Sony XDCAM PXW-X200
W ofercie firmy Sony pojawiła się nowa kamera z serii XDCAM - model PXW-X200. Wyposażona została m.in. w trzy 1/2-calowe przetworniki Exmor CMOS, zapewniające rozdzielczość Full HD bez interpolacji pikseli, obiektyw z 17-krotnym zoomem, dwa gniazda na karty pamięci SxS oraz łączność NFC.
Informacja prasowa
Wysoka jakość obrazu dzięki nowym, 1/2-calowym przetwornikom obrazu Exmor™ 3CMOS i obiektywowi z 17-krotnym zoomem, a także obsługa wielu formatów i wygodne funkcje łączności bezprzewodowej.
Wrzesień 2014 - Firma Sony zaprezentowała nową kamerę wideo z obsługą pamięci SSD z rodziny XDCAM - model PXW-X200. Nowa kamera jest następcą modelu PMW-200 firmy Sony, który został dobrze przyjęty przez wielu filmowców i liczne stacje ze względu na wyjątkową jakość obrazu, jaką zapewnia jej 1/2-calowy przetwornik 3CMOS, oraz możliwość zapisu w formacie MPEG HD422 (50 Mb/s). Nowy model PXW-X200 przenosi wydajność operacyjną na kolejny poziom, oferując udoskonalony, 1/2-calowy przetwornik Exmor™ 3CMOS, nowy obiektyw z 17-krotnym zoomem, a także możliwość zapisu w formacie XAVC Intra/Long GOP z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2. W efekcie kamera zapewnia wysoką jakość obrazu Full HD (1920x1080), wysoką czułość (F12 w trybie 1080/59,94i, F13 w trybie 1080/50i), niski poziom szumu (stosunek sygnału do szumu wynoszący 58 dB) oraz szeroki zakres dynamiczny - co jest bardzo istotne podczas profesjonalnego filmowania w trudnych warunkach oświetleniowych.
Poza udoskonalonym przetwornikiem, obiektywem oraz obsługą kodeków, nowa kamera przewyższa poprzedni model PMW-200 dzięki nowym funkcjom łączności bezprzewodowej / NFC (Near Field Communication), dwóm gniazdom na karty pamięci SxS, umożliwiającym jednoczesny zapis1, stopce Multi-Interface (MI)2 oraz zapisowi danych GPS3. Funkcje te znacząco zwiększają wydajność pracy kamery PXW-X200 i sprawiają, że jest doskonałym wyborem w przypadku różnych profesjonalnych zastosowań, takich jak gromadzenie aktualnych wiadomości, produkcje dla stacji telewizyjnych, tworzenie filmów dokumentalnych, filmowanie imprez, ślubów, uroczystości, a także produkcje firmowe i inne.
„Model PXW-X200 naprawdę podwyższa granice wydajności w swojej klasie kamer. Półcalowy przetwornik obrazu w połączeniu z obiektywem z 17-krotnym zoomem, próbkowaniem 4:2:2 i funkcjami łączności bezprzewodowej sprawiają, że profesjonalni filmowcy otrzymują narzędzie najwyższej klasy do pozyskiwania materiałów wideo” - mówi Robbie Fleming, kierownik ds. marketingu produktów, Sony Professional, Sony Europe. „Kamera PXW-X200 ma razem z pozostałymi produktami z rodziny XDCAM zapewniać wszystkim klientom funkcjonalność i wygodę związaną z organizacją pracy i pozwolić im uzyskiwać doskonałą wydajność operacyjną w zastosowaniach, gdzie czas realizacji jest czynnikiem krytycznym”.
Wysoka jakość obrazu dzięki 1/2-calowemu przetwornikowi Exmor™ 3CMOS
Kamera PXW-X200 jest wyposażona w trzy 1/2-calowe przetworniki Exmor™ CMOS, które zapewniają rozdzielczość Full HD (1920x1080) bez interpolacji pikseli. Przetwornik obrazu oferuje 2,07 miliona efektywnych pikseli oraz w połączeniu z technologią cyfrowego przetwarzania sygnału firmy Sony zapewnia szeroki zakres dynamiczny, niski poziom szumu (stosunek sygnału do szumu wynoszący 58 dB) oraz wysoką czułość F12 w trybie 1080/59,94i i F13 w trybie 1080/50i - co jest bardzo istotne dla profesjonalistów filmujących w trudnych warunkach oświetleniowych.
Nowy obiektyw z 17-krotnym zoomem i ręcznymi pierścieniami regulacyjnymi
Kluczową cechą modelu PXW-X200 jest nowoopracowany obiektyw z 17-krotnym zoomem. Firmie Sony udało się zachować jego bardzo kompaktowe rozmiary przy dopasowaniu konstrukcji do 1/2-calowego przetwornika obrazu. Obiektyw oferuje ogniskowe w zakresie od 29,3 mm do 499 mm (odpowiednik dla formatu 35 mm), odpowiednie do rejestracji większości imprez i innych zastosowań. Obiektyw jest także wyposażony w trzy niezależne ręczne pierścienie regulacji powiększenia / ostrości / przysłony, każdy z nich z fizycznymi ogranicznikami ruchu na końcach zakresu i oznaczeniami wartości bezwzględnych w celu precyzyjnej regulacji podczas filmowania w profesjonalnych zastosowaniach.
Bezprzewodowe przesyłanie strumieniowe i funkcje przesyłania plików
Aby wyjść naprzeciw obecnym potrzebom profesjonalistów, kamera PXW-X200 została wyposażona w funkcje łączności bezprzewodowe, w tym w funkcję NFC, obsługiwaną jednym dotknięciem. Po dołączeniu modułu bezprzewodowego IFU-WLM3, dostarczonego wraz z urządzeniem, funkcje zdalnego sterowania i monitorowania mogą być wykonywane z tabletu lub smartfonu przy użyciu aplikacji Content Browser Mobile. Ponadto po połączeniu ze sprzedawanymi oddzielnie routerami internetowymi pliki proxy lub pliki z materiałem o wysokiej rozdzielczości mogą być przesyłane do serwera w chmurze. Umożliwia to rozpoczęcie procesu edycji jeszcze wtedy, gdy nadal odbywa się rejestrowanie materiału wideo. Funkcja ta działa w podobny sposób jak adapter bezprzewodowy CBK-WA100 firmy Sony.
Dodatkowo zostanie udostępniona funkcja strumieniowania na żywo w ramach przyszłej aktualizacji oprogramowania układowego. Po dołączeniu sprzedawanego oddzielnie modułu LTE USB materiały wideo i audio na żywo mogą być przesyłane strumieniowo, oglądane i zapisywane w zdalnej lokalizacji.
Obsługa wielu formatów, w tym wysokiej jakości formatu XAVC i formatu MPEG HD422 Kamera PXW-X200 skutecznie kompresuje obrazy o rozdzielczości Full HD (1920x1080) przy użyciu kodeka MPEG-4 AVC/H.264 oraz może rejestrować obrazy w formacie XAVC z użyciem 10-bitowego próbkowania 4:2:2. W formacie XAVC użytkownik ma do wyboru kompresję wewnątrzklatkową przy maksymalnej szybkości 112 Mb/s oraz kompresję o wysokiej wydajności Long GOP przy szybkości 50/35/25 Mb/s. Poza formatem XAVC Intra/Long GOP kamera PXW-X200 rejestruje także obrazy w formatach MPEG HD422 (50 Mb/s), MPEG HD420 (35/25 Mb/s), MPEG IMX (50 Mb/s) i DV (25 Mb/s). W formatach XAVC i MPEG HD422 rejestrowane są cztery kanały 24-bitowego dźwięku LPCM, 48 kHz, natomiast w formacie MPEG HD420 - cztery kanały 16-bitowego dźwięku LPCM, 48 kHz. Obsługa wielu formatów jest pomocna w różnych zastosowaniach kamery. Można ją także odpowiednio dostosować do wymagań użytkowników. Obsługa stosowanych na całym świecie formatów XDCAM HD422 i XAVC sprawia, że kamera PXW-X200 zapewnia szybką i intuicyjną organizację pracy oraz większą wygodę.
Cechy kamery PXW-X200 - idealne dla profesjonalistów:
- Stopka Multi-Interface (MI), umożliwiająca dołączenie akcesoriów, takich jak opcjonalna lampa HVL-LBPC czy bezprzewodowy system mikrofonowy z serii UWP-D bez kabli XLR i akumulatora
- Zapis danych GPS jako metadanych
- Interfejs 3G-SDI umożliwiający przesyłanie sygnału wyjściowego 1080/59,94P, 50P
- Funkcja nagrywania z efektem zwolnionego i przyspieszonego tempa (dostępna w przypadku formatów XAVC Intra, XAVC Long GOP, MPEG HD422 i MPEG HD420)
- Funkcja profili obrazu (Gamma, Matrix itp.)
- Wejście Genlock, wejście/wyjście kodu czasowego, umożliwiające filmowanie z użyciem wielu kamer
- Funkcje wspomagania regulacji ostrości (Colour Peaking, MF Assist, One-push AF, Focus Magnification)
- 3,5-calowy panel LCD QHD (RGB 960x540)
Kamera wideo będzie dostępna w sprzedaży od listopada 2014 r.
