SIGMA 500 mm f/4 DG OS HSM Sport w rękach Dariusza Bresia
1. SIGMA 500 mm f/4 DG OS HSM Sport w rękach Dariusza Bresia
Przeszły mnie ciarki, a cena tego instrumentu zawołała: dasz radę. Wypożyczyłem do testu i po nim spełniłem swoje marzenie foto.
SIGMA 500 mm f/4 DG OS HSM Sport
Stałka serii Sport ze światłem f/4 to najwyższa półka przeznaczona do sportowych wydarzeń, wyścigów wszelkiego rodzaju, akcji, przyrody, wszędzie tam gdzie potrzeba zasięgu i światła. To właśnie światło robi ogromną różnicę w obrazie, no i niestety w cenie. Nie miejcie złudzeń, f/5.6, f/6.3 czy f/11 to nie jest f/4, choćby nie wiem jak to opisywać i tłumaczyć, różnica jest kolosalna.W tej klasie nie ma oszczędności. Magnezowa obudowa. Uszczelnienia przy bagnecie, przełącznikach, jak i pierścieniu manualnego ustawiania ostrości. Stopka statywowa z klikiem co 90 stopni, lub bez niego (jest przełącznik) – fajne i niestety rzadko stosowane wsparcie. Przednia soczewka z powłokami hydrofobowymi. Wyczernione wnętrze tubusu. Mocowanie filtra, mocowanie paska. „Milion tysiąc przycisków” i możliwości konfiguracji… Serio, przy pierwszym zetknięciu bez doświadczenia w głowie sączy się myśl: czy to produkt NASA i jak to obsługiwać?
Fot. Dariusz Breś |
Fot. Dariusz Breś |
Fot. Dariusz Breś |
Fot. Dariusz Breś |
Drugi przełącznik to praca przycisków na obudowie tubusu: AF-ON – praca autofocusa, Memory Recall – powrót do ustawionej płaszczyzny ostrości za pomocą przycisku „Memory Set” który jest ostatnim na drugim panelu. I jeszcze AF-L – blokada ekspozycji. Ta opcja jest też bardzo fajna, bo załóżmy taki scenariusz: ustawiamy autofocus na obiekt, na którym nam zależy i wciskamy „Memory Set”, obiektyw zapamiętuje ten punkt i każde wciśnięcie przycisku AF na tubusie obiektywu spowoduje przeskoczenie AF na niego, nawet jeśli wcześniej "focusowaliśmy" zupełnie gdzie indziej. Przy takich tele ciężko jest odnaleźć nasz obiekt, ta opcja w tym pomaga. Uff... przebrnąłem, ale uważam, że w przypadku tele w tych nastawach nie ma nic nadmiarowego.
Poniżej 500-tki podpięte do Nikona D5 i Nikona Z7 II poprzez adapter FTZ. Obydwa zestawy sprawdzają się wyśmienicie. Obecnie pracuję na dwóch Z9 + FTZ, bajka, aż chce się wyjść na zdjęcia, jeśli się zastanawiacie jak pracują szkła z FTZ zapraszam do artykułu na moim blogu pt. „FTZ drugie życie obiektywów”.
