Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
1. Obiektywy filmowe Fujifilm w praktyce
Większość tych konstrukcji to instrumenty z najwyższej półki, przy tworzeniu których inżynierowie nie byli nadmiernie ograniczani przez księgowych. Oferują one często nieznane w fotografii zakresy ogniskowych w połączeniu z bardzo dobrą światłosiłą.
Z czasem jednak, zwłaszcza od momentu gdy aparaty zaczęły filmować, a kamery z dużymi matrycami stały się w miarę powszechnie osiągalne także dla indywidualnych nabywców, pojawiło się zapotrzebowanie na obiektywy, które z jednej strony będą wykonane i zaprojektowane tak by spełnić oczekiwania filmowców, a z drugiej strony będą osiągalne cenowo dla nabywcy, który nie jest wielką firmą produkcyjną czy stacją telewizyjną.
Efektem tego zapotrzebowania wśród użytkowników są obiektywy Fujinon z linii MK, w skład której wchodzą dwa modele o parametrach:
- 18-55 mm T2.9
- 50-135 mm T2.9
Obiektywy te z jednej strony są kompaktowe (waga poniżej 1 kg) i oferują akceptowalną dla kupującego kamerę za 20-40 tys. zł użytkownika cenę, a z drugiej są już pełnoprawnymi konstrukcjami filmowymi gwarantującymi szereg pożądanych cech takich jak:
- Identyczne rozmiary i średnice filtrów wszystkich obiektywów z danej linii.
- Identyczny układ pierścieni ostrości, przysłony i zooma we wszystkich obiektywach z danej linii.
- Pierścień przysłony wyskalowany w zmierzonych wartościach transmisji (T) a nie teoretycznych wartościach światłosiły (f).
- Parafokalność, czyli zachowanie odległości na którą ustawiono ostrość przy zmianie ogniskowej.
- Bezstopniowa przysłona o okrągłych listkach pozwalająca na pełne domknięcie (pozycja C na pierścieniu.
- Ograniczone do minimum "oddychanie" czyli zmiana zawartości kadru podczas zmiany ustawienia ostrości.
- Zakresy obrotu i opór przy obrocie wszystkich pierścieni dostosowane do precyzyjnej manualnej pracy.
- Ograniczenie do minimum wad optycznych, w tym winietowania i dystorsji, których korekta często jest pomijana w obiektywach fotograficznych.
- Obecność standardowych zębatek MOD 0.8 na wszystkich pierścieniach, co ułatwia podłączanie akcesoriów do zdalnego sterowania nimi.
Filmowy i fotograficzny obiektyw 18-55 mm. Mimo sporej różnicy w wymiarach, filmowy Fujinon nadal waży mniej niż 1 kg. |
"Oddychanie"
Praca przysłony
Parafokalność
Co prawda nie ma na ten temat osobnego filmu, ale powyższe materiały pozwalają też pobieżnie ocenić, że w kwestiach takich jak dystorsja, winietowanie czy aberracja chromatyczna obiektywy Fujinon MK są świetnie skorygowane.
Wykręcany manipulator ułatwiający szybką zmianę ogniskowej oraz łącznik statywowy to standardowe wyposażenie obiektywów Fujinon MK. |
Mocowana na obiektywie osłona słoneczna z dopasowanym dekielkiem. Dekielek mocowany na obiektywie (śr. 82 mm) też jest w zestawie. |
Spójrzmy teraz na trochę praktycznych ujęć nagranych obiektywami Fujinon MK 18-55 mm T2.9 oraz Fujinon MK 50-135 mm T2.9 podczas spotkania miłośników amerykańskiej motoryzacji.
Refleksy w karoserii czy świecące prosto w obiektyw lampy samochodu to świetna okazja, żeby sprawdzić instrument pod kątem obecności aberracji chromatycznej czy łapania flar. W praktycznej sytuacji można też docenić płynność pracy pierścieni ostrości, przysłony i ogniskowej oraz właściwie dobrany opór, z jakim pracują. Pełne detali ujęcia ułatwiają z kolei ocenę charakteru nieostrości, które w tym przypadku pozostają miękkie i nie dominują w obrazie. W naszym odczuciu ze wszystkich tych prób obiektywy Fujinon MK wyszły obronną ręką i zademonstrowały, co potrafią zrobić optycy i inżynierowie tak renomowanej firmy jak Fujifilm, gdy da się im nieco więcej swobody.
Artykuł powstał na zlecenie polskiego oddziału firmy Fujifilm.