Sony RX100 IV i RX10 II - nowe aparaty Cyber-shot
Polski oddział firmy Sony opublikował oficjalną informację prasową na temat nowych aparatów z serii Cyber-shot - RX100 IV (DSC‑RX100M4) oraz RX10 II (DSC-RX10M2), o których pisaliśmy wczoraj. Oba modele trafią do sprzedaży latem, w cenach wynoszących odpowiednio ok. 1.150 i 1.600 euro.
Specyfikacje aparatów są dostępne w naszej bazie:
Informacja prasowa
Nowe modele RX100 IV oraz RX10 II o dużej krotności zoomu wyposażone w pierwszy na świecie przetwornik obrazu stacked CMOS typu 1,0" z pamięcią DRAM, funkcję rejestracji obrazu do wyświetlenia w zwolnionym tempie (40x), tryb zapisu obrazu filmowego 4K i szybką migawkę zapobiegającą zniekształceniom.
Firma Sony wprowadza dwa najbardziej zaawansowane i uniwersalne modele swoich aparatów Cyber-shot: kompaktowy RX100 IV (DSC‑RX100M4) i RX10 II z dużym zoomem (DSC-RX10M2).
W obu nowych modelach zastosowano pierwszy na świecie przetwornik obrazu stacked CMOS Exmor RS1, który cechuje się większą powierzchnią aktywną fotodetektora. Jest on wyposażony w zaawansowany system przetwarzania sygnału i układ pamięci DRAM. Połączenie tych dwóch rozwiązań przeszło pięciokrotnie przyspiesza odczyt danych o obrazie2 i pozwala na wykorzystanie funkcji, które wcześniej występowały tylko w nielicznych profesjonalnych kamerach wideo. Do tych imponujących możliwości należy nagrywanie obrazu filmowego przeznaczonego do wyświetlenia w maksymalnie 40-krotnie zwolnionym tempie - czyli rejestracja do 1000 kl./s.3, 4 - jak również wyjątkowo szybka (do 1/32 000 s), zapobiegającą zniekształceniom migawka, zapis filmu 4K o wysokiej rozdzielczości5 itp.
Nagrywanie obrazu do wyświetlenia w silnie zwolnionym tempie - maksymalnie 40x
Nowe modele RX100 IV i RX10 II jako pierwsze konsumenckie aparaty Sony dają możliwość nagrywania filmu do wyświetlenia w silnie zwolnionym tempie - do 40x w porównaniu ze standardową szybkością. Umożliwiają przez to uchwycenie ulotnych momentów akcji i ich powtarzanie z niewiarygodną szczegółowością, rozdzielczością i wyrazistością.
Przed nagrywaniem obrazu użytkownik może wybrać żądane tempo rejestracji (1000, 500 lub 250 kl./s) oraz format zapisu 50p bądź 25p6, 3, 4. Pozwala to dostosować nagranie do szybkości ruchu obiektu. Sam przycisk nagrywania może działać w dwóch trybach: zwyczajnie rozpoczynać zapis lub umożliwiać zapis filmu zarejestrowanego do momentu naciśnięcia przycisku. W tym drugim trybie nagrywanie może się rozpoczynać na 2–4 sekundy przed naciśnięciem. Pozwala to uchwycić decydujący moment ze znacznie większą dokładnością. Warto nadmienić, że odtwarzanie dwusekundowego materiału zarejestrowanego w formacie 25p przy 1000 kl./s zajmie około 80 sekund.
Szybka migawka, duża szybkość zdjęć seryjnych
Imponująca szybkość i wydajność przetwornika CMOS Exmor RS typu 1,0" z własną pamięcią DRAM zapewnia wyjątkowo efektywne działanie aparatów RX100 IV i RX10 II przy rejestracji szybko poruszających się obiektów.
Model RX100 IV pozwala przez dłuższy czas wykonywać zdjęcia seryjne w tempie do 16 kl./s, a model RX10 II - do 14 kl./s.
