Filtry astronomiczne i telekonwertery fotograficzne od Kenko
Firma Next77 została oficjalnym dystrybutorem akcesoriów marki Kenko w Polsce. Na początek ofertę produktów otworzy seria filtrów astronomicznych Astro LPR Type-I i Type-II, a także telekonwertery fotograficzne Teleplus HD DGX 1.4x z mocowaniem Canon EF i DGX MC4 1.4x z bagnetem Sony A.
Informacja prasowa
Kraków, 23 lutego 2015. Krakowski dystrybutor sprzętu fotograficznego firma Next77 informuje, że została oficjalnym i wyłącznym dystrybutorem akcesoriów marki Kenko w Polsce. Na początek ofertę produktów japońskiego producenta otworzy seria filtrów astronomicznych Astro LPR Type-I i Type-II oraz telekonwertery fotograficzne Teleplus HD DGX 1.4X z mocowaniem Canon EF i DGX MC4 1.4x z bagnetem Sony A.
Astro LPR - Filtry astronomiczne do astrofotografii i fotografii krajobrazowej
Astrofotografia od kilku lat jest już nie tylko domeną pasjonatów astronomii, ale także narzędziem i źródłem inspiracji dla wielu fotografów przyrody i architektury. Wysokoczułe przetworniki obrazu, jasne obiektywy oraz dostępność niedrogich urządzeń pozwalających śledzić ruch nieboskłonu, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju tej dziedziny. Od teraz swój wkład w rozwój amatorskiej astrofotografii ma także firma Kenko, której dwa nowe filtry astronomiczne Astro LPR Type-I i Type-II otwierają nowe możliwości fotografowania nocnych pejzaży.
Kenko Astro LPR Type-I. Poprawia kontrast i wzmacnia kolory
Filtr astronomiczny typu pierwszego przeznaczony jest do obserwowania i fotografowania słabo widocznych obiektów astronomicznych, takich jak: mgławice, galaktyki, gromady gwiazd czy komety. Specjalna charakterystyka filtra dopuszcza transmisję wyłącznie wybranych zakresów widma widzialnego, powodując że słabo widoczne obiekty są lepiej odseparowane od tła, a tym samym bardziej kontrastowe i kolorowe. Dzięki zachowaniu transmisji dla barwy czerwonej, zielonej i niebieskiej, filtr może być z powodzeniem wykorzystywany w zaawansowanej astrofotografii. Obie powierzchnie filtra chronione jest cienką i wytrzymałą powłoką nakładaną w technologii jonowej IAD (Ion Assisted Deposition). Ze względu na ograniczony zakres widmowy działania filtra, zaleca się stosowanie go z obiektywami o ogniskowej dłuższej niż 100mm dla dla formatu małoobrazkowego. W przypadku obiektywów szerokokątnych zdjęcia mogą cechować się nienaturalną kolorystyką.
![]() |
- Średnica (mm): 77
- Grubość (mm): 8
- Powłoki antyrefleksyjne: IAD
- Waga (g): 33
- Sugerowana cena detaliczna (zł): 639
- Gwarancja (miesiące): 24
Kenko Astro LPR Type-II. Redukuje efekt „zanieczyszczenia” sztucznym światłem
Drugi typ filtra wyprodukowany przez firmę Kenko ma za zadanie redukować zanieczyszczenie nocnego nieba sztucznym, miejskim światłem. Jego zastosowanie znacznie podnosi komfort obserwacji i pozwala przywrócić naturalną kolorystykę zdjęć nocnego nieba podmiejskich pejzaży. Selektywna charakterystyka widmowa filtra powoduje blokowanie światła pochodzącego z lamp rtęciowych oraz sodowych, które stanowią główne źródło zanieczyszczenia nieba światłem. Pozostała część widma jest przepuszczana, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie naturalnej kolorystyki zdjęć w tzw. post-procesie. Tak jak w przypadku pierwszej serii, obie powierzchnie filtra utwardzone zostały cienką warstwą ochronna nakładaną jonowo w technologii IAD (Ion Assisted Deposition).
![]() |
- Średnica (mm): 77
- Grubość (mm): 8
- Powłoki antyrefleksyjne: IAD
- Waga (g): 30
- Sugerowana cena detaliczna (zł): 1099
- Gwarancja (miesiące): 24
Ze względu na selektywną charakterystykę widmową filtra, zaleca się stosowanie go z obiektywami o ogniskowej dłuższej niż 100mm dla formatu małoobrazkowego, gdyż w przypadku obiektywów szerokokątnych, zdjęcia mogą cechować się nienaturalną kolorystyką.