Fot. Dariusz Breś |
Autofocus
Pięćsetka Sport to konstrukcja przeznaczona pod lustrzanki, a więc mamy tu duży silnik HSM (Hyper-Sonic Motor). Skubaniec jest szybki, można go dodatkowo przyspieszyć przez ogranicznik odległości ostrzenia na obudowie, a ten dzięki oprogramowaniu Sigma Optimization Pro i USB Dock, możesz tuningować ponownie… AF 500-tki działa bardzo dobrze i celnie, zwłaszcza na bezlusterkowcach, gdzie odpada nam ewentualne niezgranie obiektyw-puszka. Teraz jest łatwiej, tam gdzie ustawi wam punkt, tam będzie ostrość, koniec i kropka!Fot. Dariusz Breś. Nikon Z6 + Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sport, f/13, 1/50s, ISO 100 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/5.6, 1/1250s, ISO 160 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z6 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/10, 1/80s, ISO 100 |
Obrazek, Bokeh
Cóż można powiedzieć o plastyce 500 mm przy f/4?Fot. Dariusz Breś. Nikon Z9 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4.0, 1/640s, ISO 500 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4.0, 1/800s, ISO 500 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z9 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4.0, 1/200s, ISO 500 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4, 1/800s, ISO 500 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z7 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/5.6, 1/2000s, ISO 40 |
Użytkowanie
Fot. Dariusz Breś |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z7 II + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4.0, 1/800s, ISO 1000 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4.0, 1/640s, ISO 500 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z7II + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4.0, 1/160 s, ISO 640 |
Współpraca z adapterami FTZ
Pracowałem na wersji 1 i wersji 2. Czy nowy FTZ2 zmienia coś w pracy 500-tki? Nie zauważyłem, aczkolwiek może w przyszłości się to zmienić, bo mamy tu procesor z własnym firmware, który można aktualizować. Jak pamiętamy pierwsza wersja miała upgrade, więc nie stawiam tutaj kropki. Zmiana jest natomiast w trzymaniu aparatu, wreszcie można używać pionowego chwytu, jeśli ktoś posiada grip bądź Z9. Samo to jest po prostu warte upgrade'u do FTZ2.Fot. Dariusz Breś. Nikon Z II + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4, 1/500s, ISO 320 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport + TC1401 f/6.3, 1/200s, ISO 64 |
CFexpress
Przy okazji opisywania 500-tki wspomnę o CFexpress. Zrobiłem przesiadkę na ten nowy standard ze starszego typu: XQD i użytkuję go już od kilku miesięcy, na Z6 II i Z7 II. Powiem szczerze, widać różnicę w szybkości, zwłaszcza w odczycie plików i podglądzie na ipadzie. Obecnie CFexpress są w bardzo dobrych cenach i oferują dużo większe prędkości i pojemności.Fot. Dariusz Breś |
Tak myślę, że obecnie to już nie przyszłościowy standard, ale aktualny, który nie ma konkurencji, niezbędny przy szybkich aparatach, takich jak np. Z9. Jeśli więc planujesz kupić karty do systemu Nikon Z, to polecam od razu CFexpress, lub tak jak ja zrobiłem, przesiadkę z XQD.
Dla kogo?
Pięćsetka to topowe tele dla każdego, kto potrzebuje zakresu i światła. Nie ma nic lepszego, nie ma 500/2.8… no jest 200-500/2.8 ale 16 kg i gabaryty lodówki to lekka przesada. Ptasiarz, spoter, reporter sportowy, czy zwykły amator, który chce mieć plastyczne kadry. U nich znajdzie dom 500-tka. To duży i ciężki obiektyw. Tak, wiem! Ale to co on daje, warte jest noszenia.Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/6.3, 1/800s, ISO 1000 |
Czy to nie za droga zabawka na taką odskocznię? To kwestia indywidualna, jeśli coś daje Ci przyjemność i nie wadzi nikomu, to czemu nie!
Fot. Dariusz Breś |
Podsumowanie
Jedno z mocniejszych szkieł Sigmy. Szybkie i jasne tele, z dobrą stabilizacją, odporne na trudne warunki. Bez problemu pracuje na lustrzankach Nikona jak i na bezlusterkowcach przez FTZ i FTZ2. Szkło warte każdej złotówki, zwłaszcza że konkurencja jest dużo droższa a ma te same parametry.Fot. Dariusz Breś. Nikon D850 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/6.3, 1/1600 s, ISO 160 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z9 + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4, 1/1250 s, ISO 640 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z7 II + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4 1/125 s, ISO 320 |
Fot. Dariusz Breś. Nikon Z7 II + Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport, f/4 1/400 s, ISO 2000 |
Ocena
Marzenia są po to, aby je spełniać. Moje się spełniło! 500-tko daję ci 5 gwiazd w mojej 5 stopniowej skali.Gdzie kupić obiektyw Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport?
Teleobiektyw Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sport jest aktualnie dostępny w promocji z 5-letnią gwarancją i 2000zł rabatem w ofercie sklepów:- Cyfrowe.pl: mocowanie Canon EF lub Nikon F
- E-oko.pl: mocowanie Canon EF lub Nikon F
- Fotoforma.pl: mocowanie Canon EF lub Nikon F
Artykuł powstał na zlecenie firmy K-Consult - dystrybutora obiektywów marki SIGMA w Polsce.
O autorze
Dariusz Breś |