Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Nowa generacja kalibratorów Spyder5

Nowa generacja kalibratorów Spyder5
7 kwietnia
2015 12:48

Firma Datacolor wprowadziła do swojej oferty nową generację kalibratorów Spyder5. Jak podkreśla producent - pomimo że czujnik we wszystkich modelach jest ten sam, to różnice funkcjonalności opierają się teraz na oprogramowaniu - z możliwością jego aktualizacji do lepszej wersji w razie potrzeby.

Informacja prasowa

Spyder5 od Datacolor: nowa generacja produktów do kalibracji monitora dla pasjonatów fotografii.

Nowa generacja kalibratorów Spyder5

Firma Datacolor®, czołowy producent rozwiązań do zarządzania kolorem, wprowadza na rynek nową generację kalibratorów Spyder®5. Wzorem poprzedniej serii kontynuowane będą modele Spyder5EXPRESS, Spyder5PRO, Spyder5ELITE - z taką jednakże różnicą, że czujnik we wszystkich modelach będzie taki sam, różnice funkcjonalności opierać się będą na oprogramowaniu. Stąd też ewentualnie możliwość upgrade'u do wyższej wersji, jeśli dane oprogramowanie okaże się niewystarczające.

Spyder5 to zestaw rozwiązań do wiernego odtwarzania kolorów, stworzony przez fotografów dla fotografów. Trzy wersje Spyder5 – EXPRESS, PRO i ELITE – zapewniają realistyczne wyświetlanie cyfrowych zdjęć oraz zgodność barw między ekranem a wydrukiem. Wszystkie produkty Spyder5 umożliwiają kalibrację monitora do standardu referencyjnego obowiązującego w branży fotograficznej, dzięki czemu użytkownik może mieć pewność, że monitor pokazuje odpowiednie kolory, a także zachowuje cienie i detale na obrazie. Wierne odtwarzanie barw sprawia, że fotografowie mogą edytować zdjęcia z większą precyzją i uzyskać lepszą zgodność kolorów między ekranem a wydrukiem.

Kolorymetr Spyder5 to kompaktowe, przenośne urządzenie idealne do użytku z dowolnym laptopem lub monitorem komputera. Przeprojektowany, opatentowany mechanizm optyczny Spyder z 7 czujnikami zapewnia o 55% lepszą odpowiedź tonalną, która gwarantuje precyzyjne odtwarzanie cieni i płynniejsze przejścia kolorów.

„Zdjęcie to coś więcej niż tylko fotografia – to także wyraz emocjonalnej więzi między fotografem a uchwyconą przez niego sceną. Monitor fotografa musi odtwarzać realistyczne kolory, aby przeglądane, udostępniane i drukowane zdjęcia wyglądały dokładnie tak, jak powinny” – mówi Heath Barber, Imaging Market Manager w firmie Datacolor. „Spyder5 to przydatne urządzenie, które skraca czas spędzony na edytowaniu i drukowaniu, dzięki czemu fotograf może się zająć tym, co kocha – robieniem zdjęć”.

Spyder5EXPRESS to przystępne cenowo urządzenie dla fotografów szukających prostego rozwiązania do wiernego odtwarzania kolorów na monitorze. Spyder5EXPRESS prowadzi użytkownika przez interaktywny proces kalibracji składający się z czterech prostych kroków. Funkcja „przed i po” pozwala ocenić efekty kalibracji przy pomocy profesjonalnego, złożonego obrazu Datacolor. Ponadto Spyder5EXPRESS może przeprowadzić kalibrację więcej niż jednego monitora.

Spyder5PRO to idealny wybór dla profesjonalnych fotografów i projektantów, którzy potrzebują bardziej złożonego rozwiązania do wiernego odtwarzania kolorów. Spyder5PRO oferuje zaawansowane funkcje takie jak wbudowany czujnik do kontroli oświetlenia, szeroki zakres ustawień kalibracji, analiza wyświetlanego obrazu oraz importowanie obrazów w celu oceny efektów kalibracji.

