Błyskowe lampy studyjne w praktyce - teoria
1. Błyskowe lampy studyjne w praktyce - teoria
Kontynuujemy nasz cykl artykułów dotyczących praktycznych zastosowań lamp błyskowych. Dla przypomnienia, w części pierwszej, zakreśliliśmy ogólny zakres informacji dotyczących studyjnych lamp błyskowych. Staraliśmy się przy okazji rozprawić z paroma mitami ich dotyczącymi, takimi jak m.in. rzekomo wyśrubowane wymagania finansowe. Mając nadzieję, że poprzednia część zainteresowała Was, pora najwyższa w większym stopniu przejść z teorii do praktyki. Zatem w artykule tym ujrzycie więcej zdjęć niż słów, a wszystko po to byście mogli wyobrazić sobie możliwości przykładowego zestawu studyjnych lamp błyskowych. Dla przypomnienia – posługujemy się w tym celu zestawem Quantuum Up! 700 Kit, w skład którego wchodzą:
- dwie lampy Quantuum Up! 200,
- jedna lampa Quantuum Up! 300,
- 3x statyw 200 cm,
- 1x biała parasolka transparentna,
- 1x softbox 60×60cm,
- 1x wrota (z plastrem miodu i czterema filtrami barwnymi),
- 1x czasza 7",
- 1x czasza 6".
Model
Obecna część cyklu charakteryzować się będzie dużą ilością zdjęć, w których przyjrzymy się efektom osiągniętym za pomocą najróżniejszych ustawień lamp i modyfikatorów światła. Z natury rzeczy są to zatem zdjęcia bardziej techniczne niż artystyczne i wymagałyby od modela niezwykłej cierpliwości. Szczęśliwie znaleźliśmy takiego, poznajcie zatem – niedźwiedzia.
Model dzielnie pozujący w obecnym odcinku |
„Strobing”
Wszystkie porównawcze zdjęcia wykonaliśmy przy parametrach ISO 100, przysłonie f/8 oraz czasie otwarcia migawki 1/250 s.
Lampa Canon Speedlite 580 EX, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz biała parasolka transparentna ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz biała parasolka transparentna ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Jak widać, moc lampy studyjnej nie jest diametralnie większa, posiada jednak większy zapas mocy. Ponadto test ten wykonany został w dość małym pokoju (około 10 metrów kwadratowych) z białymi ścianami, a to ułatwia pracę obu lampom błyskowym i trochę zaciera różnice – wszystkie ściany służą bowiem jako dodatkowe źródła światła.
Niezaprzeczalną jednak zaletą lamp studyjnych jest możliwość wygodnego montowania niezliczonej liczby modyfikatorów: softboksów kwadratowych i oktagonalnych, czasz, beauty-dishów, parasolek, strumienic itd. itp. Istotne jest, że można je szybko i łatwo wymieniać dzięki bagnetowi mocującemu typu Bowens. Popularność tego bagnetu daje dostęp do bardzo szerokiego asortymentu różnego rodzaju nasadek modelujących światło produkowanych przez Quantuum, ale też innych producentów niezależnych.
Moc lamp
Przyjrzymy się wynikom kilku eksperymentów, które pozwolą nam zorientować się lepiej w zakresie mocy jakim dysponujemy używając lamp Quantuum Up! o mocy 200 i 300 Ws.
Warto podkreślić, że zdjęcia wykonywane były nocą przy zgaszonym oświetleniu pokoju zatem lampy w trakcie robienia zdjęć były jedynymi źródłami światła. Ciekawostka – lampa wbudowana w lustrzankę nie była dość silna by w owej sytuacji doświetlić modela choć odrobinę.
Lampa Quantuum Up! 200 ustawiona na minimalną moc (odległość 1.8 m) ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200 ustawiona na maksymalną moc (odległość 1.8 m) ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz biała parasolka transparentna ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 300, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz biała parasolka transparentna ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Na koniec prezentujemy trzy zdjęcia, które pozwalają zrozumieć, jak duży wpływ na oświetlenie modela ma odległość od oświetlającego go źródła światła – pozwala to zarówno dodatkowo sterować siłą błysku jak i charakterem samego oświetlenia. Im bowiem światło jest bliżej modela, tym staje się mniej punktowe, a tym samym bardziej rozproszone. Prezentuje to poniższa seria trzech zdjęć, w którym model oświetlany jest lampą o mocy 200 Ws poprzez softboks (o którym przeczytać możecie dalej) z odległości odpowiednio ok. 1.8, 1.5 i 1 metra.
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz softboks ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.5 m) oraz softboks ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.0 m) oraz softboks ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Modyfikatory światła
Czasze
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) z założoną czaszą ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz biała parasolka transparentna ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Parasolka odbijająca
W zestawie Quantuum, którym się posługujemy, do naszej dyspozycji jest parasolka z białym środkiem. Jak wspomnieliśmy, dzięki temu uzyskujemy miękkie oświetlenie, gdyż światło rozprasza się w znacznym stopniu po całym pomieszczeniu. Ostateczny efekt zależeć będzie m.in. od charakterystyki owego pomieszczenia. Przy białych ścianach wiele światła będzie się od nich odbijać, przez co uzyskamy duże rozproszenie światła.
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz czarna parasolka odwrócona tyłem ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Jeżeli dysponujemy odpowiednią mocą (i tu m.in. przydaje się zapas mocy studyjnych lamp błyskowych) możemy za pomocą czarnej parasolki przygotować efekt oświetlenia pierścieniowego, montując ją tak jak parasolkę transparentną. Światło rozproszy się po całym pokoju, a charakterystyczny błysk odnajdziemy wtedy nawet w oczach naszego pluszowego modela.
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz czarna parasolka na wprost ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Softboks 60×60 cm
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz softboks ze środkową warstwa materiału ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz softboks z główną warstwą materiału ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz softboks z podwójną warstwą materiału ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Plaster miodu oraz wrota
Poniższa seria trzech zdjęć ukazuje, jak scena wygląda po zastosowaniu plastra miodu wraz z wrotami całkowicie otwartymi (nie ograniczającymi oświetlenia), przymkniętymi oraz przymkniętymi bardzo mocno (tak, że pozostaje jedynie 2 cm pionowej szpary).
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m), plaster miodu oraz otwarte wrota ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m), plaster miodu oraz przymknięte wrota ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m), plaster miodu oraz mocno przymknięte wrota ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Poniżej prezentujemy serię czterech zdjęć uzyskanych przy zastosowaniu kolejno filtra: czerwonego, zielonego, niebieskiego oraz żółtego.
Lampa Quantuum Up! 200, pełna moc (odległość 1.8 m) oraz plaster miodu, wrota i filtr czerwony, zielony, niebieki i zółty ISO 100, f/8.0, 1/250 s |
Podsumowanie
W dzisiejszym odcinku przedstawiliśmy dużo suchych faktów i zdjęć przykładowych. Mamy nadzieję, że dało to pewną orientację w typowych modyfikatorach światła oraz pozwoli w lepszym stopniu wyobrazić sobie jaką moc lamp mamy do dyspozycji w przypadku zestawów podobnych do opisywanego. Po tej podwójnej dawce teorii, przejdziemy w kolejnej części do praktycznego zastosowania Quantuum Up! Kit 700.
Artykuł jest sponsorowany przez dystrybutora lamp Quantuum firmę Q Media.