Canon EOS R50 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Canon EOS R50 to dość typowy przykład amatorskiego korpusu o parametrach zbliżonych do bezpośredniej konkurencji. Za jego największe plusy możemy uznać możliwość filmowania z zapisem koloru 4:2:2 / 10-bit oraz świetnie działający układ autofokusa. Minusy to z kolei ograniczenia czasu nagrywania, problemy z przegrzewaniem się czy brak kontroli nad agresywnie działającą redukcją szumu w trybie filmowym.
W tym miejscu w zasadzie można by zakończyć to podsumowanie, gdyby w ofercie Canona nie było modelu EOS R10, który kosztuje około 400–500 zł więcej i większości tych wad nie posiada, a do tego pozwala też na filmowanie w 4K w 50 kl/s. Wydaje nam się, że schodzenie poniżej tego wyznaczonego przez R10 pułapu nie ma już zwyczajnie sensu, bo poniżej tego modelu zapędy przedstawicieli Canona, jeśli chodzi o wycinanie z aparatów różnych funkcji, są zdecydowanie zbyt rozbuchane.
Dla porządku zbierzmy jeszcze w jednym miejscu ceny wspomnianych przed chwilą modeli Canona oraz ich konkurencji (dane na dzień 25.10.2023):
- Canon EOS R10 – ok. 3500 zł.
- Canon EOS R50 – ok. 3000 zł.
- Fujifilm X-T200 – ok. 3300 zł.
- Nikon Z30 – ok. 2900 zł.
- Sony A6100 – ok. 3150 zł.
- Sony A6400 – ok. 3500 zł.
- Sony ZV-E10 – ok. 3000 zł.
Tak natomiast prezentują się wady i zalety testowanego aparatu zebrane w jednym miejscu:
Zalety:
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- rozsądna rozdzielczość ekranu,
- dotykowy ekran,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- rozsądny zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profil obrazu HDR PQ,
- dobry zakres tonalny w profilu obrazu HDR PQ,
- szybki i celny autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- funkcja focus peaking,
- funkcja zebra ułatwiająca kontrolę ekspozycji,
- funkcja cyfrowego zooma w Full HD,
- świetna szczegółowość obrazu 4K w 25 kl/s,
- identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w Full HD,
- rozsądnie działające wyostrzanie.
Wady:
- brak uszczelnień,
- niewielka ilość elementów sterujących,
- większość przycisków jest nieco zbyt mała, żeby dało się je komfortowo obsługiwać,
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- brak wyjścia słuchawkowego,
- złącze USB w archaicznym standardzie 2.0,
- powiększenie i rozdzielczość wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
- bateria mogłaby być większa,
- problemy z przegrzewaniem się,
- brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
- brak kontroli nad czułością działania autofokusa,
- brak możliwości filmowania w 4K powyżej 30 kl/s,
- zbyt agresywne ograniczenia czasu nagrywania,
- automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
- brak kodeka typu All-Intra,
- brak logarytmicznego profilu obrazu Canon Log,
- kiepsko działająca stabilizacja cyfrowa,
- brak kontroli nad odszumianiem materiału w trybie filmowym,
- nieco zbyt agresywne odszumianie,
- duży rolling shutter (wolny odczyt matrycy) w 4K w 25 kl/s.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF-S 55–210 mm f/5–7.1 IS STM oraz Canon RF 24–70 mm f/2.8 L IS USM.
- film 1 – 40 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 189 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, HDR PQ,
- film 3 – 87 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
- film 4 – 62 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 6400,
- film 5 – 104 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400,
- film 6 – 45 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, HDR PQ, ISO 6400,
- film 7 – 33 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, kodek IPB Light, priorytet jasnych partii obrazu D+2, ISO 12800.