1. Jednoczesny zapis jest aktywowany przez aktualizację wersji oprogramowania układowego, którą zaplanowano na początek 2015 r.
2. Funkcja stopki Multi-Interface (MI) jest aktywowana przez aktualizację oprogramowania układowego, którą zaplanowano na początek 2015 r.
3. Funkcja GPS jest aktywowana przez aktualizację wersji oprogramowania układowego, którą zaplanowano na początek 2015 r.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nie ma informacji, czy obiektyw ma stałe światło, ale sądząc z jego zakresu, na 95 % nie ma. Szkoda. Sony PMW-200 znam i bardzo lubię (pomimo zmiennego światła), dlatego ten model też pewnie mi będzie pasował, szkoda jednak, że nie zdecydowano się na obiektyw znany np z EX1. O Ile w fotografii obiektywy o zmiennym świetle nie przeszkadzają w pracy, o tyle przy video, to duża wada.
Właśnie ja do końca tego nie rozumiem - nie lepiej byłoby zrobić obiektyw którego zakres ogniskowych zaczyna się od powiedzmy 24 mm (dla formatu 135) a kończy gdzieś na 250 czy 300, ma tez stałe światło? Jak często taką kamera filmuje się sceny wymagające odpowiednika ogniskowej 500 mm ?
PMW ma stale swiatlo 1,9 a jedyna poprawa w stosunku do porzednika dluzszy zoom
poprzednik ma 31-439 poprzeliczneiu.
@kleofas
akurat pmw200 ma stale swiatlo w calym zakresie :hehe)) wiec nie wiem na co narzekasz
@sloma_p
a pewnie po to zeby nie niszczyc sprzedazy obiektywow szerokokatnych bo ta kamera i obrazek naprawde jest dobrej jakosci, mysle ze celowe niedociagniecia
Ani ex1, ani pmw200, ani to wyżej nie ma stałego światła. Mimo, że być może sony jest innego zdania :) Co do x200, kamera jak kamera, do reportażu się nadaje, jednak w dzisiejszych czasach (w dobie sprzętów takich jak a7s) nie robi żadnego wrażenia. Co do długich ogniskowych - przydają się w reportażu. Aczkolwiek powinno być trochę szerzej. Obrazek? Parę lat temu był dobry, w tej chwili aparacik, taki jak rx10 ma lepszy...
tym tokiem myslenia molo ktory obiektyw ma jasnos taka jaka daje producent bo czesto f1,4 nie rowna sie 1,4T, nie wiec oczym my mowimy? bo mozemy oczywiscie sie dalej rozdrabniac na czesci pierwsze a fakt jest taki ze na calej dlugosci jest stale
rx10 lepszy obraek? gdby nie jelly efeky i inne problemy matrycy typowo foto to moze bylby lepszy :))
zalezy co znaczy lepszy
Długa ogniskowa OK, ale ekwiwalent 500 mm? Toż to do reportażu chyba średnio się przydaje...
Fajny sprzęcik, tam gdzie będzie potrzebny powinien się sprawdzić. Ale zastosowań dla kamer reporterskich jednak coraz mniej, każdy kto spróbuje dużego przetwornika z bólami wraca do takich kamer.
Czy ja wiem, we wszelkich zastosowaniach broadcastingowych togo typu sprzęty nadal królują...
broadcastowych*
Owszem, nie mówię, że nie, zresztą napisałem, że tam gdzie będzie potrzebny. Ale jednak poza typowymi sytuacjami - np. live, cała reszta spokojnie daje się zrobić na dużych przetwornikach i nikt mi nie powie, że tak nie jest.
Są one bardziej upierdliwe i więcej rzeczy jest do pilnowania, ale potem patrzysz na obrazek i to wynagradza cały trud. Oczywiście o ile miodność obrazka jest priorytetem, bo nadal mnóstwo lokalnych studyjek/telewizyjek tłucze przedwojennymi kamerami, niestety. Nawet u mnie biegają jeszcze z królowymi :D
no własnie problem nie w tym, że nie da się zrobić dużym przetwornikiem - bo się da i do tego jakościowo/"obrazkowo" lepiej, ale właśnie trzeba się wysilić, a za wysiłek trzeba zapłacić (nie tylko pieniędzmi, ale tez czasem, potrzebą szkolenia, udoskonalania warsztatu itp.) a po co, jak przez lata 1/2 cala to i tak było wow i wystarczało ;) 4K to zmieni, bo wcisnąć 8 Mpix na takie matryce to zacznie być problem, ale to jeszcze chwilkę ;)
@m
Tak, pomyliłem się, pmw 200 ma stałe światło. Myślałem o innym modelu. Przepraszam za pomyłkę.
@kleofas
Stałe światło? Pomarzyć zawsze możesz.