Canon EOS 7D Mark II - przewodnik po systemie AF
Amerykański oddział firmy Canon udostępnił ciekawy przewodnik prezentujący możliwości 65-punktowego systemu AF, w który wyposażona została zaprezentowana niedawno lustrzanka Canon EOS 7D Mark II. Przewodnik omawia możliwości aparatu na podstawie przykładowych sytuacji, z którymi może się spotkać fotograf.
Przy niedawnej prezentacji aparatu EOS 7D Mark II firma Canon podkreślała, że model ten wyposażono w jeden z najbardziej zaawansowanych systemów AF w swojej klasie, z wszystkimi punktami krzyżowymi (centralny punkt jest podwójnie krzyżowy dla czułości f/2.8 i zakresu od -3 EV). Japoński producent dodawał, że EOS 7D Mark II pozwala na dopasowanie systemu AF w podobny sposób jak w przypadku modelu EOS-1D X. Nowy, dedykowany tryb wyboru AF pozwala na szybkie przełączenie pomiędzy obszarami AF bez odrywania wzroku od celownika.
Szczegółowy opis system AF Canona EOS 7D Mark II można znaleźć tutaj (dokument w formacie PDF - 6.6 MB).
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
AF z prawdziwego zdarzenia u canona w 2014r. Sukces jak cholera. Poproszę o przewodnik po systemie AF dla 5dmk2 półprofesjonalnego lustra, za niemałe pieniądze.
Fajnie. Tylko szkoda że nie w języku polskim.
Świetny AF, niskie szumy... A zakres tonalny nadal 2EV za Nikonem.
Żenada.
Chyba będę musiał sprzedać szklarnię i zmienić system - bo nie zapowiada się, żebym doczekał się godnego następcy mojego 40d, któremu zapewne wkrótce padnie migawka.
"Nowy, dedykowany tryb wyboru AF pozwala na szybkie przełączenie pomiędzy obszarami AF bez odrywania wzroku od celownika."
Minolta o tym samym oznaczeniu miała taki bajer 10 lat temu :)
Jakie jest HASŁO do tego PDFa ?
@Major
Niezły z Ciebie wizjoner skoro już wiesz jak będzie zachowywać się matryca 7D MkII. Pewnie wywnioskowałeś to z prezentowanych niedawno fotek przykładowych. No ale jak ktoś twierdzi, że od czasów 40D nic lepszego nie było to pogratulować ;)
Chyba wreszcie oferta C w lustrzankach cropowych jest dobrze zbalansowana i sprzęt celuje w konkretne potrzeby odbiorców.
już za chwilę będą ogłoszenie prasowe
Dotyczy płatnych i bezpłatnych warsztatów oraz szkoleń na temat:
" Użytkowanie systemu AF Canon'a EOS 7D Mark II "
a tak na marginesie
na oficjalnej stronie canon.pl link jest już EOS dla entuzjastów ... kultowy Canon EOS 7D Mark II
ale dopiero na stronach w USA link ( to w Ameryce :) znalazłem:
EOS 7D Mark II AF Guide z dnia 09/24/14 rozmiar pliku 6.64 MB
Kto wie jakie tajne sprawy są tam opisane... czytać czy nie czytać
Oto jest pytanie ...
@Major
biora pod uwage ze 7d mkii ewidentnie Ci przeszkodzi robic na oczekiwanym poziomie fotografie, to moze rzeczywsice
sprzedaj system., kup inna szkalrnie , zajmij sie uprawa roslin i ziol , :) moze sie uspokoisz przeatniesz pisac bzdury
@Major
Tak, zmień system, Canonem nie da się już robić zdjęć. W dodatku nie można pochwalić się wykresikami. Takie 70D nawet nie umywa się do twojego 40D. Może naucz się dobierać parametry ekspozycji i doświetlać to wyciąganie każdego zdjęcia po 3EV nie będzie ci już potrzebne.
Nie wiem skąd ta zjadliwosć.
Ja rozumiem pewne tęsknoty wyrażone gdzieś w opiniach, które domagaja się w Canonie matrycy bliskiej 6D w puszce 50D
Uzytkownik systemu C.
Nie jestem zwolennikiem wymieniania sprzętu co "5 minut" ale 7 letnia konstrukcja w przypadku cyfry to już naprawdę duży przeskok... W ten sposób można czekać na następce i 20 lat i nie być zadowolonym...