Bardzo duża szybkość odczytu danych z matrycy pozwala na wykorzystanie szybkiej, zapobiegającej zniekształceniom migawki o minimalnym czasie 1/32 000 s. Umożliwia ona rejestrację ostrego, idealnie wyraźnego obrazu przy szeroko otwartej przysłonie i jasności do 19 EV7. Migawka ta ogranicza również efekt „przekrzywienia” powstający przy rejestracji ruchomych obiektów. W rezultacie piękny, ostry obraz obiektu i miękko rozmyte tło uzyskuje się nawet w najtrudniejszym, bardzo silnym oświetleniu.
Bezpośrednie nagrywanie filmów w formacie 4K
Nowe modele RX100 IV i RX10 II są pierwszymi aparatami Cyber-shot, które pozwalają na zapis obrazu filmowego 4K (QFHD 3840x2160). Oba urządzenia wykorzystują do odczytu wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy. Dzięki temu wszystkie, najdrobniejsze nawet szczegóły obrazu 4K są rejestrowane przy minimalnym poziomie mory i bez postrzępienia krawędzi. Wysoką jakość nagrania zapewnia kodek XAVC S. Zapisuje on obraz 4K przy przepływności 100 Mb/s, a obraz Full HD przy 50 Mb/sv.
Dwa modele nieznacznie różnią się możliwościami rejestracji obrazu 4K. Aparat RX10 II jest bardziej zbliżony do urządzeń profesjonalnych i pozwala nagrywać film 4K przez dłuższy czas (w Europie do 29 minut). W przypadku nieco prostszego i tańszego modelu RX100 IV maksymalna długość ujęcia 4K to mniej więcej 5 minut. Wśród innych profesjonalnych funkcji filmowych warto wymienić profile obrazu, krzywą gamma S-Log2 i przestrzeń barw S‑Gamut.
Do zaawansowanych funkcji obu modeli należy tryb zapisu filmu w dwóch formatach oraz możliwość wykonywania 16,8-megapikselowych fotografii bez przerywania zapisu filmu 4K - wystarcza do tego naciśnięcie jednego przycisku.
Uniwersalna konstrukcja i szybki system AF
Nowy aparat RX100 IV jest utrzymany w kompaktowej, kieszonkowej stylistyce rodziny RX100. Jest wyposażony w obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T*, którego zakres ogniskowych wynosi 24–70 mm (w przeliczeniu na format małoobrazkowy) przy jasności od F1,8 do F2,8. Nowy RX10 II wygląda tak samo jak jego poprzednik RX10 i zawiera obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* 24–200 mm (w przeliczeniu na format małoobrazkowy) F2,8.
Użytkownicy obu aparatów mają do dyspozycji nowy, kontrastowy wizjer XGA OLED Tru-Finder™ o rozdzielczości około 2,35 mln punktów, który umożliwia wierny podgląd rejestrowanego lub odtwarzanego obrazu. Wizjer modelu RX100 IV jest wysuwany i pokryty powłoką ZEISS® T*, tak samo jak w zeszłorocznym modelu RX100 III.
Oba nowe aparaty zostały wyposażone w zmodernizowaną wersję szybkiego, inteligentnego systemu AF opartego na detekcji fazy, który ustawia ostrość w ciągu zaledwie 0,09 sekundy8. Firmowy algorytm AF Sony umożliwia wykrywanie ostrości i nastawianie jej na obiekt przez proste wciśnięcie do połowy spustu migawki. Cały proces działa o wiele efektywniej niż w poprzednich modelach. Nowe produkty są także wyposażone w technologie Wi-Fi® i NFC™. Pozwalają także korzystać ze stale powiększającej się oferty aplikacji z serwisu PlayMemories Camera Applications. Więcej informacji na www.sony.net/pmca.
Nowe modele są wyposażone w różne personalizowane pokrętła i przyciski, co pozwala użytkownikowi na ich dostosowanie do indywidualnego stylu pracy. Aparat RX10 II jest ponadto zabezpieczony przed pyłem i wilgocią.
Razem z nowymi aparatami wprowadzono także stylową torbę LCS-RXG. Jest ona wykonana z wysokogatunkowej, naturalnej skóry i dostępna w dwóch kolorach: brązowym i czarnym. Idealne pasuje do atrakcyjnie wyglądających aparatów z serii RX100, w tym nowego modelu RX100 IV.
