Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych
3. Podstawy dobrego nastawienia
Gdy mamy świadomość, że w pomieszczeniu jest aparat, zmieniamy swoje zachowanie — nawet jeśli są to nieznaczne lub nieświadome modyfikacje. Sama obecność aparatu wpływa na nasze reakcje i sposób postępowania. Twoim obowiązkiem jako fotoreportera jest wyeliminowanie tej reakcji przez wtopienie się w tło. Jeśli Twoi modele będą w stanie o Tobie zapomnieć, uzyskasz dostęp do intymnych chwil, które decydują o znaczeniu fotoreportażu.
Zacznij uczciwie ćwiczyć całkowitą nieobecność — przy jednoczesnym tworzeniu dopracowanych, kreatywnych kompozycji, a efekty Cię zaskoczą. Na przykład, jeśli próbujesz zrobić portret panny młodej, która stoi tuż przed kościelną gazetką, sprawdź kadr pod innym kątem, aby tło było mniej dostrzegalne. Jeśli pracujesz w plenerze i widzisz w kadrze turystów lub znaki, nie akceptuj takich ujęć, tylko zmieniaj pozycję! Przemieszczaj się i miej oczy otwarte, aż znajdziesz punkt widzenia eliminujący wszystkie te rozproszenia. Przez cały czas zachowuj dystans wobec panny młodej, aby nie miała świadomości Twoich manewrów. Nigdy nie podchodź zbyt blisko. Unikaj wpływania na jej działania i sposób zachowania. Dąż do maksymalnej naturalności.
Zachowuj jak największy dystans do fotografowanego obiektu. Oczywiście praca na odległość nie zawsze jest możliwa, lecz jeśli tylko możesz, załóż długi obiektyw i wtop się w tłum gapiów. Im mniej interakcji między Tobą a modelem, tym bardziej szczerą ekspresję uzyskasz. Im mniej zwraca na Ciebie uwagę, tym lepiej, abyś nie zmieniał jego zachowania, nawet gdyby były to nieznaczne modyfikacje.
Brak interakcji z modelem to kluczowa reguła nowoczesnego fotoreportażu.
Oczekuj od siebie najwyższego poziomu, na jaki możesz się zdobyć. W zabałaganionym otoczeniu staraj się uzyskać jak najprostsze ujęcia. Próbuj idealnie kadrować. Zaakceptuj irytację związaną z próbami znalezienia perfekcyjnego punktu widzenia z jak najmniejszą liczbą rozpraszających elementów. Przede wszystkim jednak fotografuj emocje. Czekaj na najwyrazistsze ekspresje uczuć związanych z najbliższymi dla modeli osobami.
Emocja jest kluczowa i ma decydujące znaczenie dla siły oddziaływania zdjęcia. Koniec końców to ona sprzedaje fotografię. Kto chciałby mieć idealnie wykadrowany i perfekcyjnie oświetlony portret wykonany tuż po kichnięciu? Gdy połączysz różne stadia emocji, uzyskasz przekonujący zestaw fotografii ślubnych.
We współczesnej fotografii ślubnej istnieją dwa różne podejścia: fotoreportażowe i tradycyjne. Przenikają się one w dzień ślubu, aby dać klientom ową nowoczesną mieszankę, której oczekują. Możesz posunąć się o krok dalej. Stwórz kilka „nowoczesnych tradycyjnych” zdjęć, zainspirowanych tym, czego się nauczyłeś o fotoreportażu — swobodne i niepozowane portrety, które nie przedstawiają typowych fotoreportażowych momentów, lecz w jakimś stopniu emanują atmosferą tego typu fotografii. Ta interesująca hybryda dwóch stylów przynosi czasem niebywałe rezultaty.