Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

OM System OM-1 w rękach filmowca

15 lutego 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 22
Komentarze czytelników (22)
  1. PDamian
    PDamian 15 lutego 2022, 08:26

    E-M1X i E-M1 III miały: 4096 x 2160 @ 24p / 237 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
    a OM-1: 4096 x 2160 @ 24p / 102 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM
    [i 4096 x 2160 @ 60p / 202 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM]

    Skąd ta różnica: 237 Mbps i 102 Mbps?

  2. Amadi
    Amadi 15 lutego 2022, 08:47

    Nowy korpus ma H.265, więc pojawiły się nowe tryby z mniejszym bitrate bo to wydajniejszy kodek. Ale H.264 też jest.

    Ja mam następujące dane jeśli chodzi o bitrate:
    - ok. 150–205 Mbit/s dla plików 4K w 50/60 kl/s,
    - ok. 75–105 Mbit/s dla plików 4K w 24/25/30 kl/s,
    - ok. 40–205 Mbit/s dla plików Full HD w 50/60 kl/s,
    - ok. 20–205 Mbit/s dla plików Full HD w 24/25/30 kl/s.

  3. PDamian
    PDamian 15 lutego 2022, 08:55

    No ale ja porównałem w obu H.264 i jest 237 Mbps vs. 102 Mbps.

    [OM-1: 4096 x 2160 @ 24p / 77 Mbps, MOV, H.265, Linear PCM] link

  4. Amadi
    Amadi 15 lutego 2022, 09:20

    Widać uznali że tyle wystarczy, większość aparatów przy 4:2:0 / 8-bit w H.264 ma w 4K w 25 kl około 100 Mbit/s. Powyżej tego to już bardziej pompowanie plików niż poprawa jakości, musiałbyś przejść na All-Intra żeby większy bitrate miał sens.

  5. scooter
    scooter 15 lutego 2022, 13:00

    Cześć filmów się nie odtwarza ...

  6. gamma
    gamma 15 lutego 2022, 13:09

    Na plus, że AF dość ładnie śledzi twarz, bez nerwowości.

    Na minus, że jak Amadi znika z kadru i aparat ma wyostrzyć na dalsze tło, to przez 2-3s nic się nie dzieje, a potem błyskawicznie ustawia ostrość. Wygląda to nerwowo. Na całe szczęście nie robi "dobitki" (przefokusowania) jak niektóre Fuji. Aparat mógłby szybciej zaczynać fokusować na tło, ale samo przejśćie powinno być dłuższe.

    Nadal uważam, że najfajniejszy AF ma Canon.

    Wg mnie cena aparatu za duża.

  7. Amadi
    Amadi 15 lutego 2022, 13:28

    Wszystkie pliki z filmami przykładowymi są na serwerze. Jeśli coś Ci nie działa to problem jest w Twojej przeglądarce lub odtwarzaczu.

  8. Opilek
    Opilek 15 lutego 2022, 14:26

    Fajnie że poprawili AF, dla mnie nie ma to większego znaczenia. Fajnie że jest 4k 50FPS H.264 i H.265, No ale... większość nowości użytecznych dla mnie z tego OMa miałem już w GH5 i fajnym uzupełnieniu dla GH5 czyli GH5s,

    Na tą chwilę mogę stwierdzić że OM1 nie jest rewolucją.
    Jest ewolucją ale tylko względem Olympusów,
    Względem panasoniców to nawet nie ewolucja.

  9. snuffi
    snuffi 15 lutego 2022, 14:42

    @gamma

    W każdym z Ola od jakieś czasu masz 3 stopniową regulacje czułości AF dla filmu i 3 stopnia regulacje prędkości AF przy filmie

    @Oplek tylko że żaden Panas nie ma takiej stabilizacji i 4:4:4 C4k 12bit na Atomosa

  10. gamma
    gamma 15 lutego 2022, 15:19

    @snuffi
    Wiem. Na filmie Amadiego jest:
    - srednia czulosc i srednia szybkosc AF
    - max czulość i max szybkosc AF
    Na obu wyglada zle. Amadi znika i nic sie nie dzieje, a potem nagle wyostrza.

    Porownaj to z canonem
    link

  11. Amadi
    Amadi 15 lutego 2022, 16:43

    Co do AF to skala jest trzystopniowa: -1, 0 +1, zarówno dla czułości, jak i szybkości. Pierwszy przebieg na filmie jest na 0/0, a drugi na 1/1.

  12. JdG
    JdG 15 lutego 2022, 17:32

    Bardzo konstruktywny przegląd możliwości urządzenia. To lubimy. Dzięki!

    BTW, kiedy test?

  13. gamma
    gamma 15 lutego 2022, 17:52

    Ja tam do filmowania czekam na Canona M50 III (+22mm 2.0) albo RP II (+35mm 1.8).

  14. Bahrd
    Bahrd 16 lutego 2022, 14:00

    Jak rolę pełni ten żółty pałąk na mikrofon?

  15. opty
    opty 16 lutego 2022, 15:34

    Teoretycznie pomaga zmniejszać drgania mikrofonu.

  16. Heimo
    Heimo 16 lutego 2022, 16:25

    @opty
    chyba zredukować rejestrację przez mikrofon uderzeń w korpus i okolice.

  17. przybylskipawel
    przybylskipawel 16 lutego 2022, 20:44

    AF na szybkości sredniej trochę za wolny, a w maksymalnej trochę rwany i niepewny. Ale tylko odrobinę. Nie to, co w Sony ZV-1, ale całkowicie używalny, a może jeszcze trochę poprawią poprawkami firmware.

  18. przybylskipawel
    przybylskipawel 16 lutego 2022, 20:56

    4K niezależnie od klatkażu, nawet z cyfrowym telekonwerterem wygląda co najmniej dobrze. FullHD bez konwertera nieco gorzej. Z konwerterem do niczego się nie nadaje. Właściwie niewielki, choć zauważalny postęp. Slow-motion FullHD jest OK, ale nie rzuca na kolana. Oczekiwałem lepszej jakości obrazu.

  19. Bahrd
    Bahrd 18 lutego 2022, 16:17

    Opty & Heimo, tłumi oba rodzaje? W tym na przykład drgania z gimbala [ link ]?

  20. gamma
    gamma 19 lutego 2022, 10:25

    @DrAcidDrinker
    Wg ekonomii i prawa malejącej użyteczności krańcowej nie będzie to 3.45x lepiej. Ale jednak będzie - szczególnie w fotografii.

    Natomiast do filmu m43 czy apsc wg mnie jak najbardziej tak.

  21. qbic
    qbic 14 marca 2022, 15:49

    Tak sobie czytam te wypowiedzi dotyczące bitrate i muszę powiedzieć że...

    Bitrate "coś-tam" ma wspólnego z jakością, przykładem może być porównanie enkodera NVENC z libx265. Obawiam się że bez sprytnych testów takie szafowanie "bitrate" jest o kant ... rozbić, wiem że to poza obszarem kompetencji tego portalu, ale warto o tym pamiętać.

    link

  22. przybylskipawel
    przybylskipawel 19 marca 2022, 10:44

    Czy można prosić o dokładną ocenę AF w wyższych klatkażach wraz z dokładnym rozpisaniem croppów i omówieniem prawdopodobnego sposobu odczytu obrazu? Przy filmowaniu ptaków na piórach straszliwie we znaki daje się zarówno mora, przebarwienia, jak i schodkowanie. Czeka mnie ciężka decyzja między OM-1 a GH6, a nikt nie robi na tyle dokładnych testów, żeby się to dało ocenić.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział