Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aktualności

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
23 czerwca
2015 17:14

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć przykładowych wykonanym manualnym obiektywem Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2, który został podpięty do pełnoklatkowej lustrzanki Nikon D3x. Wszystkie pliki to JPEG-i prosto z aparatu z poziomem wyostrzania i kompresji ustawionym na minimum.


Zdjęcia przykładowe

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 4.94 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/80 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.71 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/200 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.47 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/400 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 7.53 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/4000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.53 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/640 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 5.87 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/1600 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 7.68 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.2, exp. 1/8000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 9.56 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.4, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.21 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.4, exp. 1/160 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.51 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.4, exp. 1/8000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 9.27 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.4, exp. 1/640 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 5.64 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.4, exp. 1/640 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.18 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/1.4, exp. 1/8000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 9.91 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.0, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 8.82 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.0, exp. 1/800 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 7.05 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.0, exp. 1/200 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 7.51 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.0, exp. 1/80 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.68 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.0, exp. 1/8000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 9.82 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.0, exp. 1/2500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 6.76 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.8, exp. 1/400 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 7.1 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.8, exp. 1/160 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 8.21 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.8, exp. 1/3200 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 10.27 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.8, exp. 1/500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 8.59 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/2.8, exp. 1/4000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 10.6 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 11.01 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/4.0, exp. 1/1250 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 11.96 MB
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - zdjęcia przykładowe
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 11.48 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/4.0, exp. 1/1000 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 10.95 MB
Aparat: Nikon D3x
Parametry: 85 mm, f/5.6, exp. 1/320 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 6048 x 4032 pix, 12.05 MB


Komentarze czytelników (54)
  1. qqrq
    qqrq 23 czerwca 2015, 14:01

    Na drugim zdjęciu zastanawia mnie to wygięcie framugi po lewej na górze.
    Taka potężna dystorsja w rogach?

  2. bilans
    bilans 23 czerwca 2015, 14:01

    Jak Helios - całkiem spoko z bliska, ale wystarczy odejść metr dalej i robi się syf

  3. 23 czerwca 2015, 14:02

    Całkiem ostry na f/1.2. -pory widać.

  4. Arek
    Arek 23 czerwca 2015, 14:09

    qqrq - a widziałeś 85kę z dużą dystorsją? :) To naturalny łuk.

    bilans - nie robi się syf jak się odejdzie dalej. W okolicach f/1.2-2.0 brzegi są jednak wyraźnie słabsze niż centrum, przez co jak fotografujesz całą postać (czyli z daleka), to wydaje Ci się, że jest słabo, bo parzysz głównie na brzegi.

  5. opty
    opty 23 czerwca 2015, 14:10

    qqrq
    to wygięcie za Dorotą to łuk okna.

  6. jaad75
    jaad75 23 czerwca 2015, 14:17

    Biorąc pod uwagę zerowe wyostrzanie, to jest naprawdę nieźle.

  7. jausmas
    jausmas 23 czerwca 2015, 14:21

    @Arek jest szansa, że w teście porównacie wyniki z Samyang 85/1.4 i Canon 85/1.2L ?

  8. letrel
    letrel 23 czerwca 2015, 14:25

    Jak dla mnie jest naprawde bardzo dobrze.

  9. Arek
    Arek 23 czerwca 2015, 14:29

    jausmas - przecież wyniki będą kawa na ławę. Więc jak już ja nie porównam, to samemu porównania nie da się zrobić? Przecież to łatwe, bo oba testu u nas są. Ale uspokoję Cię, oba obiektywy będą w porównaniu i często się będę do nich odwoływał.

  10. 23 czerwca 2015, 14:35

    Moglibyście wrzucić linka do link we wprowadzeniu (nie każdy to czytał albo ma pamięć jak słoń ;))

  11. qqrq
    qqrq 23 czerwca 2015, 14:42

    Szkoda, że nie będzie rozbudowanego testu bokehu w wielu sytuacjach head to head.
    I separacji też się nie oceni za bardzo przy technicznym teście.

    Ale ktoś pewnie prędzej czy później się o to pokusi :)

    Ciekaw jestem tego testu, chociaż bardziej ciekawi mnie Mitakon 50/0.95. Może ten też jest w planach? :>

  12. goornik
    goornik 23 czerwca 2015, 15:04

    Jest baaaardzo dobrze. Na drugim zdjęciu widać nie trafienie z ostrością, ale to pewnie wina modeli, która - jak zakładam - była żywa podczas zdjęć.
    Baaaaardzo czekam na wyniki arkowego testu. Zapowiada się bardzo ciekawy gracz....w astrofotografii :)

  13. siudym
    siudym 23 czerwca 2015, 15:07

    juz porownano go z 85L link

  14. siudym
    siudym 23 czerwca 2015, 15:08

    prawie miesiac temu.

