Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych
5. Edukowanie klientów i wzbudzanie zaufania
Ograniczenia fotoreportażu. Klienci muszą poznać poważne ograniczenia tego typu fotografii. Panna młoda powinna wiedzieć, że nie jesteś w stanie przewidzieć, jakiego rodzaju obrazy otrzyma. Gdy fotografujesz w tym stylu, nie możesz jej zagwarantować żadnych konkretnych ujęć. Musi też zrozumieć, że fotoreportaż wymaga, aby się nie angażowała. Zgodnie z wymogami stylu ona ma się rozluźnić i cieszyć dniem — czyli żyć chwilą. Gdy zrozumie te ograniczenia, będzie potrafiła się zrelaksować jako modelka.
Pamiętaj, żeby od razu fotografować ulotne przedmioty, takie jak kwiaty czy ciasta. Staraj się znaleźć nowy i świeży punkt widzenia. Co by było, gdybyś sfotografował bukiet panny młodej pod koniec dnia? Kwiaty byłyby zwiędnięte, obwisłe i zbrązowiałe. Budziłyby skojarzenia z ponurą i męczącą ceremonią z niewielką koncentracją na szczegółach. Z kolei na początku dnia kwiaty są żywe i świeże, mają charakter i klimat planowany przez pannę młodą od wielu miesięcy. Będą stanowiły radosny dodatek do tworzonego przez Ciebie albumu.
Zalety fotoreportażu. Klienci powinni także zrozumieć, że należy podchodzić z ekscytacją i pasją do tego, co oferujesz. Gdy będą w stanie wyłuskać niezwykłe aspekty Twojej metody, znacznie bardziej docenią swoje zdjęcia. Jeśli panna młoda nie potrafi odróżnić fotografii pozowanej od fotoreportażowej, nie zrozumie w pełni Twoich zdjęć. Tak samo gdy nie widzi różnicy między oklepanymi ujęciami oraz pełnymi ekscytacji, na których postacie są zaangażowane w to, co je otacza, tego rodzaju zdjęcia nie wzbudzą w niej takiej reakcji jak u Ciebie.
Uświadamiając swoich klientów, intensyfikujesz ich reakcje na tego rodzaju zdjęcia.
Uświadamiając klientom bogactwo spersonalizowanego podejścia, intensyfikujesz ich reakcje na tego rodzaju zdjęcia — i to zanim jeszcze zobaczą własne. Klientka, która ekscytuje się tego typu momentami, w pełni zaakceptuje to, co jej dostarczysz. A to przekłada się na sprzedaż i zaangażowaną reklamę szeptaną w otoczeniu. Panna młoda będzie dwukrotnie bardziej zadowolona z produktu, gdy zrozumie jego wartość i ulotną naturę. Taka uświadomiona postawa działa na Twoją korzyść.
Nie sposób powielić pełnych ekspresji chwil, które niosą ze sobą pewną historię. Sposób poruszania się danej osoby oraz jej ekspresja podlegają nieustannym zmianom. Okoliczności, w jakich się znajdujesz, dyktują rodzaj zdjęć — nie jesteś w stanie tego kontrolować.
Jeśli klientki będą wiedziały, czego od nich oczekujesz, i w pełni Ci zaufają, rozluźnią się i poczują się komfortowo same ze sobą. Wspieranie tej pewności siebie to proces rozpoczynający się jeszcze przed ślubem. Pamiętaj: tak jak Ty wymagasz od nich określonych rzeczy, tak i one potrzebują, żebyś uśmierzył obawy i niepewność związaną z wielkim dniem. Spędź z nimi trochę czasu. Wyjaśnij swój sposób pracy oraz co chciałbyś zrobić w dzień ślubu. Odpowiedz na wszystkie pytania. Okaż zainteresowanie ich procesem decyzyjnym. Pokazuj liczne przykłady i bądź szczery — zawsze. Im lepiej kogoś poznasz, tym większe prawdopodobieństwo stworzenia fotografii dopasowanych do jego indywidualnych potrzeb.
Przygotowane przez Ciebie przykłady mają kluczowe znaczenie w procesie zdobywania zaufania.
Jeśli panna młoda w pełni Ci ufa przed rozpoczęciem ceremonii, będzie w stanie się rozluźnić i przestanie się kontrolować w obecności aparatu, czyli po prostu będzie sobą.
Jeśli para wciągnie się w Twoją pracę i osobowość, zacznie ufać Tobie i Twojemu talentowi. A gdy tak się stanie, zyskasz swobodę, która jest niezbędna, aby niepostrzeżenie wejść w ich życie. Staniesz się częścią dnia, a nie dodanym do niego elementem z zewnątrz. Ich zachowanie będzie bardziej naturalne, niż gdyby zamartwiali się tym, gdzie właśnie jesteś. W ten sposób w wielki dzień wyrzucą Cię ze swoich myśli, a to duża zaleta w trakcie sesji.