Spyder5ELITE daje profesjonalnym fotografom i wymagającym studiom pełną kontrolę nad procesem kalibracji. Ma wbudowany statyw umożliwiający łatwą kalibrację projektora obrazu, a także zaawansowane funkcje, takie jak nieograniczony zakres ustawień kalibracji, kompleksowa analiza obrazu, zaawansowana ocena „przed i po” importowanych obrazów, drobiazgowe dopasowywanie ustawień monitora i zoptymalizowane procedury balansu szarości.

Cena i dostępność

Kalibratory Spyder5EXPRESS, Spyder5PRO i Spyder5ELITE są już dostępne w wybranych sklepach z elektroniką i dla fotografów. Spyder5EXPRESS kosztuje 129 USD, Spyder5PRO 189 USD, a Spyder5ELITE 279 USD.

Więcej informacji o produktach Datacolor znaleźć można na stronie autoryzowanego dystrybutora, firmy Alstor: www.alstor.pl.


Komentarze czytelników (24)
  1. Wnioski
    Wnioski 7 kwietnia 2015, 13:01

    Jeśli różnica to tylko oprogramowanie - to wprowadzenie nowych kalibratorów (w celu wyciągnięcia po raz kolejny kasy) to czyste nowomodne oszustwo, bo skoro sprzęt się nie zmienia to nie ma potrzeby sprzedawać nowe. No ale jakoś kasę od naiwnego klienta wyrwać trzeba!

  2. jaad75
    jaad75 7 kwietnia 2015, 13:26

    Oprogramowaniem różnią się poszczególne odmiany Piątki. Hardware jak do tej pory był z każdą generacją inny, więc nie sądzę, żeby tym razem było inaczej.

  3. sloma_p
    sloma_p 7 kwietnia 2015, 13:42

    Warto dodać, że poprzednie generacje hardware'owo były kiepskie. Oby coś w tej kwestii poprawili....

  4. cube
    cube 7 kwietnia 2015, 13:56

    *uja wary ten "spajder". Kolory monitora robią się mdło-zółte, a PS i tak korzysta ze swoich profili i po takiej kalibracji nie można dojsc do ładu z kolorami, co innego widać w PS, co innego w przeglądarce poza PS, a co innego na wydruku. O wiele lepiej użyć kalibratora typu colorchecker passport, żeby kolor na zdjęciu był neutralny, resztę robić na czuja, a monitor olać.

  5. Z_photo
    Z_photo 7 kwietnia 2015, 15:38

    @ cube: "Kolory monitora robią się mdło-zółte, a PS i tak korzysta ze swoich profili i po takiej kalibracji nie można dojsc do ładu z kolorami, co innego widać w PS, co innego w przeglądarce poza PS, a co innego na wydruku."

    Nad tym można zapanować, w ramach systemów zarządzania barwą, choć nie w każdej konfiguracji sprzętowej taki system się sprawdzi. Słabemu monitorowi nie pomoże żaden kalibrator, a opisywany Spyder prawdopodobnie nie służy do kalibracji, tylko do profilowania - a to znacząca różnica.

  6. sektoid
    sektoid 7 kwietnia 2015, 15:41

    Posiadam Spydera 2 Pro od lat i jestem zadowolony.

  7. cube
    cube 7 kwietnia 2015, 16:10

    ja kiedys miałem spydera pro3 i nie szło się z tym dogadać. Przede wszystkim po kalibracji zdjęcie w PS miało inne kolory niż poza PS. Strasznie irytowało. Zajmę się tym jak się dorobię eizo.

    sektoid, do kalibracji monitora jak najbardziej, a że przy tym powstaje profil kolorów, to inna sprawa, a że ten profil nie współpracuje z PS to już zupełne kuriozum.

  8. squonk
    squonk 7 kwietnia 2015, 16:54

    @Z_photo - do jednego i drugiego - profilowania bez kalibracji nie zrobisz. Ale najpewniej jest on jedynie do kalibracji programowej monitora (dokonuje zmian w LUT karty graficznej) a rezultat tej kalibracji jest opisany w postaci profilu monitora (profilowanie).