No cóż, właściciele C mogą tylko pozazdrościć użytkownikom L, firmy która robi aparaty na całe życie i nic nie trzeba wymieniać na "godnego następce", chyba że ktoś potrzebuje bardziej "powrócić do korzeni" to owszem, wtedy nowy model, najlepiej ten bez wyświetlacza... ;)
Bez odrywania oka od wizjera to ja w Canonie zmieniam obszary AF gdzieś tak od 40D, pierwszym 7D także, więc nie wiem co mają na myśli pisząc o tym jak o nowości.
Major | 2014-09-29 13:19:36
Świetny AF, niskie szumy... A zakres tonalny nadal 2EV za Nikonem.
Żenada.
-----------------
IMO świetny AF jest bardziej istotny niż to 2EV.
Żenada to jest robić nieostre zdjęcia gdzie żadne EV nie pomoże no ale jak patrzę na sample z tego aparatu zaprezentowane przez ten portal to wątpię w tą świetność no chyba,że trzeba ten przewodnik po AF rzeczywiście przeczytać, żeby zrobić statyczne ujęcie ostre....
@dialmo - a gdzie Ty widzisz tą 7 letnią konstrukcję?
zdaje się, że w 7DmkI przełączanie trybów pracy AF(strefy) odbywac się mogło za pomocą tego małego guziczka obok spustu migawki... i było super... teraz jest nowe ustrojstwo, jeszcze lepiej.... :)
niestety :) reporterskie systemy AF są nie dla każdego. ja się tym jaram, ale rozumiem ludzi, którzy kupują 7D i później używają tylko centralnego punktu i to jeszcze z przekadrowywaniem. rozumiem też ludzi kupujących dslr i robiących zdjęcia na zielonej kropce, rozumiem też ludzi focących na auto iso, ...... jestem wy_rozumiały... i zazdroszczę ignorantom...
dla wszystkich innych z obozu, C jest to lektura obowiązkowa, gorąco zachęcam, może zainspirować do zmiany staroświeckich :) przyzwyczajeń dotyczących używania systemu AF i expozycji...
Sky_walker, Canon 40D został skonstruowany jakieś 7 lat temu
@DonYoorando
A co masz do autoiso, jeśli jest to sensownie rozwiązane? :)
nie mam nic do auto iso, mówiłem o tym, że czytanie długiego kompendium o mega wypasionym systemie AF w 7DmkII nie jest dla każdego i nic w tym złego... jednym wystarcza auto iso i dowolny tryb AF, innym ciągle brakuje przycisku na obudowie i zastanawiają się nad ustawieniami w sekcji custom settings.... ale to nie jest wina canona
@DonYoorando
Raczej jednak mylisz autoiso z zielonym programem :) To autoiso też trzeba skonfigurować i wiedzieć co i po co.
@dialmo
"Canon 40D został skonstruowany jakieś 7 lat temu"
A 300D 11 lat temu, i co ma z tego wynikać?
2EV za nikonem - co za bzdury! Obecnie N dal ,,bardziej surowego" rawa w 810 i wyszło szydło z worka! Wszelkie bajki na temat niby lepszego zakresu dynamicznego i tonalnego wynikaly tylko i wyłącznie z obrobki rawa! Ale niektorzy o tym wiedzieli od dawna...
@pgu - gdzieś ty zobaczył to szydło ? bo z testu na Optycznych raczej tego nie wywnioskowałeś prawda ?
A jakie to ma za znaczenie ze jest czy jast 2 EV za Nikonem. Ten aparat ma służyć czemu innemu a możliwości tego aparatu stawiaja go równi z 1DX i D4 ,czy cos jescze moze sie zblizyc do tego aparatu ?
Akurat matryca w D7100 (bo do niego należy porównywać 7D ) ma bardzo mocny banding w cieniach. Być w może w suchym teście ma lepszy DR ale w praktycznym użytkowaniu wyżej postawiłbym matryce od 70D.
Zresztą wbrew temu co się czyta w necie (a tam dominuje właśnie wiedza z suchych testów) uważam że matryca z 70D jest dużym postępem względem tej 18 MPix. Praktycznie brak bandingu w cieniach, sama struktura szumu też drobniejsza. Wysokie ISO lepsze co najmniej o 0,5 EV.
Po latach oczekiwania na 7mkll właśnie wyprzedaje cały zestaw szkieł oraz puche canona. Po testach z Olympusem doszedłem do wniosku że jako główny aparat odpada, podobnie jak panasonik . Pentax malo szkieł podobnie sony. A od dzisiaj D 610 pojawił się nowy w pudle czekam na pierwsze szkło Sigma Art 50/1,4 i zacieram piętami.
I co z tego że AF podobno jest świetny jak i tak dostanie mało punktów w teście u optycznych .
@mate:
nie zrozum mnie źle, :) , auto iso to nie jest ustawienie dla mnie: automatyka expozycji nigdy nie jest lepsza ode mnie w sytuacjach statycznych...... w dynamicznych: mam ustawioną szybką migawkę, wymuszającą otwartą przysłonę i niskie iso i automatyka expo podłączona do punktowego pomiaru z punktu AF, jeśli musi jeszcze się pyta czy ma podbijać iso czy coś innego kombinować.....ja mam iso :) .....to i tak się często/zwykle rozbija o szybkie przełączanie punktów/stref AF
..działa super :) gorąco polecam broszury canona o systemach AF....wystarczy podpiąć zwykłe 85/1.8 i się już można fajnie pobawić w pro :)
już w 7DmkI, AF ze strefami, mniejszymi punktami, po podpięciu takiego 300/2.8.....system AF/AE daje radę b. dobrze, można mi wierzyć na słowo...
...70D ma się jednak silnie i tam był ulokował swoje pieniądze ??
@DonYoorando
Może dla Ciebie nie jest. Ja tego używam w ten sposób, że pracując w priorytecie przysłony ustawiam sobie w autoiso krytyczny czas migawki, poniżej którego aparat nie może zejść i jeżeli na najniższym iso na którym pracuję i określonej przysłonie wychodzi mi 1/100 s (a w opcjach autoiso ustawiłem sobie 1/200), to automat podbije mi o 1 EV do osiągnięcia właśnie owego czasu 1/200 s. Jeżeli otworzę przysłonę o 1 EV, to automat nie ruszy iso. Tak jest m.in. w Nikonie. To jest naprawdę wygodne, bo chcąc skrócić czas i nie ruszać przysłony i tak musiałbym podbić czułość, a tak dzieje się to w tle. Automat nigdy nie podbija czułości ponadto co jest potrzebne do osiągnięcia ustawionego przeze mnie minimalnego czasu migawki.
@pgu, nie "bardziej surowego", tylko z dodanym większym biasem. W Canonach dodawany jest jeszcze większy.
@DonYoorando, "mam ustawioną szybką migawkę, wymuszającą otwartą przysłonę i niskie iso i automatyka expo podłączona do punktowego pomiaru z punktu AF"
A co zmienia automatyka ekspozycji, jeśli przysłony nie otworzy już bardziej, czas ma zablokowany na stałej wartości i nie może zmienić czułości? Po co w takiej sytuacji używać Tv, jak można M i mieć jeszcze większą kontrolę? A jeśli chcesz by właśnie automatyka nie mieszała Ci ani w GO, ani w czasie naświetlania, to używasz M z AutoISO, czy TAv, gdzie AutoISO konfigurujesz sobie w takim przedziale w jakim poziom szumów jest dal Ciebie akceptowalny. Av z AutoISO też jest zresztą wygodny, jeśli światła jest więcej, bo skróci czas, gdy czułości nie da się już bardziej zrzucić (w M z AutoISO/TAv nieuchronne byłoby prześwietlenie), zwłaszcza, jeśli da się skonfigurować graniczny czas naświetlania, powyżej którego nastąpi podbicie czułości, a nie jego wydłużenie.
@jaad75
Ano nic tylko się zgodzić, przecież autoiso nie decyduje za nas, tylko my decydujemy jak autoiso ma się zachować, dlatego wciąż mam wrażenie, że DonYoorando myli autoiso a z automatyką, na którą użytkownik nie ma wpływu.
A co do ustawiania granicznych czasów migawki, to jakby jakaś puszka oprócz ustawiania czasów na sztywno miała jeszcze opcję 1/f z dodatkową korektą powiedzmy +/- 3 EV (oczywiście tylko przy szkłach procesorowych), to już w ogóle byłaby bajka (no chyba, że jest takowa i ja o czymś nie wiem).
65 polowy af. Ciekawe ile z tego badziewia bedzie dzialac. Pewno tylko centralny bo reszta bedzie miala back lub front focusa. Mam 2x 5dmk3 i uzywalny jest srodkowy, bo serwis nie moze tego ustawic. Zenada ze za tyle kasy dostajemy bubla ktory tylko ladnie wyglada na papierze.
@danielchrzaszcz
Aż strach kupować teraz jakiś nowy sprzęt.
jacq | 2014-09-29 21:30:13
...............czy cos jescze moze sie zblizyc do tego aparatu ?
-----------------------------------------------------------------------------
Być może będzie to Samsung NX1 - bezlusterkowiec he he i może nawet będzie znacznie lepszy....????
@mate " jakby jakaś puszka oprócz ustawiania czasów na sztywno miała jeszcze opcję 1/f z dodatkową korektą powiedzmy +/- 3 EV (oczywiście tylko przy szkłach procesorowych), to już w ogóle byłaby bajka (no chyba, że jest takowa i ja o czymś nie wiem). "
Jest zbliżona opcja we wszystkich Pentaksach - są trzy ustawienia (Fast, Normal i Slow), które dla długich ogniskowych zmieniają czułość przy odpowiednio 1/2*1/f, 1/f i 2*1/f, natomiast dla krótkich przy 1/4*1/f, 1/2*1/f i 1/f. Oczywiście, tryb Av zacznie wydłużać czas, jak dobijemy do górnej granicy AutoISO, a skracać gdy dojdziemy do dolnej. Nie ma za to opcji ustawienia manualnie konkretnej wartości granicznej czasu naświetlania, jak w Nikonach.
@mate " jakby jakaś puszka oprócz ustawiania czasów na sztywno miała jeszcze opcję 1/f z dodatkową korektą powiedzmy +/- 3 EV (oczywiście tylko przy szkłach procesorowych), to już w ogóle byłaby bajka (no chyba, że jest takowa i ja o czymś nie wiem). "
Nie wiem jak w innych nowych nikonach ale w D610 jest to właśnie tak rozwiązane jak opisujesz, że bys chciał. Masz opcje maksymalnego czasu 1/f z możliwością skrócenia i wydłużenia o +/- 1 lub 2 EV. Moim zdaniem to rewelacyjne rozwiązanie.
@kix
O dzięki, w moim ostatnim Nikonie jaki miałem (a było to już jakiś czas temu) było jeszcze na sztywno tylko czas, bez zależności 1/f i korekty, co w stabilizowanych zoomach jest cholernie przydatne. Czyli można powiedzieć, że jest ideał autoiso :)
Pewnie najlepiej biadolić ze "N" ma o 2EV więcej, niż nauczyć się tego jak wykorzystywać światło i że bez owego odpowiedniego nie ma fotografii, a jeśli już jest ono zastane trudne jak poprawnie posługiwać się kompensacją ekspozycji.
Przy poprawnych nastawach wyciąganie cieni i gaszenie świateł o 1 - 1.5EV poszerza łącznie dynamikę o 3EV praktycznie bezstratnie na jakości dając już na matrycach APS-C zakres tonalny większy niż błona analogowa - tak za to zachwalana jeszcze nie tak dawno.
@Chris62
NX1 jest całkiem interesującym aparatem ale wątpię by potrafił zbliżyć się do 7D2. Oczywiście przy zadaniach do których 7D został stworzony bo do "normalnej" fotografii to rzeczywiście NX1 może być nawet lepszy.
Po pierwsze dostęp do szkieł jaki jest wiadomo, jeden prototyp nie zastąpi całego katalogu teleobiektywów o ogniskowych od 85 do 800 mm i świetle od f/1.2 do f/5.6.
Po drugie wizjer elektroniczny vs optyczny, można dyskutować o wadach i zaletach ale jak ktoś godzinami czeka na zwierzaka wolałby by w tej chwili bateria mu nie siadła. W fotografii sportowej liczy się każdy ułamek sekundy opóżnienia co znowu faworyzuje optykę. Wreszcie tak zwany "blackout" wizjera elektronicznego w trybie seryjnym zupełnie uniemożliwia kadrowanie z wciśniętym spustem.
Po trzecie autofokus. Mimo znacznej poprawy autofokusu w bezlusterkowcach nadal bez wątpienia AF lustrzanek jest szybszy, szczególnie w trybie ciągłym. Nawet te bezlusterkowce które śledzą całkiem sprawnie w chwili wciśnięcia spustu zaczynają sie gubić, po prostu póki zdjęcie nie jest sczytane z matrycy a migawka naciągnięta światło nie trafia do czujników AF na matrycy, podczas kiedy lustro wraca na pozycję błyskawicznie.
Wreszcie po czwarte priorytety. 7D ma wiekszy bufor, 2 procesory i magnezową budowę tak wytrzymałą że na DigitalrevTV poprzednika dosłownie podpalili i nadal działał. Priorytety Samsunga są inne, 4K, integracja z telefonami...
Marek_N
dokładnie testy tego nie pokazują wyraźnie ale jest postęp mam i to i to a af doptaków jak dla mnie b dobry nawet mądrzejszy od 1 d mark ii i iii
@jacq i cała reszta.
Problem w tym, że ta matryca trafi do całej generacji APS-C.
@druid - polecam przejrzenie wątków na FreeMiranda, niektórzy mają już dostęp do sprzętu
Poza tym, polecam popracować nad czytaniem ze zrozumieniem. Nie stwierdziłem, że od 40d Canon nie wypuścił nic lepszego - lecz, że niemal nic nie poprawił zakresu tonalnego na natywnym ISO.
@m @Rafaelito
Szkoda komentować wasze wypociny, ale zniżę się na chwilę do tego poziomu.
Jeżeli nie jesteście w stanie wyobrazić sobie sytuacji, gdzie większy zakres tonalny jest jedynym sposobem, aby otrzymać dobrze naświetlone zdjęcia, to wam gratuluję.
A naprawdę nie uśmiecha mi się strzelanie kilku fotek i składanie ich później w Photomatiksie.
A parametry ekspozycji dobieram prawie zawsze ręcznie, naświetlając do prawej.
@Grzegorzg
Ja nie oczekuję śliwek na wierzbie, czy gruszek na sośnie, a parametrów matryc, jakie Nikon miał w swoich aparatach (w tej samej kategorii cenowej) 2 lata temu.
Czy to naprawdę tak dużo?
@dialmo
Robię zdjęcia na natywnym ISO, czasem na 200 a megapiksele nie są mi potrzebne. Niestety w przypadku zakresu tonalnego - na natywnym ISO - Canon praktycznie drepcze w miejscu od tych 7 lat.
@Chirs62
To zależy od potrzeb. Ja z reguły i tak nastawiam AF manualnie, bo fotografuję sceny statyczne - za to poszerzony zakres tonalny jest błogosławieństwem, kiedy nie masz fizycznej możliwości czekać na idealne światło.
@joteem - prawdę prawisz, ale jedno "ale"... digitalrev to taki chiński "fotograficzny top gear", dużo show i zlewy mało merytoryki.
To że puszki te działały po wł. zasilania i coś tam zarejestrowały nie jest powodem do zachwytu, mój stary 350D po opaleniu, zamrożeniu i ochlapaniu i wysuszeniu też by działał - podobnie jak 550D, który również podpalali zdaje się że z jakimś nikonem...
@Major
No to postanowione, musisz sprzedać staruszka 40D i kupić coś od Nikona lub Pentaksa. Wtedy rewelacyjny zakres tonalny pozwoli ciągnać suwaczki do oporu, różnica będzie dostrzegalna gołym okiem zapewniam ;)
Sprzedać? Sprezentuję jakiemuś małemu pociotkowi - niech się uczy :). No, chyba, że wcześniej zajadę migawkę.
Może trudno w to uwierzyć ale dla mnie te 2EV (a nawet więcej) to dużo i przy scenach ze światłem/cieniem tudzież krajobrazach to widać.
Poniżej krótkie porównanie osiągnięć Nikona i Canona - oczywiście do takich wyznaczników należy podchodzić z rezerwą, jednak dane mówią same za siebie.
link
A tak naprawdę to wkurza mnie fakt, że tak duży gracz jak Canon wlecze się w kwestii DR za Sonym i Nikonem.
Rozumiem, że ludziom żyjących ze strzelania wesel czy innych 'kotletów' niski DR nie przeszkadza, ale to nie jedyne zastosowania tych aparatów ;)
@Major: jak nie musisz mieć dużo MP i priorytetem u Ciebie jest zakres tonalny, to wskakuj w A7S - pod 15 EV z tego co pamiętam podchodzi.
@Major, jeżeli boli cię DR to przesiądź się choćby na D7100, poczujesz dużą poprawę, lub na 5D albo daj szansę przetestować się 7DII jak kochasz Canona. Nie wiem jaką masz szklarnie ale jak sprzęt rzeczywiście cię ogranicza to dlaczego go nie zmienić? Też kiedyś wymieniałem cały system i dzisiaj nie żałuję. Jak nie boli bardzo to zajedź tą migawkę i kup to co wtedy będzie najlepszego na rynku :)
W tej chwili wolałbym pozostać przy APS-C.
A Canona naprawdę lubię - BARDZO pasuje mi jego ergonomia, szkła systemowe są rewelacyjne - chociaż Sigma depcze już po piętach - a do tego Magic Lantern.
Cóż chcieć więcej? Porządnego DR :P
Nie mam jakiejś imponującej szklarni, ale mimo wszystko byłoby trochę zachodu ze sprzedażą - pomijam, że lubię te szkiełka ;).
Chyba faktycznie będę musiał zajechać migawkę - podstawiony pod ścianą łatwiej podejmę decyzję ;)
W chwili obecnej ciekawie wyglądają D5200/5300 (choć z drugiej strony to plasticzaki) i D7100. Muszę poczytać więcej o systemie N, kto wie może się przekonam do zmiany.