  15. Jaromir
    Jaromir 23 czerwca 2015, 15:26

    qqrq: Taka potężna dystorsja w rogach?

    Rogi są przeważnie wygięte.

  16. septemberlicht
    septemberlicht 23 czerwca 2015, 15:27

    Całkiem nieźle. Ile za to szkło wołają?

  17. baron13
    baron13 23 czerwca 2015, 15:32

    Bardzo istotne pytanie o transmisję tegoż szkła. Otwór swoją drogą, ale czy jest jasne?

  18. sektoid
    sektoid 23 czerwca 2015, 15:37

    Jest ciemny, wygina rogi, skrzynka od niego rdzewieje, u modela wygina metalowy kapelusz, a u modelek powoduje ...................

  19. darkshape
    darkshape 23 czerwca 2015, 15:49

    Przy f/1.2 ustawianie ostrosci wymaga nieslychanej precyzji, ale da sie zrobic bardzo ostre zdjecie.

    Tez mialem mozliwosc testowac i opubikowalem pare sampli: link

  20. qqrq
    qqrq 23 czerwca 2015, 15:56

    @darkshape
    na jasnej matówce z klinem nie tak niesłychanej :) albo na Sony A7, czy innym aparacie z asystą ostrości na live view w wizjerze elektronicznym :)

    @sektoid
    wszystko z powyższych :D

  21. darkshape
    darkshape 23 czerwca 2015, 15:58

    @qqrq
    robilem na A7 i bylo ciezkawo - nie dlatego ze nie widac gdzie jest. chodzi o to ze trzeba zupelnie zamrozic cialo na chwile, najdrobniejsze ruchy maja wplyw na ostrosc. sporo klatek gdzie widzialem ostrosc idealnie wyszlo na zdjeciu lekko FF albo BF

  22. qqrq
    qqrq 23 czerwca 2015, 16:19

    @darkshape
    sądzę, że to kwestia wprawy. mam A7 od jakiegoś czasu, ostrzę z 55/1.2 i 85/1.5 bez problemu, choć trochę w customowych ustawieniach trzeba było podłubać, żeby to było w miarę ergonomiczne w obsłudze. i jak ze wszystkim innym - practice, practice, practice.

  23. Boa
    Boa 23 czerwca 2015, 17:31

    darkshape, skoro już tagujesz"portrait lens" link , to wypadało by coś w temacie wrzucić :P

  24. darkshape
    darkshape 23 czerwca 2015, 17:38

    no racja, ale jak sie ma obiektyw na chwile to ciezko zorganizowac modelke, no ale moze jeszcze bedzie okazja

  25. druid
    druid 23 czerwca 2015, 19:08

    Bokeh spoko.Ładnie rysuje, prawie tak dobrze jak mój C85 1.8 :D

  26. Michel
    Michel 23 czerwca 2015, 19:26

    To bardzo dobry obiektyw, na pewno optycznie lepszy od FD 85/1.2L - ale też sporo większy i cięższy.
    Centrum jest ostre już od f/1.2, boki od f/2.8. Ma też od FD-ka mniejsze CA. Rozmycie bardzo łagodne, przyjemne, jeśli ktoś takie lubi.

    @baron13 - to na pewno nie jest obiektyw T1.2, największa przysłona służy właściwie tylko do zmniejszenia GO.

  27. Michel
    Michel 23 czerwca 2015, 19:30

    A, no i "teścik" z paroma zdjęciami (w tym portrety, domowe takie ;-)): link

  28. Juzer
    Juzer 23 czerwca 2015, 20:58

    Michel - super recenzja, dzięki !!!

  29. rasterus
    rasterus 23 czerwca 2015, 21:35

    Przy świetle 1.2 można mówić, że głębia ostrości jest zbyt mała. Trzeba wtedy jednak przemyśleć kadr. Pierwsze zdjęcie wygląda bardzo sztucznie, trochę jak te miniaturki robione tilt&shift.

  30. Michel
    Michel 23 czerwca 2015, 21:43

    @Juzer - miło mi :-)

    @rasterus - jeśli robisz klasyczny portret, może być za mała. Ale już przy całej sylwetce to f/1.2 się przydaje.