  9. Z_photo
    Z_photo 7 kwietnia 2015, 17:21

    @ cube: "Przede wszystkim po kalibracji zdjęcie w PS miało inne kolory niż poza PS. Strasznie irytowało. "

    Prawdopodobnie wśród używanych przez Ciebie programów jedynie PS dostosowany był do pracy w systemie zarządzania barwą.
    Żeby we wszystkich aplikacjach wyglądało obrazy wyglądały samo, to każda z nich musi rozpoznawać profil monitora i osadzone w plikach obrazów profile barw. Niestety nie każda aplikacja to potrafi - przynajmniej jeśli chodzi o te przeznaczone pod systemy Windows.

  10. Z_photo
    Z_photo 7 kwietnia 2015, 17:45

    @ cube: "Zajmę się tym jak się dorobię eizo."

    Z własnego doświadczenia:
    Zakup porządnego monitora, prawidłowa jego kalibracja (faktycznie sprzętowa) i oprofilowanie, tudzież zapoznanie z się zasadami pracy w systemie zarządzania barwą (choć w zakresie i rygorze typowo amatorskim) przyniosło skutek o wiele lepszy niż się spodziewałem.
    Tak wykorzystane środki oceniam jako zainwestowane o wiele lepiej niż zakup nowego aparatu czy obiektywów. Dzisiaj zgodność tego co widzę na ekranie z tym co otrzymuję na papierze jest bez porównania lepsza niż przed wspomnianą inwestycją. W zakresie reprodukcji barw i tonów zdjęcia są na tyle dobre, że nie odczuwam potrzeby zmiany aparatów na lepsze - choć te których używam, jako nowości z pewnością nie można zakwalifikować.
    Co do Eizo - to faktycznie świetny wybór, choć wydatek spory. Podobne do Eizo walory oferuje Nec. Wśród monitorów istotnie tańszych też można znaleźć modele nadające się do wykorzystania przez fotografujących: link

  11. cube
    cube 7 kwietnia 2015, 18:10

    Z_photo, bardzo dobry link! Dzięki.
    Na razie nie mam co mysleć o eizo, ale może kiedys. Najtańszym sposobem jaki znalazłem żeby kolory były dobre jest użycie karty kolorów typu colorchecker przy robieniu zdjęc a potem w obróbce nie ruszać już kolorów tylko najwyżej kontrast, nasycenie. Wychodzi na prawdę dobrze i na kiepskim monitorze i na wydruku.

  12. jaad75
    jaad75 7 kwietnia 2015, 21:21

    @sloma_pl, wyjątkowo kiepski, to był Spyder 2, trójka była już znacznie lepsza, a czwórka po prostu dobra.

    @cube, Color Checker, to nie kalibrator, a wzornik kolorów i pomoc w tworzeniu profili aparatu, a nie monitora. Profil monitora jest konieczny do prawidłowej pracy CMS. I tak, jeśli w Windows nie używasz oprogramowania z pełnym CMS, to będziesz miał różne kolory. PS, czy Lr są w pełni zarządzane i pokazują prawidłowe kolory jeśli masz prawidłowy profil monitora, inne oprogramowanie niekoniecznie obsługuje CMS, a nawet jeśli, to Ty mogłeś go niepoprawnie skonfigurować. Jakakolwiek praca ze zdjęciami bez (minimum) oprofilowanego monitora, to pomyłka.

  13. jaad75
    jaad75 7 kwietnia 2015, 21:24

    BTW, jeśli ktoś cały czas patrzy na nieskalibrowane, zazwyczaj przekontrastowane i niebieskie LCD, to faktycznie po kalibracji nawet do D65 obraz będzie wydawał mu się żółty i niekontrastowy, tym bardziej jeśli skalibruje do D50. :P

  14. Z_photo
    Z_photo 7 kwietnia 2015, 21:49

    @ cube: "sposobem jaki znalazłem żeby kolory były dobre jest użycie karty kolorów typu colorchecker przy robieniu zdjęc a potem w obróbce nie ruszać już kolorów tylko najwyżej kontrast, nasycenie."

    To sensowne rozwiązanie, jeśli tymczasowo nie możesz sobie pozwolić na zakup nadającego się do obróbki monitora. Choć takie rozwiązanie nie daje możliwości precyzyjnej obróbki, to przy ograniczonym jej zakresie nie rodzi ryzyka jej błędnego przeprowadzenia.