Jest jeszcze inna opcja - klisza, duży format i skaner - ale chyba jestem na za stary i za leniwy.
odszczekam swoje, wzięte z brzegu, przytoczenie auto iso obok zielonej kropki.
mój błąd,
...właściwie niedopowiedzenie, chodziło mi o pokojowe współistnienie różnych systemów używania nowoczesnych aparatów, gdzie z jednej strony zielona kropka, gdzieś indziej całkowity manual, gdzieś indziej zaawansowane/wypróbowane systemy AF/AE.... często w połączeniu z inteligentnym auto iso, tak sam też używam....
@jaad: ustawienia M wykluczają korektę expo +/-3ev(czasem się przydaje) przy sprytnym wybraniu iso i czasu migawki w Tv sprawdza się to dobrze do sportu, kiedy oprócz czasu walczę o jak najniższe iso oraz otwartą przysłonę. zauważyłem, że auto iso lubi czasem najpierw przymykać f a dopiero później obniżać iso...to pewnie mój przesąd :)
@mate: "myli" nie jest właściwym słowem :) , traktuję z lekką nutą braku zaufania :) , już odszczekiwałem, uważam, że autoiso w wielu sytuacjach jest dobrym wyborem i działa ok.
w przypływie szczerości :) powiem: jedną z ważnych/ukochanych cech warsztatu foto jest możliwość robienia zdjęć wieloma drogami/podejściami/ustawieniami.... ja tam uwielbiam usiąść sobie przy kawie, poczytać 100y raz manual i pobawić się czymś nowym,
Żeby przełączyć tryb AF w 7D MK I trzeba nacisnąć dwa przyciski jeżeli się nie mylę, mały Fn i tylny z gwiazdką, w MK II będzie bezpośredni dostęp. :)
Żeby przełączyć tryb AF w 7D MK I trzeba nacisnąć dwa przyciski jeżeli się nie mylę, mały Fn i tylny z pkt, w MK II będzie bezpośredni dostęp. :)
@Majorze - dynamikę tonalną w landszafcie to się poszerza poprzez DRI, licząc na samą matrycę daleko by się nie zajechało, potwierdzi to każdy pejzażysta.
A w pozostałych kategoriach, jak pisałem wcześniej; +/- 1.5EV w większości przypadków w RAW wystarcza,... jeśli nie oznacza to że należy porzucić klikanie po forach i zabranie się za książkę o fotografii... i praktykę.
@tarapa
+-1.5EV wystarcza jak masz do dyspozycji dobre światło. Gorzej gdy go nie ma - albo sama scena jest trudna (ciemny tunel, albo las w słoneczny dzień). Ja rozumiem, że można strzelać 3 i więcej zdjęć i robić HDRy - sam to robię, kiedy MUSZĘ - ale większy o 2EV DR matrycy, w wielu przypadkach oszczędził by mi tej zabawy. A jak pokazuje Nikon, Pentax czy Sony - nie jest to technologia kosmiczna. Jakoś oni potrafią osiągnąć przyzwoity DR matrycy i to przy większym upakowaniu matrycy. Da się? Da się. To dlaczego lider rynku jednak nie może? Oto jest pytanie.
Zresztą polecam Ci spróbować zrobić zdjęcie w technice HDR/DRI w wietrzny dzień, gdy na pierwszym planie masz drzewa/gałęzie z liśćmi itd. Naprawdę - życzę powodzenia w obróbce.
Pomijam kwestie natury filozoficznej, gdzie kończy się fotografia a zaczyna obraz generowany komputerowo. Swoją drogą może pamiętasz jak (bodajże po zeszłorocznym World Press Photo) naskoczyli na biedaka, który zaserwował swojemu zdjęciu tonemapping?
Wolę nie myśleć, co by mu zrobili za HDR ;)
A możesz pokazać jakiś przykład tej wielkiej różnicy w DR pomiędzy N a C ?
Nie, nie mogę - poszperaj na googlach. Jakiś czas temu widziałem takie porównanie między N7100 bodajże, Canonem i filmem. Test polegał na naświetlaniu +/- 3EV (a może to było 4EV?) i obserwacji przepaleń/niedoświetleń. Naprawdę - złapałem się za głowę, gdy zobaczyłem jaki postęp poczynił Nikon, przez te wszystkie lata, podczas gdy Canon stał w miejscu.
Poza tym czy nie widzicie, że Canon, nawet w gęstości upakowania matrycy jest w tyle za Sony i Nikonem - nie jestem fanem megapikseli, ale świadczy to o firmie. Jedyny postęp u Canona ma miejsce w kwestii zachowania na wysokim ISO, ale poza tym jest kiepsko. Wygląda na to, że praktycznie cały dział Canona zajmujący się matrycami powinno się wyrzucić na zbity ryj - i po prostu kupować matrycę u Sonego czy Toshiby (jak Nikon).
Dla mnie jest to paranoja - gdy mówimy o liderze rynku, jakim jest Canon.
@Major
Po pierwsze punkty na DXO nie mają kompletnie nic wspólnego z rzeczywistością, wielokrotnie przekonałem się o tym w praktyce. Masz tyle lat aparat i tego nie wiesz?? Praktyka. Tobie też tak polecam sprawdzać. Szperanie po necie i sugerowanie się niewiadomego pochodzenia testami to nie jest żadna odpowiedź. Wg. mnie różnice w praktycznym DR między C i N są minimalne. Ślepo uwierzyłeś w jakieś głupoty o kolosalnej przewadze N. Teraz najlepiej poprzyj swą wiedzę praktycznym testem, zrób analogiczne zdjęcia dwoma korpusami.
Bo coś czuję, że wyprzedasz cały system na rzecz nowego i gdy przyjdzie to obórki fotek będziesz miał niemiłą niespodziankę, gdy okaże się ze jest to samo ;)
joteem | 2014-09-30 11:38:44
@Chris62
NX1 jest całkiem interesującym aparatem ale wątpię by potrafił zbliżyć się do 7D2. Oczywiście przy zadaniach do których 7D został stworzony bo do "normalnej" fotografii to rzeczywiście NX1 może być nawet lepszy.
-------------------------
No właśnie te zadania - sprinter lepiej biega na 100m ale na 10 km zdechnie przy zawodniku o wiele wolniejszym na 100m.
======================================
Po pierwsze dostęp do szkieł jaki jest wiadomo, jeden prototyp nie zastąpi całego katalogu teleobiektywów o ogniskowych od 85 do 800 mm i świetle od f/1.2 do f/5.6.
No ale jaki jeden prototyp?
Protoyp to 300/F2,8, nowo zaprezentowany zoom 50-150 wkrótce wraz z nX1 a reszta jest w sprzedaży - wszystko specjalnie stworzone na APS-C.
Wszystkich obiektywów nikt nie kupuje - kupuje się tylko te, które potrzebujemy.
Zasdaniczo dotyczy to włąśnie tylko i wyłącznie kwestii sportu i szybkiego AF bo jeżeli chodzi o fotografię statyczną manualne ostrzenie to sytuacja się odwraca - do NX1 przypnę wszystko co ma większy rejestr i istnieje adapter do Canona już nie.
=====================================================
Po drugie wizjer elektroniczny vs optyczny, można dyskutować o wadach i zaletach ale jak ktoś godzinami czeka na zwierzaka wolałby by w tej chwili bateria mu nie siadła.
-------------------------------
A czemu ma siąść? przecież nie ma obowiązku trzymać włączonego aparatu w czasie oczekiwania jest tryb uśpienia chyba, że czekasz na zwierzaka z okiem przylepionym do wizjera? Podziw.
Wizjer optyczny? Owszem ale nie taka proteza jak w lustrzance APS-C miałem i dziękuję nie.
Wizjer optyczny jest użyteczny jak jest tak duży jak w starych analogach i ma wspomagacze do MF.
Poza tym jest tylko problemem bo się zabrudza a matówka jest potencjalnym źródłem problemów w kwestii precyzji ustawiania ostrości.
Bezlusterkowiec ostrzy bezpośrednio na matrycy i to jest pewniejsze.
====================================
W fotografii sportowej liczy się każdy ułamek sekundy opóżnienia co znowu faworyzuje optykę.
--------------------------------------
Tu najbardziej faworyzuję człowieka nie sprzęt. No ale jeśli już o ułamkach sekundy mówimy to 15 kl./sekundę dla Canona to póki co kosmos a poza tym lustro takiego wiatru narobi ...:)
==========================================================
Wreszcie tak zwany "blackout" wizjera elektronicznego w trybie seryjnym zupełnie uniemożliwia kadrowanie z wciśniętym spustem.
-----------------------
A co to ja lustrzanek nie używałem? Niby jak jest lustro to nie robi black out? Owszem nie robi w lustrzance dwuobiektywowej ale ten Canon to wciąż jednoobiektywowa luszcznka i lustro musi się podnieść zrobić black out i opaść żeby widok się pokazał a gdyby nie opadło to masz ciągły black out.
