Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R50 - test trybu filmowego

27 października 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 18

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Canon EOS R50 to dość typowy przykład amatorskiego korpusu o parametrach zbliżonych do bezpośredniej konkurencji. Za jego największe plusy możemy uznać możliwość filmowania z zapisem koloru 4:2:2 / 10-bit oraz świetnie działający układ autofokusa. Minusy to z kolei ograniczenia czasu nagrywania, problemy z przegrzewaniem się czy brak kontroli nad agresywnie działającą redukcją szumu w trybie filmowym.

W tym miejscu w zasadzie można by zakończyć to podsumowanie, gdyby w ofercie Canona nie było modelu EOS R10, który kosztuje około 400–500 zł więcej i większości tych wad nie posiada, a do tego pozwala też na filmowanie w 4K w 50 kl/s. Wydaje nam się, że schodzenie poniżej tego wyznaczonego przez R10 pułapu nie ma już zwyczajnie sensu, bo poniżej tego modelu zapędy przedstawicieli Canona, jeśli chodzi o wycinanie z aparatów różnych funkcji, są zdecydowanie zbyt rozbuchane.


----- R E K L A M A -----

Dla porządku zbierzmy jeszcze w jednym miejscu ceny wspomnianych przed chwilą modeli Canona oraz ich konkurencji (dane na dzień 25.10.2023):

  • Canon EOS R10 – ok. 3500 zł.
  • Canon EOS R50 – ok. 3000 zł.
  • Fujifilm X-T200 – ok. 3300 zł.
  • Nikon Z30 – ok. 2900 zł.
  • Sony A6100 – ok. 3150 zł.
  • Sony A6400 – ok. 3500 zł.
  • Sony ZV-E10 – ok. 3000 zł.

Canon EOS R50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Tak natomiast prezentują się wady i zalety testowanego aparatu zebrane w jednym miejscu:

Zalety:

  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • rozsądna rozdzielczość ekranu,
  • dotykowy ekran,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • rozsądny zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profil obrazu HDR PQ,
  • dobry zakres tonalny w profilu obrazu HDR PQ,
  • szybki i celny autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • funkcja focus peaking,
  • funkcja zebra ułatwiająca kontrolę ekspozycji,
  • funkcja cyfrowego zooma w Full HD,
  • świetna szczegółowość obrazu 4K w 25 kl/s,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w Full HD,
  • rozsądnie działające wyostrzanie.

Wady:

  • brak uszczelnień,
  • niewielka ilość elementów sterujących,
  • większość przycisków jest nieco zbyt mała, żeby dało się je komfortowo obsługiwać,
  • pojedyncze gniazdo kart pamięci,
  • brak wyjścia słuchawkowego,
  • złącze USB w archaicznym standardzie 2.0,
  • powiększenie i rozdzielczość wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
  • bateria mogłaby być większa,
  • problemy z przegrzewaniem się,
  • brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
  • brak kontroli nad czułością działania autofokusa,
  • brak możliwości filmowania w 4K powyżej 30 kl/s,
  • zbyt agresywne ograniczenia czasu nagrywania,
  • automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
  • brak kodeka typu All-Intra,
  • brak logarytmicznego profilu obrazu Canon Log,
  • kiepsko działająca stabilizacja cyfrowa,
  • brak kontroli nad odszumianiem materiału w trybie filmowym,
  • nieco zbyt agresywne odszumianie,
  • duży rolling shutter (wolny odczyt matrycy) w 4K w 25 kl/s.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF-S 55–210 mm f/5–7.1 IS STM oraz Canon RF 24–70 mm f/2.8 L IS USM.

  • film 1 – 40 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 189 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, HDR PQ,
  • film 3 – 87 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
  • film 4 – 62 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 5 – 104 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 6 – 45 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, HDR PQ, ISO 6400,
  • film 7 – 33 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, kodek IPB Light, priorytet jasnych partii obrazu D+2, ISO 12800.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Canon EOS R50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Canon EOS R50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Canon EOS R50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Canon EOS R50 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe