Sony A7C II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Sony A7C II jest dokładnie tym, za co się podaje, czyli mocno kompaktową wersją A7 IV. Model ten zapewne znajdzie swoich entuzjastów, my jednak raczej nie dołączymy do tego grona. Do większości filmowych zastosowań lepszym wyborem będzie wyposażony w dwa gniazda kart i pełnowymiarowe złącze HDMI model A7 IV. A w porównaniu z wagą statywu filmowego, gimbala, czy nawet porządnego jasnego pełnoklatkowego obiektywu, te 150 g różnicy w masie obu korpusów jest naprawdę pomijalne.
Osoby poszukujące sprzętu filmującego w 4K w 50 kl/s mogą natomiast równie dobrze poszukać jakiegoś jeszcze mniejszego i lżejszego korpusu APS-C, bo A7C II – podobnie jak A7 IV – nie oferuje tej kombinacji rozdzielczości i klatkażu w trybie pełnoklatkowym. Z kolei jeśli ktoś potrzebuje 4K i 50 kl/s bez dodatkowych cropów i w lekkim opakowaniu, może się zainteresować konkurencyjnym Canonem R8 lub innym korpusem Sony — modelem ZV-E1.
Gdy tak spojrzeć na sprawę, niewiele zostaje sytuacji, w których to A7C II będzie akurat optymalnym wyborem. Zwłaszcza że nie jest to korpus pozytywnie wyróżniający się ceną w porównaniu z wymienionymi przed chwilą alternatywami. Poniżej zamieszczamy porównanie jego ceny (stan na dzień 04.09.2023) z rzeczoną konkurencją:
- Canon EOS R7 — ok. 6500 zł.
- Canon EOS R8 — ok. 7500 zł.
- Fujifilm X-S20 — ok. 6300 zł.
- Sony A6700 — ok. 7900 zł.
- Sony A7 IV — ok. 10700 zł.
- Sony A7C II — ok. 11000 zł.
- Sony ZV-E1 — ok. 11300 zł.
Na koniec pozostaje nam zebranie listy wad i zalet testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- duża ilość elementów sterujących,
- niewielkie rozmiary i waga jak na korpus pełnoklatkowy,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- czytelne i przejrzyste menu,
- pojemna bateria,
- rozkładany do boku ekran,
- dotykowy ekran,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit z wewnętrznym zapisem,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych oraz kodeków do wyboru,
- profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
- możliwość wgrywania do aparatu tabel LUT i tworzenia własnych profili obrazu,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu 4K,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu Full HD w 25 i 50 kl/s przy filmowaniu z wycinka APS-C,
- identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s we wszystkich trybach nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- niepełnowymiarowe złącze HDMI,
- profil obrazu S-Log3 przesunięty w dziwne miejsce w menu,
- wizjer elektroniczny o przeciętnej rozdzielczości wymagający przyłożenia oka nieco zbyt blisko korpusu,
- brak zabezpieczenia wizjera przed światłem wpadającym z niepożądanych kierunków,
- rozdzielczość ekranu mogłaby być lepsza,
- brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
- brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
- duży crop przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
- gorszy zakres tonalny w niektórych profilach obrazu niż w siostrzanym A7 IV,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
- kiepska jakość obrazu Full HD w 100 kl/s w trybie APS-C,
- wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w 4K w trybie pełnoklatkowym.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 28–60 mm f/4–5.6.
- film 1 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 2 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu S-Log3,
- film 3 – 66 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu S-Cinetone,
- film 4 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb APS-C, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C, ISO 12800, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 6 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu S-Cinetone, ISO 12800,
- film 7 – 131 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb APS-C, ISO 6400, profil obrazu S-Log3,
- film 8 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 6400, kodek All-Intra,
- film 9 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb APS-C, profil obrazu S-Cinetone, ISO 12800.