    @ jaad75: "... jeśli ktoś cały czas patrzy na nieskalibrowane, zazwyczaj przekontrastowane i niebieskie LCD, to faktycznie po kalibracji nawet do D65 obraz będzie wydawał mu się żółty i niekontrastowy,..."

    Dokładnie tak to wygląda. Początkowo trzeba się trochę przemóc i przyzwyczaić się do tego, że monitor wyświetla obraz WIERNIE, a nie EFEKTOWNIE.

  15. sektoid
    sektoid 7 kwietnia 2015, 22:22

    @cube. Mylisz pojęcia.

  16. cube
    cube 7 kwietnia 2015, 22:46

    jaad75, tylko to nie wyjasnia czemu monitor cały "żółty" po kalibracji inaczej pokazuje kolor w PS a inaczej poza, a po obejrzeniu obrobionych fot na nieskalibrowanym monitorze to już w ogóle padaczka, nie mówiąc o wydrukach, gdzie błękitny zamienia się w fiolet. Moja konkluzja jest taka, że kiepskiego monitora lepiej nie kalibrować, bo będzie jeszcze gorzej niż przedtem.

    sektoid, nic nie mylę, wzornik działa na innej zasadzie, ale efekt końcowy w postaci dobrej neutralnej kolorystyki jest osiągnięty, zwłaszcza przy portretach widać różnicę. Jasne, skalibrowany monitor pozwala na edycję kolorów wedle widzimisię, ale koszty monitora który warto kalibrować to też nie w kij dmuchał...

  17. jaad75
    jaad75 7 kwietnia 2015, 23:47

    @cube, ależ wyjaśnia, a różnice będą tym bardziej dramatyczne, jeśli Twój monitor to szerokogamutowiec. Im szerszy gamut monitora, tym różnica między w pełni zarządzaną aplikacją, a taką zrządzaną połowicznie (czyli nie respektującą profilu monitora, ale poprawnie czytającą przestrzeń zdjęcia), czy w ogóle niezarządzaną, będą wyraźniej widoczne. Problemem jest to, że zarządzanych aplikacji jest stosunkowo niewiele, a i te które są bywają niedoskonałe. Obecnie np. jedyną w pełni zarządzaną przeglądarką internetową pod Windows jest Firefox i jego klony, taki Chrome potrafi od jakiegoś czasu radzić sobie ze zdjęciami, ale już nieotagowana grafika sieje po całym gamucie... Generalnie, wszystkie aplikacje z pełnym CMS powinny powazywać Ci obraz tak samo (są pewne niuanse, ale trzebaby się za bardzo wgłębiać w szczegóły), a drukarka z właściwym tuszem i papierem dla których masz wybrany właściwy profil powinna maksymalnie wiernie oddać kolory.
    Co do kalibracji kiepskich monitorów - nawet jeśli to ma być tylko kalibracja software'owa, czyli krzewe dla karty i profil, to powinno się to robić, żeby choć zbliżyć się do prawidłowych kolorów. Ja kalibruje nawet kiepskie notebooki na TN, bo po prostu nie mogę patrzyć ich zaniebieszczone LCD i taki obraz zwyczajnie mnie męczy. Nawet jeśli gradienty nie wyglądają idealnie, to w ogólnym rozrachunku jest lepiej niż na domyślnych ustawieniach.

  18. sektoid
    sektoid 8 kwietnia 2015, 07:39

    @cube. Skoro wszystko rozumiesz i wiesz, co robisz, to dlaczego jest tak źle ?