  31. marcin wuu
    marcin wuu 23 czerwca 2015, 22:52

    Głębia ostrości nigdy nie jest za mała. W klasycznym portrecie głębia ostrości takiego 1.2 na wypierdkowym formacie jest akceptowalną wielka (ale brzegowo).

  32. pomydor
    pomydor 23 czerwca 2015, 23:50

    a mnie wydawalo sie zawsze - odkad samouczylem sie a nastepnie pobieralem pewne nauki fotograficzne - ze glebia ostrosci jest narzedziem do eksponowania tego co istotne, stad niezwykle przydatna jest skala odleglosci i zakresu GO na obiektywie. a czasem wrecz zwykla miarka.
    aktualny 'trynd' przechwalania sie jak najmniejsza GO i jak 'najszersza dziura', takowymi obiektywami i kadrami, gdzie widac zaledwie rzese w portrecie zas nos juz jest kompletnie mydlany, wydawa sie wrecz karykaturalny.
    potomni stwierdza kiedys gremialnie, boze, ale mieli nieostre szkla...
    a przeciez zachwycamy sie dzis chocby seria odkrytych fotografii kanadyjskich skazancow wykonywanych owczesnymi skrzynkami LF. i gdzie tam tak modna dzis papierowa GO ja sie zapytywam?

  33. lcf
    lcf 23 czerwca 2015, 23:54

    Ładne bokeh, ostrość w centrum też w miarę przyzwoita - szkoda tylko, że MF. Chociaż do puszki z focus peakingiem mógłby pasować :).

  34. jausmas
    jausmas 24 czerwca 2015, 00:11

    EF1.2L EF1.8 Samyang1.4 Sigma1.4 Planary Batis Otus i wcale nie gorsze Nikkory.przebić się w takim towarzystwie będzie bardzo trudno

  35. fotopstryk
    fotopstryk 24 czerwca 2015, 00:55

    Jak Omega Speedmaster. Taki kosmos, czy takie buraki - wykorzystali nazwe obcej marki?

  36. Dżozef
    Dżozef 24 czerwca 2015, 08:11

    Co można zobaczyć ostrego na zdjęciu z Nikona?. Podziwiam Was, bo dla mnie to mydełko na każdym ujęciu. A porównywanie zdjęć z różnych puszek to żadna miara dla szkła, to tylko pokaz stopnia ingerencji programowej w RAWy

  37. qqrq
    qqrq 24 czerwca 2015, 09:24

    @macrin wuu - pamiętajmy jednak, że dla większości ludzi ten wypierdek (czyli "pełna klatka") to dopiero kolejny krok od tego, co już mają :P

    @pomydor - niby moda na przechwalanie się, a jednak zdecydowana większość ludzi używa maksymalnie pełnej klatki, podczas gdy naprawdę płytką GO znajdzie się dopiero w średnim formacie. czy to w 180mm f/3.2 z tiltem na formacie 6x8cm tak jak ma Marcin, czy bardziej ekstremalne lotnicze 178/2.5 na 4x5" albo nawet 210/2.5 na 5x7", wtedy to jest coś kosmicznego, choć Marcin pewnie powie, że dla niego odpowiedniki kątów widzenia standardowych szkieł to za szeroko :D

    także z tą głębią ostrości i przechwałkami to bym nie przesadzał... dopóki nie zrobią takiego 85mm na mały obrazek, żeby było f/0.7, ostre co najmniej w centrum kadru i jeszcze miało przełącznik między swirl bokeh i creamy silky smooth bokeh :D

    @jausmas - nie zapominajmy, że dla miłośników manualnych szkieł jest jeszcze sporo konkurencji w obiektywach już nieprodukowanych, a tak samo dobrych jak współczesne :) jednak nie wrzucałbym szkieł f1.8 (nie ważne jak fajnych) do wora z konkurencją dla f1.2. nawet f1.4 to ciągle 1/2EV różnicy i w odpowiednich warunkach w GO i rozmyciu tła się to też objawi.