Dostawy modeli RX100 IV i RX10 II do Europy rozpoczną się latem 2015 r. Aparat RX100 IV będzie kosztował około 1150 euro, a RX10 II około 1600 euro.
1. Pierwszy na świecie przetwornik obrazu typu 1,0" wyposażony we własną pamięć, stan z dnia publikacji, badanie Sony.
2. W porównaniu z poprzednimi modelami RX100 III i RX10. Na podstawie symulacji analogicznej migawki elektronicznej o czasie otwarcia do 1/32 000 s połączonej z przetwornikiem CMOS Exmor R modelu RX10 lub RX100 III.
3. Przy nagrywaniu obrazu do odtworzenia w zwolnionym tempie nie można nagrywać dźwięku. Wymagana jest karta pamięci SDXC klasy 10 lub wyższej.
4. W systemie PAL. Przełączanie trybów PAL/NTSC umożliwia system menu.
5. Do nagrywania w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy 100 Mb/s wymagana jest klasa szybkość UHS 3.
6. 960 kl./s, 480 kl./s i 240 kl./s przy 60p, 30p i 24p w trybie NTSC.
7. Z użyciem wbudowanego filtra ND.
8. Pomiar wewnętrzny z użyciem modelu RX10 II, norma Camera & Imaging Products Association, przy 8,8 mm (szeroki kąt), EV 7,0, automatyce programowej, szerokiej strefie AF, w trybie NTSC.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
W tej cenie można kupić dużo lepszy sprzęt, z większą matrycą i układem af.
Olympusa np.
za 5.000 zł można kupić Fuji X-T z przyzwoitym obiektywem 18-55 f/2.8-4.0 a nie jakiś kompakt.
zupełnie nie wiem po co... rx100 jest bardzo fajnym sprzętem na wakacje i żaden xt ani oly nie powalczą... kto ma ten wie dlaczego i żadne blubranie o jakości fot w tej materii nie ma sensu. że drogo... pewnie, że drogo tak jak i aps-c od fuji ale jakie to ma znaczenie :)
cena "trochę" przesadzona, nawet jak na nowość.
Ciężko będzie konkurować z istniejącym Panasonic LX100 (~3200zł)
Dużo łatwiej będzie konkurować :)
@Szabla: Czy w RX10 Mk II przyspieszyli działanie zoom-a? Ten co jest w Mk I jest pewnie dobry do filmowania (podejrzewam, że działa tak, żeby AF nadążał), ale przy fotografowaniu przydaje się możliwość szybkiej zmiany ogniskowej.
knieszporek
to jest kompakt... :)
azimut:
Co do ceny przyznaje, ze jest dosc wysoka ale spójrz... na te parametry:
szybki AF i szybkostrzelnosc 16 kl./s, filmy 4K, jasny ostry zoom f1.8-2.8 !
Wbudowany filtr ND, RAW+JPG.
Male gabaryty i super... mobilnosc.
Fuji + 18-55 ma duzy DR i niezly sensor APS-C ale to KOBYLKA do RX100 Sony ;)
Coraz wiecej ludzi decyduje sie na focenie mniejszymi aparatami typu kompakt z 1" sensorem.
Ich jakosc ostatnio bardzo poprawila sie i jest w wielu przypadkach porownywalna
z lustrami i bezlusterkowcami.
Dobry fotograf wycisnie z RX100iV wysokiej jakosci FOTY.
Przewaga RX100 to polaczenie wielu dobrych rozwiazan i wyprodukowanie wysokiej jakosci
dosc niepozornego z wygladu aparatu z bardzo jasnym zoomem o swietnym zakresie
24-70mm (35mm equiv.) f/1.8-2.8
Przy okazji... Ile kosztuje system z wymiennymi obiektywami o jasnosci 1.8-2.8
pokrywajacy zakres 24-70mm ?
a nie można zaktualizować firmware starszych aparatów o te nowe cuda typu 4K i slow motion tylko trzeba wydawać pare tysi na nowe cudo. potem się dziwią że sony cienko stoi, polityka do bani
@Zorr
Waga RX100m4 to 300g, a LX100 to 400g. Czyli ciężej jednak będzie Panasonikowi :)
Sony ciężko stoi w tych segmentach rynku??? A to bardzo ciekawe...