  19. tomek67
    tomek67 8 kwietnia 2015, 10:45

    Miałem kiedyś jednego Spydera i drugi model innej firmy.
    Po kalibracji kolory na ekranie były bardzo dziwne z silnym zafarbem.
    Zadzwoniłem do firmy co sprzedawała takie zabawki.
    Stwierdzili, że tanie modele mają słabą powtarzalność i szybko tracą właściwości.
    Dopiero nowe modele są lepsze (było to kilka lat temu).
    Po czymś takim przeszła mi chęć na takie zabawki.
    W pracy mamy dużo monitorów i widzę,
    że nowsze modele są coraz bardziej zbliżone do siebie jeśli chodzi o obraz.
    Np. nowe LG, ASUS czy EIZO z matrycami IPS dają praktycznie identyczne kolory gdy stoją koło siebie.
    Nie widzę w tej sytuacji sensu kalibracji a tym bardziej tanim sprzętem,
    który może mieć większe odchyłki od wzorca jak jako taki monitor.

  20. jaad75
    jaad75 8 kwietnia 2015, 11:15

    Tani sprzęt już od dawna nie ma aż takich odchyłek, a indywidualny profil jest konieczny do prawidłowego działania CMS. To czy matryca jest w technologii IPS, czy jakiejkolwiek innej nie ma w tej kwestii większego znaczenia.

  21. sloma_p
    sloma_p 8 kwietnia 2015, 11:55

    Nadal ma odchyłki i nie jest powtarzalny ;) Naprawdę, jeden z najlepszych kalibratorów na rynku (bez względu na cenę) kosztuje ok. 850 zł. Najtańszy Spyder 5 po przeliczeniu z dolara ok. 500, przy czym soft w wersjach Express to tragedia. Wersja Pro to już ponad 700 zł (może u nas będzie taniej), a szczerze wątpię, żeby zbliżył się do i1DP (może będę zaskoczony, ale biorąc pod uwagę wcześniejsze Spydery, nie liczyłbym na zbyt wiele...), wiec czy warto?

  22. jaad75
    jaad75 8 kwietnia 2015, 12:15

    Już czwórka się zbliżała, tak naprawdę, to dwójka zrobiła Spyderom fatalną opinię, na którą kolejne wersję już wcale nie zasługiwały (mam gdzieś jeszcze w szufladzie 3 i mimo, że ma już swoje lata, to wbrew powszechnym opiniom o nietrzymaniu parametrów wcale szczególnie się nie rozjechała). A że Express to była tragedia, to się zgodzę (choć ostatnich wersji nie znam), jedyny w miarę sensowny oryginalny soft do Spyderów, to Elite, ale można przecież używać innego oprogramowania, choćby i darmowego, a jeśli hardware jest faktycznie ten sam...

  23. Z_photo
    Z_photo 8 kwietnia 2015, 15:23

    @ tomek 67: "...nowe LG, ASUS czy EIZO z matrycami IPS dają praktycznie identyczne kolory gdy stoją koło siebie."

    Nie o to, a w każdym razie nie przede wszystkim o to chodzi, by na różnych monitorach obraz wyświetlany był podobnie, tylko o to, by był wyświetlany wiernie.

    "Nie widzę w tej sytuacji sensu kalibracji a tym bardziej tanim sprzętem, który może mieć większe odchyłki od wzorca jak jako taki monitor."

    W chwili obecnej kalibrację można wykonać nawet zdalnie - wypożyczając, a nie kupując wysokiej jakości czujnik.

  24. drumla
    drumla 14 kwietnia 2015, 14:02

    "*uja wary ten "spajder". Kolory monitora robią się mdło-zółte, a PS i tak korzysta ze swoich profili i po takiej kalibracji nie można dojsc do ładu z kolorami, co innego widać w PS, co innego w przeglądarce poza PS, a co innego na wydruku. O wiele lepiej użyć kalibratora typu colorchecker passport, żeby kolor na zdjęciu był neutralny, resztę robić na czuja, a monitor olać. "
    WSZYSTKO. ŹLE.
    1. dobry monitor
    2. dobre jego przygotowanie do kalibracji
    3. przeglądarki, szczególnie systemowe, często nie korzystają z profili i wyświetlają bzdury
    4. colorchecker passport służy do czego innego i jest potrzebny TEŻ a nie ZAMIAST
    5. "na czuja" umierają saperzy, po to się kalibruje monitor, żeby widzieć a nie nie wróżyć
    6. do wydruku trzeba mieć osobny kalibrator albo profil z drukarni - kalibrowanie ekranu a drukarki to dwie różne rzeczy

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.