszli do drugiej sali na poczęstunek oraz mniej formalną część imprezy, która upłynęła na miłych i długich rozmowach.
Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim naszym Czytelnikom za udział w głosowaniu, przedstawicielom firm zwycięskich produktów gratulujemy, a naszym gościom dziękujemy za przybycie i uświetnienie swoją obecnością naszego spotkania. Do zobaczenia za rok – start kolejnego plebiscytu już 1 grudnia 2020 roku.