Jakby się tak wszystko dało aktualizować, to oglądalibyśmy filmy 4K na kineskopowych telewizorach :D
POORAŁO kogoś na maxa ... kompakcik za 1100 euro heheh frajera szukają
za 1100 e to ja mam dobry kompakt i laptopa razem + smartphona :-)
@jarecki74
A jak byś chciał firmwarem dołożyć chociażby pamięć DRAM do sensora i jeszcze parę innych fizycznych podzespołów, dzięki którym te osiągi są możliwe? Zastanów się co piszesz.
Nareszcie slow motion 1000kl/s i to w full HD - 1920 x 1080p: 250 fps, 500 fps, 1000 fps
Zapowiada się smakowicie.
Najlepsze jest to, że w tej chwili wiele sklepów sprzedaje pierwszą wersję RX100 w cenie ok.1500 zł. Czy naprawdę wersja IV warta trzykrotnie tyle jest warta tego? Tym bardziej, że aparaty będą w gruncie rzeczy produkować bardzo podobny obrazek, oczywiście jest jakiś postęp technologiczny w kolejnej wersji ale cena jest z innej galaktyki!
Podobny. A3000 również produkuje podobny obrazek jak 7Dmk2. :)
Dodam, że seria RX100 bardzo mi przypadła do gustu. To jeden z niewielu naprawdę kieszonkowych aparatów o rewelacyjnym stosunku gabaryty/możliwości. Zwróciłem uwagę, że kupowanie nowości mija się z celem, bo strata na wartości na przestrzeni kilkunastu miesięcy jest spora!
Wszystko fajnie ale niestety to nie jest na budżet Kowalskiego.... :(
tomizary | 2015-06-11 18:21:59 POORAŁO kogoś na maxa .....za 1100 e to ja mam dobry kompakt i laptopa razem + smartphona :-)
Za 1100E to ja mam obiady u Sowy przez caly tydzien. Nie kapuje o co ci chodzi Tomizy? O to ze musisz bardzo taniego smartfona laptopa i kompakta uzywac ?
a jakie karty do 1000fps ja sie pytam?
Zapewne U3 chociaż piszą że wystarczy U1
Jednak UHS 3
Szabla:
"Podobny. A3000 również produkuje podobny obrazek jak 7Dmk2. :)"
Bzdura, produkuje o wiele lepszy:
link
link
siosio: Wszystko fajnie ale niestety to nie jest na budżet Kowalskiego.... :(
A miał być :)
4700zł za RX100 IV i jeszcze więcej za RX10 II to jakiś żart, gdyby miały one matryce APS-C to ok ale za calowa matrycę? za tę cenę to już lepiej kupić topowy smartfon i dodatkowo.... tak jak napisał ***s***
Oferta Sony ciekawa ale przy ograniczonym ( czytaj polskim ) budżecie bezsensowna -
w tej cenie dostaniemy GM1 do którego w razie potrzeby dokupię tele i jeszcze zostanie na przyzwoity smartphone.
Moim zdaniem dla poszukiwaczy małych kompakcików Panas w obecnej cenie jest super rewelacją i nikt w tym Sony nie jest w stanie mu zagrozić.
Do tego za rok- dwa cen obu RX spadną o 30-40% czyli tyle ile kosztuje teraz GM1.
GM1 nagrywa 4K, tak? :)
@kiwi: no tak. Różne obiektywy (50 mm vs 24 mm), różne naświetlanie (1/15 s vs 1/25 s) - podobny obrazek (niebieski misiek w środku) a jaka różnica w cenie korpusu? :D
@Szabla - jak ktoś chce poważnie nagrwać 4K to raczej nie RXem prawda
Niepoważne nagrywanie jest bez sensu obecnie bo
a) Trzeba mieć na czym to oglądać. ( czyli wyrzucamy nasz nie stary jeszcze TV kupio przed Euro12
b) Trzeba zainwestować w PC - a zwłaszcza dyski
c) Problem z archiwizacją
d) Za tą cene można kupić i GM1 i smartphone nagrywajacy 4k
Dla mnie znacznie ważniejsze jest porównanie jakości FullHD - a to wcale tak oczywiste nie jest.
