Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych

25 sierpnia 2014

3. Podstawy dobrego nastawienia

Nienachalna praca. Fotoreportaż w fotografii ślubnej swoją gwałtownie rosnącą popularność zawdzięcza indywidualnemu podejściu do każdego klienta. Ma niecodzienny, osobisty rys, gdyż ujęcia są pełne emocji wyłącznie dzięki jednostkom i ich ekspresji. Nie da się powielić tych uczuć lub wyizolowanych momentów. Styl fotografowania musi być zupełnie nienachalny, aby uzyskać całkowitą nieświadomość modeli. A dopiero gdy przestaną zauważać Twoją obecność, uchwycisz szczere, naturalne emocje.

Gdy mamy świadomość, że w pomieszczeniu jest aparat, zmieniamy swoje zachowanie — nawet jeśli są to nieznaczne lub nieświadome modyfikacje. Sama obecność aparatu wpływa na nasze reakcje i sposób postępowania. Twoim obowiązkiem jako fotoreportera jest wyeliminowanie tej reakcji przez wtopienie się w tło. Jeśli Twoi modele będą w stanie o Tobie zapomnieć, uzyskasz dostęp do intymnych chwil, które decydują o znaczeniu fotoreportażu.

Zacznij uczciwie ćwiczyć całkowitą nieobecność — przy jednoczesnym tworzeniu dopracowanych, kreatywnych kompozycji, a efekty Cię zaskoczą. Na przykład, jeśli próbujesz zrobić portret panny młodej, która stoi tuż przed kościelną gazetką, sprawdź kadr pod innym kątem, aby tło było mniej dostrzegalne. Jeśli pracujesz w plenerze i widzisz w kadrze turystów lub znaki, nie akceptuj takich ujęć, tylko zmieniaj pozycję! Przemieszczaj się i miej oczy otwarte, aż znajdziesz punkt widzenia eliminujący wszystkie te rozproszenia. Przez cały czas zachowuj dystans wobec panny młodej, aby nie miała świadomości Twoich manewrów. Nigdy nie podchodź zbyt blisko. Unikaj wpływania na jej działania i sposób zachowania. Dąż do maksymalnej naturalności.


----- R E K L A M A -----

OBIEKTYWY ZEISS W PROMOCJI BLACK FRIDAY

Zachowuj jak największy dystans do fotografowanego obiektu. Oczywiście praca na odległość nie zawsze jest możliwa, lecz jeśli tylko możesz, załóż długi obiektyw i wtop się w tłum gapiów. Im mniej interakcji między Tobą a modelem, tym bardziej szczerą ekspresję uzyskasz. Im mniej zwraca na Ciebie uwagę, tym lepiej, abyś nie zmieniał jego zachowania, nawet gdyby były to nieznaczne modyfikacje.

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - Podstawy dobrego nastawienia

Gdy opanujesz samo fotografowanie, postaw sobie kolejne wyzwanie. Uzyskaj idealne ujęcie, jak najszybciej się da. W tym przypadku postawiłam sobie za cel uzyskanie od razu idealnego kadrowania, abym nie musiała przycinać zdjęcia po fakcie. Sfotografowałam dokładnie to, co sobie wyobraziłam.

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - Podstawy dobrego nastawienia

Tworzenie przekonujących kompozycji. Brak interakcji z modelem to kluczowa reguła nowoczesnego fotoreportażu. Drugą kwestią jest komponowanie w aparacie i pełna świadomość tego, co wchodzi w kadr.

Brak interakcji z modelem to kluczowa reguła nowoczesnego fotoreportażu.

Oczekuj od siebie najwyższego poziomu, na jaki możesz się zdobyć. W zabałaganionym otoczeniu staraj się uzyskać jak najprostsze ujęcia. Próbuj idealnie kadrować. Zaakceptuj irytację związaną z próbami znalezienia perfekcyjnego punktu widzenia z jak najmniejszą liczbą rozpraszających elementów. Przede wszystkim jednak fotografuj emocje. Czekaj na najwyrazistsze ekspresje uczuć związanych z najbliższymi dla modeli osobami.

Emocja jest kluczowa i ma decydujące znaczenie dla siły oddziaływania zdjęcia. Koniec końców to ona sprzedaje fotografię. Kto chciałby mieć idealnie wykadrowany i perfekcyjnie oświetlony portret wykonany tuż po kichnięciu? Gdy połączysz różne stadia emocji, uzyskasz przekonujący zestaw fotografii ślubnych.

We współczesnej fotografii ślubnej istnieją dwa różne podejścia: fotoreportażowe i tradycyjne. Przenikają się one w dzień ślubu, aby dać klientom ową nowoczesną mieszankę, której oczekują. Możesz posunąć się o krok dalej. Stwórz kilka „nowoczesnych tradycyjnych” zdjęć, zainspirowanych tym, czego się nauczyłeś o fotoreportażu — swobodne i niepozowane portrety, które nie przedstawiają typowych fotoreportażowych momentów, lecz w jakimś stopniu emanują atmosferą tego typu fotografii. Ta interesująca hybryda dwóch stylów przynosi czasem niebywałe rezultaty.

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - Podstawy dobrego nastawienia

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - Podstawy dobrego nastawienia

Nie uzyskasz tego rodzaju ujęć, jeśli jednocześnie będziesz próbował uzyskać tradycyjne fotografie panny młodej idącej przejściem między ławkami, gdyż byłbyś wtedy w innym miejscu. Dwóch fotografów pozwala na większą swobodę przemieszczania się i uchwycenie tego rodzaju scen. Na zdjęciu po lewej druhny już zniknęły, krocząc w szpalerze, natomiast na zdjęciu z prawej widać wejście panny młodej, a ja uchwyciłam w welonie flesz pierwszego fotografa, co dało dramatyczny efekt oświetleniowy. Jeśli pracujesz jako jedyny fotograf w fotoreportażowym stylu, musisz zrezygnować z większości tradycyjnych ujęć tego dnia — co jest w porządku, o ile panna młoda ma podobne zapatrywania.

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - Podstawy dobrego nastawienia

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - Podstawy dobrego nastawienia