  38. jausmas
    jausmas 24 czerwca 2015, 10:46

    @qqrq po części masz rację bo skoro ktoś czuje potrzebę dopłaty do 1.2 to faktycznie 1.8 jest poza targetem. z drugiej strony takie AF 1.8 pewnie skutecznie odwodzi wielu od myślenia o tym manualnym Mitakonie

  39. qqrq
    qqrq 24 czerwca 2015, 12:04

    @jausmas - wszystko zależy czy stawiamy na płytką GO, czy na wygodę... czy na niską cenę, czy na konkretnych klientów, czy chcemy inwestować w sprzęt, czy widzimy jasną portretówkę jako fanaberię albo dodatek do tego, co normalnie robimy... czy potrzebujemy takiego bokehu, czy innego, czy ostrości w centrum, czy ostrości po całości... ja jestem za tym, żeby był jak największy wybór, to każdy znajdzie coś dla siebie :) jak na razie na "rynku" szkieł 85/1.2 nie widziałem takiego, które by mnie zachwyciło, jestem "zdany" na ciemniejsze szkła i kompensowanie większą klatką :D

  40. jausmas
    jausmas 24 czerwca 2015, 12:14

    @qqrq
    jasne :) fajnie, że jest. cena mogłaby być bardziej przystępna

  41. cube
    cube 24 czerwca 2015, 13:38

    @marcin wuu "Głębia ostrości nigdy nie jest za mała. W klasycznym portrecie głębia ostrości takiego 1.2 na wypierdkowym formacie jest akceptowalną wielka (ale brzegowo). "

    no nie przesadzajmy, jesli chodzi o swiat cyfrowy to mały obrazek wcale nie jest taki mały. A 85/1.2 daje małą GO nawet w porównaniu do większych formatów. To prawda, że trudno przekroczyć pewną granicę płytkosci bez tilta-shifta, ale TS to już inna sprawa, "nie mieszajmy dwóch systemów walutowych"... ;-)

  42. lcf
    lcf 24 czerwca 2015, 19:35

    @marcin wuu: 85mm F/1.2 na dystansie poniżej metra może być kłopotliwe, przy takiej GO o sytuację w której tylko jedno oko się załapie na ostrość przecież nietrudno - więc jakaś granica minimalnej używalnej GO jest. Ale przy odległościach ciut większych taka przysłona to oczywiście świetna rzecz do odcinania tła, bez dwóch zdań :).

  43. damian3416
    damian3416 24 czerwca 2015, 20:26

    No jest chyba lepiej niż w moim starutkim Porst'cie 55 f/1.2

  44. marcin wuu
    marcin wuu 24 czerwca 2015, 21:36

    lcf - wtedy używasz prawdziwego aparatu i sobie ustawiasz przebieg GO przez płaszczyznę twarzy. Na mikroskopowym obrazku faktycznie sztywne mocowanie obiektywu ograniczaja zastosowania takich jasnych szkieł. Ale, mogę zapewnić, są ludzie którzy robią takimi obiektywami cyfrowe portrety nawet z jednym okiem nieostrym, które każdego krytyka małej go kasują absolutnie. Nawet takiego jak pomydor, samouczonego i trochę pobierającego nauk fotograficznych potem. Wszystko jest kwestią tego co ma się w głowie, nie ma żadnych zasad.

  45. cube
    cube 24 czerwca 2015, 22:19

    Marcin wuu, to zalinkuj cos, chętnie zobaczę...

  46. lcf
    lcf 24 czerwca 2015, 22:53

    @marcin wuu: nawet jak masz TS i sobie płaszczyznę ustawisz na oczy, to Ci się nos może zacząć rozmazywać. Wiem, że portrety z małą GO wychodzą często bardzo fajne - ale nie zgadzam się po prostu z teorią, że "nie ma czegoś takiego, jak za mała GO". Czasem przysłonę trzeba otworzyć, a czasem warto ją domknąć, i efekt końcowy może być lepszy. Ostatnio np. bardzo mi się spodobało zdjęcie Nikosa Aliagasa sprzed kilku dni, przy F/7.1 zrobione:
    link

    Chociaż na ciut większym dystansie F/1.2 będzie już nieocenione - w takiej sytuacji jak poniżej (ujęcie Stefana Beutlera) nawet jaśniejszy obiektyw mógłby się przydać:
    link

    Więc po mojemu nie na siłę zawsze pełna dziura, tylko z odrobiną pomyślunku - szczególnie na FF z jasną optyką, gdzie GO przy pełnym otwarciu w niektórych sytuacjach może być po prostu za mała.

  47. marcin wuu
    marcin wuu 24 czerwca 2015, 23:19

    cube, poszukaj na fejsie profilu palecwnosie.

    lcf, możesz się nie zgadzać ile chcesz, to zupełnie niczego nie zmienia. Niektórzy robią portrety domykając do f16, inni otwierając na maksa. A nawet gdyby nos się zaczął rozmazywać, co z tego? To jest wyznacznik fajności, nierozmazany nos? Pliz.
    A morał mam taki, że nikt nikomu nie ma prawa powiedzieć, jak ma robić fotografie. To jest sprawa tego co ma się we łbie. A już patrzenie na to że jacyś potomni coś tam sobie będą wyobrażać, to skrajnie durny powód do przymykania przysłony.