Dobre jakosciowo nagrywanie w HD czy 4k nie jest takie proste.
Duza wiekszosc aparatow nie radzi sobie juz... z HD (duze smuzenia przy ruchu i brak plynnego dostosowywania sie do roznych warunkow oswietleniowych + dobre trzymanie AF-u na obiekcie)
Co do RX100 II i III (filmowalem tymi aparatami) to jest wiele trybow filmowania w tym 25p i 50i.
Jakosc materialow jest bardzo wysoka + plynny ruch + lagodne dostosowanie sie do zmiennych warunkow oswietleniowych + trzymajacy dobrze AF.
W wersji RX100 III tak zrobili filmowanie, ze material jest filmowany calym sensorem i w locie przeskalowywane jest to z... 20 Mpix na 2 Mpix na HD co znacznie zmniejsza szumy filmowanego materialu.
W trudnych warunkach oswietleniowych wychodzi swietny jakosciowo material.
Mysle ze RX100 IV ma jeszcze lepiej to dopracowane.
Jaromir
Przeciętnego Shmidt'a, czy Smith'a stać na te aparaty. Innymi słowy - to nie na nasz rynek aparaty - są za drogie.
One nie są za drogie. Po prostu w tej chwili Ciebie nie stać. - takie arabskie powiedzonko. :)
@focjusz: od razu widać, że nie filmowałeś 4K, skoro wydaje Ci się, że filmik ze smartfonu będzie podobnej jakości jak z RX. :)
@Szabla - co znaczy że kogoś stać ? Może cześć ludzi ( również na tym portalu ) nie lubi przepłacać. Zwłaszcza za nowinkę ze średnią użytecznościa jaką jest teraz 4k ( jeszcze raz podkreslam do użytku amatorskiego - no chyba że kierujecie ofertę RX do zawodowców) .
PS. Rozumiem że na twoim miejscu niewygodnie jest przyznać że aparat jest po prostu drogi. Więc może zapytam inaczej - czy dla ciebie np. Leica jest droga ? Przez grzeczność nie pytam o taki 3 letni RX1 który też nie filmuje 4k.
960 kl/s nie w FHD, tylko przeskalowane do FHD jak już.
Quality Priority:240fps/250fps (1,824x1,026), 480fps/500fps (1,676x566), 960fps/1000fps (1,136x384)/Shoot Time Priority: 240fps/250fps (1,676x566), 480fps/500fps (1,136x384), 960fps/1000fps (800x270)
Focjusz:
d) Za tą cene można kupić i GM1 i smartphone nagrywajacy 4k
Ale ja na przykład nie chcę ani GM1 ani smartphonea. Mam już bezlusterkowca, a potrzebuję mały aparat (czytaj - kompakt) do kieszeni spodni/koszuli.
Dlatego interesuje mnie RX100. Ale to nie oznacza że akceptuję cenę prawie 5 000 zł. :)
@Jaromir - mam wrażenie że nie widziałeś nigdy GM1 - a jest mniejszy od RX100IV !
link
Focjusz@
Jest mniejszy ale bez obiektywu i wizjera.
@focjusz: chyba obiektywu zapomniałeś? :D
Załóż odpowiednik 24-70 chociaż :)
Zrobiłem to za Ciebie link
:P
P.S. Piszemy zwyczajnie smartfon, smartfonu ew. smartfona.
@Szabla
Nie ma co zaklinać rzeczywistości. Osoby które kupią RX100M4 za 4.700 zł bedzię można policzyć na pałacach jednej ręki.
Tylko nie wspomnę już o karcie SD pod zapis i jej cenie pod kompatybilność z wykorzystaniem tych dobrodziejstw. Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę
Szabla 16:42
Dobry link. Pokazuje dobitnie, że GM1 24-70 mm do kieszeni spodni się nie zmieści, w przeciwieństwie do RX100. Focjusz o tym wie, ale tak się droczy.
Ale .... z ceną przesadziliście.