Ceny i rozmiary filtrów Kenko Astro LPR:
- Kenko Astro LPR Type 1 77mm - 639 złotych brutto
- Kenko Astro LPR Type 2 77mm - 1099 złotych brutto
Teleplus HD DGX 1.4X – Nowy telekonwerter z mocowaniem Canon EF
Kenko Teleplus HD DGX 1.4 należy do nowej serii telekonwerterów wyprodukowanych przez firmę Kenko Tokina. Zaprojektowany został do współpracy z teleobiektywami obiektywów o jasności F4.0 lub większej i pozwala wydłużyć ogniskową obiektywu 1.4-krotnie, przy jednoczesnym zmniejszeniu jasności o 1 stopień przysłony. Konstrukcja optyczna oparta została na trzech soczewkach umieszczonych w dwóch grupach, gdzie każdy z elementów dostarczony został przez Hoya Corporation (największego na świecie producenta szkła optycznego) oraz pokryty antyrefleksyjnymi powłokami DMC (Digital Multi Coating). Telekonwerter Kenko Teleplus HD DGX 1.4x wyposażony został w styki elektroniczne przenoszące informacje pomiędzy obiektywem a aparatem, dzięki czemu zachowana jest pełna kompatybilność sprzętu a parametry zdjęcia zapisywane są w Exifie.
![]() |
- Powiększenie: 1,4x
- Soczewki/grupy: 4/4
- Powłoki antyrefleksyjne: tak
- Długość (mm): 25
- Waga (g): 110
- Sugerowana cena detaliczna (zł): 559
- Gwarancja (miesiące): 24
Jak zapewnia producent, nowe konwertery charakteryzują zwiększoną o 180% rozdzielczością optyczną w porównaniu do wcześniejszych serii MC4 i MC7. Cena detaliczna telekonwertera Kenko Teleplus HD DGX 1.4x z mocowaniem Canon EF wynosi 559 złotych brutto.
Wraz z nowym telekonwerterem dostępna będzie także jego starsza wersja Kenko DGX MC4 1.4x z mocowaniem Sony A w cenie 409 złotych brutto.
![]() |
- Powiększenie: 1,4x
- Soczewki/grupy: 4/4
- Powłoki antyrefleksyjne: tak
- Długość (mm): 25
- Waga (g): 110
- Sugerowana cena detaliczna (zł): 409
- Gwarancja (miesiące): 24
Dostępność
Pełna oferta produktów japońskiej firmy Kenko na polskim rynku będzie sukcesywnie uzupełniana o kolejne akcesoria, co zostanie poprzedzone oficjalną informacją na ten temat.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Mam telekonwerter Kenko 1.4 MC4 DGX, który obecnie kosztuje ok. 800 zł. Teraz mają być nowe, lepsze i tańsze? Jakoś nie chce mi się wierzyć w te ceny i zapowiedzi (180%) ;)
Ciekaw jestem, co Arek sądzi o przydatności tych filtrów Astro.
Czy to jest warte tyle kasy?
Kenko 1.4 MC4 DGX za 800zl? Przeciez one nowe stoja ponizej 500zl...
Noszę się z zamiarem zakupu konwertera. Czy mógłby ktoś używający tego instrumentu wypowiedzieć się jakości zdjęć wykonywanych przy ich użyciu ?
wzrokowiec - jeszcze nie wiem co sądzić, bo się tym nie bawiłem. Ale z chęcią się pobawię.
Już się zacząłem cieszyć na wiadomość o tych filtrach, do momentu kiedy doszedłem do ceny i średnicy :(
"...Konstrukcja optyczna oparta została na trzech soczewkach umieszczonych w dwóch grupach, ..."
"Soczewki/grupy: 4/4 "
Która informacja jest prawdziwa?
@maggotsic
Można się naciąć przez nieuwagę - Kenko 1.4 MC4 DGX dla Canona kosztuje między 450 a 500 zł. Cena, którą podałeś jest dla wersji 1.4 Teleplus Pro 300 DGX MC. Niektóre sklepy (miejmy nadzieję, że przypadkowo :) ) mylą oba produkty i za wersje MC4 żądają jak za Pro 300. Znając życie oznaczenie Pro 300 moze sugerować wersję doskonalszą, ale nie daję sobie głowy uciąć.
Te nowe konwertery Telepus HD pewnie będą miały lepsza rozdzielczość w porównaniu z tańszą wersją - gdyż w zapowiedziach marketingowych nie ma odniesienia do wersji Pro, a tylko "do obecnie oferowanych"...
Z_photo, tam są trzy soczewki w czterech grupach ;)
Mnie trochę dziwli informacja, że oba filtry zaleca się od ogniskowej 100 mm. Aż się prosi, by stosować je z optyką szerokokątną, klasy 18-35 / 20-35 itp.