  48. cube
    cube 25 czerwca 2015, 12:03

    marcin, pan "palecwnosie", pomijając, że fajne zdjęcia robi, nie używa 85/1.2, tylko o wiele ciemniejsze stałki ze sredniego formatu wpięte za pomocą adaptera tilt-shift własnej roboty. To są dwie różne rzeczy, przy TS głębia wcale nie jest taka mała tylko przebiega w innej płaszczyźnie niż sensor selektywnie odcinając pewne fragmenty kadru. W przypadku 85/1.2 i klasycznego portretu obszar ostrosci ma szerokosć 1mm i nie jest łatwo dokładnie trafić z ostroscią.

  49. qqrq
    qqrq 25 czerwca 2015, 14:31

    @cube
    Aero Ektar na 6x7 na gumie ma postrzegalną GO podobną do 85/1.2 ale jeszcze się go da wygiąć :D
    Jak się chce więcej (a w zasadzie mniej ;)) to z awsze można zapiąć Zeissa Sonnara 135/1.8 na 6x4.5 :P
    Albo w wielki format, chociaż tam raczej ultra mała GO tylko na odpowiednikach kąta widzenia 50mm na "pełnej klatce", a nie w ogniskowych bardziej portretowych.

  50. cube
    cube 25 czerwca 2015, 19:43

    jak słyszę aero ektar, to od razu kręci mi się w głowie. To trochę taki wielki helios 40-2... tak, wiem, narażam się. ;-)

  51. qqrq
    qqrq 25 czerwca 2015, 22:17

    @cube
    lepszy niż Helios, bo ostry, ma ciekawszy bokeh i mniejszą GO :) Można nim tiltować... chociaż Heliosa mi pan od palców w nosie też ogarnie na gumowym mocowaniu za jakiś czas :D Ektar też swirluje, ale nie wrzucałbym go do jednego wora, nie jest to tak nachalne jak w Heliosie, a jest bardziej bajkowe, "artystyczne" (że się odważę na tym portalu takiego stwierdzenia użyć :D), no i Ektar pod większy format, więc separacja planów jest też dużo wyraźniejsza... Niszowy sprzęt, dla niszowych zapaleńców, do niszowej fotografii, ja to rozumiem, więc nikogo nie biję za odmienne poglądy :D

  52. cube
    cube 25 czerwca 2015, 22:56

    wiem, dlatego mówię, że się narażam takimi porównaniami. Szanuję zapaleńców którzy chcą za taki sprzęt nie mało przecież płacić a potem mają tyle dyscypliny żeby go używać. We wprawnych rękach odwdzięcza się bajkowym obrazkiem.

  53. lcf
    lcf 27 czerwca 2015, 08:42

    @marcin wuu: czy ja gdzieś pisałem cokolwiek o potomnych? Zaznaczyłem jedynie, że moim zdaniem w niektórych sytuacjach lepiej wygląda ujęcie przy przysłonie nieco domkniętej, i tyle. Może to być np. wtedy, jak tło masz nieco dalej i nie potrzebujesz F/1.2, aby je odseparować. Albo gdy modelka ma na sobie biżuterię, strój lub tatuaż, których nie chciałbyś rozmazywać.

    No i osobna sprawa, że na portrecie świat się nie kończy. Wyobrażasz sobie landszafty przy małej GO? Albo makro w skali 1:1 lub większej? Genialne ujęcia André De Kesel robione MP-E 65mm nawet przy F/4.5 wymagają połączenia koło 100-ki pojedynczych zdjęć:
    link
    Gdyby istniało jakieś szkło do makro F/1.2, to przy takiej przysłonie musiałbyś robić focus stacki z kilkuset czy nawet większej ilości pojedynczych kadrów, żeby podobny efekt uzyskać.

    Gust oczywiście każdy ma prawo mieć swój. Tylko miło by było, gdybyś swojego nie traktował jako jedynej słusznej prawdy objawionej kategorycznymi stwierdzeniami w stylu wspomnianego "głębia ostrości nigdy nie jest za mała".

  54. Golden-Ratio
    Golden-Ratio 16 kwietnia 2016, 20:36

    Wysyłając zdjęcia przykładowe warto wybrać takie, gdzie ostrość jest w odpowiednim miejscu. Dla portretu na przykład na oku, a nie na bluzce lub policzkach. Wbicie się w ostrość poniżej 2.0 jest trudne na manualu, ale cóż...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.