Panowie nie robcie sobie jaj - bo kto przeczyta i uwierzy.
12-35 po duzy i profesjonalny ( chyba mona tak rzec ) obiektyw - i z calym szacunkiem te w RX100 jest z "nieco" gorszy.
GM1 - jest sprzedawany z kitem 12-32 ( czyli do ekwiwalentu 74 brakuje mu raptem 10mm ) - i o takim oczywicie zestawie pisalem.
To co jest gorsze w GM1 to brak wizjera. Ale o ile sobie przypominam nie przeszkadzało to panom/kolegom ;) z Sony wychwalać RX100 w wersji 1i2 które też go nie miały. A kosztowały na starcie też więcej niż GM1.
Więc jeśli chodzi o kieszonkowatość - to po prostu bez wizjera jest ciut mniejszy - nie o to Wam chodziło ?
PS. Panas pokazał że można - myślę że niedługo pokaże następce z wizjerem.
PS2. Nic nie mam do RXów - to bardzo dobre sprzęty są. Ale Sony ma tendencję do ustawiania zaporowych cen ( A99 przecenione ze wzgłedu na niesłabnący popyt :) , RX1 super ale tylko dla levelu Leica -1 , A7 kosztował 2 razy tyle co teraz itd )
Gdyby ceny tych produktów były na starcie mniejsze o 30% mogły by spowodować że już teraz Sony było by liderem rynku foto.
Pieprzenie z ta kieszonkowością RX100. Nie da sie go nosić wygodnie w kieszeni koszuli czy spodni. Wiem z autopsji bo miałem pierwszego RX. Na siłę da się upchać ale chyba nie oto chodzi.
Szabla
Gdyby było mnie stać to wolałbym kupić A7 body .... Ewentualnie dorzucić do zestawu z 28-70. Mam kilka szkieł więc przez odpowiedni adapter mógłbym bym sobie je doczepić...
Po prostu są za drogie. Nic nie usprawiedliwia takiej ceny.A zwykła kamerka za tysiaka kreci znacznie lepsze filmy i jest o niebo wygodniejsza w użyciu niż takie hybrydki. Te kręcące 4K są może droższe, ale cena i tak spadnie do tego poziomu jak się 4K rozpowszechni. Zawsze noszę i kamerę i lustro i kompakta. Próbowałem kręcić 5D mk II, ale mnie szlag trafiał. Co kamera to kamera.
Dobra wiadomość: podobno zakup RX100 i RX10 nie będzie przymusowy :)
@Lipen
Chyba nie widziałeś filmów z RX czy LX poza samplami z neta, to po co dyskusje. Obiektyw też się liczy jak byś zapomniał. Po co piszesz takie rzeczy, skoro nosisz wszystko ???!!!
Poza tym, zsumuj sobie ceny lustra, kamery i kompakta, które nosisz i uświadom sobie, że w PARETO-80% przypadków z jakiejkolwiek wyprawy, PARETO-80% ludków nie zauważy różnicy. Po co zatem przepłacać i dźwigać. MUDA.
Sony odpalił wreszcie kompakt, który parametrami i wielkością nie ma sobie równych.
A cena jest 42% niższa, jak się to wrzuci w koszty ???
Pozdrawiam.
Jakiś czas temu pozbylem się Nikona D7100 z kilkoma szklami na rzecz właśnie Sony RX100 II. Potrzebuję aparatu, który nie będzie mi zawadzal i robił dobrej jakości zdjęcia. Dla mnie to był wybór idealny. Nowy pewnie też kupie bo sporo w nim zmian, które mi odpowiadają. Mam tylko nadzieję, że Sony zrobi coś z tym ciągłym ustawianiem się migawki w trybie A na 1/30s.
