Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Panasonic zapowiada nowy firmware - wybrane aparaty dostaną funkcję Post Focus

Panasonic zapowiada nowy firmware - wybrane aparaty dostaną funkcję Post Focus
20 listopada
2015 12:32

25 listopada firma Panasonic udostępni aktualizację oprogramowania dla modeli Lumix GX8, G7 oraz FZ300. Użytkownicy tych aparatów będą mogli skorzystać z funkcji „Post Focus” pozwalającej wybrać punkt ostrości po zrobieniu zdjęcia.

Informacja prasowa

Panasonic uwalnia kreatywność fotografów, oferując nową technologię „Post Focus”.
W aparatach LUMIX DMC-GX8, DMC-G7 i DMC-FZ300 technologia „ostrzenia po fakcie” umożliwia korektę ostrości dowolnego obszaru kadru już po zrobieniu zdjęcia.

Wiesbaden (Niemcy), 20 listopada 2015 r. - Panasonic zachęca fotografów i fotoamatorów do tego, aby najpierw robili zdjęcia, a dopiero potem ustawiali ostrość za pomocą nowej funkcji „ostrzenia po fakcie” („Post Focus”). Umożliwia ona wybranie jednym dotknięciem tej części zdjęcia, względem której ma być ustawiona ostrość. Rozwiązanie opracowano z wykorzystaniem innowacyjnej technologii firmy Panasonic 4K Photo, która nie tylko zapobiega nieostrym zdjęciom, lecz również zapewnia większą swobodę twórczą. Nowa funkcja jest dostępna poprzez aktualizację oprogramowania układowego w aparatach LUMIX DMC-GX8, DMC-G7 i DMC-FZ300.

Działanie funkcji Post Focus jest oparte na połączeniu szybkiego i precyzyjnego automatycznego ostrzenia DFD (Depth From Defocus) oraz technologii 4K firmy Panasonic (obsługiwanej przez procesor obrazu Venus Engine). Aparat wykonuje serię zdjęć w rozdzielczości 4K (3840 x 2160) z szybkością 30 kl./s, rejestrując jednocześnie do 49 obszarów kadru jako punkty, według których można później ustawić ostrość.

Panasonic zapowiada nowy firmware - wybrane aparaty dostaną funkcję Post Focus

Obsługa funkcji Post Focus jest bardzo łatwa. Oglądając zdjęcie, wystarczyć dotknąć obszaru, który ma być wyostrzony. Zapisana zostanie wówczas nowa fotografia z ostrością ustawioną według wskazanego obszaru.

Z funkcji tej można kreatywnie korzystać w różnych typach fotografii, takich jak portretowa czy krajobrazowa, a zwłaszcza w trybie makro, gdzie optymalne ustawienie parametrów jest szczególnie ważne. Aby uzyskać jeszcze większą kontrolę nad ostrością, można użyć takich funkcji, jak ustawianie zakresu ostrości na ekranie aparatu, zoom 5x czy inne precyzyjne regulacje. Na podstawie jednego zdjęcia da się uzyskać kilka różnych efektów poprzez wyostrzenie lub rozmycie wybranych obszarów kadru. Dzięki temu zamiast kasować nieostre zdjęcie, fotograf może wybrać najlepsze ujęcie.

Aktualizacja oprogramowania układowego uzupełnionego o funkcję Post Focus zostanie udostępniona 25 listopada 2015 r. o godzinie 2:00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) na globalnej stronie LUMIX (http://panasonic.net/avc/lumix/), dla aparatów LUMIX DMC-GX8, DMC-G7 i DMC-FZ300.

Strona pomocy technicznej dla klientów firmy Panasonic: av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/dsc/index.html.

Materiał wideo z objaśnieniem działania funkcji


Komentarze czytelników (29)
  1. cube
    cube 20 listopada 2015, 13:46

    gdyby to był automatyczny focus-stacking to mogło by być poręczne np. w makro. Ale tak to kolejna zabawka dla partaczy, którzy pstrykają bez celu.

  2. korab
    korab 20 listopada 2015, 14:06

    Nie zgadzam się.

  3. cube
    cube 20 listopada 2015, 14:12

    jak podnosisz aparat do oka i nie wiesz gdzie chcesz mieć ostrosć to znaczy, że nie przemyslałes kadru i własnie pstrykasz kolejnego gniota.

  4. +tof
    +tof 20 listopada 2015, 14:32

    @cube ja może wiem, gdzie chcę mieć ostrość tylko nie rozumiem dlaczego mój aparat nie wierzy, że jest to dla mnie istotne i sam sieje gdzie chce.
    I nie jest to przypadłość tylko tego ostatniego sprzętu ale i wielu jego poprzedników. I to od dawna. Tak mniej więcej od 25 lat.

    Ten system odpowiednio oprogramowany to może być rewolucja w świecie zawodowców.

  5. cube
    cube 20 listopada 2015, 14:39

    cóż, odpowiednio dobrać i opanować sprzęt to też jest sztuka. Czy będzie to "pomoc dla zawodowców", wątpię, bo po pierwsze jak sama reklama wskazuje działa to tylko na statycznych kadrach, gdzie chyba nie ma problemu z ustawieniem ostrosci jak chcesz, no a druga sprawa, to gdzie znaleźć tego zawodowca z panasłonikiem? ;-)

  6. wzrokowiec
    wzrokowiec 20 listopada 2015, 15:13

    Przynajmniej nie rozmywa sztucznie, tylko wybiera się jedno z prawdziwych zdjęć.

  7. Adameck
    Adameck 20 listopada 2015, 15:17

    Ciekawe rozwiązanie - zupełnie inne podejście do tematu niż u konkurencji Lytro.
    Chociaż ja wolałbym, żeby mój aparat w 99,99% ustawiał idealną ostrość tam, gdzie tego chcę i nic więcej! Kiedy widzę w testach obiektywów spory rozrzut trafionej ostrości i opinia, że jest to do przyjęcia to śmiech mnie bierze! Okazuje się, że z matrycy 24 Mpix przy "prawie" trafionej ostrości otrzymujemy fotkę jak z 8 Mpix z poprawnie ustawioną ostrością!

  8. +tof
    +tof 20 listopada 2015, 15:18

    Masz absolutną rację. Tacy np redaktorzy optycznych podczas testów autofokusa gdzie tylko co drugie zdjęcie trafia w punkt z pewnością muszą się dużo, dużo jeszcze uczyć, żeby trafić w tablicę testową.
    No i to też jest dla nich sztuka odpowiednio dobrać sprzęt. Oni muszą brać jak leci wszystkie interesujące nowości. Nawet te aparaty za kilkanaście kilkadziesiąt tysięcy. ;)))

    Wiesz co? Przedstawiciele Sony ostatnio pisali, że klientom zależy im na przyspieszeniu zdjęć seryjnych i oni starają się im dogodzić. Myślę, że przy obecnej szybkostrzelności te 3 lub 4 zdjęcia dało by się zrobić nawet nie tylko w statycznych ujęciach. A potem już tylko wybór najostrzejszego, lub najbardziej pożądanego.
    A co do zawodowców?? Niektórzy z którymi optyczne proponuje wycieczki nawet chwalą się bezlusterkowcami. Nie wiem czy z miłości, czy z powodu kontraktu, ale jednak chwalą. To nie są złe aparaty i do tego bezgłośne.

  9. Z_photo
    Z_photo 20 listopada 2015, 15:20


    @ +tof: "Ten system odpowiednio oprogramowany to może być rewolucja w świecie zawodowców".

    U Reutersa może być problem.

  10. cube
    cube 20 listopada 2015, 15:36

    +tof, tendencja aby myslenie i umiejętnosci zastępować automatyzacją i iloscią postępuje. Wielką zagadką pozostaje jedynie skąd wzięły się te wszystkie ostre zdjęcia wykonane do tej pory? Pal licho AF pudłujący co drugie zdjęcie tablicy, ale niektóre są nawet z czasów jeszcze przed wynalezieniem AF... hmmm musi czary jakie czy co... ;-)

  11. 20 listopada 2015, 15:54

    @+tof

    Bo największe problemy z pudłującym AF to mają ci, których głównym zajęciem jest fotografowanie tablic testowych.

  12. SQ3OPH
    SQ3OPH 20 listopada 2015, 16:02

    @cube pomyśl o osobach z wadą wzroku, przy których korekcja w wizjerze jest zdecydowanie niewystarczająca ;)

  13. +tof
    +tof 20 listopada 2015, 16:19

    @cube Nooooo. Czary.

    @Z_photo Eeeee, tam jaki problem. Oni niedługo każą smartfonami fotografować i to nie byle jakimi, a z logo Reutersa właśnie. I na dodatek automatycznie będą ściągać zdjęcia nawet te których fotografujący nie chce nigdzie wysyłać. Dobry przykład na googlo drivach i psiejbukach już mają.

  14. Sin
    Sin 20 listopada 2015, 21:04

    Pomysłowe, ale w przypadku GX-8 dostajemy tylko 8 z 20Mpx.

  15. ***s***
    ***s*** 20 listopada 2015, 21:28

    Czyli taki focusowy braketing a potem cos sie wybirze.

    Zaluje ze nikt nie kontynuowal patentu Canona z EOS3D - tzn wybor pktu AF sterowanego zrenica.

  16. szuu
    szuu 20 listopada 2015, 21:50

    cube - zawodowi fotografowie już są pozbawieni myślenia i umiejętności bo w ich aparatach jest exposure bracketing ;-)

  17. focjusz
    focjusz 20 listopada 2015, 23:27

    Narzekanie że producent ułatwia użytkownikom życie jest jak ( bez urazy ) zachowanie luddystów niszczących maszyny parowe.
    A przeceż
    a ) To nie jest obowiązkowe - nie podoba się można wyłączyć / nie używać !
    b) Jest wile sytuacji kiedy oglądając zdjecie chciało by się zmienić lub rozszerzyć granice ostrości
    c) Nawet zawodowcom jest przydatne - bo przecież wiele razy robiąc zdjęcia młodej okazuje się że to druchna zrobiła lepszą minę której jednak nie widać bo nasze f/2,8 nie obejmuje

    itd
    Dla mnie jest to logiczna konsekwencja rozwoju aparatów - a że jeszcze trudniej przez to będzie odróznić się od amatora ? To zdaje się niektórych boli najbardziej ...

  18. cube
    cube 20 listopada 2015, 23:56

    boleć to będą 100-megabajtowe fotki kwiatków i piesków z punktami ostrosci rozlokowanymi równo po całym zdjęciu. Wystarczy wbić model aparatu do wyszukiwarki np. na flickerze, żeby ujrzeć te "profesjonalne" pstryki którymi użytkownicy tych aparatów zapychają internet... ;-)

  19. korab
    korab 21 listopada 2015, 09:47

    Przecież to są aparaty dla bardziej zaawansowanego amatora, więc nie sądzę, że będą używane do zarabiania tylko do robienia zdjęć.
    Pewno dzieci nie macie, fajne usprawnienie jak chcesz zrobić dziecku z adhd fotkę i wiesz, że ostrość jest ciężko złapać. Pykasz fotkę, sprawdzasz, wybierasz. Większa szansa na trafienie. 8mpx - mało? Odbitkę 21x15 w pięknej jakości uzyskamy. Kto wywołuje większe? Zaawansowani? Profesjonaliści? Przecież to aparat nie dla nich...

  20. rasterus
    rasterus 21 listopada 2015, 12:47

    Jeśli ktoś na bieżąco nie będzie wybierał zdjęć to szybko karta się skończy. Albo po każdym zdjęciu trzeba wybrać tę strefę ostrości, co oznacza że nie da się fotografować na szybko, zdjęcie, wybranie, zdjęcie wybranie, albo na karcie lądują setki czy tysiące zbędnych zdjęć.

  21. dARTi
    dARTi 21 listopada 2015, 13:34

    Mam jedno takie zdjęcie z nietrafioną ostrością na oko. AF trafił włosy które przesłaniały oczy. Teraz jak mam taki kadr przełączam się na manual i zbliżenie maksymalne w wizjerze. Pomyłek brak. Laikom może się przyda taki gadżet ;)

  22. dARTi
    dARTi 21 listopada 2015, 13:37

    Albo posiadaczom lustrzanek z bardzo szybkim AF który owszem jest szybki ale strzela gdzie popadnie ;) (tak wnoszę z niektórych komentarzy)

  23. bogumil
    bogumil 22 listopada 2015, 08:22

    @+tof "to może być rewolucja w świecie zawodowców."

    Zabawne jak papka marketingowa kształtuje ludzkie myślenie.

    A tymczasem Panasonik proponuje nagranie filmu w 4K z jednoczesnym przesunięciem ostrości i wybranie sobie pojedynczej klatki...

  24. fotopstryk
    fotopstryk 22 listopada 2015, 10:39

    "Panasonic zachęca fotografów i fotoamatorów do tego, aby najpierw robili zdjęcia, a dopiero potem ustawiali ostrość"

    Upadek. Tego nie ucza szkoly fotografii. Jak ktos chce pozostac lamerem produkujacym pelne dyski fotek-gniotek, to jest cos dla niego.

  25. Wacław Świntuch
    Wacław Świntuch 22 listopada 2015, 10:51

    W aparatach z szybkim AF kontrastowym to akurat nie problem wyostrzyć gdzie się chce. Post Focus bardziej by się przydał lustrzankom, które nigdy nie mogą się zdecydować na co ostrzą - nawet przy jednym punkcie AF.

  26. tripper
    tripper 22 listopada 2015, 11:02

    Hehe, ale niektórzy mają za przeproszeniem ból dupy, że producenci dogadzają amatorom.

    Panowie, ogarnijcie się. Nikt wam pistoletu do głowy nie przystawia i nie każe korzystać z tych udogodnień.

    Jak dla mnie ta funkcja to zaledwie ciekawostka, ze względu na ograniczoną jakość obrazu. Ot, wariacja na temat focus bracketingu z wykorzystaniem tego Panasonicowego trybu 4K Photo. Osobiście bardziej interesujący wydaje mi się focus bracketing z nowych Olków, i zapowiadany focus stacking dla E-M1.

    Ale podejrzewam, że ten cały Post Focus to tylko pierwszy krok w kierunku pełnoprawnej implementacji focus stackingu w aparacie.

  27. Sin
    Sin 22 listopada 2015, 13:29

    @korab
    "8mpx - mało? Odbitkę 21x15 w pięknej jakości uzyskamy. Kto wywołuje większe?"

    Może jest to dla Ciebie nowość, ale nie wszyscy wywołują zdjęcia, a takie lekko kadrowane 8mpx nawet nie wypełni w 1:1 coraz powszechniejszych wyświetlaczy 4k.

  28. ad1216
    ad1216 23 listopada 2015, 10:53

    cube: focus-stacking możesz sobie zrobić jeśli chcesz w postprodukcji w innym programie. Najpierw narzekasz, że nie ma automatycznego focus-stacking a potem narzekasz, że inni będą robili zdjęcia zdęcia z dużą głębią ostrości (z punktami ostrości rozlokowanymi po całym kadrze). Zdecyduj się na co chcesz narzekać :)

  29. korab
    korab 24 listopada 2015, 09:57

    Do sin: No dobra będziesz miał lekko okrojona fotkę z marginesami czarnymi na TV, ale w albumie będziesz miał piękna fotkę z ostrością w punkt. Na TV fotki zobaczysz 2-3 razy i zgniją w czeluściach cyfrowych folderów. A w albumie będziesz miał na co popatrzeć.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.