Arek, bierz je na warsztat.
Nie mogę się doczekać wniosków!
@zbitooko
Ja swój kupiłem 2,5 roku temu za niecałe 700 zł (taniej wtedy nie znalazłem). To fakt, teraz jest za ok. 500 zł; w sklepie w którym go kupiłem kosztuje teraz aż 800 zł do Canona (do Nikona jest za niecałe 500 zł).
link
Opis filtrow do astro:-)
Średnica jest jak najbardziej OK, właśnie fotografowałem Andromedę i inne wynalazki 70-200. Ale właśnie to nieszczęsne light pollution... Gdyby taki filtr za 1000 zł w jakiś widoczny sposób pomagał, to może warto? Musiałbym zobaczyć.
Właśnie - fascynuje mnie to: filtr do astro, z konkretnym zastosowaniem, tak?
To dlaczego, na litość, od razu nie ma zdjęć przykładowych? Co sobie producent robi na papierze, potem zleca produkcję i czeka, co się okaże?
Tutaj są wykresy transmisji oraz przykładowe zdjęcia z tych filtrów:
- Type 1 - link
- Type 2 - link
Generalnie idea filtrów astronomicznych jest taka żeby:
A. zablokować pasma lamp ulicznych, (sód, rtęć)
B. przepuścić linie widmowe: H-alfa (656 nm), OIII (496 i 501 nm), H-beta (486 nm).
Poniżej obrazek pokazujący transmisje filtra astronomicznego (czerwona linia). linii widmowych pochodzących z mgławic (zielone kreski) i z lamp ulicznych (zółte kreski)
- link
W zależności od tego jak ta funkcja jest realizowana wyróżniany filtry:
- liniowe (przepuszczają tylko jedną linie widmową) - są najwęższe, najmocniej kontrastują, dają monochromatyczny obraz, szerokość połówkowa na poziomie ~3-12 nm
- pasmowe - nieco szersze, przepuszczają naraz linie widmowe OIII i H-beta, szerokość połówkowa ~20-40 nm (występują pod nazwą UHC). Filtr pasmowy do fotografii powinien dodatkowo przepuszczać pasmo H-alfa
- ALP (anti light pollution) - najszersze, blokują jedynie linie widmowe lamp ulicznych.
Z wykresów filtrów Kenko widać że oba należą do grupy ALP. Przy czym Type 1, jest nieco bardziej selektywny. Type 2 będzie nieco jaśniejszy i da lepszy balans kolorów. Type 1 przypomina filtr Astronomik CLS, podczas gdy Type 2 jest wierną kopią najlepszego filtra typu ALP czyli Hutech IDAS LPS P2.
Dlaczego producent nie zaleca stosowania ich w obiektywach o ogniskowej mniejszej niż 100mm (FF)?
- Ponieważ są to filtry interferencyjne, co za tym idzie charakterystyka ich pracy zmienia się wraz z kątem padania wiązki światła. Wykresy transmisji są pokazane dla idealnego przypadku, czyli gdy wiązka jest prostopadła do powierzchni filtra. Gdy wiązka pada pod zbyt dużym kątem, to może okazać się, że filtr zamiast blokować daną linie widmową - przepuszcza ją (lub zamiast przepuszczać - blokuje). W najlepszym przypadku po prostu zmieni kolor tła (zrobi się kolorowa winieta)
Tutaj jest przykład jak to wygląda dla obiektywu szerokokątnego:
- link
Więc co w razie gdy chcemy użyć takiego filtra z obiektywem szerokokątnym czy nawet rybim okiem? Do tego celu zaprojektowano filtry w oprawach do montażu w komorze lustra. W tym przypadku ograniczeniem jest z kolei światłosiła obiektywu. Im obiektyw jaśniejszy tym promienie padają na krawędź sensora pod większym kątem. Dlatego w przypadku tego typu filtrów zaleca się używanie "światła" słabszego niż f/2.8 - f/4.0.
Przykładem jest tu seria Astronomik Eos Clip:
- link
Przy czym filtry tego typu dostępne są tylko do Canona i Nikona.
I na koniec. Co dają filtry astro, na przykładzie mgławicy M42 w Orionie:
- link
oraz mgławicy Ameryka Północna w Łabędziu (zdjęcie z krakowskiego osiedla)
- link
@Marek_N
Dzięki za wrzucenie tych informacji, bardzo interesująca lektura.
Ciekawe, że te filtry występują również w mniejszych wersjach, jednak w tej informacji prasowej nie ma o tym ani słowa. A ze strony japońskiego sklepu wynika, że różnica w cenie dla filtra typu 2 jest znacząca. Na mniejszą i nieco tańszą wersję chyba bym się skusił.