Sony goni leikę, niedlugo moze przegoni.. tylko w czym?Ja tam sie cieszę, ze Sony robi maly, kompaktowy , kieszonkowy aparat, z niezlym i ważne jasnym zoomem, i oby robil to jeszcze lepiej.Ja od lat lubię male, dyskretne, kieszonkowe aparaty oby z jak nalepsza matryca i obiektywem.Przy takich 1 calowych kompaktach, lepszym moim zdaniem wyjsciem jest projektowanie aparatu wokol wbudowanego, jasnego obiektywu, nizli zmiennych obiektywow.czesto ciemnych{jak np. seria 1 Nikona), I to Sony sie udalo, niewielkie rozmiary, chowany obiektyw, jasny i niezly, fajna matryca.Aż dziw, ze Nikon czy Canon pierwsi tego nie zrobili { bo seria G Canona to juz cos innego, poza oczywiscie klonem g7x].Ale nie mozna chwalic Sony bezkrytycznie.Wersja mk iv niwiele wnosi do poprzedniej iii, przy troszke sufitowej cenie.A to nagrywanie 4K nie dluzsze niz 5 minut to dla kogo ma niby byc tym objawieniem?Obiektyw 24-70 Sony rzeczywiscie jasny, maly i nie najgorszy, ale porownywanie go do innych jasnych odpowiednikow 24-70/2.8 to lekkie naduzycie.A ci ludzie, ktorych stac na wydanie blisko 5 tys. zl za rx100 mk iv niekoniecznie moga sie do niego przekonac.
Migawka do 1/32 000 s, filmy 1000 kl/s i zdjęcia 16 kl/s również niewiele wnoszą? :)
Jeśli to nie jest chwyt marketingowy to Sony zrobiło milowy krok do przodu tą technologią.
Nie to, zebym sie czepiał, ja naprawde cenie Sony za to co robi i rx100 1,2,3,4 czy rx1 to jest to, co mi osobiscie bardzo sie podoba .Ale szermowanie czasem migawki np. 1/32 ooo to mierny argument na uzasadnienie wyjatkowego zaawansowania czy wysokiej ceny.Mam w innym aparacie 1/16 000 i to jest az nadto, wiec czy to jest 1/32 000s czy 1/64 000, to "wsio ryba".Podobnie nie ma znaczenia, czy moje auto ma na liczniku 300 czy 400km/h, i tak tyle nie pojade.No tak, ale cyferki sa najwazniejsze.
W porównaniu do 1/2000 w poprzedniku...
Założyłem minimum wiedzy o RX100.
Nadal brak jest odpowiedzi ( wiem że niewygodniej ) na pytanie dlaczego RX100 jest TRZY razy droższy od równie małego GM1
Moim zdaniem można dopłacić parę stówek za wizjer ( choć w tak małym aparacie jest to dyskusyjne) , kolejne parę za 4k ( choć dla mnie to głównie chwyt marketingowy ). Na upartego można też dopłacić za filmy 1000kl//s. Jednak wszystk to razem usprawiedliwa cenę do max 4000 czyli w okolicy tego ile kosztował miał na starcie poprzednik ( nawiasem mówiać ten już stracił ponad 1/3 ceny w rok od premiery a jeszcze nie ma na rynku następcy ) .
PS
Przez całe lata krytykowało się bezlusterkowce za zawyżone ceny - doszliśmy do momentu kiedy za wymieniane co roku generacje kompaktów producenic kaza nam płacić co rok więcej nawet niż Apple za swe najnowsze produkty. To jest nieco chore.
Dlaczego? Bo jest zwyczajnie mniejszy i lepszy. :)
Focjusz
jeszcze raz zobacz link z wpisu z 2015-06-12 16:42:22
Niektórzy nie zwracają uwagi na takie "detale" ;)
Równie dobrze mozna posluzyc sie przykladem Canona g7x z obiektywem 24-100mm , podobnie jasnym, z rownie kompaktowa obudową i spytac, czemu nie kosztuje tyle co Sony?Koszt produkcji a cena sprzedazy, to sa dwie rozne rzeczy i Sony ma prawo cenic swoje aparaty jak "zloto".Komu sie nie podoba, ten nie kupi, jasna sprawa.Ale nie podoba mi sie demagogiczne motywowanie "wolnej ceny" wyjatkowym zaawansowaniem tego kompaktu i olbrzymim postepem w stosunku do poprzednika, co kłóci sie z realiami.Kiedy bedzie nastepca rx1 i czy bedzie mial odchylany lcd lub wbudowany wizjer, moze cos plotki niosą.?