Podejrzewam, że prędzej ten problem zostanie rozwiązany przy elektronicznym wizjerze.
=======================================================
Po trzecie autofokus. Mimo znacznej poprawy autofokusu w bezlusterkowcach nadal bez wątpienia AF lustrzanek jest szybszy,
----------------------------------
Szybszy w czym? W pyknięciu ff/bf? Spójrz na sample z tego portalu statyczna scena i nieostre zdjęcia - rzecz niebywała przy moim starym Szajsungu NX10.
================================
szczególnie w trybie ciągłym. Nawet te bezlusterkowce które śledzą całkiem sprawnie w chwili wciśnięcia spustu zaczynają sie gubić, po prostu póki zdjęcie nie jest sczytane z matrycy a migawka naciągnięta światło nie trafia do czujników AF na matrycy, podczas kiedy lustro wraca na pozycję błyskawicznie.
------------------------------
Mówisz o AF ciągłym? OK ale póki nie ma testu NX1 nie wyrokujmy. Zobaczymy może nie będzie tak źle?
=============================================================
Wreszcie po czwarte priorytety. 7D ma wiekszy bufor,
-------------------------------------------------------
No nie wiem nie sprawdzałem ale wątpię bo NX1 musi podołać machnąć 15 rawów na sekundę i na tym się nie zatrzymać i do tego 28 MP więc naprawdę mam wątpliwości. No ale zobaczymy.
=============================================================
2 procesory i magnezową budowę tak wytrzymałą że na DigitalrevTV poprzednika dosłownie podpalili i nadal działał. Priorytety Samsunga są inne, 4K, integracja z telefonami...
-------------------------------------------------------------------------
Trudno mi się wypowiadać żadnego w ręce nie miałem popdaplać aparatu nie zamierzam, niemniej tak filmowanie Samsung ma na ten moment chyba najlepsze i ma najlepszy kodek no ale to póki co bo ten wyścig dopiero się zaczyna.
Jak mamy się też tak licytować to ja powiem, że NX1 ma matrycę BSI i 28 MP więc dostarczy więcej rozdzielczości. Film nagrywa z całej matrycy i na karcie taki film pomimo tak olbrzymiej ilości danych zajmie sporo mniej miejsca niż np w Panasonicu GH4.
Procesor też nie może być kiepski bo inaczej nie podołałby tym zadaniom a przecież na dzień dobry ma trudniej niż Canon
IMO za wcześnie aby wydać osąd przyjdzie czas to się porówna ale na pewno odpowiadając na pytanie czy coś może z tym Canonem konkurować w odpowiedzi powiem TAK - NX1 jest w stanie konkurować z tym Canonem pod wieloma względami również ceną a to, że coś ma gorsze coś lepsze normalne jak każdy sprzęt przy porównaniu ma jakieś zalety i jakieś wady czy cechy.
Tu główną różnica jest lustrzanka vs bezlusterkowiec..
Ja już o lustrzankach zapomniałem i wracać do nich nie zamierzam.
@Druid
Przejrzyj mój post, powyżej Twojego. Przez cały czas myślałem, że większy DR Nikonów to tylko gadanie fanboyów, dopóki nie użyłem googlów i nie znalazłem porównania - Nikon-Canon-Film (a może to był slajd? nie mogę teraz odnaleźć tego porównania). Potem poszperałem dokładniej i prawda okazała się być dość bolesna dla Canona, ale też dla mnie, jako użytkownika tego systemu.
Poza tym, przecież to oczywiste, że nie kupię sprzętu bez przetestowania - jeszcze nigdy tak nie zrobiłem - począwszy od mojego pierwszego Zenita.
Swoją drogą muszę jeszcze popatrzyć na Sony, być może Nikon nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Poza tym, naprawdę nie rozumiem ludzi broniących Canona - popatrz na DR, popatrz na rozdzielczość - wszystko stoi w miejscu. Poprawiają tylko zachowanie na wysokim ISO - chwalebne - ale to trochę za mało. A konkurencja się rozwija.
Tak czy owak, wreszcie jest.
Ciekawe, czy będzie do pomacania w Łochowie?
Dla mnie jednak poprawa w czułości (szumy, dynamika) jest istotna, jeśli nastąpi, pozostaję w systemie. Zwłaszcza gdyby AF okazał się tak genialny, jak to obiecuje firma. Jeśli nie nastąpi ... 6D pokazał, że Canon może dorównać konkurencji pod tym względem. Czemu by nie w APS-C?
No i ma tam być skuteczny system rozpoznawania twarzy !